Onko 15 liian iso ikäero, jos ollaan keski-iässä? Mies 54 ja minä 40
Kommentit (254)
Mikä tässä nyt oikein on se kyseltävä asia? Sairauksia voi tulla nuorillekin ja yhtäkkiä voit olla puolisosi omaishoitaja. Jos teillä synkkaa henkisellä tasolla nyt, ei se miksikään muutu vanhempanakaan, ellei tule muistisairautta.
Vierailija kirjoitti:
Noihan on käytännössä sama ikä
Sukupuolet toisinpäin ne olisi sama ikä, mutta miehet vanhenee nopeammin.
Itse olen ihastunut mieheen, joka n kymmenen vuotta minua vanhempi. Ikäero kyllä mietityttää.
Mutta tämä mies, joka siis nyt 55v, on ollut koko ikänsä liikunnallinen. Hän syö terveellisesti, eikä juurikaan juo alkoholia eikä hän polta.
Kun katson oman ikäisiä miehiä, niin suurin osa heistä on huonommassa kunnossa kuin tämä mies. Isot mahat, alkoholia kuluu, sohva kutsuu iltaisin. Luulen, että he ovat melko vaivaisia kohtuullisen nuorena.
No, kenen tahansa miehen kanssa menenkään yhteen, niin itselleni elämäntavat on yksi tärkeä seikka, jonka otan huomioon.
En koskaan ole ollut kuin vuoden vanhemman miehen kanssa, joten kokemusta ei sinällään asiasta ole.
Kuitenkaan en näe, että ikäero olisi ihan mahdoton noin aikuisiällä. Toki kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla täysin eri kun itse olet todennäköisesti vielä elämäsi kunnossa ja mies voi vanhentua nopeastikin. Toisaalta, mistä elämästä tietää muutenkaan, kestääkö lempi kuin pari vuotta. Eikä huomista ole muutenkaan meille kenellekään luvattu.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää kumpi joutuu omaishoitajaksi! Tiedän suunnilleen saman ikäeron pariskunnan, jossa nainen 15 vuotta nuorempi. Ja heillä käynyt toisin päin eli vanhempi mies hoivaa nuorempaa. Ikä ei kerro yhtään mitään vaan elämäntavat ja geenit vaikuttavat paljon. On ihan pappautuneita 60-vuotiaita ja teräsmummoja 80-vuotiaita.
Yleensä nuorempi kumppani nuorentaa vanhempaa.
Yleisempää on kuitenkin, että nuorempi pariskunnasta hoitaa vanhempaa. Lisäksi suurin osa miehistä, joiden puoliso sairastuu häipyy takavasemmalle etsimään tervettä yksilöä: siinäpä monen miehen "rakkaus" kiteytettynä.
Nuorempi kumppani nuorentaa vanhemman, mutta samalla vanhempi kumppani vanhentaa nuoremman. Itse en jaksa olla geriatrinen hoitaja toiselle esim. 60v ja mies 75v.
Jokainen me täällä synnytään ja kuollaan yksin, itse pitää itsensä kantaa elämän läpi kuolemankin kynnyksen yli. Jos voima loppuu, niin yhteiskunta hoitaa (tai otan lennon Sveitsiin tmv). Toisen ihmisen vaivoiksi en suostu.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää kumpi joutuu omaishoitajaksi! Tiedän suunnilleen saman ikäeron pariskunnan, jossa nainen 15 vuotta nuorempi. Ja heillä käynyt toisin päin eli vanhempi mies hoivaa nuorempaa. Ikä ei kerro yhtään mitään vaan elämäntavat ja geenit vaikuttavat paljon. On ihan pappautuneita 60-vuotiaita ja teräsmummoja 80-vuotiaita.
Yleensä nuorempi kumppani nuorentaa vanhempaa.
Ja vanha kumppani usein vanhentaa nuorempaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihastunut mieheen, joka n kymmenen vuotta minua vanhempi. Ikäero kyllä mietityttää.
Mutta tämä mies, joka siis nyt 55v, on ollut koko ikänsä liikunnallinen. Hän syö terveellisesti, eikä juurikaan juo alkoholia eikä hän polta.
Kun katson oman ikäisiä miehiä, niin suurin osa heistä on huonommassa kunnossa kuin tämä mies. Isot mahat, alkoholia kuluu, sohva kutsuu iltaisin. Luulen, että he ovat melko vaivaisia kohtuullisen nuorena.
No, kenen tahansa miehen kanssa menenkään yhteen, niin itselleni elämäntavat on yksi tärkeä seikka, jonka otan huomioon.
Ei siinä tarvita kuin testosteronin vähentyminen, niin aiemmin vireä ja nuorekas mies muuttuu papparaiseksi, joka åhkii ja puhelin, kun vetää sukkia jalkaansa.
Jos sinä et vielä 40 vuotiaana osaa itse päättää siitä mikä on sinulle oikein niin turha sinulle on kenenkään neuvoja antaa. Jonkin verran odottaisin ikäiseltäsi ihmiseltä kykyä asioiden omaehtoiseen ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oikein on se kyseltävä asia? Sairauksia voi tulla nuorillekin ja yhtäkkiä voit olla puolisosi omaishoitaja. Jos teillä synkkaa henkisellä tasolla nyt, ei se miksikään muutu vanhempanakaan, ellei tule muistisairautta.
Alapeukkuja vain vaikka asia on just näin.
Kysykää vaikka Jenni Haukiolta ja Sauli Niinistöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä tarvita kuin testosteronin vähentyminen, niin aiemmin vireä ja nuorekas mies muuttuu papparaiseksi, joka åhkii ja puhelin, kun vetää sukkia jalkaansa.
Sitä ei kuule tiedä etukäteen varmasti mitä tapahtuu. Elintavoilla on kuitenkin erittäin suuri merkitys siihen missä kunnossa ollaan vanhempana. Se on oikeastaan ainut asia, mitä tässä voi ottaa huomioon. Kaikki muu on sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parisuhteessa, jossa olemme suurin piirtein samanikäisiä kuin aloituksen kuvaamassa tapauksessa. Tuntuu aina pahalta lukea näitä "varaudu vaihtamaan vaippoja" -kommentteja. Minusta on kohtuutonta vaatia, että parisuhdeasioissa pitäisi optimoida samaan tapaan kuin vaikka autoa ostettaessa. Rakastuin vuosia sitten mieheeni ja olemme eläneet yhdessä hyvää elämää. Uskon, että näiden hyvien vuosien vuoksi kannatti suhteeseen ryhtyä, vaikka todennäköisyys yhteisille eläkepäiville on pienempi kuin mikä se olisi jossain toisessa suhteessa.
Aloittaja itse kysyi. Silloin kommentteja annetaan joka kantilta. Älä avaa aloitusta, jonka otsikosta jo varmaan voit arvata, mitä todennäköisesti sisältää.
Miksi itse pahastut, jos jollain on toinen näkökulma?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja vain vaikka asia on just näin.
Kysykää vaikka Jenni Haukiolta ja Sauli Niinistöltä.
Massiporukka on asia erikseen. Pysytellään nyt tavisväessä, jolloin tulevaisuudessa ollaan vielä lähemmäs 65 ikävuotta töissä. Ei paljon naurattaisi jos kotona olisi 80 v puoliso, josta huolehtia työn lisäksi ja illat ja yöt päivystää sen touhuja ja pahimmillaan työpäivän aikanakin murehtia ja sekoilla töissä että mitäköhän pappa nyt saa tällä aikaa päähänsä ennen kuin ehdin kotiin. Realiteetti on karu juttu.
Aikuisia tässä esimerkissä ovat molemmat, eli kuinka itsestä hyvältä tuntuu. Mutta kyllä sitä ikäeroa kannattaa myös miettiä. Eräs ystäväni on tässä tilanteessa, mies on nyt 80-vuotias ja ihan toinen tilanne kuin oli vielä viisi vuotta sitten, jolloin oli menevä, reipas ja hyväkuntoinen eläkeläinen, eikä heillä silloin se 20v ikäero edes hirveästi näkynyt. Nyt näkyy ja tuntuu monin tavoin, kun mies ei enää juuri pysty liikkumaan, kuulo mennyt ja muistikin alkaa pätkiä.
Rakastavat toisiaan ja ystäväni sydämellisesti miestään hoitaa eikä valita, mutta sivusta katsottuna tuntuu todella raskaalta. Molempien ollessa nuorempia ja hyväkuntoisia kyllä puhuivat, että sitten jos siltä näyttää, mies voi mennä hoitolaitokseen. Eipä enää suostu menemään, vaan tahtoo että vaimo hoitaa kotona. Eikä vaimokaan nykytilanteessa tahtoisi miestään sellaiseen laittaa. Elämä ei ole aina niin yksinkertaista kuin voisi luulla, mutta toisaalta eipä sitä kukaan tiedä, mitä on edessä itse kullakin. Jos on rakkautta, niin monesta asiasta selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 on sukupolven välinen kuilu.
Eiköhän ikäero tule selviten esiin sitten, kun sinä olet 60 ja hän 75. Silloin luonasi asuu vanhus, kun sinä olet täydessä iskussa.
Isäni on 75 ja hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Paremmassa kunnossa kuin nykynuoriso.
Minun isä kuoli 76-vuotiaana ja oli tuolloin ollut jo huonossa kunnossa useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juuri noin päin. Nuorempi mies on luonnotonta.
Nuorempi mies on todella hyvä. Itsellä 5 vuotta nuorempi ja ikäero on juuri sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisten ikäihmisten ympäröimiä palstalaiset ovat? Suurin osa tuntemistani seitsemänkymppisistä ovat virkeitä, liikkuvia ja matkustelevat paljon. Ne, jotka ovat aina olleet hyvässä kunnossa ja aktiivisia ovat sitä edelleen.
Taitaa täällä nelikymppiset pyöristyneet rapakuntoiset sohvaperunat huudella kuoleman kielissä olevista papparaisista. Ei ole mikään pakko rapauttaa itseään jo varhaiskeski-ikäisenä. Voi sitten seitsemänkymppisenä olla pirteä ja urheilullinen seniori.
Niin että sä ottaisit sen ikäisen puolisoksi?
Joo, mun 76v. isä on ok kunnossa mutta äiti on vuoden nuorempi häntä. Ei ole liian iso ikäero.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 54 mies ottaisi noin vanhan naisen? Ei se 40v naisen arvoa korota miehen silmissä, että suostuisi ottamaan itseään vanhemman miehen. 40v nainen ei voi enää saada lapsia ja on vaihdevuosissa.
Ei 54-vuotias mies tarvitse enää mitään lapsia, kun elinikäodotteen mukaan kuoleekin jo näiden ollessa parikymppisiä. Jokainen lapsi ansaitsee vanhemman, jonka oletusikä on enemmän kuin tuo.
MIES - NAINEN 😱😂💩 🤮😑
54 - 40
59 - 45
64 - 50
69 - 55
74 - 60
79 - 65
84 - 70
89 - 75
94 - 80
104 - 85
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 on sukupolven välinen kuilu.
Eiköhän ikäero tule selviten esiin sitten, kun sinä olet 60 ja hän 75. Silloin luonasi asuu vanhus, kun sinä olet täydessä iskussa.
Oikeassa elämässä 60-vuotias on harvoin "täydessä iskussa", toki teräsmammat palstalla aina ovat.
Aika huonokuntoisia ihmisiä tunnet. Kyllä 60-vuotiaan kuuluu olla vielä hyvässä kunnossa, varsinkin 75-vuotiaaseen verrattuna.
Aika tynnyrissä elät, jos et tunne yhtään huonokuntoista 6-kymppistä, ja aikamoinen pudotus on sinulla odotettavissa, jos mielestäsi olet tuossa iässä täydessä iskussa, mutta jo 10-15 vuoden päästä niin surkeassa kunnossa, että tarvitset apua kaikkeen ja kuuluisit hautaan.
Toisekseen,
Kirjoitit, että harvoin kuuskymppinen on täydessä iskussa, ja tätä kommentoitiin. Ei ole harvinaista.
Rautalanka: edellinen ei siis väittänyt, etteikö tuntisi ketään huonokuntoista kuuskymppistä, vaan ettei ole harvinaista olla täydessä iskussa sen ikäisenä.
Aloittaja itse kysyi. Silloin kommentteja annetaan joka kantilta. Älä avaa aloitusta, jonka otsikosta jo varmaan voit arvata, mitä todennäköisesti sisältää.