Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa odotella milloin mies on valmis yrittämään lasta

Vierailija
09.01.2025 |

Ollaan miehen kanssa oltu vasta kohta kaksi vuotta yhdessä. Meillä on molemmilla haaveena saada lapsia, mutta mies ei halua vielä. Minä taas olisin valmis vaikka heti. Koen meidän parisuhteenkin sellaisena että ollaan valmiita siihen (tai niin valmiita kun voi olla). Itseä vähän stressaa ja ahdistaa oma ikä. Täytän 30 tänä vuonna ja mies on vuoden vanhempi.

Ollaan keskusteltu kyllä aiheesta ja mies tietää että aikaa ei ole loputtomiin. Mieskin haaveilee perheenlisäyksestä, mutta hänellä on kaksi erityistarpeellista sisarusta ja hänellä on edelleen hyvässä muistissa se mitä haasteita tämmöset tuo elämään, joten hän tietysti pelkää, että hänen oma lapsi perii jotain poikkeavuuksia myös.

Sama asia sitten on alkanut pelottaa myös minua. Vaikka olen aina ajatellut että ei nuita voi aina tietää etukäteen, että kaikkeen pitää "valmistautua", jos lapsia haluaa. Erityislapseen, lapsettomuushoitoihin, lapsettomuuteen, sikiökuolemaan... Kaikki on mahollista, mutta en haluaisi itse antaa pelolle valtaa. Voi tulla terve lapsikin tai jos tulee erityislapsi, ni me varmasti selvitään siitäkin ja lapsi on silti rakas.

Minua pelottaa se, että mitä kauemmin vitkutellaan niin kaikki riskit kasvaa koko ajan. Tuntuu, että mies ei ihan ymmärrä tuota asiaa kunnolla. Olen lukenut, että myös miehillä on "biologinen kello" siinä mielessä että tavaran laatu heikkenee. Joka sekin lisää riskiä.

Mutta joo, lähivuosina ehkä yritetään joka tapauksessa. Tän höpötyksen pointti oli vaan se että mua ahdistaa ja pelottaa odotella ja tulin vaan purkamaan olotilaa. 

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naiset heittäytyvät aina miehen elätettäväksi kun tulee lapsia eikö naisia edes kiinnosta se että näin pakottavat miehen elämään pelkästään työtä varten."

"Eli vittuako miehen mielipiteillä kun naisen tahtoon se ainoa merkitsevä asia? Miksi naiset ei koskaan säästä rahaa mitä tarvitaan lapsen kasvattamiseen vaan ihan jokainen nainen vaatii että mies maksaa ihan kaiken samalla kun naiset vaatii että mies tekee kotona kaiken että nainen voi sulkeutua vauvakuplaan unohtaen parisuhteen ja normaalin elämän"

Miten voi yhtäaikaa elää pelkälle työlle ja tehdä kotona kaiken? 

Ja kyllä mies saa pitää mielipiteensä ja hän voi vapaasti huolehtia omasta ehkäisystään. Ei häntä kukaan isäksi pakota. Tässä on vaan valitettavasti miehellä ja naisella nyt erilaiset haaveet ja joskus se johtaa siihen, että on lähdettävä eri suuntiin. Etsimään kumppania, jolla on sama unelma. Ei se sen kummempaa ole. 

Vierailija
142/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei olisi mitään ihmeellistä siinä, jos pohditaan vasektomiaa, ja mies toteaa, ettei voi tietää, jos joskus jossain tilanteessa haluaisikin vielä lapsia. Jos esim minä kuolisin kolarissa ensi viikolla, niin miksei mies saisi joskus tulevaisuudessa uuden mahdollisen kumppaninsa kanssa toivoa vielä lapsia? Mitä se minulta olisi pois? 

Kun minä en halunnut enää tulla uudelleen raskaaksi, minulle ehdotettiin, että mieheni steriloitaisiin minun sijastani. Minusta se oli huono idea, sillä minähän se olin, joka meistä ei lapsia enää halunnut. Jos tosiaan minulle kävisikin jotakin, niin puolisoni saattaisi hyvinkin vielä löytää uuden kumppanin ja haluta tämän kanssa lapsia. Etenkin, kun kyse on miehestä, niin parasta ennen -päiväys on vähän iäkkäämpänä kuin naisella.

Enhän minä ole ehdottanut sterilisaatiota miehelle itseni sijasta, vaan kun mies itse sanoi, ettei halua enempää lapsia, niin otin asian puheeksi. Tietenkään hän ei mene, jos hän ei ole varma, ettei halua enää lapsia. Minä luulin että on, koska hän sanoi niin. 

Mutta sitten vissiin muutti mielensä samantien, kun ajatteli, että jos joku nuori nainen vielä hänestä haluaa isän lapselleen. 

Tämä edeltävä kommentti oli se asia, mistä

sanoin, etten oikein tiedä mitä ajattelisin. Minä en usko, että haluaisin enempää lapsia, vaikka löytäisinkin uuden rakkauden. Niistä on liian suuri vaiva, riski ja rahanmeno. Eikä parisuhteetkaan heppoisia nykyään ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naiset heittäytyvät aina miehen elätettäväksi kun tulee lapsia eikö naisia edes kiinnosta se että näin pakottavat miehen elämään pelkästään työtä varten."

"Eli vittuako miehen mielipiteillä kun naisen tahtoon se ainoa merkitsevä asia? Miksi naiset ei koskaan säästä rahaa mitä tarvitaan lapsen kasvattamiseen vaan ihan jokainen nainen vaatii että mies maksaa ihan kaiken samalla kun naiset vaatii että mies tekee kotona kaiken että nainen voi sulkeutua vauvakuplaan unohtaen parisuhteen ja normaalin elämän"

Ja kyllä mies saa pitää mielipiteensä ja hän voi vapaasti huolehtia omasta ehkäisystään. Ei häntä kukaan isäksi pakota. Tässä on vaan valitettavasti miehellä ja naisella nyt erilaiset haaveet ja joskus se johtaa siihen, että on lähdettävä eri suuntiin. Etsimään kumppania, jolla on sama unelma. Ei se sen kummempaa ol

Aivan helvetin moni isä on pakotettu isäksi vasten tahtoaan ja se yleensä menee niin että joko nainen puhkoo kumit vauvakuumeessa tai valehtelee käyttävänsä ehkäisyä. Itse en suostu sekisiin ilman kumia ja kolmessa parisuhteessa nainen on jäänyt verekseltään kiinni kun on vauvakuumeessa purkanut minun kumit. Ilmeisistä syistä tällä samaisella sekunnilla kun nämä naiset jäi kiinni niistä tuli sinkkuja. 

Vierailija
144/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä mies saa pitää mielipiteensä ja hän voi vapaasti huolehtia omasta ehkäisystään. Ei häntä kukaan isäksi pakota. Tässä on vaan valitettavasti miehellä ja naisella nyt erilaiset haaveet ja joskus se johtaa siihen, että on lähdettävä eri suuntiin. Etsimään kumppania, jolla on sama unelma. Ei se sen kummempaa ol

Oletko unohtanut se mediassakin paljon esillä olleet tapauksen missä mies pakotettiin isäksi vaikka ei ollut edes sen lapsen isä kun sosiaaliviranomiset oli naisia joka ei edes välittänyt siitä että se mies ei ollut oikea isä ja pakotti sen miehen isän rooliin?

Vierailija
145/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt sen eteen että ansaitsisi mieheltä lapsen? Mitä hyvää olet tuonut miehelle parisuhteeseen että ansaitsisi sen lapsen mitä mieheltä haluat? Nykyajan naiset ikävä kyllä ei tuo parisuhteeseen mitään muuta kuin ongelmat ja vaatimukset niin nämä naiset ei ansaitse perhettä. Pitää olla toimiva parisuhde ennen kun kiitä lapsia tehdään ja parisuhde ei ole toimiva jos naisne suostuu vain määrittelemään ja vaatimaan mieheltä tekemättä mitään miehen eteen

Niinkuin mitä esimerkiksi pitää tehdä miehen eteen? Ja mitä sinä teet parisuhteen eteen? Vai ulkoistatko sen naiselle? Vastuu parisuhteesta on myös miehellä, ja jos on oman osuutensa hoitanut (rehellisesti, katso peiliin) eikä vieläkään toimi, niin sitten on parempi erota.

Vierailija
146/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi olisi jäänyt syntymättä jos miestä jäädään odottelemaan 😙

Vierailija
147/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan helvetin moni isä on pakotettu isäksi vasten tahtoaan ja se yleensä menee niin että joko nainen puhkoo kumit vauvakuumeessa tai valehtelee käyttävänsä ehkäisyä. Itse en suostu sekisiin ilman kumia ja kolmessa parisuhteessa nainen on jäänyt verekseltään kiinni kun on vauvakuumeessa purkanut minun kumit. Ilmeisistä syistä tällä samaisella sekunnilla kun nämä naiset jäi kiinni niistä tuli sinkkuja. "

Epäilen suuresti, että miestä olisi pakotettu harrastamaan seksiä. Voin toki olla väärässäkin.

Olet siis saanut kolme naista kiinni itse teosta puhkomasta kumeja? Neulallako puhkoivat? Vai hajosiko kumi, ja syytät siitä naista?

Ja neljäs valehteli syöneensä pillerinsä? Mistä tiedät, että hän valehteli?

Vierailija
148/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Mies häipyy lähivuosina tai pikemminkin lähiaikoina.

Vierailija
149/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä olet tehnyt sen eteen että ansaitsisi mieheltä lapsen? Mitä hyvää olet tuonut miehelle parisuhteeseen että ansaitsisi sen lapsen mitä mieheltä haluat?"

Siis mitä h*lvettiä.. Mies antaa naiselle lapsen?? Sukusolujen lahjoittajat on erikseen....

Vierailija
150/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu miehiä, jotka on ottaneet kumin pois salaa kesken yhdynnän... 

Ja sitten muutenvaan niitä, jotka haluais ajaa paljaalla tai eivät edes kysy ehkäisystä. 

Vierailija
151/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata, jos aikoo yhdenkin lapsen  ehtiä saada. Ja tiedän ihmisiä, jotka ovat olleet vuosikausia ja silti eronneet, kun on lapsia. Eli ei auttanut mitään. 

Mä vaan vierastan tätä lapsi edellä suhteeseen menoa. Se on totta, että takuita ei saa mistään, mutta jos suhteen alkumetreillä jo tärkeimpänä on lastenteko eikä parisuhde, niin itselleni se ei kyllä hyvää ennustaisi. 

Itse ajattelen, että toiseen tutustuminen on niin tärkeää, koska lapsen saaminen joka tapauksessa kääntää elämän aika toisenlaiseksi. Niin olisi hyvä olla todella ihan konkreettista kokemusta siitä, miten toinen erilaisissa tilanteissa reagoi.

Vierailija
152/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi olisi jäänyt syntymättä jos miestä jäädään odottelemaan 😙

Ja kärsimättä & kuolematta 😙

Vierailija
153/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt sen eteen että ansaitsisi mieheltä lapsen? Mitä hyvää olet tuonut miehelle parisuhteeseen että ansaitsisi sen lapsen mitä mieheltä haluat? Nykyajan naiset ikävä kyllä ei tuo parisuhteeseen mitään muuta kuin ongelmat ja vaatimukset niin nämä naiset ei ansaitse perhettä. Pitää olla toimiva parisuhde ennen kun kiitä lapsia tehdään ja parisuhde ei ole toimiva jos naisne suostuu vain määrittelemään ja vaatimaan mieheltä tekemättä mitään miehen eteen

Voi myös ihan hyvin olla ilman parisuhdetta, jos olet tota mieltä. Siihenkään ei kukaan pakota. 

Vierailija
154/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten vissiin muutti mielensä samantien, kun ajatteli, että jos joku nuori nainen vielä hänestä haluaa isän lapselleen. 

sanoin, etten oikein tiedä mitä ajattelisin. Minä en usko, että haluaisin enempää lapsia, vaikka löytäisinkin uuden rakkauden. Niistä on liian suuri vaiva, riski ja rahanmeno. Eikä parisuhteetkaan heppoisia nykyään ole.

No herranjesta, on tuo aivan jäätävä kommentti! Ja varsinkin jos tulee jostain selkäytimestä ekana ajatuksena.

Vähän kuin että mies ehdottaisi jotain yhteistä isoa hankintaa ja sä vastaisit että joo eikun ei, en halua sitoa rahojani, jos hankinnan arvo aleneekin ja tarvinkin niitä rahoja myöhemmin, jotta voin antaa kalliita lahjoja nuorelle uudelle miehelle. Ei siis yhteistä hankintaa, vaan laitankin rahat korkeakorkeiselle säästöön tulevaa varten!

Vierailija
155/173 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kannata, jos aikoo yhdenkin lapsen  ehtiä saada. Ja tiedän ihmisiä, jotka ovat olleet vuosikausia ja silti eronneet, kun on lapsia. Eli ei auttanut mitään. 

Mä vaan vierastan tätä lapsi edellä suhteeseen menoa. Se on totta, että takuita ei saa mistään, mutta jos suhteen alkumetreillä jo tärkeimpänä on lastenteko eikä parisuhde, niin itselleni se ei kyllä hyvää ennustaisi. 

Itse ajattelen, että toiseen tutustuminen on niin tärkeää, koska lapsen saaminen joka tapauksessa kääntää elämän aika toisenlaiseksi. Niin olisi hyvä olla todella ihan konkreettista kokemusta siitä, miten toinen erilaisissa tilanteissa reagoi.

Montako vuotta sitten sulla kestää ne alkumetrit? Onko ok, että lasta ei sitten enää tule? Toista ei ainakaan. Et jää jossittelemaan (vaan vaihdat nuorempaan naiseen)? 

Vierailija
156/173 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako vuotta sitten sulla kestää ne alkumetrit? Onko ok, että lasta ei sitten enää tule? Toista ei ainakaan. Et jää jossittelemaan (vaan vaihdat nuorempaan naiseen)? 

Olen siis nainen. Itselläni ne alkumetrit kestävät ainakin sen verran, että ollaan yli alkuhuumasta, jossa toinen näyttäytyy vain täydellisenä ja mitkään "pikkuvirheet" ei ärsytä sitten yhtään, kun nehän ovat vain viehättäviä. Ja kuten sanoin, haluaisin varmistua, että oikeasti ymmärrän ja tiedän toisen konkreettisen reagointitavan, ei sitä, jota alkuhuumassa esitellään, kun molemmat haluaa vain näyttää parhaat puolensa ja miellyttää toista mahdollisimman paljon.

Itse ihmettelen, että onko sulle ok, minkätyyppisen ihmisen kanssa sitoutuisit sellaiseen asiaan kuin lapsenteko, eisenniinväliä? Siinä on nimittäin aika raskaasti myös lapsen etu kyseessä, miten hyvin vanhemmat oikeasti tulevat keskenään toimeen ja millainen heidän yhteinen sitoutumisensa siihen lapsen laittamiseen on.

Ja tosiaan, mieluummin ei sitten lasta enää tule kuin niin, että olen mennyt pelkkä lapsenlaitto mielessä suhteeseen ja sitten muutaman vuoden päästä kärvistellään perhehelvetissä koko porukka.

Vierailija
157/173 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että olen samassa tilanteessa kuin ap, miinus ahdistus.

Olemme olleet yhdessä vähän yli 3 vuotta, tapasimme kun olin 29 v. Nyt olen siis 31 v, yhdessä olemme asuneet vähän yli kaksi vuotta.

Olemme molemmat olleet koko ajan sitä mieltä, että lapsiakin haluamme. Mutta meillä on vielä pariskuntana paljon, mitä haluamme tehdä. Esimerkiksi alkukeväästä lähdemme pidemmälle reissulle, se on molemmille pitkän ajan haave. Kyseessä on reissu, jonka vain hullu tekisi raskaana tai pikkulapsen kanssa.

Tuon reissun jälkeen varmaan lapsentekoajatukset alkavat olemaan todella lähellä. Ellemme sitten riitaannu siellä niin, että toisen pärstääkään ei halua nähdä😀

Kuulostaa varmasti niin kamalan itsekkäältä, mutta itse ajattelen, että mikä meitä sitten myöhemmin, kaikkina niinä tulevina ruuhkavuosina, oikeastaan yhdistää, ellei meillä ole yhteisiä kokemuksia, yhteistä historiaa, Jollemme ole toteuttaneet haaveitamme pariskuntana.

Olemme toki keskustelleet myös mahdollisuudesta, että lasta ei alakaan kuulumaan. Siinä tapauksessa mahdollisimman pian otamme lääketieteellistä apua, eikä adoptiotakaan ole poissuljettu mitenkään. Viimeksi mainittu tosin on se, johon täytyy todellakin alkaa ajoissa sitten, koska käsittääkseni siinäkin on 40 v ikäraja. 

Vierailija
158/173 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että olen samassa tilanteessa kuin ap, miinus ahdistus.

Olemme olleet yhdessä vähän yli 3 vuotta, tapasimme kun olin 29 v. Nyt olen siis 31 v, yhdessä olemme asuneet vähän yli kaksi vuotta.

Olemme molemmat olleet koko ajan sitä mieltä, että lapsiakin haluamme. Mutta meillä on vielä pariskuntana paljon, mitä haluamme tehdä. Esimerkiksi alkukeväästä lähdemme pidemmälle reissulle, se on molemmille pitkän ajan haave. Kyseessä on reissu, jonka vain hullu tekisi raskaana tai pikkulapsen kanssa.

Tuon reissun jälkeen varmaan lapsentekoajatukset alkavat olemaan todella lähellä. Ellemme sitten riitaannu siellä niin, että toisen pärstääkään ei halua nähdä😀

Kuulostaa varmasti niin kamalan itsekkäältä, mutta itse ajattelen, että mikä meitä sitten myöhemmin, kaikkina niinä tulevina ruuhkavuosina, oikeastaan yhdistää, ellei meillä ole yhteisiä kokemuksia, yhteistä historiaa, Jollemme ole toteu

Tätä kun ei naiset yleensä suostu ymmärtämään, pisteet sulle!

Itse olen lähtenyt suhteista jossa huomaan että multa halutaan vaan siittiöt, ei mitään kiinnostusta edes kunnolla tutustua muhun saati sitten alkaa jotain pariskuntahistoriaa rakentelemaan. Sitten naiset suuttuu kun niille sanoo suoraan että tuntuu että haette vain maksajaa koska eihän ne nyt mitään puolisoa haekaan, vaan ainoastaan sitä lasta.

Vierailija
159/173 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei 35-vuotiaana parin vuoden tutustumisen jälkeen halua lapsia, niin ei niitä sitten välttämättä saa koskaan. Eihän se mikään pakko ole. Mutta jos niitä haluaa, niin naisille ei kannata tuollainen vitkuttelu, eivätkä välttämättä kaikki miehetkään ole Sauli Niinistöjä.

Tosiaan tiedän pitkään tutustuneita, jotka kuitenkin erosivat lapsiperheenä. Toiset taas eivät. On niin eri tilanne elää lapsiperheenä kuin pariskuntana.

Entisaikaan näitä ei tarvinnut miettiä, lapsi tuli yleensä 2-9 kuukautta häistä. 35-vuotiaana moni oli jo haudassa.

Jos on haluaa lapsia, niin viimeistään 35-vuotiaana kannattaa lopettaa kaikki säätäminen ja vain tehdä se lapsi, vaikka yksin. Sitä ennen ehtii etsiskellä sopivaa ihmistä ja tutustua ja funtsailla heti 18-vuotiaasta alkaen. 

Vierailija
160/173 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se naisena on haluta kun naiselle ei koskaan tule koko perheen maksurasitetta kun niitä pentuja tehdään. Naiset heittäytyvät aina miehen elätettäväksi kun tulee lapsia eikö naisia edes kiinnosta se että näin pakottavat miehen elämään pelkästään työtä varten. Miehet varmasti haluaisi enemmän ja nopeammin lapsia jos ei joutuisi yksin maksamaan ja elättämään koko perhettä. Ovathan naiset jo vuosia sanoneet että äitiysrahat on vain naista varten mitkä nainen käyttää vain itseensä ja omiin haluihinsa

Ja ei pidä ihan paikkaansa että pelkästään miehelle tulee maksurasite. Tuttavaäiti ei pysty edes itselleen ostaa mitään kun kaikki äidin rahat menee ruokiin ja lasten vaatteisiin ja tarpeisiin. Siinä jää oma elämä ihan kakkoseks kun lasten tarpeet menee edell

Olet ilmeisesti heikkolahjainen. Lapsen kasvattaminen maksaa vanhemmille nykypäivänä vähintään 130 tuhatta euroa (Tilastokeskus ja THL). Se tekee noin 7200 e vuodessa eli kuutisen sataa euroa kuussa. Harva mies maksaa lapsesta lähellekään kolmen sadan euron elaria per kuukausi. Lapsen kasvatuksen hinta jää siis myös erotilanteessa valtaosin äidin maksettavaksi, kuten myös suhteessa (tilastot kertovat äitien maksavan suurimman osan lapsen hankinnoista).

"THL:n tilaston (Tilastoraportti 18/2024, Perheoikeudelliset palvelut 2023) perusteella Suomessa maksetaan melko pieniä elatusapuja. Vuonna 2023 50,8 % sopimuksista ei ole lainkaan vahvistettu, 13,3 %:ssa sopimuksista elatusavun määrä on ollut alle 67,28 euroa kuukaudessa per lapsi. Sopimuksista 16,8 %:ssa elatusavun määräksi on vahvistettu 168,19-235,45 euroa kuukaudessa lasta kohden. Tätä suuremmasta elatusavusta ovat sopineet noin 7,1 % vanhemmista, ja etenkin yli 302,73 euron elatusapu on harvinaisuus: tähän ovat päätyneet vain 2,7 % vanhemmista."

-Minilex.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä