Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni (alle 2v) perhepäivähoitaja

Vierailija
28.02.2007 |

ei anna hänen syödä itse. Sotkee kuulemma ja kestää liian kauan. Miten muilla toimii päiväkodissa/perhepäivähoidossa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa ja kasvattaa lasta. Herrajumala sentään.

Vierailija
42/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuosikas ei edes huoli lusikkaa käteensä vaikka kuinka koitan antaa, nokkamukista kyllä juo itse ylpeästi. Muuten on kyllä tosi etevä ja musiikilliseti ja älyllisesti lahjakas normaali lapsi.

Toisilla ehkä syö itse tuon ikäisinä toisilla ei vielä edes 2,5-vuotiaana, taas täällä on liikkeellä näitä yleistäjiä ja muiden äitien mollaajia!!

Mä en tajua, mitä te muiden moralisoijat saatte tästä itsellenne?? Hyvää mieltä vai, kun muita arvostelette ja omia lapsianne kehuskelette (todennäköisesti vielä liioitellen)???

No, okei, ehkä meni vähän hermot, mutta näköjään tähän keskusteluun TAAS noita yllä mainittuja persooniakin eksyi.

JA, sinulle joka arvostelet muille heidän lastensa hoidon tarvetta ja töihin menevää äitiä, mä voin antaa sulle vaikka mun puhelinnumeron että voit sitten mieluiten heti soitella ja neuvoa miten talous saadaan kuntoon meidän tilanteessa, ettei minun tarvitsisi huomena töihin mennä (paskaan paikkaan!!) ja lasta viedä perhepäivähoitoon!! Onko vapaaehtoisia puhelinneuvojia??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, no haloo, sehän on itsestään selvyys että KOTONA opeteteen syömään, mutta on myös pph:n velvollisuus,

ja sille joka sanoi ettei vuosikas syö itse, aika moni syö (omani ei suostunut sen ikäisenä että vaan syötetään ja monen tutun lpsi kanssa) ja päiväkodissa oppivat äkkiä, VUODEN VANHOJA ei automaattisesti syötetä pk:ssa, annetaan itse syödä/harjoitella ja aika äkki oppivat vaan syömään ryhmässä.

t. pk:ssa työskennellyt

Vierailija
44/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Toisilla ehkä syö itse tuon ikäisinä toisilla ei vielä edes 2,5-vuotiaana"

Et tainnut oikein lukea mun tekstiä, kun et ymmärtänyt mun pointtia siitä miten täällä mammat yleistää ja laittaa lapset samalle viivalle kehityksessä. Saati arvostelee toistensa ratkaisuja mm. taloudellisen tilanteen pakottamana

T. 45

Vierailija
45/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen 2,5-vuotias, joka ei syö itse.

Että ei myöskään aina kannattaisi kaivaa _yleiseen_ keskusteluun jotain ääritapauksia.

Vierailija
46/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi TODELLA kurja päiväni, mutta olen samaa mieltä, että vastuu kasvatuksesta on kodilla SEKÄ hoitopaikalla, on se sitten mikä tahansa.

Pph on itse valinnut ammattinsa, joten myös pitäisi ymmärtää sen tuoma vastuu. Ei hyvin kasvattavasta kodista tuoda lapsia perhepäivähoitoon elämään kuin apinat viidakossa. Meidän aikuisten pitää pitää huolta ja kasvattaa lapsia, olivat ne sitten omia, naapurin tai maksullisia hoitolapsia.

Onkohan tämä keskustelu TAAS mennyt yli äyräiden tällä palstalla?

Vierailija
47/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen ikäisiä pk:ssa opetetaan omatoimisuuteen syömisessä....ei ollut kenenkään mollaamista sanoa niin...

tottakai lapset oppivat asioita eri ikäisinä ja eri tavoilla, ei siitä ollut oleenkaan kysymys, vaan tästä pph:n velvollisuudesta melkein 2v lapsen antaa opetella syömään.

Vierailija
48/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat laittavat lapset kasvatettavaksi päivähoitoon. Itse ovat laiskoja,osaamattomia. Sääliksi käy niitä lapsia.

Vierailija
49/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeutuminen siis vasta menossa ja siksi, kun lapsi kerran ei ole kotona syönyt itse, ei sitä pidä alkaa heti hoidossakaan vaatia. Sen verran pitää antaa rmoa pikkuihmiselle, joka on juuri kokenut elämänsä suurimman muutoksen.

Vierailija
50/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äitiä nimenomaan ihmetytti se ettei lapsen annettu harjoitella itse syömistä.... huooh...

Vierailija
51/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole viitsinyt opettaa.

Vierailija
52/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on hyväksi saada kehittyä omaan tahtiinsa ilman pakottamista ja kiirettä. Pitää saada olla lapsi, joka ei tarkoita sitä että pitäisi olla kaikissa tilanteissa mahdollisimman helppo hoidettava.

Laiskat vanhemmat opettavat heti nukkumaan omassa sängyssä, nukahtamaan itse, pakottavat kuivaksi heti 1 v-täytettyään, kävelemään kilometrejä jo alle 2 vuotiaana, syömään siististi itse jne. Opettavat, koska pääsevät sitten helpommalla Sitten vielä kehuskelevat näillä " saavutuksilla" . Huoh..

Vierailija
53/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkut eivät ole sallittuja nykyajan steriilissä yhteiskunnassa.:( Ne aika-arviot, jolloin lapsen " pitäisi" tehdä sitä ja tätä, ovat hyvin viitteellisiä. Itse otin ilman tukea omat askeleeni vasta 1 vuoden 4 kuukauden iässä ja silti kasvoin aivan normaaliksi. Menin vain omaa, rauhallista tahtiani (kuten tänäkin päivänä). :) Poikaystäväni, jolla on hoppu kaikkeen, oppi kävelemään reilusti alle vuoden ikäisenä ja normaali hänestäkin tuli.

Jos ei tykkää pyykätä, miksei voi riisua lasta ruokailun ajaksi? Ja jos joku syö muita hitaammin, eikö hän voi saada ruokaansa hieman aiemmin kuin muut (jos nyt siis tahdissa syöminen on ihanteellista)?

Vierailija
54/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. 1,5-vuotias ei ole koskaan saanut kotona syödä itse. Omat lapseni ovat saaneet lusikat käteensä heti kun ovat syöttötuolissa pysyneet. Ja nyt nuorimmainen on 2v. ja syönyt noin vuoden verran itse. Äiti ei edes saa auttaa. Mutta sitten hoidossa aloittaa lapsia lähempänä 2v. ikää eikä tietoakaan mitä lusikalla tehdään! Turhauttavaa sitten aloittaa ja katsoa kuinka lapsi vain pyörittelee lusikkaa ruoassa, mutta ei tajua, että sen voisi viedä suuhunkin.

Vierailija
55/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyseessä olisi ollut vakavampikin asia... pöh. Nykyään korostetaan liikaakin lapsen itsenäisyyttä. Tiedättekö muuten mitä mieltä esim. Keijo Tahkokallio on lapsen liian varhaisesta itsenäistymisestä? Tämä on vähän samaa luokkaa. Pitäisi varmaan tälle seuraavalle mukelolle ottaa jo oma lusikka mukaan kun lähden häntä synnyttämään.... Isommat ovat koululaisia ja hyvin ovat oppineet syömään kun ovat olleet siihen valmiita. Syötin heitä lähemmäs 2 vuoden ikää, mutta annoin myös heidän itse syödä omalla lusikallaan.

Vierailija
56/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yleensä lapset alkaa syödä itse tuossa 10 - 12 kuukauden iässä... Eli on kyllä tasan oma mokasi.

Vierailija
57/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten mun ystävieni ja omat lapset ovat jotenkin hitaita.

Vierailija
58/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme porukkaa täällä kun lasta syytetään. mitä siitä vaikka lapsi sotkeekin. ettekö te ääliöt tajuu, että kaikilla lapsilla ei se hienomotoriikka toimi samalla tavalla. toiset sotkee ja toiset ei. noinko teidän pph tukee lapsen kehitystä.

onneksi lapseni sai syödä tarhassa itse, vaikka lusikka kääntyikin väärinpäin ennen suuhun menoa. motoriikasta se on kiinni, sanoi lääkäri.

Vierailija
59/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap älä nyt vaan usko että olet tehnyt itse jotain väärin. olen oman lapseni kohdalla keskustellut näistä syömis asioista kehitystä tutkivan lastenlääkärin kanssa. motoriikka ratkaisee. toiset oppii myöhemmin ja toiset aiemmin. tottakai sotkua tulee jos lapsesi ei osaa syödä viellä hyvin. lapset kehittyy eritahtiin. tärkeintä on antaa harjoitella. sitä lastesi hoitaja ei anna tehdä. päiväkodissa ei toimittaisi noin. kuulemman päikkärin mielestä moni 2v. sotkee syödessään. meillä tosiaan tua lusikka käänty aina väärinpäin ennen suuhun menoa. no tietenkin sitä sotkua tuli. vie sille hoitajalle muovinen kourulappu.

Vierailija
60/62 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli näinkin voi olla.