Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia perintöjä ootte saaneet ja miten ootte käyttäneet?

Vierailija
08.01.2025 |

Ite sain eka 28t€ ja sit 50t€. 28t€ puolet sijoitin suoriin osakkeisiin ja puolet meni elämiseen opiskelijana ja yh:na. 50t€ 18t€ meni asuntoon, pari tonnia hömpötyksiin, 10t€ autoon ja loput sijoituksiin

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain sopivasti eron jälkeen 130.000e. Ostin uuden auton, sijoitusasunnon, itselle ja lapsille pientä kivaa muutamilla tonneilla. Loput sijoitin osakkeisiin

No et hääviä kämppää ja autoa  tuolla rahalla ole saanut🙄

Eipä ole häävi kommentti.

Vierailija
102/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi isältä jäädä 14 markkaa pankkitilille. Sinne jäi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain noin 250 000 josta 70 000 oli jo kiinni asunnossa jossa asun. Eli rahana noin 180 000. Maksoin asuntolainan ja yhtiölainan pois niin eipä verojen jälkeen jää kuin noin 25 000. Nämä menee säästötilille. 

Vierailija
104/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa valehtelee niin, että korvat tärisee. Isot perinnöt ja kaikki sijoitusmestareita! Nämä samat mammat kertovat toisaalla hyvinkin tarkkaan, miten kupata yhteiskuntaa (ovat siinä jalostuneet yksinhuoltajina ja mon imiehisinä) ja miten saa ruokaa kerjäämällä. Kelan hankkimilla kännyköillä ja tableteilla on mukavaa ajankulua kirjoitella tänne valhetta valheen perään. Teitä ei hävetä mikään. Joka perii paljon, ei tule vauva palstalle kehumaan.

Vierailija
105/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa valehtelee niin, että korvat tärisee. Isot perinnöt ja kaikki sijoitusmestareita! Nämä samat mammat kertovat toisaalla hyvinkin tarkkaan, miten kupata yhteiskuntaa (ovat siinä jalostuneet yksinhuoltajina ja mon imiehisinä) ja miten saa ruokaa kerjäämällä. Kelan hankkimilla kännyköillä ja tableteilla on mukavaa ajankulua kirjoitella tänne valhetta valheen perään. Teitä ei hävetä mikään. Joka perii paljon, ei tule vauva palstalle kehumaan.

En olisi asiasta aivan noin varma. Ja onko kertominen aina kehumista?

Vierailija
106/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vanhempien jälkeen yhteensä n. 150K. Verot siitä päältä pois ja lapsille annoin sen 4999 molemmille ja maksoin muutaman kivan matkan ja kalliimman hankinnan.  Autan edelleen tarvittaessa. 

Osa on sijoituksissa,  rahastoissa ja osakkeissa, osa on korkeakorkoisella tilillä.  Reissailen ja  käytän niitä pikkuhiljaa.  Itsellä velaton asunto, sen olen ajatellut myydä ja mennä vuokralle, kun olen jo eläkkeellä.  Rahaa en halua tässä iässä enää kauheasti jemmailla, olen aika antelias ainakin lähipiirille.  Äkkiä tuollainen summa muutenkin kuluu.  Viidessä vuodessa noin puolet käytetty.  

Vierailija
107/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä voi kertoa asiat miten ne oikeasti on. Ei tutuille voi alkaa kehua raha-asioista. Mulla on tosi paljon säästöjä ja tienaan hyvin, mutta en minä tätä kylillä huutele. 

Vierailija
108/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perinnöksi yhden rihkamakorun (ei ollut kultaa) ja valokuvia. Säästin molemmat. Jouduin maksamaan omasta pussista tuhkauksen. Soskuun tein hakemuksen siitä kulusta mutta ei oo vieläkään käsitelty. Aikaa on mennyt kohta 10 vuotta.

Vierailija
109/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä on isoja perintöjä. Tutkimuksen mukaan ainakin vuonna 2021 perintöjä saaneista 2/3 sai alle 30 000 e. Rikkaita siis olette, ylimmän tulodesiilin porukkaa. 

Vierailija
110/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä voi kertoa asiat miten ne oikeasti on. Ei tutuille voi alkaa kehua raha-asioista. Mulla on tosi paljon säästöjä ja tienaan hyvin, mutta en minä tätä kylillä huutele. 

Kyllä mä ainakin tiedän tutuistani ja sukulaisista kuka ansaitsee hyvin, vaikkei me siitä koskaan puhutakaan. Eiköhän he osaa sen päätellä. 

Vierailija
111/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvii ees lukea kommentteja, kun tiedät jo etukäteen miten asiat on,  erehtymättömän mutusi ja ennakkoluulojesi kautta. 

Vierailija
112/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuollessa sain perintöä noin 30 000 euroa. Pian tämän jälkeen syntyi esikoiseni. Nyt esikoinen on teini-ikäinen, hänellä on kaksi pienempää sisarusta ja olen ollut kaikki nämä vuodet koko ajan vanhempainvapaalla, hoitovapaalla tai osittaisella hoitovapaalla, säästeliäästi eläen ja tarvittaessa perintöä käyttäen. Olen ajatellut sen olevan mummon lahja lapsenlapsille, joita hän ei saanut koskaan tavata.

Perintöä on vielä jäljellä ehkä kahdeksan tonnia. Olen ajatellut, että saan sen menemään teinivuosien kuluihin. Itse aloitan täyden työajan lopultakin syksyllä. Koen, että olen saanut käyttää nuo rahat oikeassa elämänvaiheessa. 

Vierailija
113/137 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio koskaan sijoittaa mihinkään. Ärsytti kun sain perintöä ja nordeassa heti ne alkoi tyrkyttää sijoitus neuvoja. Eenkin yks varmaan 55 v nais virkailiija nordeassa toi väkisin minulle papereita ja tyrkytti niitä että ne pitää lukea että tiedän minne voisi sijoittaa. Tein siitä virkailijasta valituksen koska sanoin etten aio sijoittaa euroakaan. Eivät oikein noteeranneet sitä valitusta mitenkään.

Vierailija
114/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon jäänyt jaettavaa, kun yksi sisaruksista halusi kaiken jaettavan asianajajien kautta. Saimme kukin lapsista alle kymmenesosan alkuperäisestä perinnöstä, mikä sekin oli pieni. Harmittaa edesmenneen vanhempani puolesta, sillä hän ei raaskinut käyttää rahaa itseensä, vaan säästi pienestä eläkkeestään, jotta meille lapsille jäisi edes jotain. No, ehkä tämä yksi nyt hykertelee tyytyväisenä käsiään, sai perintöosuudet supistettua minimiin ja pääsi kaikkien ilkeyksiensä jälkeen eroon meistä muista. 

Tää on ihan hullua kyllä, tässä seurannut sivukorvalla yhtä tapausta naapurustossa - maksetaan mieluummin koko perinnön arvo juristeille kuin annetaan omille sisaruksille senttiäkään periksi. 

Vierailija
115/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä teillä on hyvät perinnöt. Ite en tule saamaan koskaan mitään kun vanhemmat ovat köyhiä ku kirkonrotat. 

"Teillä"? Osa kertoo ettei ole perinyt eikä tule perimään mitään, jotkut perii miljoonia, ihan selvä asiahan tuo on. Eikä sille oikein itse mitään voi... 

Vierailija
116/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 miljoonaa euroa. Möin siitä yhden tuottamattoman asunnon Helsingin kalliossa, (vanha talo, remontti ois maksanut 50-60 000€, asunnossa oli yhtiövelkaa 60 000€, en ois ikinä päässyt omilleni sen kanssa) ja sijoitin ne rahat osakkeisiin. 

Möin toisenkin asunnon Kalliosta 2021 huippuhintaan ja ostin kultaa (se on sittemmin noussut lähes 80%)

Vaihdoin auton, vanhalla oli ajettu jo 350 000km.

Sijoitin noin 50 000€ Bitcoiniin ja 10 000 ethereumiin. 

Laitatin aurinkopaneelit. Asuin jo valmiiksi maalla okt:ssa 💚

Perustin Hesaan, josta olen kotoisin 2 asuntoon airbnb:n, joita en houstaa itse, eli työmäärä niissä on minulle nolla, jaamme tuotot suhteessa 70/30 (minä saan 70%). Mutta voin yöpyä niissä jos on tarvetta :)

Tein unelmamatkan perheen kanssa, ei mikään ulkopuolisten silmissä kummoinen kohde (Slovenia), mutta meille se oli unelmareissu. 

Elelen tuotoilla ja vähensin työntekoa, teen pääasiassa 3 päivää viikossa töitä. 

Tavoite on jättää lapsille ainakin miljoona kummallekin. 

Vierailija
117/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoonaluokkaa. Mutta ei vaikuta päivittäiseen elämään, ihan tavallinen palkansaaja olen ja tili tyhjä ennen palkkapäivää, eikä todellakaan ole varaa törsätä yhtään mihinkään. Kai tuo omaisuus on minulla vain, jotta voin siirtää sen aikanaan jälkipolville.

Sama! Hyvin vähän nautin siihen nähden, mikä on omaisuuden koko. Mutta se on sellainen turva, että sen haluaa ennemmin lapsilleen, kuin välittömän hulppeuden elämässä itselleen. 

Vierailija
118/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5 miljoonaa euroa. Möin siitä yhden tuottamattoman asunnon Helsingin kalliossa, (vanha talo, remontti ois maksanut 50-60 000€, asunnossa oli yhtiövelkaa 60 000€, en ois ikinä päässyt omilleni sen kanssa) ja sijoitin ne rahat osakkeisiin. 

Möin toisenkin asunnon Kalliosta 2021 huippuhintaan ja ostin kultaa (se on sittemmin noussut lähes 80%)

Perustin Hesaan, josta olen kotoisin 2 asuntoon airbnb:n, joita en houstaa itse, eli työmäärä niissä on minulle nolla, jaamme tuotot suhteessa 70/30 (minä saan 70%). Mutta voin yöpyä niissä jos on tarvetta :)

Tein unelmamatkan perheen kanssa, ei mikään ulkopuolisten silmissä kummoinen kohde (Slovenia), mutta meille se oli unelmareissu. 

Elelen tuotoilla ja vähensin

Ja sitten sä heräsit, päästit tuhnupierun ja käänsit kylkeä.

Vierailija
119/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoonaluokkaa. Mutta ei vaikuta päivittäiseen elämään, ihan tavallinen palkansaaja olen ja tili tyhjä ennen palkkapäivää, eikä todellakaan ole varaa törsätä yhtään mihinkään. Kai tuo omaisuus on minulla vain, jotta voin siirtää sen aikanaan jälkipolville.

Sori, en tajua pätkääkään tuota asennetta tässä ajassa ja maailmassa. Mutta jokainen tietysti tavallaan. Jos sinusta on kivaa kitkuttaa tili tyhjänä loppukuusta tuhoutuvassa maailmassa, jossa on melko varmaa, että _kukaan_ ei säästämästäsi omaisuudesta enää hyödy, niin fine. Tyhmyydestä kärsii koko kroppa.

Se on se turvan tunne, minkä miljoonavarallisuus tuo tullessaan. Sitä ei halua menettää. Työttömyys, paha sairaus, ero, talousromahdus, vanhuus ja huono vanhustenhoito, tai vaikkapa katkeruus, kun et voi edes haaveilla jostain vähän yli omien tulojesi, kun siihen ei ole varaa mikään noista ei oikein vaikuta itseen taloudellisesti, vaikka tapahtuisi, kun on varoja. 

Haaveilen kaikenlaisesta, mutta ei niitä ole pakko toteuttaa. Mutta on kiva tietää, että JOS jokin normi- tai laiskan (kuten itse oon!) palkansaajan ulottumattomissa oleva haave kasvaisi itselle elämää suuremmaksi, siihen saattaisi jopa olla varaa :)

eri 

Vierailija
120/137 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein unelmamatkan perheen kanssa, ei mikään ulkopuolisten silmissä kummoinen kohde (Slovenia), mutta meille se oli unelmare

Ja sitten sä heräsit, päästit tuhnupierun ja käänsit kylkeä.

No enhän, mä todellakin perin ja tein sillä perinnöllä tuon kaiken. Perintöveron maksoin lainalla, ja sitä maksan pois osakesalkkujen osingoilla. Sidoin sen lainan viitekoron 2021 korkosuojainstrumentilla 14 vuodeksi 0,01%:iin plus sen maksu 0,7% ja marginaali 1,5% (kulutusluotossa kovempi kuin asuntolainoissa marginaalit). Näin en köyhtynyt senkään osalta. 

Lisäksi omistan vielä kiinteistön Espanjassa ja maatuvan kesämökin 2ha tontilla järvenrannalla Espoossa, mutta ne saan käyttööni kun perinnönjättäjän leski, joka niitä hallinnoi, kuolee. 

Tuossa 1,5 miljoonassa ne eivät olleet mukana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan