Nastakenkäilijät pilasi Tampereella kahvilan lattian kahdessa viikossa
Ja miksi lattia meni nopeasti pialle? No kahvila on museorakennuksessa.
https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010913753.html
Jotain järkeä siihen kenkien tepasteluun!
Kommentit (434)
Juu lonkka maksaa yhteiskunnalle muistaakseni noin 60k eli kallista on eikä niitäkään tietysti soisi lisää tulevan. Mutta kahvilan tms. lattian uusimisen maksaa yrittäjä itse eikä yhteiskunta. 10k on pienyrittäjän budjetissa iso summa.
Sitä ihmettelen että maksaako sen lonkan korjaus jotenkin vähemmän, jos se ei olekaan murtunut ulkona kaatumisesta vaan siksi että on kaaduttu sisällä jossain liikkeessä kovalla lattialla liukkaiden nastojen takia?
Täällä on jotaim häikkää noissa lainauksissa. Siis tämä oli kaikki samaa vastausta hlölle, joka kysyi, "miten nuori olet?":
"no hädintuskin olin 30v kun kaaduin. Enkä luita ranteessa murtanut (joita on muuten vaikea korjata leikkauksella jos luutuu väärin) vaan jänne vaurioitui. Lenkillä olin käynyt tunnin päivittäin n.10 vuoden ajan ja kävellyt erittäin liukkailla ja pimeässä,joten ei ollut taidosta kiinni. Tapahtui päivänvalolla ja ihan yllättäen. Jäällä kaatuminen on ihan erilaista kuin kuivalla maalla. Siinä on kaatuessa paljon enemmän "vauhtia" ja kaatuessa luut iskevät maahan hyvin voimakkaasti. Siksi liukastuminen on vaarallista kaikenikäisille,mutta etenkin vanhuksille. Tämä ei johdu ainoastaan luutiheydestä vaan myös refleksistä. Vanhemmilla ihmisillä kaatumiset ovat usein vaarallisia,sillä heidän reaktiokykynsä/kaatumisrefleksi on heikentynyt iän myötä. Lapsilla se taas toimii hyvin, joten lapset kaatuvat vahingossa oikein ja saavat vähemmän vammoja. Me muut olemme siitä väliltä.
Jos luulet kaatumisen vaarallisuuden olevan kyvyistä tai kuntoilusta kiinni,olet väärässä. Ja vaikka olisit tepastellut kaatumatta menemään koko ikäsi,voi yksi kerta muuttaa sinutkin piikkikenkien käyttäjäksi.
Minäki olin lenkkeillyt tuhansia tunteja ilman piikkejö hyvinkin liukkailla teillä ja ärsytti vanhempien jatkuvat hokemiset piikeistä. En halunnut käyttää piikkejä,nyt taas en mene ilman niitä ulos jos en ole varma että tiellä voi kävellä ilman.
Näin se mieli muuttuu! Ei pidä olla liian varma itsestään koskaan. "
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus on 100 x helpompaa ja turvallisempaa nastakengillä.
Ulkoilutatko koiraasi sisätiloissa? Kuten esimerkiksi kahviloissa, joissa on puulattiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastakengät ei kuulu sisätiloihin. Jos on menossa kauppaan, kahvilaan, ravintolaan niin kannattaa ottaa laukkuun toiset kengät, jotka vaihtaa ovella.
Sinäkö sen määräät? Koskaan ei ole kaupoissa tultu valittamaan nastakengistä, joten ihan sama mitä mieltä sä olet siitä, mikä kuuluu minnekin ja mikä ei. Voit vaikka nyt mennä hakkaamaan päätäs seinään, kun et saakaan määrätä kaikesta.
Ja kyllä kaikki kattois, mikä idiootti toi on, kun tulee lähikauppaan hakee litran maitoa ja vaihtaa tuulikaapissa toiset kengät jalkaan. Mutta jos sä haluat näyttää idiootille, niin siitä vaan, vaikka ei se taida sulle muutenkaan hirveän vaikeeta olevan.
Kaikki sellainenko on mielestäsi ok, mistä kukaan ei ole koskaan tullut valittamaan? Minä olen varastellut naapurin postipaketteja, se on sinun lo
Huvittaa nämä, joille tulee tosi paha mieli Keskon ja S-kauppojen puolesta, kun juntit ja törkeät asiakkaat kehtaavat käydä ruokakaupassa ilman vaihtokenkiä ja -vaatteita mukana repussa :(
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus on 100 x helpompaa ja turvallisempaa nastakengillä.
Ulkoilutatko useinkin koiraasi sisällä historiallisissa puulattiallisissa kahviloissa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jotaim häikkää noissa lainauksissa. Siis tämä oli kaikki samaa vastausta hlölle, joka kysyi, "miten nuori olet?":
"no hädintuskin olin 30v kun kaaduin. Enkä luita ranteessa murtanut (joita on muuten vaikea korjata leikkauksella jos luutuu väärin) vaan jänne vaurioitui. Lenkillä olin käynyt tunnin päivittäin n.10 vuoden ajan ja kävellyt erittäin liukkailla ja pimeässä,joten ei ollut taidosta kiinni. Tapahtui päivänvalolla ja ihan yllättäen. Jäällä kaatuminen on ihan erilaista kuin kuivalla maalla. Siinä on kaatuessa paljon enemmän "vauhtia" ja kaatuessa luut iskevät maahan hyvin voimakkaasti. Siksi liukastuminen on vaarallista kaikenikäisille,mutta etenkin vanhuksille. Tämä ei johdu ainoastaan luutiheydestä vaan myös refleksistä. Vanhemmilla ihmisillä kaatumiset ovat usein vaarallisia,sillä heidän reaktiokykynsä/kaatumisrefleksi on heikentynyt iän myötä. Lapsilla se taas toimii hyvin, joten lapset kaatu
No, jatkuvasti liukastelen ja kaadun pari kertaa talvessa oikein kunnolla. Pidän tuon "kaatumisrefleksin" yllä kun en lähde liikaa helpottamaan. Koen, että tämä on hyvä tapa pysyä kävelyskenessä sen sijaan että rouskuttaisin kaikki pinnat mennessäni. Ei pää kestäisi sitä ääntä, tykkään nauttia hiljaisesta kävelystä.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaidottomat vanhukset asialla
Kuten taksikuskit. Huomaat, että monet käyttävät töissään nastoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuten joku tuolla aiemmin sanoi, niin kahvilan omistaja olisi voinut suojata lattiansa matoilla ja jollain muulla materiaalilla. Jos esim. parketin päällä on paksu kuramatto ja paksu pahvi päällekkäin, niin siinä pystyy jo seisomaan piikeillä ilman että lattiaan tulee koloja. Suojaamattomalle parketille ei voi astua, mutta suojatulle kyllä. Tämä ehkäisee myös kivien aiheuttamia naarmuja.
Onpas kiva käydä herttaisessa museokahvilassa viihtymässä autenttisessa ympäristössä, oikein on wanhan ajan tyyliin laitettu pahvit lattialle ja kaikkea!
Ei kai niiden suojien olisi tarkoitus pysyviä olla, vaan ainoastaan pahimpien kelien aikaan. Eli suurimman osan vuodesta voisi iloisesti paljastaa ne puulattiat kuralle ja kengille, joista ei ilmeisesti ole sitten mitään haittaa herkille lattioille.
Mutta ei, kaipa se on helpompaa passiivis-aggressiivisesti huokailla, että tyhmät asiakkaat tulevat kengät jalassa kahville, vaikka esillä on monisanaisesti muotoiltu informaatiolappu, että nastakengistä on haittaa. Mutta ei asiakkaiden pidä jättää tulematta kahville kuitenkaan, kun kahvilahan haluaa rahaa. Se ei vaan halua tehdä mitään suojatakseen lattioita, eikä myöskään halua varsinaisesti kieltää nastakenkiä, koska sittenhän ne asiakkaat jättäisi tulematta ja se olisi vieläkin pahempi juttu. Helpompi siis vain huokailla passiivis-aggressiivisesti.
P.S. Todelliseen wanhan ajan tyyliin oli itse asiassa olkia lattioilla eristeenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa ei kävellä kengät jalassa sisällä.
Tallaatko kotonasikin olohuoneessa saappaat jalassa. Yök mitä juntteja.
Varmaan poltatte tupakkaakin sisällä.
Kun katsoo elokuvia nekin riisuu aina kengät sisään mennessä.
Maksan satasen, jos näytät yhdenkin elokuvan länsimaista, missä kengät riisutaan kauppaan tai ravintolaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun on jäinen keli, me autottomat emme pääse kahville.
Minä olen vanhus mutta käytän kenkieni alla irtopiikkejä jotka otan aina sisään mennessäni pois ja ulos lähtiessäni laitan taas takaisin. Helppoa, enkä naarmuta kenenkään lattioita.
Sinulla on vanhukseksi hyvä tasapaino, kun pystyt tekemään tuon seisten. Moni muu tarvitsee penkin, jolle istua. Hyvin, hyvin harvasta paikasta se penkki löytyy sisäänkäynnin yhteydestä. Sen vuoksi käyn kaupoissa nastat rouskuen.
"No, jatkuvasti liukastelen ja kaadun pari kertaa talvessa oikein kunnolla. Pidän tuon "kaatumisrefleksin" yllä kun en lähde liikaa helpottamaan. Koen, että tämä on hyvä tapa pysyä kävelyskenessä sen sijaan että rouskuttaisin kaikki pinnat mennessäni. Ei pää kestäisi sitä ääntä, tykkään nauttia hiljaisesta kävelystä."
Pakko sanoa, että tällä palstalla törmää hyvin erikoisiin ihmisiin. En ole koskaan aiemmin törmännyt sellaiseen, joka liukastelee ja kaatuilee tahallaan, jotta pysyisi vetreänä.
Logiikka tietysti tuokin. Ei kovin hyvä logiikka, mutta kuitenkin.
Toivotaan, ettei satu se seuraava liukastuminen inauksen väärässä kulmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti että nastojen riisumiseen pitää olla penkki tai istuin. Ehkä osa ei taivu alas jos on ikää.
Harva vanhempi nainen,varsinkin jos on täyttänyt jo 40 vuotta, taipuu enää kovinkaan hyvin. Ehkä heidän kannattaisi vaihtaa rollaattorinsa sellaiseen jossa on myös istuin mahdollisuus?
No mää oon jo yli 50 eikä tulis mieleenkään käyttää nastakenkiä. Osaan kävellä varovasti ja katsoa, mihin voi mennä kävelemään. Jos siitä huolimatta liukastun, niin se kuuluu elämään. Tärskyt vahvistaa luita vielä tässä iässä kun niitä tasaisesti saa.
Luultavasti nuo nastakengät aiheuttaa vielä väärää askellustakin.
Juuri päinvastoin. Askellus pysyy rentona ja askel normaalin pituisena, kun ei tarvitse varovasti köpötellä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä tajutkoot, että aina voi kietää nastakenkien käytön sisätiloissa ja jos sen kieltää, niin sitten järjestää nastakenkäisille asiakkailleen paikan, jossa ne voi riisua (ja muistakoot, että osa ihmisistä tarvitsee tuolin alleen kenkien pukemiseen ja riisumiseen, tai pitkää kenkälusikkaa).
nastakengät ovat nykyisin tarpeellisia turvavälineitä ulkona liikkumiseen,koska teiden kunnossapito on niin huonolla tolalla ja etenkin pihat ovat usein vaarallisen liukkaita. Niitä käyttää kaikenikäiset ihmiset , lapset ehkä vähemmistössä.
Itse katson aina lattiaa, jos menen kauppaan sisälle. Cittareissa ja prsimoissa ja lidleissä on niin kova lattiapinta ettei nastat niitä vaurioita, kuten kauppakeskuksissa yleensä. Pikkukaupoissa riisun nastakengät pois oma-aloitteisesti, monessa paikassa on myyjä tullut sanomaan,e ttä ei olisi tarvinnut. Minun on helppo, kun selkä ei vaivaa ja pystyn kumartumaan a
Ne älynastat eivät eroa tavallisista, kokemukseni mukaan. Tämä äly-sitä tai tekoäly-tätä touhu on markkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku minipieni kahvila esim toivoo, ettei lastenvaunuja sisälle, niin aika pönttö asiakas, jos änkeää silti vaunujen kanssa. Sama nastojen kanssa
No siitähän nyt huuto nousee, jos ei vahinkovankkureita saa tuoda ihan joka kopperoon!! Herranjestas minun pikku sinappitykkini täytyy olla tervetullut ajopeleineen ihan joka paikkaan, nih!!
Vierailija kirjoitti:
Tää on kans kummaa: ei vaadita kunnollista kulkureittien kunnossapitoa- edes vanhusten takia- vaan ostakoon nastakengät! Mutta ette sitten saa mennä kauppaan tai juuri muuallekaan sisätiloihin niillä kengillänne, ja tilojen omistajathan eivät mitään sisätossuja ala tarjoamaan. Eli kaikki, jopa vanhatkin, vaihtokengät kaikkialle mukaan ja kauppojen sun muiden pihalla niitä sisäkenkiä ähisemään jalkaan- ja tietysti ulos taas mennessä ne nastakengät takaisin, ilman mitään vaihtopistettä edes.
Ja näin on hyvä!(?????)
Näin on kun säästetään kaikessa, kuten katujen kunnossapidosta. Hyvä se ei ole. Mutta, tässä elämme.
Mitenköhän ollenkaan selvittiin hengissä ennen vanhaan, kun ei ollut nastakenkiä? Herran jestas miten kömpelöitä ja avuttomia ihmisistä on tullut. Ei osata enää edes kävellä, kun on vähän liukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuten joku tuolla aiemmin sanoi, niin kahvilan omistaja olisi voinut suojata lattiansa matoilla ja jollain muulla materiaalilla. Jos esim. parketin päällä on paksu kuramatto ja paksu pahvi päällekkäin, niin siinä pystyy jo seisomaan piikeillä ilman että lattiaan tulee koloja. Suojaamattomalle parketille ei voi astua, mutta suojatulle kyllä. Tämä ehkäisee myös kivien aiheuttamia naarmuja.
Onpas kiva käydä herttaisessa museokahvilassa viihtymässä autenttisessa ympäristössä, oikein on wanhan ajan tyyliin laitettu pahvit lattialle ja kaikkea!Ei kai niiden suojien olisi tarkoitus pysyviä olla, vaan ainoastaan pahimpien kelien aikaan. Eli suurimman osan vuodesta voisi iloisesti paljastaa ne puulattiat kuralle ja kengille, joista ei ilmeisesti ole sitten mitään haittaa herkille lattioille.
Mutta ei, kaipa se on helpompaa passiivis-aggressiivise
Jos joku täällä on pasiivis-aggressiivinen, niin nimenomaan nastoilla sisätilohin änkeävät ihmiset vaatimuksineen
Ihan kuin teille pitäisi tarjota jotain erityisiä palveluita. Pysy kotonasi jos et pysy pystyssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun on jäinen keli, me autottomat emme pääse kahville.
Minä olen vanhus mutta käytän kenkieni alla irtopiikkejä jotka otan aina sisään mennessäni pois ja ulos lähtiessäni laitan taas takaisin. Helppoa, enkä naarmuta kenenkään lattioita.
Sinulla on vanhukseksi hyvä tasapaino, kun pystyt tekemään tuon seisten. Moni muu tarvitsee penkin, jolle istua. Hyvin, hyvin harvasta paikasta se penkki löytyy sisäänkäynnin yhteydestä. Sen vuoksi käyn kaupoissa nastat rouskuen.
Voisit laihduttaa hiukan ja ulkoilla muuallakin kuin kaupoissa
Normaali ihminen pystyy seisomaan ja nostamaan toisen jalan ilmaan. Joten sun on pakko olla tosi huono kuntoinen ja todella lihava
Oikeasti mikään ei ole rasittavampaa kuin se nastakenkien naku-naku-nak -nakutus. Vajaaälyisten touhua koko nastakenkäily. Kompaten edellisiä jääkää kotiin jos ette osaa kävellä tai opetelkaa liikkumaan talvikeleillä kuten ennenkin liikuttiin. Ei kasari-ysärillä puhuttu nastakengistä mitään ja vielä ollaan elossa. Vaarini köpötti menemään yli yhdeksänkymppiseksi mökissään ja jäisellä pihamarkilla eikä ole kaatunut, kun on harjoitellut liikkumista pihassa ja metsässä koko ikänsä päivittäin. Taitaa olla silkkaa laiskistumisen ja läskistymisen mukanaan tuomaa motoriikkavammaa tämä nastakenkiin turvautuminen.