Mikä ehkäisy olisi paras yli nelikymppiselle?
En tiedä mitä vaihtoehtoja nykyään on olemassa, kun ei ole yli kymmeneen vuoteen ollut tarvetta ehkäistä. Kierukkaa en halua.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on minipillerit (Slida). Toki aina pillereiden kanssa on se, että ne eivät kaikille sovi.
Yhdistelmäehkäisypillereitä ei suositella enää mielestäni tässä iässä.
-n49
"Jos edellä mainittuja vasta-aiheita ei ole, henkilö on normaalipainoinen ja tupakoimaton, sopii mikä tahansa Suomessa markkinoilla oleva yhdistelmäehkäisytabletti aina vaihdevuosiin asti."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00752
Voisiko joku selittää miksi vain vaihdevuosiin asti? Mä olen 47 ja käytössä on minipillerit. Jostain kuulin että tässä iässä olisi yhdistelmäpillerit jopa parempi vaihtoehto, kun siinä tulisi estrogeenilisä samalla. Vaihdevuodet lienee päällä ja olisi kiva saada niihin oireisiin helpotusta. Jos sekä ehkäisy että korvaushoito onnistuisi yhdellä pillerillä niin sehän olisi tosi kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on minipillerit (Slida). Toki aina pillereiden kanssa on se, että ne eivät kaikille sovi.
Yhdistelmäehkäisypillereitä ei suositella enää mielestäni tässä iässä.
-n49
Mulle ei Slindat sopineet. Käytin puolitoista liuskaa ja sitten alkoi migreenit. Kuusi migreeniä viikon aikana. Lopetin pillerit ja niin loppui migreenit. Samalla tajusin, että mulla oli muutenkin ollut jäytävä päänsärky koko ajan ja sekin loppui. Otin käyttöön toiset minipillerit (en muista nimeä kun niin vaikea) ja ne sopi kyllä. Lopetin kuitenkin ne viime viikolla koska ei ole parisuhdettakaan niin miksi myrkyttää itseään. Tänään alkoi sitten menkat ja ikävä kyllä niiden myötä tuli kivutkin. No mielummin silti ilman ehkäisyä.
Sehän se mitä kirjoitinkin, että kaikille ne eivät käy. Mulla toimii vallan hyvin, menkkoja ei ole ollut pariin vuoteen ollenkaan (siis sen jälkeen kun alun satunnaiset tiputteluvuodot loppuivat). Muutenkin Slinda pitää mun vaihdevuosioireilut kurissa, vaikka näissä ei mitään estrogeeniä olekaan.
-3
Minulla on ollut 20 vuotta Nuvaring käytössä. En välttämättä tarvitse enää ehkäisyyn koska miestäni ei seksi kiinnosta ja rakastaja on steriloitu. Tykkään kuitenkin siitä että voin päättää itse koska minulla on kuukautiset (vain neljästi vuodessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan persepano
Tuo on paras ja nautinnollisin molemmille.
Ei kaikki naiset nauti siitä.
Jos yhdistelmäehkäisy sopii, niin kokeile Nuvaringiä. Voi käyttää ilman välipäiviä tai sitten voi 7 välipäivän sijaan pitää 3-4 välipäivää ennen uutta rengasta. Itse jouduin migreenin takia pari vuotta sitten vaihtemaan ja nyt käytössä minipillerit (eli pelkkä keltarauhashormoni). Ehkäisykapselin voi ottaa myös käsivarteen ja itsekin sitä ensin mietin mutta päätin etten halua ihon alle tai kehoon muutenkaan mitään, mitä ei itse saa pois.
Riippuu mitä haluaa ehkäistä. Tauteja, raskauden vai metsäpalon.
Mulla on Jaydessin kierukka. En vaihtaisi pois. Ei negatiivisia sivuvaikutuksia ja kuukautisia ei käytännössä ole ollenkaan. Olen 47-vuotias ja munasarjat on edelleen valitettavan aktiiviset.
Ensiksi tuli mieleen reilu ylipaino, mutta totuus on että tuolla on pilvin pimein karjalalippiksiä, bensalenkkareita ja nistejä jotka panevat mitä tahansa millä on pulssi
Hormonikierukka on taivaan lahja naisille. En vaihtaisi pois. Olen nyt päälle neljänkymmenen ja toinen kierukka putkeen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan persepano
Totaalisen homoa.
Paras ehkäisy on kaksi kondomia päällekkäin ja jättää naimata kokonaan.
Ei ainakaan mitään hormoneja kannata alkaa itseensä tunkemaan. Aiheuttaa mm. kohonneen veritulppariskin ja saattaa tappaa seksihalut kokonaan. Jätät miehen huoleksi, kondomi toimii aivan hyvin ja jos se ei miehelle sovi niin sitten mies on ilman.
Vierailija kirjoitti:
Paras ehkäisy on kaksi kondomia päällekkäin ja jättää naimata kokonaan.
Sinulla on mitä ilmeisimmin omakohtaista kokemusta tästä metodista :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mitään hormoneja kannata alkaa itseensä tunkemaan. Aiheuttaa mm. kohonneen veritulppariskin ja saattaa tappaa seksihalut kokonaan. Jätät miehen huoleksi, kondomi toimii aivan hyvin ja jos se ei miehelle sovi niin sitten mies on ilman.
Mutta sitten pitää itsekin olla ilman. Et tainnut ajatella aivan loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan persepano
Luulin, että tällä metodilla syntyy av-palstan työttömiä. No, aina oppii uutta.
Vierailija kirjoitti:
Pidä vaan ne haarat yhdessä.
Nythän se vasta ilo alkaa kun ei raskautta tarvitse pelätä!👍💪
Mikäs hormonikierukassa on vikana? Tai siis ei kai se kaikille sovi, mutta itselleni se toi suuret helpotukset. Ennen niin kivuliaat ja runsaat kuukautiset käytännössä loppuivat eikä tarvinnut viiteen vuoteen miettiä muuta kuin gynekäynti parin vuoden välein.