Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintövero - köyhä perillinen joutuu luopumaan perinnöstä

Vierailija
08.01.2025 |

Sanotaan, että perit esimerkiksi edesmenneeltä vanhemmaltasi tämän asunnon, verotusarvoltaan 50000 €. Mutta joko et saa perintöä heti haltuusi (leski jää asumaan asuntoon) tai et saa asuntoa myytyä.

No perintöveroa tästä tulee 2500 €.  Ja koskapa olet vähävarainen perijä, ei sinulla olekaan tuosta vaan ylimääräistä 2500 euroa käteistä perintöveron maksamiseen. Ja siinäpä sitten joko joudut ulosottoon tai joudut luopumaan koko 50 000 € perinnöstä vain siksi että olet köyhä, eikä sinulla ole ylimääräistä rahaa perintöveron maksamiseen. Olisit varmaankin erittäin tyytyväinen tässä tilanteessa.

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ongelmat ratkeavat, kun aviopuolisot tekevät keskinäisen omistusoikeustestamentin ja lapset eivät vaadi lakiosuuttaan. 

Leski voi periä 109.999 euroa ilman perintöveroa. 

Vierailija
42/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaako pankki lainaa, jos perin 5 vuotta vanhan talon, jonka arvo on yli 300 000€ 

Onhan se talo kuitenkin arvokas? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.

Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enää keksi vaihtoehtoja.

Perinnöstä voi luopua myös lapsen puolesta. Tämäkin selviää pikkuhaulla netissä. 

Vierailija
44/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.

Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enää keksi vaihtoehtoja.

Home

70-luvun talo joka remontoitu lattiasta kattoon ja tehty terassi ja istutukset perusteellisesti. Seiniä, lattiaa ja kattoa ei avattu vaan uudet levyt pintaan. Näyttää kohtuullisen hyvältä ikäisekseen mutta pistävä haju paljastaa homevauriot. Näitä kiinteistönvälittäjät myy ihan pokkana hyvällä hinnalla ja kuvittelee että ostaja ei haista mitään. Sitten taistellaan viisi vuotta oikeudessa ja menee koko omaisuus ja jää satojen tuhansien eurojen velat.

Vierailija
45/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sikäli hupaisaa, että kansa ei halua poistaa rikkaitten perintöveroa, mutta köyhiltä pitäisi poistaa. Onneksi se on jokotai.

Vierailija
46/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peri

Huomattavaa, että jos luopuu perinnöstä koko sukuhaaran osalta, se tulkitaan että olet ottanut perinnön vastaan ja lahjoittanut sen toiselle. Tarkoittaa sitä että luopuja maksaa perintöveron ja vastaanottaja lahjaveron.

Vierailija
47/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän isä kuoli äkillisesti vuosia sitten ja heillä nimenomaan äiti tajusi miten homma menee. Myi ison kerrostaloasunnon. Aivan kamala työ. Samaan aikaan alettiin rakentamaan isoa omenaa ja äidille ostettiin sieltä kaksio. 

Ei ole haitannut kylmät ja liukkaat kelit, kun rollaattorilla voi mennä suoraan hissillä prismaan.

Muuttaessa oli koti ja varastot täynnä. Edellinen koti oli yli 120 neliötä, uusi n 50 ja varaston saivat tyhjäksi ehkä alle 5 v sitten. Omena on ollut pystyssä n 20 v. 

Äiti kuoli n vuosi sitten. Asunnon tavarat varastoon ja vuokralle, heti oli tulijoita.

Aika ilkeä pitää lesken olla, että jättää omat lapset pulaan

Vierailija
48/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peri

Ai voi vai? Paljon olen lukenut mutta tuohon en ole törmännyt. Kiitos tiedosta. Luen lisää.

Vierailija
49/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV1 näytti joku aika sitten ohjelman jossa noin 20 tyttö kauhisteli sitä kun hän tulee perimään 3noin miljoonan arvoista osaketta niin eihän hänellä ole varaa periä niitä verojen takia vaikka tuo on helppoa kun laittaa yhden osakkeen lihoiksi.

Vierailija
50/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole säästänyt perintöveron määrää, kun tiesi jo vuosia aiemmin, että näin voi käydä?

Hankalampaa on, jos perit aution huonokuntoisen talon joka sijaitsee kaukana kaikesta.

Autio huonokuntoinen talo ei varmastikaan ole yli 20 000 e arvoinen. Joten perintövero on tasan 0 %.

Ongelma onkin siinä, että asunnon/talon arvo verotuksessa voi olla jotain aivan muuta kuin mitä sen reaaliarvo on asuntokaupassa.

No sitten se perintöverotus korjataan kun se asunto tai talo on saatu myytyä. Ja turha sanoa että ei saa myytyä, aivan varmasti saa kun hinta on oikea. 

Joskus oikea hinta on negatiivinen. Karua että verotusperusteeksi sellainen ei kelpaa.

No kun verotettavan perinnön alaraja on 20.000 euroa niin kyllä käytännössä arvottoman kohteen voi aina siihen tasoon arvioida.

Vierailija
51/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, katsotaas tilannetta sitten kun vauraammat henkilöt perivät ilman veroa kartanonsa ja merenrantamökkinsä. Ja jostainhan se saamatta jäänyt veroraha pitää loihtia, mikseipä nipistetä vaikka työttömyyskorvauksesta ja muista sosiaalituista.

Vierailija
52/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään perintöverolla on maksuaikaa. Lisäksi jos perii omaisuutta jolla on oikeasti arvoa niin sitä vastaan voi saada lainaa.

Molemmissa tapauksissa joutuu maksamaan korkoa😣

Vierailija
53/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt perinnöstä koska taloudellisia mahdollisuuksia sen vastaanottamiseen ei ollut. Perintö voi olla pienituloiselle ihmiselle todellinen ongelma. 

Vierailija
54/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta aikaa säästää tuo summa ja maksaa vero.

No, jos noin on, niin miksi sitten ihmiset joutuvat ulosottoon ja muihin taloudellisiin vaikeuksiin perintöveron takia?

Ei mitään jos. Vuoden 2024 alkaen perintöveroissa on 10 vuoden maksuaika.

Eikä ole. Kyllä meille tuli laskut puolen vuoden jälkeen perukirjan tekemisestä. Ilmeisesti kuoleman pitää tapahtua 2024 jälkeen, jos on noin pitkä maksuaika.

Vierailija
55/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on aidosti hometalo niin kiinteistövälittäjältä hinta-arvio tontista purkukuntoisella talolla. Jos teitä on kaksi perijää niin yllättävän hyvä tontti on jos teidän kummankin osuudet ylittää sen 20 000 eur.

sitten vaan heti paikka myyntiin, koska purkukuntoinen niin ei tarvitse lämmittää, vedet voi laittaa poikki, jätemaksusts voi neuvotella kunnan kanssa eli jää kiinteistövero vuosikuluksi, muut kulut on pieniä.

Asia kyllä järjestyy, malttia vaan kun miettii miten homma etenee.

Vierailija
56/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltäytynyt perinnöstä koska taloudellisia mahdollisuuksia sen vastaanottamiseen ei ollut. Perintö voi olla pienituloiselle ihmiselle todellinen ongelma. 

Kenelle osuutesi sitten meni? 

Vierailija
57/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei kuuluisi maksaa perinnöstä mitään veroa. Verotetaan vain sitä, miten rahaa käytetään.

Vierailija
58/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on aidosti hometalo niin kiinteistövälittäjältä hinta-arvio tontista purkukuntoisella talolla. Jos teitä on kaksi perijää niin yllättävän hyvä tontti on jos teidän kummankin osuudet ylittää sen 20 000 eur.

sitten vaan heti paikka myyntiin, koska purkukuntoinen niin ei tarvitse lämmittää, vedet voi laittaa poikki, jätemaksusts voi neuvotella kunnan kanssa eli jää kiinteistövero vuosikuluksi, muut kulut on pieniä.

Asia kyllä järjestyy, malttia vaan kun miettii miten homma etenee.

Mitään paperia tai todistusta siitä ei ole. Eli senkin joutuu teettämään. Haju on ainoa todiste.

Vierailija
59/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta aikaa säästää tuo summa ja maksaa vero.

Taitaa korko olla 7,5%...ja alkaa juoksemaan heti. Köyhälle iso lisäkustannus.

Vierailija
60/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys ja köyhyys kulkevat näköjään käsi kädessä.

Mistä revit tällaisia väitteitä?

Ruotsin malli perintöveroasioissa olisi kaikkein paras. Vero maksetaan vasta sitten kun perittävä omaisuus on realisoitu 

Köyhä kärsii perintöverosta kaikkein eniten 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi