Vaimoni ei pysty keskustelemaan rakentavasti. Mikään ei auta
Hän ei pysty kohtaamaan yhtä asiaa kerralaan, vaan vetää muita asioita mukaan juuri ajankohtaisen asian käsittelyyn.
En tahdo jaksa enää. Pistin kulokkeet korville ja käännyin tietokoneeni puoleen, kun siitä rakentavasta keskustelusta ei kerta mitään tule.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Esitä vaimolle powerpoint-esityksenä, että hyvään, episteemisesti uskottavaan argumentointiin kuuluvat väite, väitteen perustelut ja näiden taustaoletusten läpinäkyvyys. Sitten istutte alas kirjoittamaan avioerosopimuksen sulkakynällä. :D
😁😅
Toi suomen kielen käännös piilo antaa vähän väärän kuvan, mielestäni. Kyse on eng. covert narcissist, mikä on yhtä vaarallinen kuin overt, jota enemmistö persoonallisuus häiriöisistä on.
Kuulin määritelmän narsisistista, että ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muut, heräävät uuteen aamuun, panevat vaatteet päälle, mutta ero normaaliin on että narsisistit haluavat tuhota toisen/toisten ihmisten elämän.
Tämä puhuminen (kirjoittaminen) on monelle kuin mitä kieltä toi tossa nyt on puhuvinaan. Huomaa täällä kirjoittelusta ja ylä-ja alapeukuttelusta. Termiä käytetään liian ahkerasti ja hanakasti.
Heitä on jokapuolelle, olemme narsisistien ympäröiminä perheen, työpaikan, naapurien, suvun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuon ylempänä tuon pitkän kirjoituksen. Tässä kejussa on paljon samaa kuin mitä minulla oli.
Meillä oli vaimon kanssa ensin ongelmia haluttomuuden kanssa, sitten seuraava on oli juuri AP:n kaltainen outo keskustelutapa kuin toinen välttelisi kaikkia keskusteluja. Tähän mennessä olin yrittänyt kaikella tavalla saada "kontaktia" vaimoon. Vaimo oli kotona, mutta sellaista yhteyttä ei ollut. Ainoastaan hänen asioistaan pystyi keskustelemaan tai lasten asioista, lasten asioissakin hän alkoi mennä lasten puolelle ja aikaisemmin sellainen yhteinen vanhemmuus hävisi.
Useita vuosia myöhemmin ja kaikenlaisten vaikeuksien läpikäyneenä ymmärsin vaimoni täyttävän kaikki piilonarsistin kriteerit. Outo keskustelutapa oli ensimmäinen asia mitä aloin ihmetellä, Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että tässä vaiheessa minua oli vedätetty jo
sinun kannattaa aloittaa perehtymällä narsismiin ja samalla narsistiseen persoonallisuushäiriöön, koska vaikuttaa siltä ettet juurikaan tiedä aiheesta.
Joka haluaa enemmän tietoa jokamiehen kielellä (tosin englanniksi, eli ei joukko psykologista termejä) suosittelen katsomaan YouTube :sta narcdaily - you are not alone.
Kannattaa katsoa myös myöhempiä videoita.
Vierailija kirjoitti:
Katsoa ap kun minäkin saan tehdä ruokaa meillä kotona mutta kukaan ei auta eikä siivoa. Välillä mietin että voin valita varmaan myös sen tien etten tee ruokaa vaan menen itse ravintolaan syömään. Tehköön ukko mitälystää. Kuulostat ap kusipäältä. Sinäkö määräät myös miten asioista keskustellaan, jos ei mennä sinun sääntöjesi mukaan niin silloin toinen ei osaa keskustella.
ilmainen neuvo: pistä turpa kiinni ja anna toisen puhua välillä. Vouti ihan oikeasti kuunnell mitä hän sanoo, joskus rivien välistä löytyy se sanoma. Toiset ovat erilaisia ja heidän kommunikaationsa toimii eri lailla, sinä mulkku et ole aina oikeassa.
Syytön minä olen sinun suhdenogelmiisi ja täysin väärä kohde sinun raivollesi. Menkää terapiaan ja laittakaa asianne kuntoon, ettei tarvi ventovieraille alkaa räyhätä.
Et vaikuta sinäkään kykenevän rakentavaan keskusteluun.
ap
En tiedä onko ihan samaa mutta mulla on varsinkin sukulaisten kanssa tällaista että joku tulee jutteleen, soittaa tms ja alkaa esittää kummia väitteitä minusta ja mun elämästä ja teoistani. Sanon sitten etteihän tuo ja tuo pidä paikkaansa niin alkaa jankkaaminen onpas eipäs juupas juudas...
Näitä ihmisiä on monta.
Exän kanssa taas on vähän kuin ap:n pson kanssa. Aihe mikä aihe niin jossain vaiheessa se kääntyy siihen kuinka olen tehnyt jotain väärin a kaiki paha johtuu siitä mitä en ole tehnyt tai olen tehnyt.
Tottakai olen valmis keskustelemaan vaimoni kanssa suhteen tilasta. En itse kuitenkaan hae semmoista keskustelua.
Enkä ala "suhteen tila" keskusteluun niin, että minun avaamastani asiasta keskusteltaessa ja keskustelun ollessa kesken hypätään esim."suhteen tila" keskusteluun. Kuten jo aiemmin sanoin niin se ei kuulu asialliseen ja rakentavaan keskusteluavaukseen.
Jos joku aidosti haluaa keskutella jostain aiheesta, niin siihen on kosolti tilaisuuksia. Silloin kun aloittaa itse keskustelun jostain niin on aitoa tarvetta keskustelulle. Kun taas jos hypätään jostain toisesta aiheesta, niin keskustelun tarve ei näytä aidolta, vaan on joku vastaveto aiempaan, kenties epämiellyttävään keskusteluaiheeseen.
Voinkin sanoa näin että jos joku on joutunut esim. "suhteen tila" keskusteluun ikäänkuin jonkinlaisena vastaväitteenä, niin ei aitoa keskustelutarvetta/-halua liene olemassakaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko ihan samaa mutta mulla on varsinkin sukulaisten kanssa tällaista että joku tulee jutteleen, soittaa tms ja alkaa esittää kummia väitteitä minusta ja mun elämästä ja teoistani. Sanon sitten etteihän tuo ja tuo pidä paikkaansa niin alkaa jankkaaminen onpas eipäs juupas juudas...
Näitä ihmisiä on monta.
Exän kanssa taas on vähän kuin ap:n pson kanssa. Aihe mikä aihe niin jossain vaiheessa se kääntyy siihen kuinka olen tehnyt jotain väärin a kaiki paha johtuu siitä mitä en ole tehnyt tai olen tehnyt.
Ei tuommoiseen jankkaamiseen kannata lähteä mukaan. Oman asiansa voi sanoa kerran, kaksi kertaa korkeintaan ja sitten jos ei keskustelu käänny rakentaville raiteille niin poistuu siitä keskustelusta. Minulla tuo että kännyn tietsikan puoleen ja laitan korvakuulokkeet päähän on aika tyhjentävää argumetointia, että katson etten ole velvollinen pidempään hukkaamaan aikaani tyhjän takia.
ap
Kertoo paljon miehestä, joka panee kuulokkeet korville ja kääntyy tietokoneen puoleen, kun ei pysty johtamaan keskustelua hänen haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon miehestä, joka panee kuulokkeet korville ja kääntyy tietokoneen puoleen, kun ei pysty johtamaan keskustelua hänen haluamallaan tavalla.
Ei jankaaminen ja saman asian moneen kertaan toistaminen ole mitään keskustelua. Fiksuin tietysti lopettaa tämmöisen ajatustenvaihdon, missä tavoitteena on vain riitely. Myös että jankkaamisella haluaa väsyttämällä muuttaa toisen mielipidettä haluamakseen. Eli ei kunnoita toisen mielipidettä. Minä kunnoitan vaimoni mielipidettä. Saa olla mitä mieltä haluaa. Myös minulla on oikeus samaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
"Muuten hyvä, mutta unohda tuo piilo. Piilonarsisti on ehkä typerimpiä termejä mitä on.
Vaimosi on käyttäytynyt narsistisesti sinua kohtaan, se on totta. Persoonallisuushäiriöinen eli narsisti hän saattaa myös olla, jos häneltä löytyvät diagnoosin edellyttämät piirteet, mutta tervekin ihminen voi käyttäytyä suhteessa narsistisesti vain puolisoaan kohtaan esim. jos suhde on ajautunut niin pahasti kiville ettei toisesta välitä enää lainkaan."
Typerä tai ei mutta kyllä se hyvin kuvaa sitä mitä piilonarsismi oikeasti on.
Piilonarsistilla on tiettyjä piirteitä mitkä ovat kokojan esillä, mitkä huomasin seurustelusuhteen aluksi pari negatiivista piirrettä, mutta ajattelin, että tulen näiden piirteiden kanssa toimeen, kun hyviä ominaisuuksia oli paljon enemmän. Enkä minäkään ole täydellinen. Mentiin naimisiin, tuli lapsia. Sitten se piilonarsisti tulee esiin koko narsistin skaalalla. Suurin osa narsistisista piirt
Minä joka dissasin piilonarsismi-termiä puhuisin ihan oikeasta narsismista exäsi kohdalla. Ihminenhän ei tarvitse olla kärsiäkseen persoonallisuushäiriöstä mitenkään kovaääninen tai suureellinen klassinen narsistin prototyyppi jatkuvasti. Silti hän voi olla narsistisesti häiriintynyt.
Pidän positiivisena, että myös jotkut miehet ovat ymmärtäneet mikä kumppanin tai exän ongelma on, tietoisuus on mielestäni vähäisempää miesten keskuudessa ja naisten narsismia usein vähätellään. Usein naiset halutaan nähdä jonkun viattomuuden verhon läpi. Olen itse törmännyt useisiin naispuolisiin narsisteihin elämäni aikana ja voivat olla todella kammottavia, mutta esittää samalla viatonta ja vaatimatonta suloista ihmistä.
Mitä keskustelua tuosta ovesta olisit kaivannut? Itse en oikein kauheasti siitä keksisi puhuttavaa.
Meillä olisi vastaavassa tilanteessa mennyt keskustelu varmaan jotenkin näin: Eteisen ovi olisi hyvä pitää kiinni nyt talvella, ettei tule kylmää ilmaa sisälle. Totta, yritän muistaa jatkossa. Ja sitten olisi vaihtunut aihe johonkin kiinnostavampaan.
Tai jos asiasta olisi jo keskusteltu aiemmin, suunnilleen näin: Voisitko yrittää muistaa tuon eteisen oven, taisi olla jäänyt eilenkin auki. Olet oikeassa, anteeksi. Ja siinä taas koko keskustelu.
Roolit voivat olla miten päin tahansa, mutta kiinnitämme huomiota eri asiohin. Mistään ei kuitenkaan tarvitse vängätä, kun kumpikin yrittää tehdä parhaansa yhteisen viihtyvyyden eteen ja kunnioittaa toistaan.Jos tuntuu siltä, että mikään keskustelu ei suju, niin alkaisiko olla aika katsella erillisiä ovia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä keskustelua tuosta ovesta olisit kaivannut? Itse en oikein kauheasti siitä keksisi puhuttavaa.
Meillä olisi vastaavassa tilanteessa mennyt keskustelu varmaan jotenkin näin: Eteisen ovi olisi hyvä pitää kiinni nyt talvella, ettei tule kylmää ilmaa sisälle. Totta, yritän muistaa jatkossa. Ja sitten olisi vaihtunut aihe johonkin kiinnostavampaan.
Tai jos asiasta olisi jo keskusteltu aiemmin, suunnilleen näin: Voisitko yrittää muistaa tuon eteisen oven, taisi olla jäänyt eilenkin auki. Olet oikeassa, anteeksi. Ja siinä taas koko keskustelu.
Roolit voivat olla miten päin tahansa, mutta kiinnitämme huomiota eri asiohin. Mistään ei kuitenkaan tarvitse vängätä, kun kumpikin yrittää tehdä parhaansa yhteisen viihtyvyyden eteen ja kunnioittaa toistaan.Jos tuntuu siltä, että mikään keskustelu ei suju, niin alkaisiko olla aika katsella erillisiä ovia?
Näköjään lainausmerkit putosivat pois, mutta saanee selvän ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuon ylempänä tuon pitkän kirjoituksen. Tässä kejussa on paljon samaa kuin mitä minulla oli.
Meillä oli vaimon kanssa ensin ongelmia haluttomuuden kanssa, sitten seuraava on oli juuri AP:n kaltainen outo keskustelutapa kuin toinen välttelisi kaikkia keskusteluja. Tähän mennessä olin yrittänyt kaikella tavalla saada "kontaktia" vaimoon. Vaimo oli kotona, mutta sellaista yhteyttä ei ollut. Ainoastaan hänen asioistaan pystyi keskustelemaan tai lasten asioista, lasten asioissakin hän alkoi mennä lasten puolelle ja aikaisemmin sellainen yhteinen vanhemmuus hävisi.
Useita vuosia myöhemmin ja kaikenlaisten vaikeuksien läpikäyneenä ymmärsin vaimoni täyttävän kaikki piilonarsistin kriteerit. Outo keskustelutapa oli ensimmäinen asia mitä aloin ihmetellä, Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että tässä vaiheessa minua oli vedätetty jo pitkään ja myös petetty. Mitä enemmän yritän asioita selvittää sen pahemmaksi kaikki vain meni.<
Musta kuulostaa autismin kirjolta. Heistä monilla juuri vuorovaikutusongelmia ja vaikuttavat tunteettomilta kuin n:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ihmisiä on monta.
Ei tuommoiseen jankkaamiseen kannata lähteä mukaan. Oman asiansa voi sanoa kerran, kaksi kertaa korkeintaan ja sitten jos ei keskustelu käänny rakentaville raiteille niin poistuu siitä keskustelusta. Minulla tuo että kännyn tietsikan puoleen ja laitan korvakuulokkeet päähän on aika tyhjentävää argumetointia, että katson etten ole velvollinen
Olet täysin kyvytön ihmissuhteisiin.
Jos minä olisin ollut tuo vaimo tiskaamassa ja mies olisi tullut kuulokkeet päässä parin tunnin koneella istumisen jälkeen "keskustelemaan rakentavasti" raolleen jääneestä ovesta olisin kyllä ollut hiukan, että mitä? Olisin sanonut, että oven voi kumpi tahansa vetää kiinni huomatessaan sen olevan auki. Jos mies olisi vielä halunnut jatkaa oikein pitemmän kaavan kautta samasta asiasta olisin hakenut ne kuulokkeet, laittanut päähäni ja jatkanut tiskaamista. Tai sitten sanonut, että jatka sinä tästä, minä menen koneelle.
En osaisi ajatella, että tuollaisista pikkuasioista, joita tapahtuu arjessa molemmillepuolin ja toisin jatkuvasti pitäisi pitää jotain luentoa tai "vakavaa keskustelua" .
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin ollut tuo vaimo tiskaamassa ja mies olisi tullut kuulokkeet päässä parin tunnin koneella istumisen jälkeen "keskustelemaan rakentavasti" raolleen jääneestä ovesta olisin kyllä ollut hiukan, että mitä? Olisin sanonut, että oven voi kumpi tahansa vetää kiinni huomatessaan sen olevan auki. Jos mies olisi vielä halunnut jatkaa oikein pitemmän kaavan kautta samasta asiasta olisin hakenut ne kuulokkeet, laittanut päähäni ja jatkanut tiskaamista. Tai sitten sanonut, että jatka sinä tästä, minä menen koneelle.
En osaisi ajatella, että tuollaisista pikkuasioista, joita tapahtuu arjessa molemmillepuolin ja toisin jatkuvasti pitäisi pitää jotain luentoa tai "vakavaa keskustelua" .
Ymmärsit väärin.Vaimo jätti tahallaan oven auki parina iltana. Toisena iltana tuon huomasin ja otin asian puheeksi, se minulla "maksajama" lienee oikeus. Hän jätti oven auki, koska ei osannut muulla tavalla purkaa mieltään ja hakea keskusteluyhteyttä. Hän ei halunnutkaan keskustella rakentavasti, kaikkea muuta.
Hän alkoi puhua niin levottomia, että en ollut velvollinen sitä kuuntelemaan ja käännyin tietokoneen puoleen ja laitoin kuulokkeet korville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit väärin.Vaimo jätti tahallaan oven auki parina iltana. Toisena iltana tuon huomasin ja otin asian puheeksi, se minulla "maksajama" lienee oikeus. Hän jätti oven
Kertoiko vaimo että jätti oven tahallaan auki vai mistä olet niin päätellyt?
"Muuten hyvä, mutta unohda tuo piilo. Piilonarsisti on ehkä typerimpiä termejä mitä on.
Vaimosi on käyttäytynyt narsistisesti sinua kohtaan, se on totta. Persoonallisuushäiriöinen eli narsisti hän saattaa myös olla, jos häneltä löytyvät diagnoosin edellyttämät piirteet, mutta tervekin ihminen voi käyttäytyä suhteessa narsistisesti vain puolisoaan kohtaan esim. jos suhde on ajautunut niin pahasti kiville ettei toisesta välitä enää lainkaan."
Typerä tai ei mutta kyllä se hyvin kuvaa sitä mitä piilonarsismi oikeasti on.
Piilonarsistilla on tiettyjä piirteitä mitkä ovat kokojan esillä, mitkä huomasin seurustelusuhteen aluksi pari negatiivista piirrettä, mutta ajattelin, että tulen näiden piirteiden kanssa toimeen, kun hyviä ominaisuuksia oli paljon enemmän. Enkä minäkään ole täydellinen. Mentiin naimisiin, tuli lapsia. Sitten se piilonarsisti tulee esiin koko narsistin skaalalla. Suurin osa narsistisista piirteistä pysyvät poissa siihen asti, kunnes narsisti kokee, ettei saa suhteessaan riittävästi jotain.Eli suurin osa narsistisista piirteistä pysyy piilossa jopa vuosikymmeniä. Toinen merkittävä "piiilo"-ominaisuus piilonarsisteissa on, että puoliso on se jota kohdellaan väärin, käytetään hyväksi ja petetään ja kaikkia muita kohdellaan hyvin. Ulkopuolisille pidetään yllä kulissia ystävällisestä, auttavaisesta, kiltistä ja aina iloisesta ihmisestä. Kukaan ei tiedä eikä näe miten puolisoa kohdellaan, kun hyvän ihmisen kulissi on niin vahva.
Meillä oli kaikki hyvin, keskimääräistä paremmin kuin muilla, mutta narsistille mikään ei riittänyt.Minusta tuntui samalta kuin APstä, että vaimo ei tiedä mitä haluaa, haluaa kaikkea ja ei ole mihinkään tyytyväinen.20 vuotta meni, kunnes ne kaikki narsistiset piirteet tulivat esiin, siihen asti suurin osa taisi olla piilossa.
Vaikka minua syytettiin vaikka mistä ja uhkailtiin, en vielä silloinkaan halunut uskoa narsismia todeksi. Se oli kuin pahaa unta. Lopulta se oli pakko hyväksyä, koska oma tuhoni oli ollut niin lähellä. Olen ollut koko parantumisprosessin ajan yksin tämän asian kanssa, koska vaimo manipuloi kaikki tahot puolelleen. Viranomaiset keskustelvat terapeuttien kanssa ja siksi väärä tilannekuva leviää.
Kaikki narsistin empatia on opeteltua, siksi narsisti saattaa käyttäytyä hyvin empaattisen oloisesti. Tämä lisää vaan hänen uskottavuuttaan.
Trump on eri asia narsistista, hänestä näkee kauas, että on julkinarsisti. Piilonarsisti toimii piilossa ja julman kohtelua saa yleensä vain puoliso ja joskus lapset.
Voin sanoa, että pitkään ja paljon olen miettinyt, mitkä oireet johtuvat mistäkin. Mitkä voisivat johtua siitä että rakkaus on kuollut, halusiko hän erota, mitkä käytökset johtuivat pettämisistä, mikä voidaan lukea narsismista johtuvaksi ja voiko käytöspiirteet johtua jostakin muusta esim välttelevä ihmissuhdetyyppi jne. Narsismi ei ollut minun listalla ensimmäisenä suosikkina vaan haluasin oikeasti ymmärtää mistä on kysymys ja se tärkein mikä on minun osuus tässä ja missä olen tehnyt väärin, olisinko voinut tehdä jotain toisin. Lopulta päädyin piilonarsismiin, koska mukana oli paljon manipulointia, valehtelua, uhriutumista, uhkailua, kiristämistä. alistamista.kontrollointia jne. Omissa toimissaan hän ei nähnyt mitään väärää vaan syy oli minussa. Minä jouduin jopa pyytämään anteeksi sitä, että hän petti minua.