Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipä ei lihota

Vierailija
08.01.2025 |

Näin se menee

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottaa

Perustele

Kaksi miljoonaa vuotta ihmisen keskeisin polttoaine oli rasva ja siihen myös geeniperimämme on soveltunut. Hiilihydraatteja ihminen alkoi saada runsain mitoin vasta maanviljelyksen alettua. Geeniperimämme on yhä sama kuin metsästäjä-keräilijä esi-isillä; runsauden aikana meidät on ohjelmoitu lihomaan ja varastorasvojen avulla selvisimme niukoista ajoista. Nykypäivänä niukat ajat puuttuvat kokonaan. Syömme siis ruokaa, johon geenimme eivät ole tottuneet ja kehomme on jatkuvasti haasteen edessä.

Hiilihydraatit ovat sokeristuvia ravintoaineita. Eniten verensokeria kohottavia hiilihydraatteja ovat kaikki jalostetut viljatuotteet (leivät, murot, pastat), tärkkelykset (riisi, peruna, maissi) ja sokeri.

Sinulla osittain vanhentunutta, tai vaillinnaista  tietoa.   

Viljoissakin  on eroja. On todettu että  esim. kauran  beetaglugaiini on  hyväksi  kolesterolin hallintaan .

Täysjyväviljaleivät sisältävät monia hyviä ravinteita, proteiinia ja kuituja, hivenaineita ja vitamiinia

Perunan tärkkelys muuttuu  kun se kypsennetään ja  ja  jäähdytetään, tärkkelys muuttuu se resistentiksi ja näin ollen sen glygeeminen indeksi muuttuu  ja tärkkelys   kuidun kaltaiseksi

Vierailija
22/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tuosta, miten peruna muuttuu terveellisemmäksi jäähdyttämällä kypsennyksen jälkeen, mutta käykö leivälle sama pakastimessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottaa

Perustele

Kaksi miljoonaa vuotta ihmisen keskeisin polttoaine oli rasva ja siihen myös geeniperimämme on soveltunut. Hiilihydraatteja ihminen alkoi saada runsain mitoin vasta maanviljelyksen alettua. Geeniperimämme on yhä sama kuin metsästäjä-keräilijä esi-isillä; runsauden aikana meidät on ohjelmoitu lihomaan ja varastorasvojen avulla selvisimme niukoista ajoista. Nykypäivänä niukat ajat puuttuvat kokonaan. Syömme siis ruokaa, johon geenimme eivät ole tottuneet ja kehomme on jatkuvasti haasteen edessä.

Hiilihydraatit ovat sokeristuvia ravintoaineita. Eniten verensokeria kohottavia hiilihydraatteja ovat kaikki jalostetut viljatuotteet (leivät, murot, pastat), tärkkelykset (riisi, peruna, maissi) ja sokeri

Perunan tärkkelys muuttuu  kun se kypsennetään ja  ja  jäähdytetään, tärkkelys muuttuu se resistentiksi ja näin ollen sen glygeeminen indeksi muuttuu  ja tärkkelys   kuidun kaltaiseksi

Elintarvikkeiden glykeeminen indeksi kertoo miten nopeasti sokeri vapautuu verenkiertoon syömisen jälkeen. Jos indeksi on korkea esim. vehnällä ja sokerilla, vaikutukset ovat haitallisempia verensokerin noustessa ja laskiessa jyrkästi. Mikäli syömme matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja esim. vihanneksia tai marjoja, jäävät verensokerin heilahtelut loivemmiksi, eikä insuliinia erity verenkiertoon suuria määriä.

Vierailija
24/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tuosta, miten peruna muuttuu terveellisemmäksi jäähdyttämällä kypsennyksen jälkeen, mutta käykö leivälle sama pakastimessa?

Ero on häilyvän pieni, raan perunan gi on 80 ja keitetyn 79. 

Vierailija
25/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on häilyvän pieni, raan perunan gi on 80 ja keitetyn 79. 

Testi tehtiin mittaamalla verensokerin nousua, joten puhut eri asiasta.

Vierailija
26/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottaa

Perustele

Leipä sisältää energiaa hydraattien muodossa. Jos syöt riittävän paljon leipää niin 100 % varmuudella lihoat.

Vierailija
27/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä mekanismilla näin edes teoriassa tapahtuisi?

Peruna on lähes kokonaan tärkkelystä. Ruoansulatus ei piittaa siitä syötkö sen kylmänä vai kuumana. Kyllä sen lämpötila vatsalaukussa tasaantuu kehon lämpötilan mukaiseksi.

Vierailija
28/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62v

Olen syönyt viimeiset 30vuotta päivittäin 2-3palaa leipää(ruis sekä kaura)

Eipä ole lihottanut 😋

Vierailija
29/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ( 50 ja 60 luvuilla) syötiin todellakin leipää aamulla , päivällä , illalla, eväänä. Koko ajan . Lisäksi puuroa ja perunaa. Ei näkynyt kellään ylimääräisiä kiloja, luokkakuvissa hyvinkin luikkua  ja lommoposkista porukkaa.

Vierailija
30/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän sen luulisi menevän, mutta itse olen huomannut, että minua leipä lihottaa. Rakastan ruisleipää, mutta jostain syystä paino alkaa aina nousta, kun syön leipää päivittäin. Saattaa olla, että silloin syön huomaamattani enemmän. En osaa sanoa, mutta minulla ainoa tapa pitää paino kurissa on vältellä leivän syömistä.

Vierailija
31/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 60 vuotta syönyt leipää useita paloja joka ikinen päivä. Syön toki muutakin. En ole vielä lihonut, paino noin 56 kg. Ei sairauksia tai lääkityksiä.

Vierailija
32/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna on lähes kokonaan tärkkelystä. Ruoansulatus ei piittaa siitä syötkö sen kylmänä vai kuumana. Kyllä sen lämpötila vatsalaukussa tasaantuu kehon lämpötilan mukaiseksi.

Lue tuolta.

https://www.healthline.com/nutrition/cooling-resistant-starch

Vierailija
33/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut ottavat täällä nokkiinsa, jos kertoo että syö usein leipää, muttei silti liho?

Vierailija
34/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivässä on se ongelma kuin muussakin ruuassa, missä on paljon hiilihydraatteja, eli se lisää joillakin ruokahalua.

Olipa sitten peruna, leipä tai sokeri, niin mitä enemmän syöt, sitä enemmän haluat syödä lisää.

Siksi leipä lihottaa helposti, varsinkin jos syö höttöleipää, eli jotain ranskanleipää.

Mutta tämä on tietysti yleistys, eikä koske kaikkia. Leipä sinällään ei ole mikään erityisen lihottava aine esimerkiksi suklaaseen verrattuna.

Vierailija
35/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tuolta.

https://www.healthline.com/nutrition/cooling-resistant-starch

Olet ymmärtänyt väärin. Ensinnäkään tuossa ei väitetä sellaista. Toisekseen tuo ei ole tieteellinen artikkeli vaan joku huuhaa nettikirjoitus.

Vierailija
36/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ottavat täällä nokkiinsa, jos kertoo että syö usein leipää, muttei silti liho?

Luultavasti ovat ketoa harrastavia, ja varmoja siitä, että se on ainoa oikea tapa. Onhan se hyvä keino, mutta ei käy kaikille. Olen kokeillut.

Vierailija
37/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän leivällä ja karkeilla, pituus 165 cm ja paino 85 kg. Kyllä muuten lihottaa.

........  ja ne karkit eivät mielestäsi  lihota ?

Pönttö ! 🙄

Vierailija
38/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on typerä kommentti.

Syödyn energiamäärän ja kulutetun energiamäärän välinen ero on se mikä ratkaisee. Tottakai voi syödä vaikka miten valtavan paljon leipää jos sen vastapainoksi myös kuluttaa paljon energiaa. Huippu-urheilijat syö joka päivä tuplasti sen verran mitä tavallinen pulliainen.

Vierailija
39/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä,  kylmä kuin kylmä   

Vierailija
40/101 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mitä leipää syö ja kuinka paljon. Kun lautasella on perunaa, riisiä tai makarooonia, niin silloin ei ole välttämätöntä ottaa leipää. Ei ainakaan sellaisen joka tekee istumatyötä.

Paitsi jos haluaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi