Leipä ei lihota
Kommentit (101)
Olen lukenut tuosta, miten peruna muuttuu terveellisemmäksi jäähdyttämällä kypsennyksen jälkeen, mutta käykö leivälle sama pakastimessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa
Perustele
Kaksi miljoonaa vuotta ihmisen keskeisin polttoaine oli rasva ja siihen myös geeniperimämme on soveltunut. Hiilihydraatteja ihminen alkoi saada runsain mitoin vasta maanviljelyksen alettua. Geeniperimämme on yhä sama kuin metsästäjä-keräilijä esi-isillä; runsauden aikana meidät on ohjelmoitu lihomaan ja varastorasvojen avulla selvisimme niukoista ajoista. Nykypäivänä niukat ajat puuttuvat kokonaan. Syömme siis ruokaa, johon geenimme eivät ole tottuneet ja kehomme on jatkuvasti haasteen edessä.
Hiilihydraatit ovat sokeristuvia ravintoaineita. Eniten verensokeria kohottavia hiilihydraatteja ovat kaikki jalostetut viljatuotteet (leivät, murot, pastat), tärkkelykset (riisi, peruna, maissi) ja sokeri
Perunan tärkkelys muuttuu kun se kypsennetään ja ja jäähdytetään, tärkkelys muuttuu se resistentiksi ja näin ollen sen glygeeminen indeksi muuttuu ja tärkkelys kuidun kaltaiseksi
Elintarvikkeiden glykeeminen indeksi kertoo miten nopeasti sokeri vapautuu verenkiertoon syömisen jälkeen. Jos indeksi on korkea esim. vehnällä ja sokerilla, vaikutukset ovat haitallisempia verensokerin noustessa ja laskiessa jyrkästi. Mikäli syömme matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja esim. vihanneksia tai marjoja, jäävät verensokerin heilahtelut loivemmiksi, eikä insuliinia erity verenkiertoon suuria määriä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tuosta, miten peruna muuttuu terveellisemmäksi jäähdyttämällä kypsennyksen jälkeen, mutta käykö leivälle sama pakastimessa?
Ero on häilyvän pieni, raan perunan gi on 80 ja keitetyn 79.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on häilyvän pieni, raan perunan gi on 80 ja keitetyn 79.
Testi tehtiin mittaamalla verensokerin nousua, joten puhut eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottaa
Perustele
Leipä sisältää energiaa hydraattien muodossa. Jos syöt riittävän paljon leipää niin 100 % varmuudella lihoat.
Vierailija kirjoitti:
Millä mekanismilla näin edes teoriassa tapahtuisi?
Peruna on lähes kokonaan tärkkelystä. Ruoansulatus ei piittaa siitä syötkö sen kylmänä vai kuumana. Kyllä sen lämpötila vatsalaukussa tasaantuu kehon lämpötilan mukaiseksi.
Olen 62v
Olen syönyt viimeiset 30vuotta päivittäin 2-3palaa leipää(ruis sekä kaura)
Eipä ole lihottanut 😋
Lapsena ( 50 ja 60 luvuilla) syötiin todellakin leipää aamulla , päivällä , illalla, eväänä. Koko ajan . Lisäksi puuroa ja perunaa. Ei näkynyt kellään ylimääräisiä kiloja, luokkakuvissa hyvinkin luikkua ja lommoposkista porukkaa.
Näinhän sen luulisi menevän, mutta itse olen huomannut, että minua leipä lihottaa. Rakastan ruisleipää, mutta jostain syystä paino alkaa aina nousta, kun syön leipää päivittäin. Saattaa olla, että silloin syön huomaamattani enemmän. En osaa sanoa, mutta minulla ainoa tapa pitää paino kurissa on vältellä leivän syömistä.
Kohta 60 vuotta syönyt leipää useita paloja joka ikinen päivä. Syön toki muutakin. En ole vielä lihonut, paino noin 56 kg. Ei sairauksia tai lääkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on lähes kokonaan tärkkelystä. Ruoansulatus ei piittaa siitä syötkö sen kylmänä vai kuumana. Kyllä sen lämpötila vatsalaukussa tasaantuu kehon lämpötilan mukaiseksi.
Lue tuolta.
https://www.healthline.com/nutrition/cooling-resistant-starch
Miksi jotkut ottavat täällä nokkiinsa, jos kertoo että syö usein leipää, muttei silti liho?
Leivässä on se ongelma kuin muussakin ruuassa, missä on paljon hiilihydraatteja, eli se lisää joillakin ruokahalua.
Olipa sitten peruna, leipä tai sokeri, niin mitä enemmän syöt, sitä enemmän haluat syödä lisää.
Siksi leipä lihottaa helposti, varsinkin jos syö höttöleipää, eli jotain ranskanleipää.
Mutta tämä on tietysti yleistys, eikä koske kaikkia. Leipä sinällään ei ole mikään erityisen lihottava aine esimerkiksi suklaaseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tuolta.
https://www.healthline.com/nutrition/cooling-resistant-starch
Olet ymmärtänyt väärin. Ensinnäkään tuossa ei väitetä sellaista. Toisekseen tuo ei ole tieteellinen artikkeli vaan joku huuhaa nettikirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ottavat täällä nokkiinsa, jos kertoo että syö usein leipää, muttei silti liho?
Luultavasti ovat ketoa harrastavia, ja varmoja siitä, että se on ainoa oikea tapa. Onhan se hyvä keino, mutta ei käy kaikille. Olen kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Elän leivällä ja karkeilla, pituus 165 cm ja paino 85 kg. Kyllä muuten lihottaa.
........ ja ne karkit eivät mielestäsi lihota ?
Pönttö ! 🙄
Vierailija kirjoitti:
Koska se on typerä kommentti.
Syödyn energiamäärän ja kulutetun energiamäärän välinen ero on se mikä ratkaisee. Tottakai voi syödä vaikka miten valtavan paljon leipää jos sen vastapainoksi myös kuluttaa paljon energiaa. Huippu-urheilijat syö joka päivä tuplasti sen verran mitä tavallinen pulliainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kylmä kuin kylmä
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä leipää syö ja kuinka paljon. Kun lautasella on perunaa, riisiä tai makarooonia, niin silloin ei ole välttämätöntä ottaa leipää. Ei ainakaan sellaisen joka tekee istumatyötä.
Paitsi jos haluaa.
Sinulla osittain vanhentunutta, tai vaillinnaista tietoa.
Viljoissakin on eroja. On todettu että esim. kauran beetaglugaiini on hyväksi kolesterolin hallintaan .
Täysjyväviljaleivät sisältävät monia hyviä ravinteita, proteiinia ja kuituja, hivenaineita ja vitamiinia
Perunan tärkkelys muuttuu kun se kypsennetään ja ja jäähdytetään, tärkkelys muuttuu se resistentiksi ja näin ollen sen glygeeminen indeksi muuttuu ja tärkkelys kuidun kaltaiseksi