Lapseni (alle 2v) perhepäivähoitaja
ei anna hänen syödä itse. Sotkee kuulemma ja kestää liian kauan. Miten muilla toimii päiväkodissa/perhepäivähoidossa?
Kommentit (62)
Mutta silti tulee vahinkoja. Ja se on aivan normaalia 2v.:lle!
Meillä päiväkodillakin saa alle 2veet harjoitella syömistä. Jos ei suju, niin toisella lusikalla autellaan. Omatoimisuuteen kannustetaan!
Ruokailun ei tarvitse sujua nopeasti. Mihin tässä olisi kiire, valmiissa maailmassa? Varsinkaan pienellä lapsella, joka saa kyllä kiireisiä mikroaterioita syödä seisten vielä satoja kertoja elämässään.
on syönyt aina meillä. sotkee välillä, ei pahasti ja siksihän se ruokalappu on!
" normaalisti" enää sotke, eikä kyllä käytä enää ruokalappuakaan...
Annan hoitajana lasten opetella. Onhan noita ruokalappuja ja rättejä millä siivota. Ja ruokapöydässä ei ole kiire.
Miten se pph meinaa, et lapsi oppii syömään itse, jos sen ei anneta sotkea ja tutustu ruokaan ja ruokailuvälineisiin omalla tavallaan?
Ärsyttäväähän se on, mäkin olen koko ajan rätti kädessä vieressä, mutta koitan sietää sen sotkottamisen, koska ei lapsi muuten koskaan opi itse syömään. Ja lapset on yksilöitä, toiset syö varhemmin, toiset myöhemmin omalla kädellä.
lapsi oli 1v5kk, kun alotti ryhmäperhepäivähoidon ja oppi samantien syömään siellä itse, koska sai siihen mahdollisuuden ja isompien lasten esimerkki opetti. Toki oli jo kotonakin harjoitellut syömistä, mutta varsinaisesti oppi sen hoidossa.
Välillä lapsi tulee kotiin ihan hirveät sotkut vaatteillaan, mutta musta on parempi, että saa syödä itse. Välillä vaan ihmettelen, että eikö hoidossa ole ruokalappuja.
Mun mielestä kyllä ei ole mikään ihme, että alle 2 v vielä sotkee syödessään. Mun lapsi tekee sitä sekä tahattomasti että tahallisesti. Tämä vain kommenttina numerolle 2.
enimmät ateriat syö? Eikö voi opetella siellä?
On aika turhauttavaa muille lapsille, jos joku kuhnii pöydässä loputtomiin.
ja samaa meiltä tosta " kiireestä" . Että mihin sitä on niin kiire? Tottakai hoitajalla on muutkin lapset, ei voi yhden lapsen mukaan elää, mutta lapsi ei ymmärrä kiirettä niinkuin me aikuiset. Eivät ne muutkaan hoitolapset. Eli tuskin ne muut lapset niin kovasti kärsii jos yhdellä vähän kestää. Tuskin edes huomaavat.
Pph:n asenne on minun mielestäni tässä asiassa vähän vinossa.
Mutta kyllä lapsen pitää itse antaa harjoitella ja sotkeakin! Miten muuten sitä oppii?
esimerkiksi odottamassa ulospääsyä, niin takuulla käy hermoille. Itselläni 2-vuotias ja 4,5-vuotias, eikä isompi jaksaisi kyllä odotella.
Lapseni ollut vasta kuukauden hoidossa,ikää siis 1v10kk. Nyt mietinkin olenko itse syypää että lapsi ei osaa syödä siististi.
Eikös toi nyt riipu hoitopäivän pituudesta, ruokakertojen määrä, niitäkin on moneen lähtöön niitä päivien pituuksia lapsilla.
Vaikka sinun 2v. ei enää sotkisikaan, se ei tee muiden 2v. vahingoista epänormaaleja. Kaksivuotiaalle sattuu vielä vahinkoja. Niitä sattuu vielä vanhemmillekin lapsille!
Ihan normaalia, kannusta kotona omatoimiseen syömiseen vaikka sotkua tuliskin ja sano pph:lle, että käyttää ruokakaukaloa/lappua ja antaa vaikka osittain syödä itse, vaikka siinä aikaa meniskin.
Eikös noi perhepäivähoitajat itse valitse lasten iät ketä ottaavat? Ei ole siis kunnalta pakko ottaa mitä annetaan? Jos ei jaksa pienen taaperon kanssa vaan haluaa vaan helppoja vanhempia lapsia, niin sitten pitää ottaa niitä 5 vuotiaita vaan. Kyllä alle 3 vuotias lapsi tarvii vielä paljon huomiota, opastusta ja aikaa kaikennäköisessä päivän toiminnassa, odottaa siinä sitten kärsimätön 4,5vuotias vieressä tai ei.
Aamulla laitan sen pienen ja hitaan ekana syömään ja syö omaan tahtiin. isommat tulee hiukan myöhemmin pöytään ja pääsevät leikkimään kun ovat syöneet. Päivällä sama juttu.
Normaalista 2v syö kyllä jo itse ja aika siististi jos on saanut 1v saakka opetella.
No, kysymykseen kuitenkin. Kyllä perhepäivähoitajan pitäisi lapsen antaa syödä itse. Siinähän se homma kehittyy. Tietäväthän he mihin ryhtyvät, kun alkavat perhepäivähoitajiksi. Oma kämppähän siinä on kovilla.
Meillä taas hoitaja ei suostu pitämään tyttöä ilman vaippaa, koska pelkää että pissii matoille ja sohville. vaikka kotona kyllä ilmoittaa, kun pissattaa. No, tämän vielä oikeastaan ymmärrän. Mutta tuo syömisjuttu on vähän outoa.
samoja asioita pohdin minäkin. Tuleva Pph:mme on kehuttu ja tuntuu kyllä myös vaipan ja ruoan lisäksi kasvattavan lapsia päivän aikana, mutta silti hänen muut hoitolapsensa ovat 5-6 vuotiaita, joten pelkään, että onkohan hän kuitenkaan varautunut siihen miten paljon enemmän aikaa ja huomiota meidän taapero tulee tarvitsemaankaan. Mm. pottaistuminen pidempään kuin muilla, ruokailun viemä aika jne.
Aivan ihana hoitaja kyllä muuten, mutta saapa nähdä mitä tästä tulee. Viimeistä päivää lapsen kanssa tässä kotona vietetään ja vähän on surulliset ja haikeat tunnelmat... :-((
koska lapsia on monta, mutta miksi vielä 2-vuotias sotkee syödessään?