Leipä ei lihota
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tuosta, miten peruna muuttuu terveellisemmäksi jäähdyttämällä kypsennyksen jälkeen, mutta käykö leivälle sama pakastimessa?
Millä mekanismilla näin edes teoriassa tapahtuisi?
Peruna on lähes kokonaan tärkkelystä. Ruoansulatus ei piittaa siitä syötkö sen kylmänä vai kuumana. Kyllä sen lämpötila vatsalaukussa tasaantuu kehon lämpötilan mukaiseksi.
Lue tuolta.
https://www.healthline.com/nutrition/cooling-resistant-starch
Olet ymmärtänyt väärin. Ensinnäkään tuossa ei väitetä sellaista. Toisekseen tuo ei ole tieteellinen artikkeli vaan joku huuhaa nettikirjoitus.
Taidat olla niitä, jotka ei usko mitään uusia tutkimuksia. Eikä tuo ole edes uusi asia.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/hiilihydraatti-joka-ei-lihot…
Tieteellisiä artikkeleita löytyy, mutta en viitsi käyttää aikaani googlaamalla, kun et kuitenkaan usko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tuosta, miten peruna muuttuu terveellisemmäksi jäähdyttämällä kypsennyksen jälkeen, mutta käykö leivälle sama pakastimessa?
Ero on häilyvän pieni, raan perunan gi on 80 ja keitetyn 79.
? ? 🙄
Unohdit tuon kypsän perunan JÄÄHDYTTÄMISEN vaikutuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa
Perustele
Insuliini lisää ruokahalua: Suuri määrä sokeri veressä -> runsans insuliinin tuotanto -> verensokeri laskee nopeasti -> alhainen verensokeri -> ruokahalu herää uudelleen -> syöminen -> taas sokeria verenkiertoon
Sokeri lisää kudosten yleistä tulehtumista. Sokeri verottaa elmistön vitamiini-, kivennäis- ja hivenainevarastoja. Sokerilla on haitallinen vaikutus aivojen välittäaineisiin, se altistaa mielenterveyshäiriöille kuten masennukselle.
Ja Suomessa on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat.
Insuliinilla on tärkeä tehtävä. Se vie energian soluun. Jos ei tuota insuliinia, niin kuolee nopeasti. Nuo kuvailemasi ongelmat johtuvat siitä, että insuliinin toiminta on häiriintynyt ja sokeria jää verenkiertoon. Esim. liika proteiinin määrä ravinnossa heikentää tehokkaasti insuliinisysteemiä. Myös liika rasva häiritsee. Aasiassa pärjätään oikein hyvin, vaikka riisiä mätetään joka aterialla. Jotenkin vähähiilariset ei koskaan selitä, miksi miljoonat aasialaiset ovat terveitä ja pitkäikäisiä, vaikka ruokavalion perusta on valkoinen riisi. Luulisi, että se lyö pienen kiilan siihen "hiilarit lihottaa" -agendaan, mutta ei näytä häiritsevän yhtään. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä mekanismilla näin edes teoriassa tapahtuisi?
Peruna on lähes kokonaan tärkkelystä. Ruoansulatus ei piittaa siitä syötkö sen kylmänä vai kuumana. Kyllä sen lämpötila vatsalaukussa tasaantuu kehon lämpötilan mukaiseksi.
Älä viitsi, olet tyhmä 🤣
Ihan tutkittua tietoa asiasta.Tärkkelys muuttu resistentiksi
Veden määrä syödyssä asiassa korreloi vahvasti ruuan lihottavuuden kanssa. Siksi leipä lihottaa.
Koska sitä tulee syötyä enemmän.
Taidat olla niitä, jotka ei usko mitään uusia tutkimuksia. Eikä tuo ole edes uusi asia.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/hiilihydraatti-joka-ei-lihot
Tieteellisiä artikkeleita löytyy, mutta en viitsi käyttää aikaani googlaamalla, kun et kuitenkaan usko mihinkään.
Mutta kun tämä on todistettu tutkimuksella! minua kannattaa uskoa, koska minulla on todisteaineistoa väitteeni tueksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. maa- ja metsätalousministeriö
Leivän syömisestä tulee isänmaallinen ole. On se jännä miten paljon maatalous vaikuttaa kunkin maan virallisiin ruokasuosituksiin. Itse noudatan viinimaa Kreikan suosituksia.
Eri ruokien saatavuus ja hinta osaltaan vaikuttaa. Tähän kun sotketaan paikalliset mieltymykset, niin alkaa ymmärtämään tietyn maan painotuksia.
"Taidat olla niitä, jotka ei usko mitään uusia tutkimuksia. Eikä tuo ole edes uusi asia."
Ymmärrät edelleen (ilmeisesti tahallaan?) väärin. Resistentti tärkkelys voi auttaa painonhallinnassa, sillä se parantaa kylläisyydentunnetta. SE EI OLE SAMA ASIA KUIN, ETTÄ RUOANSULATUS SAA SIITÄ VÄHEMMÄN ENERGIAA. Resistentti tärkkelys lihottaa ihan tasan yhtä paljon. Se vain joissain tapauksissa saa aikaan enemmän kylläisyyden tunnetta. Joka voi auttaa syömään vähemmän ylipäätään.
Niin kauan kuin syöty ruokamäärä on sama niin asialla ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa
Minua ei ainakaan ole lihottanut. Pari, joskus kolme siivua päivittäin hyvää leipää itsellä tapana syödä. Ne leivän päälliset ja levitteet tietty lihottaa kun niitä mätetään paksulti yhden siivun päälle ja juodaan litra maitoa palan painikkeeksi.
Heh, yhtäläisesti se leipä lihottaa, jos mätät leipää paksulti leivän päälle.
Miksi mättäisin leipää leivän päälle? Tekeekö joku noinkin? Itse en laita kuin aniharvoin edes voita leivän päälle, yksi siivu leipää ohuesti voita ja hunajaa. Riittää hyvin kahvin kanssa aamupalaksi.
Leipä on painonhallinnan kannalta ongelmallinen koska sitä on niin helppo syödä. Mikäpä olisi sen vaivattomampaa kuin tehdä ohimennen pari voileipää ja huitaista ne hetulaan. Etenkin tuore leipä on suorastaan rikollisen hyvänmakuista. Voisin syödä vastapaistetun patongin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Veden määrä syödyssä asiassa korreloi vahvasti ruuan lihottavuuden kanssa. Siksi leipä lihottaa.
Koska sitä tulee syötyä enemmän.
Pekoni ja majoneesi on sen vuoksi tunnettuja laihdutustuotteita. Ne kun ei sisällä lähes laisinkaan vettä. Etenkin jos niistä tekee pekonihampurilaisen niin sitten vasta paino putoaakin!
Mua ei leipä lihota, mutta jos ostan msrgariinia sen päälle, alan heti lihoa. Tämä omasta kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Leipä on painonhallinnan kannalta ongelmallinen koska sitä on niin helppo syödä. Mikäpä olisi sen vaivattomampaa kuin tehdä ohimennen pari voileipää ja huitaista ne hetulaan. Etenkin tuore leipä on suorastaan rikollisen hyvänmakuista. Voisin syödä vastapaistetun patongin kokonaan.
Ainoastaan, jos siihen päälle on laittaa voita. Leipä ilman voita ei ole herkkua, eikä sitä tule ahmittua.
Ei lihota, voi syödä niin paljon kuin maistuu. Mutta jos leivän päälle laittaa margariinia tai jopa juustoa, niin lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein sama kuin karkkia söisi
Aivan eri asia. Täysjyväjauhosta tehty leipä on hyvää ravintoa, karkki on valkoista sokeria ja lisäaineita. Sitä kukaan ei tarvitse ruokavalioonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa
Minua ei ainakaan ole lihottanut. Pari, joskus kolme siivua päivittäin hyvää leipää itsellä tapana syödä. Ne leivän päälliset ja levitteet tietty lihottaa kun niitä mätetään paksulti yhden siivun päälle ja juodaan litra maitoa palan painikkeeksi.
Tykkään myös syödä ruisleipää, siihen jotain kasvisrasvaa päälle, tomaattia, kurkkua, suolaa ja pippuria. Juomaksi olutta. Ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Ei lihota, voi syödä niin paljon kuin maistuu. Mutta jos leivän päälle laittaa margariinia tai jopa juustoa, niin lihottaa.
Ei leivän kalorit mihinkään katoa vaikkei siihen mitään päälle laittaisikaan. Toki jos siihen vetää paksun voikerroksen päälle niin energiasisältö kasvaa entisestään.