Tituleerataanko tohtoreita aina tohtoriksi? Minusta ei
Mietin vain, kun nyt puhutaan että tohtori Jenni Haukio.
Kommentit (10)
Tohtoriksi tituleerataan tilanteissa, joissa tuo on tarpeen. Ei Salekaan ole päiväkodissa puhuttelunimellä presidentti.
Aika harvoin erilaisten tilaisuuksien puhujat ovat vailla titteliä. Koska viimeksi kävit yleisöluennolla, jonka piti rouva Minna Kekäläinen?
On ollut Haukion toive sen jälkeen kun väitteli. Pentti Arajärvestä käytettiin tohtorin titteliä koko Halosen 2 kauden ajan ja käytetään presidentillisissä yhteyksissä yhä.
Kyllä minäkin mieluummin presidentin puolisona käyttäisin titteliä tohtori kuin titteliä rouva. Näinhän oli Arajärvelläkin. Eli aika poikkeuksellinen esimerkki sinulla.
Noin yleisesti ottaen: ei, ei kutsuta. Vain silloin kun se on jostain syystä oleellista. Joissain muissa maissa on toisin, Esim.Saksassa dr on jopa vaihtoehtona monessa valikossa Mr:n ja Ms:n lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin mieluummin presidentin puolisona käyttäisin titteliä tohtori kuin titteliä rouva. Näinhän oli Arajärvelläkin. Eli aika poikkeuksellinen esimerkki sinulla.
Noin yleisesti ottaen: ei, ei kutsuta. Vain silloin kun se on jostain syystä oleellista. Joissain muissa maissa on toisin, Esim.Saksassa dr on jopa vaihtoehtona monessa valikossa Mr:n ja Ms:n lisäksi.
Miksi? Onko niin hauras ego että itseä pitää pönkittää etuliitteellä?
Tituleerataan myös Herra Presidentti.
Heti tulevan viikonlopun jälkeen.
Ihminen saa ihan itse päättää, millä tittelillä häntä kutsutaan.
Ja Sale ei ole titteliltään presidentti päiväkodissa tai missään muuallakaan, koska oikea titteli on Tasavallan presidentti. Tätä jälkimmäistä kyllä käytetään myös päiväkodissa.
Mikä hinku teillä on kiistää toisten ihmisten saavutukset? Onko se jotenkin itseltä pois? Eikö sellainen ole vähän epäeettistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Onko niin hauras ego että itseä pitää pönkittää etuliitteellä?
Miksi rehellisyys olisi haurasta egoa? Olen muutakin kuin vaimo. Toivon, että halust tutustua minuun juuri sen takia, mitä itse olen, eikä vaan siksi että olen jonkun kanssa naimisisa.
Minä luulen että tuo presidentin puolison tituleeraaminen tohtoriksi virallisissa yhteyksissä tulee jostakin protokollasta. Eihän ketään muuta koskaan kutsuta tohtoriksi (paitsi tosiaan siellä saksankielisellä alueella).
Mistä tulikin mieleeni toinen ihmettely: miksi saksankielisellä alueella professoreja kutsutaan Professor Doktor (tai toisessa järjestyksessä)? Voiko siellä päästä professoriksi vaikkei ole tohtori?
Vain amerikassa taitaa olla käytäntö, että Mr ja Mrs korvautuu etuliitteellä Dr.
terkuin
Dr Crane