Nukkuu liikaa päiväkodissa?
Tyttö täyttää toukokuussa 3 v. ja viime aikoina arki-iltaisin on nukkumaan meno siirtynyt niin, että uni tulee vasta klo 22.00 jälkeen. Sänkyyn menee kyllä jo ennen yhdeksää, mutta uni ei vain tule. Tyttö on edelleen myös täysin nukutettava, joten omakin aika on sitten loppuillasta jäänyt pois, kun sängyn vierellä saa istua iltasadun jälkeen vielä yli tunnin! Viikonloppuisin ei nuku päiväunia enää ollenkaan, mutta päivähoidossa nukkuu sen kaksi tuntia.
Olenkin miettinyt, että nukkuu varmasti päiväkodissa päiväsaikaan vähän liikaa nukahtaakseen klo 9.00, voiko päiväkodissa ottaa tätä puheeksi jotenkin, että herättäisivät aikaisemmin, vai lakkaanko vain murehtimasta yöunien lyhyyttä. Herätys tytöllä on klo 7.30.
Kokemuksia?
Kommentit (46)
??? siis niiden tutkimusten mukaan
Jännä kun tätä asiaa on niin valtavasti tutkittu, kun jotenkin mediasta olen saanut sen käsityksen että unitutkimus on suht nuori tieteenala - mikä osaltaan heijastaa nukkumisen aliarvostusta yhteiskunnassamme
Itse olen - täysin maallikkona - tässä niinkuin monessa muussakin taipuvainen ajattelemaan, että on syytä edetä lapsen mukaan eikä vääntää asioita väkisin edes tutkimustiedon nojalla.
Eli jos lapsi ei reilussa puolessa tunnissa nukahda päiväunille, ei tarvitse päiväunia. Tulisipa tutkimusten mukaan nukkua tai ei. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, että pieni lepohetki ja rauhoittuminen on hyväksi varsinkin pienille ihmisille. JOs siis muuten on ihan tavallinen päivä ja tavallinen aikataulu josta pidetään kiinni.
MEillä jäi esikon päiväunet pois siinä vaiheessa kun päiväunille nukahtamienn kesti yli puoli tuntia (eikä onnistunut) ja kun unipäivinä nukkumaanmeno siirtyi kello 23:n. Tämän jälkeen pienemmän lapsen unihetki oli samalla äidin ja isomman lapsen yhteinen juttu- lukemis- leikki- ja kahvihetki.
Noren kommenttiin:
" Mielestäni sillä ei ole tähän asiaan mitään merkitystä, monenko lapsen äiti olen. Siinä vaiheessa, kun meidän perheeseen päätettiin haluta lapsia, molemmat vanhemmat ymmärsivät ja hyväksyivät sen seikan, että lasten syntymän jälkeen täytyy omasta ajasta tinkiä. Joten hämmästelen niitä perusteluja, joiden mukaan lapsi täytyy herättää päiväunilta, jotta äiti saisi illalla omaa aikaa. Itse en suinkaan ole puolustamassa päiväunia sen varjolla, että saisin itselleni omaa aikaa. Kyllä minulle ainakin on tärkeintä se, että saan viettää aikaani lapseni kanssa.
[/quote]
Kyllä mielestäni sillä on suuri merkitys onko lapsia 1 vai 4 (meillä on neljä alle kouluikäistä kotona). Jos heräät koko yön hoitelemaan vauvaa ja aamusta klo 6.30 eteenpäin ovat kaikki neljä lasta iltan asti kanssasi (muutamaa lasta käyt viemässä kerhoon joinakin päivinä ja hakemassa muiden lasten kanssa) etkä ehdi yhtään omaa juttua tehdä (paitsi siivota, pestä pyykkiä, noukkia murusia ruokapöydän alta) niin kyllä siinä jo tulee mielestäni tarpeeksi tingittyä omasta ajasta ennen iltaakin (että olisi kyllä mielellään sen tunnin tai pari oman kirjan tai muun homman parissa) ennen kuin alkaa taas uusi pyöritys.
Itse olen lapset halunnut ja olen heistä onnellinen ja haluan olla heidän kanssaan myöskin, mutta minä ainakin tarvitse myös pienen ripauksen ns. omaa aikaa että jaksan olla äitinä lapsilleni.
Tätä pointtia ei ole tainnut kukaan vielä nostaa esiin. Yhden kaverin mies ja suurin osa suvustaan esimerkiksi on aina tullut toimeen 4-5 tunnin yöunilla. Ainakin toinen heidän lapsistaan on selvästi perinyt tämän ominaisuuden. Heillä oli juuri tämä ongelma, että jos tyttö 3-4-vuotiaana nukkui päiväunet päiväkodissa, hän kukkui vielä puoliltaöin virkkuna. Heräsi myös aamulla aikaisin. Eihän siinä äiti ehtinyt nukkua yöllä niin pitkään kuin olisi tarvinnut.
Muutoin olen kyllä Noren kanssa samaa mieltä unien tärkeydestä. Aikuisillekin on todistettuja terveyshyötyjä iltapäivänokosista (alle puoli tuntia). Ihmisen fysiologiseen rytmiinhän kuuluu vireystilan lasku iltapäivällä. Välimeren maiden siestahan on tältä kannalta erinomainen asia.
Mutta toki päiväunia voi rytmittää perheen tottumuksia vastaaviksi. Esimerkkinä meillä mennään viikonloppuisin päiväunille myöhemmin kuin päiväkotipäivinä. Meidän sikeäuniset lapset saattavat joskus nukkua yli kolmekin tuntia, ja viimeistään silloin herättelen kyllä lempeästi. Mielestäni herättelyssä on oleellista se, että se tapahtuu kevyen unen vaiheessa. Jos lapsi ei yhtään havahdu silittelyyn, pusutteluun ja hiljaiseen jutteluun, yritän uudestaan myöhemmin. Laitan huoneen valoisammaksi ja avaan oven, että heräilee itsekin herkemmin.
Zilgan viestissä särähti korvaan tuo, että jos lapsi ei reilussa puolessa tunnissa nukahda päiväunille, hän ei niitä tarvitse. Meidän perheessä kolmen lapsen kokemuksella on ajoittain mennyt reilu tunti ennen nukahtamista, päiväunia on nukuttu 2-3 tuntia (kolmivuotiaana), ja jos ne ovat jääneet väliin niin viimeistään viiden aikaan iltapäivästä nämä näennäisvirkut ovat sammuneet täysin, simahtaneet jonnekin tai saaneet megaraivareita väsymyksestä. VArsinkin kaksosten kanssa päiväunille meno on joskus työlästä, kun yllyttävät toisiaan leikkimään, naureskelevat ja pelleilevät. Ei toki läheskään aina yli puolta tuntia mene. Viikolla päiväkodissa nukahtamisessa ei ole ollut ongelmia, mitä nyt joskus yrittäneet pelleillä.
Sen verran haluan minäkin vielä kommentoida, että useiden muiden kanssa olen täysin samaa mieltä tuosta aikuisen omasta pienestä lepo/hengähdyshetkestä ja sen tärkeydestä. Omat lapseni nukkuvat ristikkäin näin päivällä eli jompikumpi on kokoajan (ainakin lähes) valveilla ja seuraa vailla. Onneksemme molemmat lapset käyvät nukkumaan klo 20 (vauva nukahtaa ja esikoinen menee sänkyynsä nukahtamaan), joten saamme illasta oman tärkeän hetkemme, jolloin voimme miehen kanssa käydä päivää läpi ja katsella telkkaria rauhassa tai vaikka saunoa. Ilman tätä tärkeää " henkireikää" tuskin jaksaisin yhtä hyvin kuin tällä hetkellä lasten kanssa.
Aiemmassa viestissäni ihmettelin sitä, että tässä viestiketjussa useat vanhemmat herättelevät lapsiaan päiväunilta. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen työskennellyt päiväkodissa useita vuosia monissa erilaisissa ryhmissä ja pk kokemukseni perusteella todella harvat vanhemmat pyytävät herättämään lapsiaan kesken päiväunien. En tiedä onko tässä kotona oloni aikana (vuonna 2004 jäin kotiin) tapahtunut niin radikaali muutos, että yhä useammat vanhemmat haluavat lapsiaan herätettävän vai onko tähän nimenomaiseen viestiketjuun vain kirjoittaneet sellaisten lasten vanhemmat? Haluan tällä huomiollani vaan kiinnittää teidänkin huomion siihen, ettei se päiväunilta herättely niin yleistä ole kuin tästä viestiketjusta voisi päätellä. Urani aikana olen törmännyt tasan yhteen (6v) poikaan, jonka vanhemmat täysin kielsivät nukahtamisen päiväunille. Muuten aikaisemmin herätettäviä lapsia oli ehkä 1/ryhmä jos sitäkään.
minulla on kokemusta, tein sen lasteni olleessa pieniä juuri siitä syystä, että varsinkin tyttäreni alkoi heräillä yöllä 3.00-4.00! Hän on aina ollut aikainen ja 4.30 herätyksen vielä ymmärrän, mutta että ennen sitä!!?...hoitoon ja töihin lähteminen oli 6.30. Olin alusta asti sitä mieltä, että tyttäreni nukkui liian pitkään perhepäivähoidossa ja sainkin kovan tappelun aikaiseksi kun rupesin asiaa kyselemään. Nukkumaan lapset menivät n. 20.00 aikoihin olisivat saaneet nukkua ainakin 6.00 asti. Tyttö heräili jatkuvasti 3.00 jälkeen! Kotona (viikonloppuisin) tein niin, että aloin imuroimaan tai huushollaamaan kesken päiväunien, että herätys tapahtui silleen aika leppoisasti. Lisäksi meillä elettiin ihan tavallista elämää, päiväunien aikaan ei tarvinnut olla hiirenhiljaa. Lasten huoneen ovi oli kiinni siihen asti, kun aloitin " herättämisen" eli puuhastelun...20-30 min päästä alkoivat lapset heräillä ihan itsestään n. 1,5h-2h unien jälkeen ja se auttoi kummasti yöuniin! On meinaan aika rankaa herätä joka aamu 3.00 jälkeen ja tehdä työpäivä + kotityöt siihen päälle. Lastenhoitoapua ei ollut silloin saatavailla, eikä sitä ole nytkään kymmenen vuoden päästä yhtään sen enempää. Näin meillä.
Toukoäiti,
sinuna joka tapauksessa keskustelisin asiasta päiväkodissa. Siellä on ammattikasvattajat, joilla saattaa olla hyviä ajatuksia ja vinkkejä, eikä sinun tarvitse suoraan pyytää heitä lyhentämään päiväuniaikaa.
Minä ainakin pidän päiväkodin henkilökuntaa parhaana mahdollisena keskustelukumppanina, kun mietitään lapseni hyvinvointia.
Olen täysin samaa mieltä, että aamulla aikaiseen heräävän 3-vuotiaan ei tule olla hereillä kello 22:30.