Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintövero - köyhä perillinen joutuu luopumaan perinnöstä

Vierailija
08.01.2025 |

Sanotaan, että perit esimerkiksi edesmenneeltä vanhemmaltasi tämän asunnon, verotusarvoltaan 50000 €. Mutta joko et saa perintöä heti haltuusi (leski jää asumaan asuntoon) tai et saa asuntoa myytyä.

No perintöveroa tästä tulee 2500 €.  Ja koskapa olet vähävarainen perijä, ei sinulla olekaan tuosta vaan ylimääräistä 2500 euroa käteistä perintöveron maksamiseen. Ja siinäpä sitten joko joudut ulosottoon tai joudut luopumaan koko 50 000 € perinnöstä vain siksi että olet köyhä, eikä sinulla ole ylimääräistä rahaa perintöveron maksamiseen. Olisit varmaankin erittäin tyytyväinen tässä tilanteessa.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään perintöverolla on maksuaikaa. Lisäksi jos perii omaisuutta jolla on oikeasti arvoa niin sitä vastaan voi saada lainaa.

Molemmissa tapauksissa joutuu maksamaan korkoa😣

Voi voi. Mistään ei voi köyhä maksaa. Mutta rikkaiden kaikesta pitäisi.

Rikkaanhan ei tarvitse maksaa korkoja, koska ei tarvitse lainaa perinnön vastaanottaakseen.  Köyhä joutuu maksamaan vaurastumisestaan ekstraa, jos haluaa vaurastua. Toisin sanoen rikas rikastuu, köyhä köyhtyy.

Vierailija
82/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako pankki lainaa, jos perin 5 vuotta vanhan talon, jonka arvo on yli 300 000€ 

Onhan se talo kuitenkin arvokas? 

Jos olet rikas, kyllä. Pelkällä omaisuusvakuudella ei saa lainaa vaan sulla on oltava tuloja maksaa lainat.

Jos talon todellinen myyntiarvo on 300.000 niin silloin kannattaa vaikka maksaa ne korot jotka perintöveron maksamisen lykkäämisestä koituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero pitäisi ilman muuta poistaa. Kyllä niistä mahdollisista perinnöistä on jo niin perkeleesti veroja maksettu monta kertaa.

Vierailija
84/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako pankki lainaa, jos perin 5 vuotta vanhan talon, jonka arvo on yli 300 000€ 

Jos olet rikas, kyllä. Pelkällä omaisuusvakuudella ei saa lainaa vaan sulla on oltava tuloja maksaa lainat.

Jos talon todellinen myyntiarvo on 300.000 niin silloin kannattaa vaikka maksaa ne korot jotka perintöveron maksamisen lykkäämisestä koituu.

Kyllä. Mistä tahansa satojen tuhansien perinnöstä.

Vierailija
85/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.

Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enää keksi vaihtoehtoja.

Testamentin saaja voinee olla vetoamatta testamenttiin ja vaatia sitten lakiosaansa.

Vierailija
86/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.

Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enää keksi vaihtoehtoja.

Testamentilla tosiaan. Jos sisaruskaan ei halua mörskäää riesakseen niin vanhemmille voisi ehdottaa että tekevät testamentin valtiolle tai vaikka seurakunnalle. He tehkööt sitten miten haluavat.

Omassa suvussa on vähän samanlaisia tilanteita missä peritään purkukuntoisia asuntoja plus muita rakennuksia mutta lisäksi metsää/muuta omaisuutta. Olen yrittänyt vihjata että kannattaisi tehdä testamentti jossa asunto tontteineen testamentataan muille ja muut omaisuudet sitten suvulle. Suoraan alenevassa polvessa heillä ei ole perijöitä vaan kyse on sisaruksista ja heidän lapsistaan.

Vierailija
87/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt töissä, maksat tuloistasi veroa ja työntantaja maksaa muita maksuja. Jos käyt autolla töissä, niin maksat autoveroa ja saastutusveroa ja bensaveroa ja vakuutuksia. Jos kuitenkin onnistut säästämään rahaa ja ostat vaikka osakkeita, niin jos satut jäämään voitolle, niin maksat siitä myyntivoittoveroa. Jos kuitenkin  onnistut säästämään rahaa ja haluat auttaa vaikka lastasi, niin maksat lahjaveroa. Jos omistat talon, maksat kiinteistöveroa, tieveroa ja lukemattomia muita veroja.

Vierailija
88/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olen yrittänyt vihjata että kannattaisi tehdä testamentti jossa asunto tontteineen testamentataan muille ja muut omaisuudet sitten suvulle."

Miksi se testamentin edunsaaja ottaisi vastaan arvottoman asunnon? Testamentti ei velvoita ketään sitä ottamaan vastaan. Testamentatun omaisuuden voi myös ottaa vastaan osittain eli poimia siitä "rusinat pullasta" ja jättää muut ottamatta. Normaalissa perinnössähän tämä ei ole mahdollista.

Joten neuvosi on huono.

Vierailija
89/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sisaruskaan ei halua mörskäää riesakseen niin vanhemmille voisi ehdottaa että tekevät testamentin valtiolle tai vaikka seurakunnalle."

Tuskin valtio tai seurakuntakaan haluaa sen kummemmin arvotonta kiinteistöä riesakseen.

Vierailija
90/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä perinnöstä luopuessa mitään menetä, kun ei mitään alun alkaen ollutkaan.

Näinhän se vähän on kaikissa asioissa, ne maksaa, jotka pystyy ja tekevät sillä lisää rahaa. Itse en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa, mieluummin minä siitä perinnöstä luovun jos ei ole perintöveroa maksaa kuin maksan enemmän veroa tuloistani jotta perintöveron poistaminen saataisiin kompensoitua. Se kun on ihan tuurikauppaa, kenelle sitä perintöä tässä elämässä tulee joten vähän se olisi nurinkurista, että itse rahansa tienaavilta verotettaisiin enemmän jotta nämä jotkut saisivat helpommin/enemmän perintöä, kun sieltä ei niitä verotuloja enäö tulisi...

Niin no, tässä on kyse oikeudenmukaisuuskäsityksestä. Järjestelmä on nyt sellainen, että köyhää sanktioidaan mahdollisuudesta kasvattaa varallisuuttaan perintöjen kautta. Tämä ohjaa realisoimaan nopeasti mahdollisen perinnön jopa alle markkinahinnan, eli siis tuottaa pakolla markkinoille edullista omaisuutta niiden saataville, joilla on likvidiä omaisuutta. Siis rikkaille tulee mahdollisuus tehdä voittoa ansiotta toisten perintöomaisuudella, koska vero pakottaa myymään jos suinkin pystyy ja jos ei, niin pakottaa köyhän maksamaan siitä runsasta köyhyysmaksua joko pankille tai valtiolle. 

Siis kokonaisuutena systeemi rikastuttaa rikkaita ja köyhdyttää köyhiä. Yksilöinä sekä sukuina. Se ei käy mun järkeen eikä oikeustajuun mitään kautta ajatellen. 

Vierailija
91/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta miksei köyhällä voisi olla säästöjä?

Vierailija
92/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys ja köyhyys kulkevat näköjään käsi kädessä.

Olet ihminen, joka tykkää vääntää veistä haavassa..

On ihmisiä, jotka eivät osaa käytytyä edes yhden lauseen verran, kuten tuo veistä haavasta kääntäjä. Keneltä lienevät oppinsa saaneet, vanhemmiltaanko? Ovat niin onnettomia elämässään, että sitä oloa pitää täällä toisia haukkumalla parantaa. 

Vierailija
93/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kun ei sitä lainaa saa, jos on köyhä. Ja tässä just on se pulma. Rikas pystyy tehdä sen, mikä on kannattavaa (eli tuottaa lisää rikkautta), köyhältä rikastuminen on estetty. Syynä perintövero.

Vierailija
94/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta aikaa säästää tuo summa ja maksaa vero.

Ja helvetisti korkoja.

Vierailija
95/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta miksei köyhällä voisi olla säästöjä?

Silloin ei ole köyhä.

Vierailija
96/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan, joten problem solved. 

Vierailija
97/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiis niiin sama munkin faffa kupsahti ja ei siinä paljoo si ollu ku se tyhjää potkasi nii en si tienny ku hautuujaisetki oli matksettavana ja ulosotossa valmiiksi jo lähes kaikki kun kaikki raha menny juomiin ku ei viel ikä riitä ite hakemaan.

Vierailija
98/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin köyhä, ettei saa pankista lainaa. Ja on sitä seuraavat 10 vuotta.

Mitä väliä ulosotossa olemisella on. Kun talossa asutaan vouti ei voi sitä myydä. Hukata sitä omaisuutta ei saa.

Tapauskohtaisesti vouti kertoo asiakkaalle kysyttäessä miten menetellään. Mielellään otetaan rahana. Talon myynti on aina oma prosessinsa. Voin täytyy myös tehdä asiat velallisen kannalta edullisimmin.

Jos köyhällä ei ole varaa maksaa edes perintöveroa. Miten sellainen maksaa talon kuluja. Ei mitenkään. 

Vierailija
99/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on aika ihmeellisiä tapauksia missä perittäväksi jää muka ainoastaan talo. Kai sillä vainajalla on myös säästöjä/rahastoja/osakkeita/muuta helposti realisoitavaa omaisuutta jolla voi maksaa perintöveroja. Alotuksen esimerkissä tarvittiin käteisvaroja vain 2500 euroa (plus hautajaisiin pari tuhatta), eiköhän sen verran yleensä pesästä löydy. Tai jos ei, niin tuskin silloin on valtavan arvokasta taloakaan josta niitä veroja joutuisi maksamaan.

Vierailija
100/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pyytänyt tekemään testamentin sisaruksen ja hänen lasten eduksi.

Minua kiinnostaa, miten käy, jos testamenttia ei tehdä ja kieltäydyn perinnöstä. Jos olen köyhä ja olen toimeentulotuen tarpeessa, vaikuttaako perinnöstä kieltäytyminen oikeuteen saada toimeentulotukea?

Siis perintö olisi rivitalo-osakkeen 1/8 osa, jossa on valesokkeli ja uusi avokki jää asumaan. Avokilla olisi halutessaan  erinomaiset mahdollisuudet kerryttää velkaa jättämällä yhtiövastikkeet maksamatta... sen verran terveysremppaa ettei kovin nopeasti häädettäisi tai otettaisi asuntoa taloyhtiön haltuun. Missä vaiheessa näitä maksamattomia yhtiövastikkeita perittäisiin näiltä 1/8 osan omistajilta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme