Perintövero - köyhä perillinen joutuu luopumaan perinnöstä
Sanotaan, että perit esimerkiksi edesmenneeltä vanhemmaltasi tämän asunnon, verotusarvoltaan 50000 €. Mutta joko et saa perintöä heti haltuusi (leski jää asumaan asuntoon) tai et saa asuntoa myytyä.
No perintöveroa tästä tulee 2500 €. Ja koskapa olet vähävarainen perijä, ei sinulla olekaan tuosta vaan ylimääräistä 2500 euroa käteistä perintöveron maksamiseen. Ja siinäpä sitten joko joudut ulosottoon tai joudut luopumaan koko 50 000 € perinnöstä vain siksi että olet köyhä, eikä sinulla ole ylimääräistä rahaa perintöveron maksamiseen. Olisit varmaankin erittäin tyytyväinen tässä tilanteessa.
Kommentit (159)
Kannattaisiko lukea verottajan sivuja:
"Maksamatonta perintöveroa ei lähetetä ulosottoon ennen kuin ensimmäisen erän eräpäivästä on kulunut 2 tai 10 vuotta. 10 vuoden määräaika koskee veroja, joiden ensimmäisen erän eräpäivä oli 1.1.2024 tai sen jälkeen. Jos eräpäivä oli jo aiemmin, vero voidaan lähettää ulosottoon 2 vuoden päästä eräpäivästä. Jos haet perintöverolle maksujärjestelyä, perintövero pitää maksaa enintään 2 vuoden kuluessa."
Saathan sinä sen rahan siitä asunnosta sitten. Ja sen voi sijoittaa, jolloin et enää ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko lukea verottajan sivuja:
"Maksamatonta perintöveroa ei lähetetä ulosottoon ennen kuin ensimmäisen erän eräpäivästä on kulunut 2 tai 10 vuotta. 10 vuoden määräaika koskee veroja, joiden ensimmäisen erän eräpäivä oli 1.1.2024 tai sen jälkeen. Jos eräpäivä oli jo aiemmin, vero voidaan lähettää ulosottoon 2 vuoden päästä eräpäivästä. Jos haet perintöverolle maksujärjestelyä, perintövero pitää maksaa enintään 2 vuoden kuluessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aika ihmeellisiä tapauksia missä perittäväksi jää muka ainoastaan talo. Kai sillä vainajalla on myös säästöjä/rahastoja/osakkeita/muuta helposti realisoitavaa omaisuutta jolla voi maksaa perintöveroja. Alotuksen esimerkissä tarvittiin käteisvaroja vain 2500 euroa (plus hautajaisiin pari tuhatta), eiköhän sen verran yleensä pesästä löydy. Tai jos ei, niin tuskin silloin on valtavan arvokasta taloakaan josta niitä veroja joutuisi maksamaan.
Et sitten tiedä paljoakaan. Kyllä tuolla maaseudun kairoilla on vanhoja purkukuntoisia rintamamiestaloja kaikkine muineen navetat ym edelleeeen prkukuntoiset piharakennukset. Vanhukset kuolee 85-95 v . Ollut on joskus vähän metsää, mut ne on myyty ja syöty, kun ovat kituuttaneet kansaneläkeen varassa.
Kukaan ei osta tölliä edes muutamalla kymppitonnilla, kun purkukustannukset on monia kymmeniä tuhansia. Verottaja ei ota
Eipä tuollaisen purkukuntoisen talon verotusarvokaan ole kummoinen. Ja perintövero sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.
Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enä
Teet sen väärin. Luovu omasta puolestasi ja lapsien puolesta erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pyytänyt tekemään testamentin sisaruksen ja hänen lasten eduksi.
Minua kiinnostaa, miten käy, jos testamenttia ei tehdä ja kieltäydyn perinnöstä. Jos olen köyhä ja olen toimeentulotuen tarpeessa, vaikuttaako perinnöstä kieltäytyminen oikeuteen saada toimeentulotukea?
Siis perintö olisi rivitalo-osakkeen 1/8 osa, jossa on valesokkeli ja uusi avokki jää asumaan. Avokilla olisi halutessaan erinomaiset mahdollisuudet kerryttää velkaa jättämällä yhtiövastikkeet maksamatta... sen verran terveysremppaa ettei kovin nopeasti häädettäisi tai otettaisi asuntoa taloyhtiön haltuun. Missä vaiheessa näitä maksamattomia yhtiövastikkeita perittäisiin näiltä 1/8 osan omistajilta?
Perinnöstä luovutaan yleensä yhden sukupolven yli. Eli jos perit vanhempasi, voit luopua perinnöstä, jolloin perintö siirtyy seuraavalle eli lapsillesi.
Toimeentulotuessa otetaan huomioon omaisuus, tulot ja menot. Eikä saamatta jäänyt perintö voi olla omaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole säästänyt perintöveron määrää, kun tiesi jo vuosia aiemmin, että näin voi käydä?
Hankalampaa on, jos perit aution huonokuntoisen talon joka sijaitsee kaukana kaikesta.
Köyhä ei voi säästää kun ei saa olla säästöjä. Ne pitää käyttää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole säästänyt perintöveron määrää, kun tiesi jo vuosia aiemmin, että näin voi käydä?
Hankalampaa on, jos perit aution huonokuntoisen talon joka sijaitsee kaukana kaikesta.
Miten niin? Eivät kaikki köyhät elä toimeentulotuella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään perintöverolla on maksuaikaa. Lisäksi jos perii omaisuutta jolla on oikeasti arvoa niin sitä vastaan voi saada lainaa.
Nykyään ei pankeista lainaa saa juuri mihinkään jos on köyhä. Pelkillä vakuuksilla ei saa lainaa kukaan. Tarvii olla tuloja näyttää kykenevänsä hoitamaan lainat ja ne laskurit on ankeita. Vakuudettomia lainoja pikavippifirmoilta saa, mutta se on hyvin kallista lainaa.
Näin köyhä köyhtyy ja rikas rikastuu perintöveron ansiosta.
Ihan varmasti saa tuon ap:n mainitseman 2500 euron veron verran juuri sitä perittyä asuntoa vastaan.
Ei kun ei. Usko nyt että pankit ei ole mitään kanikonttoreita. Ne eivät halua omaisuutta riesakseen. Toki ke vaativat vakuuksia lainasaamistensa suojaksi, mutta eivät ne halua niitä lunastaa ellei ole pakko, ja lainoittavat vain muutoinkin maksukykyisiä asiakkaita. Asiasta on ihan turha jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Eivät kaikki köyhät elä toimeentulotuella
Kädestä suuhun kuitenkin. Jos pystyy säästämään ja on säästänyt tonneja tai kymmeniä tuhansia, ei ole köyhä.
Säälittävä raukka perii viiskyttonnia.. Auttaisiko sossu?
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.
He voivat kanssa kieltäytyä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pyytänyt tekemään testamentin sisaruksen ja hänen lasten eduksi.
Minua kiinnostaa, miten käy, jos testamenttia ei tehdä ja kieltäydyn perinnöstä. Jos olen köyhä ja olen toimeentulotuen tarpeessa, vaikuttaako perinnöstä kieltäytyminen oikeuteen saada toimeentulotukea?
Siis perintö olisi rivitalo-osakkeen 1/8 osa, jossa on valesokkeli ja uusi avokki jää asumaan. Avokilla olisi halutessaan erinomaiset mahdollisuudet kerryttää velkaa jättämällä yhtiövastikkeet maksamatta... sen verran terveysremppaa ettei kovin nopeasti häädettäisi tai otettaisi asuntoa taloyhtiön haltuun. Missä vaiheessa näitä maksamattomia yhtiövastikkeita perittäisiin näiltä 1/8 osan omistajilta?
Perinnöstä luovutaan yleensä yhden sukupolven yli. Eli jos perit vanhempasi, voit luopua perinnöstä, jolloin perintö siirtyy seuraavalle eli lapsillesi.
Toi
Tässä ei ole järkeä. Asiat jotka eivät ole sinun eivät voi olla verotettavia.
Nämä ovat niitä syitä, miksi Suomella ei ole mitään toivoa paremmasta. Täällä ei mikään kannata kenellekään. Eikä tänne kannata jäädä, mikäli haluaa elämässään saavuttaa jotain.
Perintöveron poistamisella ajetaan, kuten meillä aina, vain ja ainoastaan köyhien asiaa. Ensi vaaleissa nähdään.
Saa media ensin tehdä, totuuteen perustuvia, köyhä sai perinnön kunnes verotettiin hengiltä uutisia. A-studiossa jauhetaan vain perintöverosta, vasemmiston tekemää velkaa unohtamatta. Tule sitten taas oikea numero lappuun.
t.kokoomus ja muu oikeisto
Vierailija kirjoitti:
Antaako pankki lainaa, jos perin 5 vuotta vanhan talon, jonka arvo on yli 300 000€
Onhan se talo kuitenkin arvokas?
Jos sinulla on riittävästi tuloja lainanhoitokuluihin.
Pelkät vakuudet eivät riitä, koska ne vakuudet eivät maksa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autio huonokuntoinen talo ei varmastikaan ole yli 20 000 e arvoinen. Joten perintövero on tasan 0 %.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän aina jää myös käteistä tai irtainta, jonka voi myydä.
Just sellaista irtainta mitä kaikki haluaa ostaa, jotain 40-luvulta asti käytettyjä emalimukeja ja raanuja?
Onko vaikea ymmärtää että on niin erilaisia tilanteita, eri asia periä kolmio Katajanokalta kuin karjatila jostain Kainuun perukoilta? Eikä siellä ko. karjatilalla todellakaan ole mitään sellaista irtainta mikä olis minkään arvoista.
Hallitushan on suunnitellut tähän perintöveron maksamiseen nyt muutosta, joka helpottaisi perinnön vastaanottamista vähävaraisilla tai pienentäisi veroa. Vaan kaipa oppositio tämänkin uudistuksen haluaa torpata.