Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston virkailija piti pitkän konsultti-tyylisen monologin - mutta ei yhtään neuvonut mitä minun kannattaisi tehdä

Vierailija
07.01.2025 |

Monta kertaa toisti monologissaan, että olen vielä suht nuori ja minulla olisi vielä paljon mahdollisuuksia. Tämä oli näitä, kun uudistuksen myötä joillakin työttömillä vaihtuu virkailija, niin ensimmäistä kertaa tapasin tämän. Pitkässä monologissaan kävi läpi koulutus- ja työhistoriani, vaikka osaan ne ulkoa. Vaikka monet kerrat toisti, että minulla olisi mahdollisuuksia vielä monenlaiseen, niin loppujen lopuksi en saanut mitään konkreettisia ehdotuksia, että mitä voisin vielä opiskella tai minne hakea töihin. Mikähän näiden virkailijoiden tehtävä on loppujen lopuksi? Itsekin olisin osannut pitää vastaavanlaisen monologin. Itselläni on korkeakoulututkinto. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa avata suunsa ja kysyä, mitä virkailija tarkoittaa. Ja pyytää ihan konkreettisia neuvoja, miten olisi paras vaihtoehto yrittää työllistyä.

Ei siitä paljon ole hyötyä jos täällä sitten valittaa. Kysymyshame vain päälle, kun menee työkkäriin.

Siis työkkkärit nyt vuodenvaihteessa lakkautettiin.

Vierailija
22/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa avata suunsa ja kysyä, mitä virkailija tarkoittaa. Ja pyytää ihan konkreettisia neuvoja, miten olisi paras vaihtoehto yrittää työllistyä.

Ei siitä paljon ole hyötyä jos täällä sitten valittaa. Kysymyshame vain päälle, kun menee työkkäriin.

Käytännössä ei. Toteuttamisvastuu vain siirrettiin eri paikkaan. Ihan samassa toimitilassa edelleen toimivat kuin ennenkin, ainakin meidän kaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, miten teillä muilla tuo Työmarkkinatorin sähköinen asiointi onnistuu? Minä en pääse jättämään ilmoittautumista työttömäksi. Vuosiluvut vaan pompahtelee ja aina on joku virheellinen tieto muka jossain. Ei onnistu, ei niin millään. Monella eri selaimella ja laitteella olen yrittänyt, mutta kovin on vaikeaa. Ja sitten kaikki syötetyt tiedot häviävät, kun heittää pihalle, vaikka nuo edelliset istunnot jää näkyviin. Edellisen, kesken jääneen ilmoittautumisen kun klikkaa auki, niin aiemmin syötetyt tiedot on kadonneet.

Eli miten ootte onnistuneet ylipäätään ilmoittautumaan työttömiksi?

Soita heti sinne työkkäriin että se asia lähtee tästä päivästä liikenteeseen. Kerro että Työmarkkinatorin sivulla et pysty ilmoittautumaan työttömäksi ja siksi soitat ja ilmoitat asian heille heti.

Vierailija
24/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se virkailija niitä työpaikkoja taikoo?

Vierailija
25/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elämä aivovamman kanssa vaikeaa? Taitaa olla.

Vierailija
26/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on käynyt korkeakoulun niin kai osaa/ tietää, mihin hakea töihin? 

Vierailija
27/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko näistä kenellekään hyötyä. Ehkä sellaiselle jolla on pallo täysin hukassa elämän suhteen. Heidän työnsä tuntuu  muistuttavan nykyisin puhelinmyyntiä tai feissausta eli toistellaan suurinpiirtein samaa litaniaa.

Ja ne joilla elämä on oikeasti sekaisin, tarvitsevat kyllä apua ihan muualta kuin te-toimistosta. Päihdehuoltoa, lastensuojelua, lääkäriä, terapiaa, mielenterveyspuolen asioita. Aika pieni ryhmä sellaiset, jotka ovat ihan hyvässä työkunnossa mutta jotenkin eivät osaa hoitaa työttömyyteen liittyviä asioita.

Te-toimiston kättely- ja cv-koulutuksista taas ei ole ikinä ollut mitään hyötyä kenellekkään. 

Vierailija
28/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu työttömien terv.tarkastuksessa. Lääkäri monologisoi ( ;) 40 min kuink asiat vielä onnistuu ja paistaase päivä risukasaankin. Sitten mitattiin verenpaine.

Myöhemmin selvittelin lääkärin taustaa. Se oli psykologi! Yrittikö se hypnotisoida mua!?!!!!

Itselläni oli aikoinaan vaan sairaanhoitajan vastaanotto ja verikokeet sitä ennen. Kyseli mitä syön aamiaiseksi ja kertoi että no se on hyvä aamiainen jne. Jutut oli kuin yläasteen terveystiedon tunnilla.

Kouluista kun pääsee oikeaan elämään, niin huomaa, että arki pyörii ihan yläaste tason tiedoilla. Tuleeko tämä jollekin yllätyksenä?

Vierailija
29/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko näistä kenellekään hyötyä. Ehkä sellaiselle jolla on pallo täysin hukassa elämän suhteen. Heidän työnsä tuntuu  muistuttavan nykyisin puhelinmyyntiä tai feissausta eli toistellaan suurinpiirtein samaa litaniaa.

Ja ne joilla elämä on oikeasti sekaisin, tarvitsevat kyllä apua ihan muualta kuin te-toimistosta. Päihdehuoltoa, lastensuojelua, lääkäriä, terapiaa, mielenterveyspuolen asioita. Aika pieni ryhmä sellaiset, jotka ovat ihan hyvässä työkunnossa mutta jotenkin eivät osaa hoitaa työttömyyteen liittyviä asioita.

Te-toimiston kättely- ja cv-koulutuksista taas ei ole ikinä ollut mitään hyötyä kenellekkään. 

Sitten ollaan me, jotka ihan perusluonteemme takia ei sovelluta nykyajan työelämän asettamien normien mukaisiin töihin (vaikka ollaan päihteettömiä ja hyvinkin liikunnallisia). Kaikki se hälinä ja sosiaalinen hulina pistää pään sekaisin ja asiat unohtuu ja tulee uniongelmia ja siitäpä se kierre jatkuu...

Vierailija
30/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, miten teillä muilla tuo Työmarkkinatorin sähköinen asiointi onnistuu? Minä en pääse jättämään ilmoittautumista työttömäksi. Vuosiluvut vaan pompahtelee ja aina on joku virheellinen tieto muka jossain. Ei onnistu, ei niin millään. Monella eri selaimella ja laitteella olen yrittänyt, mutta kovin on vaikeaa. Ja sitten kaikki syötetyt tiedot häviävät, kun heittää pihalle, vaikka nuo edelliset istunnot jää näkyviin. Edellisen, kesken jääneen ilmoittautumisen kun klikkaa auki, niin aiemmin syötetyt tiedot on kadonneet.

Soita heti sinne työkkäriin että se asia lähtee tästä päivästä liikenteeseen. Kerro että Työmarkkinatorin sivulla et pysty ilmoittautumaan työttömäksi ja siksi soitat ja ilmoitat asian heille heti.

En pysty soittamaan. Minulla on sellainen liittymä, jolla pääsee vain nettiin, Whatsapp-puhelut tms. onnistuisi. Mutta olen lähettänyt heille nyt kahta eri kautta sähköpostia, kun Chattikaan ei toimi. Viime kuussa kävin siellä, ja asiaa luvattiin hoitaa, mutta mitään ei ole kuulunut.

Vierailija
31/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 62. Olen OVE eläkkeellä. Odottelen, että se saa..nan rumba alkaa taas kun systeemi vaihtui ja sen myötä virkailija. 

Osaltani kaikki on kunnossa. Haen KELA:lalta suolarahat, koska se ei ole kiellettyä. Mutta eiköhän sietä kohta soiteta ja kehoteta pupukurssille, työpajalle imuroimaan sohvia ja sen sellaista. Etsitään taas pontevasti polkua takaisin työelämään. Tunnin mittaisia puheluita, kun pohditaan, mitä mummolle pitäisi tehdä.

Vierailija
32/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. No sitten ei mahda kyllä mitään. Puhelinta voisi myös lainata, käydä jossakin asiointipaikassa paikanpäällä, hankkia kunnollisen puhelinliittymänkin tai esimerkiksi Työmarkkinatorin sivuilta voisi jättää yhteydenottopyynnönkin. Jos et siis vielä viime käynnilläsi ollut työtön niin tuskinpa he perääsi soittelee tämän asian tiimoilta. Taidat hieman puijata tässä asiassa. Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole tarvetta työttömyyskorvaukselle.

Vierailija
33/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla on korkeakoulututkinto, niin miksi tarvitset neuvoja? Tunnut olevasi tuota virkailijaa pätevämpi rivien välistä lukien.

Noihin on pakko mennä tai tuet katkeavat. Melko harva seula se on, nyökyttelee mukana ja toteaa niin niin kyllä kyllä kaikkeen

Vierailija
34/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit striimannut tuon tapaamisen nettiin!

Vierailija
35/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niillä paljoo mitää oo. Muodollisuus. Itelläniki AMK eikä.kokemusta voi taikoa lisää

Vierailija
36/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. No sitten ei mahda kyllä mitään. Puhelinta voisi myös lainata, käydä jossakin asiointipaikassa paikanpäällä, hankkia kunnollisen puhelinliittymänkin tai esimerkiksi Työmarkkinatorin sivuilta voisi jättää yhteydenottopyynnönkin. Jos et siis vielä viime käynnilläsi ollut työtön niin tuskinpa he perääsi soittelee tämän asian tiimoilta. Taidat hieman puijata tässä asiassa. Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole tarvetta työttömyyskorvaukselle.

Tuossa ylempänä juuri kerron, että olen käynyt paikan päällä. Silloin tiedot otettiin kyllä ylös ja henkilöllisyyskin piti todistaa. Kirjaamoon olen laittanut viestiä, ja sen kyllä pitää riittää etuuden saamiseksi, kun sähköinen asiointi ei toimi.

Verottajalta en ole saanut vielä tietoa, onko uuden liittymän ja puhelimen hankkiminen vähennyskelpoinen meno työttömyysetuudesta. Ihan säästösyistä ja myös oikeusturvasyistä en mielelläni asioisi työvoimahallinnon kanssa puhelimitse. Läheistäni uhkailtiin karenssilla, kun puhelu meni ohi. Se ei ole asiallinen tapa hoitaa asioita.

Vierailija
37/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuossa työssä onkin tylsää kun se on niin teknistä suorittamista, että varmistetaan että menee oikein työttömyysturvalain ym mukaan ja työttömän työnhakuprosessi etenee oikein. Tehdään kirjaukset järjestelmään, päivitetään työllistymissuunnitelma, koska se pitää olla. Mutta luovuudelle ei ole aikaa ja tilaa tai se tarkempi neuvominen ja ohjeistaminen ja ns. valmentaminen ei kuulu työnkuvaan. T. Ihan mielellään vanhempainvapaalla oleva virkailija. 

Vierailija
38/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, alkaako ne taas uudestaan ne haastattelut, kun systeemi vaihtui? En ymmärrä miksi siellä pitää ravata. Onhan keksitty kuvalliset yhteydetkin. Haluaako ne haistella, tai maistella minua.

Sillai, jollai Teamsilla, ne vois samalla vakoilla, että millaista asiakkaan kotona on. Näkyykö taustalla viinapulloja, tai huumeruiskuja. 

Vierailija
39/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pulju, ainut hyvä juttu on raha

Vierailija
40/49 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatorin kautta ei muuten voi jättää yhteydenottopyyntöä, ennen kuin on päässyt ilmoittautumaan työttömäksi. Ja minähän en pääse ilmoittautumaan työttömäksi, kun sähköinen asiointi herjaa virheitä ja heittää pihalle. Ko. sivuston toiminnallisuus on rikollisen huono ja vaarantaa kansalaisten oikeusturvan. Olen tehnyt kantelun Aluehallintovirastoon asiasta, katsotaan milloin ehtivät tutkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi