Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla oikeus kieltää puolison aikuista tytärtä muuttamasta meille?

Vierailija
07.01.2025 |

Siinäpä se kysymys tulikin. Asunto on minun ja puolisoni yhteinen ja nyt hänen aikuinen tytär haluaa muuttaa meille, sillä ei tule toimeen toisen vanhemman kanssa. Opiskelee, ei käy töissä. 

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Aikuinen lapsi ja vanhemmalta toiselle muutto. Ehkä voisi yrittää ennemmin tukea omilleen muutossa, vähintään henkisesti ja konkreettisen avun kautta, mutta ehkä myös rahallisesti teidän mahdollisuuksien mukaan. Jos se ei ole mahdollista, niin aika hankala tilanne. Kieltäminen jättäisi ainakin pahan säron parisuhteeseen, mutta ymmärrän, mikset haluaisi aikuisen lapsen muuttavan teille.

22/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omistat puolet asunnosta niin voit kieltäytyä. Tosin ihmettelen miksi olet sitoutunut ihmiseen jonka jälkikasvusta et ilmeisesti pidä?

Ei kai tässä siitä ole kyse. Harva asunto on niin iso, että olisi joku ylimääräinen huone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja kirjoitti, että vihaa puolisonsa tytärtä? Minä en ihan biologisena äitinäkään enää haluaisi aikuisia lapsiani kotiin takaisin asumaan, muuta kuin hätätilanteessa väliaikaisesti. Saati sitten että siihen muuttaisi puolison aikuinen lapsi, jooeikiitos! 

Eli sinusta olisi ok, jos puolisosi kieltäisi lastasi muuttamasta luoksesi hätätilanteessa?

Vierailija
24/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja kirjoitti, että vihaa puolisonsa tytärtä? Minä en ihan biologisena äitinäkään enää haluaisi aikuisia lapsiani kotiin takaisin asumaan, muuta kuin hätätilanteessa väliaikaisesti. Saati sitten että siihen muuttaisi puolison aikuinen lapsi, jooeikiitos! 

Tämä. Olen erittäin läheinen mieheni aikuisen lapsen kanssa, mutta en minä halua yhtään ylimääräistä ihmistä meille asumaan. 

Vierailija
25/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinusta olisi ok, jos puolisosi kieltäisi lastasi muuttamasta luoksesi hätätilanteessa?

Aloittaja ei puhunut mitään hätätilanteesta. Ilmeisesti kyseessä pidempiaikainen muutto.

Vierailija
26/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä minkä ikäinen tytär on. Jos hän on 18-vuotias ja opiskelee ammattikoulussa tai lukiossa niin et voi kieltää. Jos hän on vanhempi ja opiskelee jo AMK:ssa tai korkeakoulussa niin voit kieltää.

Tämän oli pakko olla huumoria tai 0/5 provo.

Sillä eihän kukaan voi olla niin taukki, että kuvittelisi 18 vuoden ikäisellä opiskelupaikan vaikuttaisivan mitenkään tällaiseen asiaan.

Tottakait se vaikuttaa. Sama myös elatusmaksuissa tai jos vakuutusyhtiö maksaa lapselle perhe-eläkettä. On ihan eri asia opiskella lukiossa, kuin yliopistossa. Vanhempi voi olla lapsen elatusvelvollinen jopa 25 ikävuoteen asti 

Vierailija
27/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu siitä minkä ikäinen tytär on. Jos hän on 18-vuotias ja opiskelee ammattikoulussa tai lukiossa niin et voi kieltää. Jos hän on vanhempi ja opiskelee jo AMK:ssa tai korkeakoulussa niin voit kieltää.

Tämän oli pakko olla huumoria tai 0/5 provo.

Sillä eihän kukaan voi olla niin taukki, että kuvittelisi 18 vuoden ikäisellä opiskelupaikan vaikuttaisivan mitenkään tällaiseen asiaan.

Kannattaa tutustua lakiin ennen kuin alat provoksi haukkumaan. Tästä on käyty oikeuttakin ja opiskelija on jutun voittanut. Tietysti ei voi pakottaa tarjoamaan asuntoa mutta halvemmaksi se tulee ottaa luokseen asumaan kun alkaa maksamaan vuokraa ulkopuoliselle.

Kerropa toki mihin lakiin ja mihin oikeustapauksiin viittaat. Näin juristina kiinnostaa se kuulla.

Pointtihan oli juuri tuo, että tietenkään ei voi pakottaa tarjoamaan aikuiselle omistamastaan kodista asuinpaikkaa, minkä lopulta myönsitkin. Se, tuleeko halvemmaksi vai ei, ei ole sitä, mitä aloittaja kysyi.

Vierailija
28/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tyytyväinen jos minulla olisi niin välittävä puoliso että auttaisi aikuista lastaan tuolla tavalla. Mutta meitä on moneksi.

Vierailija
29/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on. 

Vierailija
30/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole kysymys siitä, onko ok, vai onko lain mukaan pakko ottaa aikuinen ihminen luokseen asumaan. Ei ole.

Vierailija
31/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän ei ole hätätilanne. Onkohan täytynyt siivota jälkensä tai tulla järkevään aikaan kotiin kun on noin suututtu.

Vierailija
32/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadulle vain

Missä sanottiin, että uhkana on joutua kadulle?

Vierailija
33/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä lemppaisin sinut. Oma veri on sakeampaa.

Ei voi, yhteinen asunto.

Vierailija
34/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa ryhtyä katselemaan itselleen sinkkuyksiötä.

Vierailija
35/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella korkeakoulussa (jota AMK myöskin on) oleva olisi eri asemassa kuin ammattikoulussa/lukiossa?

Vierailija
36/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaa ryhtyä katselemaan itselleen sinkkuyksiötä.

Sinäkö haluaisit omaan kotiisi jonkun jo poismuuttaneen aikuisen asumaan? Kenties pieneen 60 neliön kolmioon? Minä en.

Vierailija
37/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi asuu nyt toisen vanhemman luona ja lapsi haluaa muuttaa, eikä ole tervetullut teidän kotiin, vastuullinen vanhempi vuokraa lapselleen asunnon ja maksaa sen. Mahdollisimman läheltä teidän kotia, jotta lapseen yhteydenpito vaivatonta. 

Jos lapsi opiskelee ja on nyt lapsuudenkodissa. Näin tekevät vastuulliset vanhemmat.

Tilanne on sitten eri, kun lapsi saa opiskeltua ammatin ja menee töihin. Vastuu nyt on vanhemmilla, ei naapurin Peran tai Mirkun tai veronmaksajien.

Vierailija
38/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aikuinen tytär voi olla vaikka 40-vuotias,

sitähän ei kerrota tässä.

Vierailija
39/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä suostuisi siihen. Muuttaisin pois, mies saisi lunastaa minun osuuteni asunnosta ja jos ei sitä tee, voi hakea yhteisomistuksen purkua oikeudesta. 

On tosin erikoinen mies, joka muuttaa mieluummin yhteen aikuisen loismaisen lapsensa kanssa ja alkaa elättää häntä. Tuskinpa se aikuinen lokkilapsi, joka on jo yhdestä palkasta potkittu ulos, tekee edes kotitöitä, vaan miehen pitää alkaa tehdä ne kaikki molempien puolesta. Uutta naistakaan mies ei saa niin kauan kuin se aikuinen lapsi loisii hänen kodissaan.

Vierailija
40/143 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sille opiskelija-asuntoon asumistuen ja vuokran erotuksen, niin varmaan helpoin ratkaisu, jos et halua, että hän muuttaa yhteiseen kotiinne.