Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen poika pitää mykkäkoulua

Vierailija
06.01.2025 |

Kutsuin kolmekymppisen poikani viettämään perhejoulua. Hän kieltäytyi, vaikka tietää hyvin kuinka tärkeä perhejoulu on minulle ja äidilleni. Sanoin hänelle olevani hyvin pettynyt, mihin hän totesi vain lakonisesti "hänellä on muita suunnitelmia". Olen antanut tämän hänelle anteeksi, mutta nyt hän ei vastaa yhteydenottoihini. Välillä saattaa vastata yhdellä sanalla. En ymmärrä miten aikuinen ihminen voi kiukutella noin vain siksi, että hieman ilmaisin aiheellista pettymystäni. Kaipaisin kipeästi vertaistukea. 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllistäminen, uhriutuminen, marttyyriksi heittäytyminen ja manipulointiyritykset eivät tässä tapauksessa toimi. Hienoa, että aikuisella lapsella on oma tahto ja uskaltaa vastustaa vanhempaansa, eikä miellytä, vaikka tietääkin vanhempansa pahoittavan tästä mielensä. Tuollainen on ihailtavaa rohkeutta, johon en valitettavasti itse oikein pysty.

Voi kuule, äitini on marttyyri ja minä olen päättänyt etten sellaiseksi ryhdy. Tässä puhutaan yhdestä päivästä, ei siitä että haluaisin kontrolloida kaikkea hänen tekemistään (kuten äitini tekee). 

Eli hienoa, että lapsi pahoittaa vanhempansa mielen?

Äitisi kontrolloi sinua ja sinä edelleen poikaasi. Saitko äidiltäsi palautetta kun poikasi ei ollut paikalla. Sanoitko pojan jo olevan aikuinen omine menoineen?

Harrastatteko muuten aikuisten lapsen tenttausta näissä joulunvietosta? Seurusteleeko, onko töitä, oma asunto jne... jos harrastatte, niin älkää ihmetelkö, jos pojalle lopulta tulee muuta menoa.

Vierailija
42/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllistäminen, uhriutuminen, marttyyriksi heittäytyminen ja manipulointiyritykset eivät tässä tapauksessa toimi. Hienoa, että aikuisella lapsella on oma tahto ja uskaltaa vastustaa vanhempaansa, eikä miellytä, vaikka tietääkin vanhempansa pahoittavan tästä mielensä. Tuollainen on ihailtavaa rohkeutta, johon en valitettavasti itse oikein pysty.

Voi kuule, äitini on marttyyri ja minä olen päättänyt etten sellaiseksi ryhdy. Tässä puhutaan yhdestä päivästä, ei siitä että haluaisin kontrolloida kaikkea hänen tekemistään (kuten äitini tekee). 

Äitisi kontrolloi sinua ja sinä edelleen poikaasi. Saitko äidiltäsi palautetta kun poikasi ei ollut paikalla. Sanoitko pojan jo olevan aikuinenKy omine menoineen?

Harrastatteko muuten aik

Kyllä, kyllä hävetti kertoa äidilleni että poikani ei ole tulossa. Enkä ikimaailmassa kertoisi hänelle, että kaiken lisäksi hän oli yksin kotona, se särkisi äitini sydämen. Ja kyllä, keskustelemme poikani kanssa kuten ihmiset tekevät. Eikö niinkään saisi tehdä, ettei vahingossa esitä väärää kysymystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät aikuiset pojat sano sitten suoraan,etteivät halua enää olla tekemisissä sen vihatun äitinsä kanssa.

Vierailija
44/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorilla ei ole enää velvollisuuksia. On vain oikeuksia. 

Vierailija
45/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi kontrolloi sinua ja sinä edelleen poikaasi. Saitko äidiltäsi palautetta kun poikasi ei ollut paikalla. Sanoitko pojan jo olevan aikuinen

Tuollainen tenttaus voi olla todella raskasta. 

Vierailija
46/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voi kuule, äitini on marttyyri ja minä olen päättänyt etten sellaiseksi ryhdy. Tässä puhutaan yhdestä päivästä,"

Tyypillinen marttyyrin asenne tämä "tässä puhutaan vain yhdestä päivästä". Sillä pyritään saamaan toiselle huono omatunto siitä että hän kieltäytyy niin pienestä pyynnöstä. Vaikka se voi olla sille toisella ihan yhtä iso asia kuin sinulle.

Kaiken lisäksi hän sanoi aiemmin, että hänellä on muita suunnitelmia. Kuitenkin hän lipsautti myöhemmin, että vietti joulunsa yksin kotona. Eli se niistä suunnitelmista. Asumme samassa kaupungissa ja kyyti tapahtumapaikalle olisi ollut tarjolla. Että ei tässä pyydetä kuuta taivaalta

Sinuna miettisin miksi hän on mieluummin yksin kuin teillä joulun. Liittynee tuohon uhriutuvaan asenteeseen. Syyllistämällä varmistat sen, että hän etääntyy yhä enemmän. 

Vierailija
47/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti poikasi on saanut jo pidempään tuntea perheen parissa, että ei kelpaa omana itsenään. Sen ei tarvitse olla kuin muutama ns väärä kysymys/tokaisu, joka jää kytemään. Halusi ehkä joulun, jossa ei tarvitse esittää mitään. Olla vain itsekseen ja rauhassa. Ymmärrän, että teitä harmitti mutta nyt ehkä katkaisit selän kamelilta, kun ilmaisit pettymyksesi pojan päätöksestä. Hänestä tuntui taas, että teki mielestänne väärin ja oli epäkelpo. 

Vierailija
48/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5

Vierailija
49/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten lasten kanssa pitääkin olla varovainen sanoissaan, kun ei aina tiedä, mistä ovat loukkaantuneet tai mikä saa raivon partaalle. Vihanpito voi kyteä pinnan alla pitkään.  Ei ole edes varmaa, haluavatko todella tulla käymään entisessä kodissaan. Voi käydä niinkin ikävästi. että aikuinen poika on surmannut äitinsä tai molemmat vanhempansa. Tällaisia uutisia tulee nyt viikottain. 

Juuri on otsikoissa kun yli kolmekymppinen poika surmasi vanhempansa. Vanhemmat menneet kylään. Ehkä tarjoamaan apua. Ilmeisesti erakoitunut ja naapurit tehneet huoli ilmoituksia kun häiriköinyt. Joissakin tapauksissa on kyllä parasta pitää etäisyyttä. Jättää vaan oman onnensa nojaan tai naapureiden ja viranomaisten riesaksi.

Vierailija
50/58 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aikuisen pojan olla, maksa samoilla myrkyillä eli älä ota yhteyttä. Kyllä aikanaan soittelee. 

Vierailija
51/58 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin jouluni yksin, koska äitini on samanlainen raskas marttyyri kuin sinä. Joulupöydässä riittää yksi väärä mikroilme, ja hän päättää etten viihdy ja joulu on pilalla. Mielummin vietän yksin kuin hänen tunteitansa kannatellen.

Vierailija
52/58 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vastataan, mutta tämä ei ole sitä, minkä haluat kuulla:

Hieman ilmaisit pettymystäsi? Onko sinulle tullut ikinä mieleen, että saattaisit löytää ainakin osasyyllisen huonoihin väleihinne ihan vain peiliin katsomalla?

On mahdollista, että aikuisella miehellä todellakin on muita suunitelmia jouluksi, eikä välejänne ainakaan paranna, jos painostat häntä perhejouluun sinun ja muun suvun kanssa ja vaadit häntä luopumaan muista, ehkä jo paljon aikaisemmin sovituista ja suunnitelluista menoista. Hän ei enää kolmekymppisenä myöskään ole millään muotoa tilivelvollinen sinulle menoistaan. Lapset aikuistuvat ja alkavat elää omaa elämäänsä. Joskus se ottaa koville.

Olet oikeassa, tätä en halunnut kuulla. On vanhempia, jotka pitävät viisikymppisiäkin lapsiaan hallinnassaan. Minä en ole sellainen vanhempi. Annan poikani elää omaa elämäänsä, emmekä ede

Aikuinen itsellinen ihminen. Hanki uusia jouluajia

Vierailija
53/58 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman ilmaisit pettymystäsi? Onko sinulle tullut ikinä mieleen, että saattaisit löytää ainakin osasyyllisen huonoihin väleihinne ihan vain peiliin katsomalla?

On mahdollista, että aikuisella miehellä todellakin on muita suunitelmia jouluksi, eikä välejänne ainakaan paranna, jos painostat häntä perhejouluun sinun ja muun suvun kanssa ja vaadit häntä luopumaan muista, ehkä jo paljon aikaisemmin sovituista ja suunnitelluista menoista. Hän ei enää kolmekymppisenä myöskään ole millään muotoa tilivelvollinen sinulle menoistaan. Lapset aikuistuvat ja alkavat elää omaa elämäänsä. Joskus se ottaa koville.

Olet oikeassa, tätä en halunnut kuulla. On vanhempia, jotka pitävät viisikymppisiäkin lapsiaan hallinnassaan. Minä en ole sellainen vanhempi.

Hän voi olla aikuinen itsellinen ihminen 364 päivää vuodessa. Se, että ei suostu tulemaan muutamaksi tunninksi kesken usean päivän vapaan, on puhdasta itsekkyyttä ja ajattelemattomuutta.

Vierailija
54/58 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi hyvinkin olla, että ap:n pojalla on tyttöystävä, jota hän ei jostain? syystä halua tuoda äidilleen näytille.  Hän on voinut mennä tyttiksen kotiin joulunviettoon tai ovat ihan kaksistaan.

Vierailija
55/58 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poikasi halusi viettää joulun yksin omassa rauhassa, siinä ei välttämättä ole mitään sinua ja perhejojluasi vastaan. Mutta nostamalla asiasta metelin hän tuskin haluaa viettää muutakaan aikaa kanssasi.

Vierailija
56/58 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hyvin raskaalta ihmiseltä syyllistämisesi kanssa. Joulu tai ei, aikuinen ihminen ei ole tilivelvollinen sinulle.

Vierailija
57/58 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat hyvin raskaalta ihmiseltä syyllistämisesi kanssa. Joulu tai ei, aikuinen ihminen ei ole tilivelvollinen sinulle.

Eli olen raskas, koska haluan viettää joulun perheen kanssa. Selvä. Kukaan ei ole puhunut tilivelvollisuudesta, vaan yhteisestä joulunvietosta.

Vierailija
58/58 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, tätä en halunnut kuulla. On vanhempia, jotka pitävät viisikymppisiäkin lapsi

Itse asiassa hän on aikuinen itsenäinen ihminen 365 päivää vuodessa, karkausvuonna 366. Sinulla ei ole hänen asioihin sananvaltaa minään päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä