Kun tekoäly ei kiinnosta. Muita?
En tiedä tekoälystä juuri mitään eikä kiinnosta opetella.
Onko muita, joita ei nykymaailma kiinnosta esimerkiksi juuri tekoälyn osalta?
N49
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Syötin kommenttisi tekoälylle ja se vastasi näin:
"Analysoidaanpa! Tekstin perusteella voidaan tehdä seuraavia oletuksia, mutta on tärkeää muistaa, että analyysi perustuu pelkästään kirjoitettuun sisältöön eikä anna varmaa kuvaa henkilön koko elämäntilanteesta.
Mitä tekstistä voidaan päätellä:
Ikä ja sukupuoli:
"N49" viittaa 49-vuotiaaseen naiseen.
Asenne teknologiaan ja tekoälyyn:
Hänellä ei ole kiinnostusta tekoälyä kohtaan eikä halua opetella sen käyttöä. Tämä saattaa heijastaa yleisempää skeptisyyttä tai kyllästymistä moderniin teknologiaan, ehkä myös jonkinlaista turhautumista siihen, miten paljon teknologiaa korostetaan nykypäivänä.
Elämäntyyli:
Jos "nykymaailma" ei kiinnosta esimerkiksi tekoälyn osalta, hän saattaa olla henkilö, joka arvostaa perinteisempiä arvoja ja elämäntapoja. Tämä voisi t
Niin, eihän tässä ei ole mitään sellaista, mitä ei olisi osannut muutenkin päätellä. Tekoälyn vastaukset ovat juuri tällaisia, ei mitään lisäarvoa. Toki yksinkertaiselle tämäkin saattaa olla jotain suurta ja mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Joonotota onhan tuota työssä koittanut joku hehkutella ja pelotella että kohta putoaa kyydistä ne jotka ei tekoälyä käytä. En vaan oikein pääse jyvälle miten sitä sitten käyttäisi. OK no ehkä googlaamisen tilalla jotenkin edistyneempänä hakukoneena tai jotain. Mutta googlekin kyllä on toiminut riittävästi. Jotain diipadaapa "keskustelua" olen kokeillut, blääh... Olen varmaankin juuri sellainen vanha jäärä joka putoaa kärryiltä. Mutta miten tuohon asiaan saisi jonkinlaista mielenkiintoa kehitettyä? Mitä sillä voisi tehdä?
Lataa chatgpt ja kysy siltä tuota. Nyt kysyt oikeilta ihmisiltä ja ajattelet että he kyllä kertovat sulle ja käyttävät aikaansa siihen, ja odottelet vastauksia. Tekoäly olisi kertonut sinulle vastauksen parissa sekunnissa.
Tulee viemään työpaikat aika monelta.
Ei kiinnosta itseä yhtään, mutta työkaluna jossain on hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötin kommenttisi tekoälylle ja se vastasi näin:
"Analysoidaanpa! Tekstin perusteella voidaan tehdä seuraavia oletuksia, mutta on tärkeää muistaa, että analyysi perustuu pelkästään kirjoitettuun sisältöön eikä anna varmaa kuvaa henkilön koko elämäntilanteesta.
Mitä tekstistä voidaan päätellä:
Ikä ja sukupuoli:
"N49" viittaa 49-vuotiaaseen naiseen.
Asenne teknologiaan ja tekoälyyn:
Hänellä ei ole kiinnostusta tekoälyä kohtaan eikä halua opetella sen käyttöä. Tämä saattaa heijastaa yleisempää skeptisyyttä tai kyllästymistä moderniin teknologiaan, ehkä myös jonkinlaista turhautumista siihen, miten paljon teknologiaa korostetaan nykypäivänä.
Elämäntyyli:
Jos "nykymaailma" ei kiinnosta esimerkiksi tekoälyn osalta, hän saattaa olla henkilö, joka arvostaa peri
Katsos kun tekoäly tekee tuon kaiken murto-osassa mitä sulla menee aikaa siihen. Kerkeää tehdä moninkertaisesti töitä kun käyttää tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen opetellut käyttämään hyödyksi monessa asiassa. Alkaa olla päivittäisessä käytössä. Suosittelen kokeilemaan! Jos esim. töissä pitää lukea pitkä artikkeli, voi pyytää tekoälyä tekemään siitä selkeän tiivistelmän. Tai pyytää ideoimaan sisältöä johonkin tapahtumaan. Ihan mitä tahansa. Reseptiä ruokaan, johon tulee juuri niitä aineita, joita löytyy kaapistasi. Ehdotuksia, mitä kannattaa pakata mukaan lomalle tiettyyn kohteeseen.
N52
Eli annat tekoälyn päättää mikä artikkelissa on lukemisen arvoista ja jatkossa porukka vain kopioi tekoälyn ideoimia asioita.
Viisi sivua kommentteja ja kukaan ei ole kiinnostunut tekoälyn eettisyydestä ja ekologisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
valtaosan ihmisistä työt tulee muuttumaan. Tekoälyt työkaluina ja työkaverina. Äkkiä on pihalla ja kiinnostunut ja oppimishaluinen työkaverinne tilalla.
Valtaosan työt tulee LOPPUMAAN, ei muuttumaan tekoälyn takia. Ihan se ja sama onko niistä kiinnostunut vai ei.
Joo tekoäly ei kiinnosta yhtään, sehän on sieluton ja hengetön eli miksi minua hengettömän hengentuotteet kiinnostaisikaan?
Itse menisin mieluummin takaisin aikaan jolloin kaikenlaiset yksinkertaiset avustavatkin työt teki ihminen (eli ihmisille oli töitä), tekoäly on aivan toinen ääripää. Ihmisethän sen itse valitsee millaista maailmaa luovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joonotota onhan tuota työssä koittanut joku hehkutella ja pelotella että kohta putoaa kyydistä ne jotka ei tekoälyä käytä. En vaan oikein pääse jyvälle miten sitä sitten käyttäisi. OK no ehkä googlaamisen tilalla jotenkin edistyneempänä hakukoneena tai jotain. Mutta googlekin kyllä on toiminut riittävästi. Jotain diipadaapa "keskustelua" olen kokeillut, blääh... Olen varmaankin juuri sellainen vanha jäärä joka putoaa kärryiltä. Mutta miten tuohon asiaan saisi jonkinlaista mielenkiintoa kehitettyä? Mitä sillä voisi tehdä?
Lataa chatgpt ja kysy siltä tuota. Nyt kysyt oikeilta ihmisiltä ja ajattelet että he kyllä kertovat sulle ja käyttävät aikaansa siihen, ja odottelet vastauksia. Tekoäly olisi kertonut sinulle vastauksen parissa sekunnissa.
Hienoa, että olet kiinnostunut selvittämään, mihin tekoälyä voisi käyttää! Tekoäly voi tosiaan tuntua alkuun etäiseltä tai jopa turhalta, mutta sen käyttömahdollisuudet ovat yllättävän laajoja ja monipuolisia. Tässä muutama konkreettinen tapa, joilla tekoäly voi helpottaa elämää tai tuoda arvoa työssä ja arjessa ehkä löydät jotain, mikä voisi innostaa:
(blaablaablaa... ne tyypilliset jutut, vastaus oli liian pitkä vauvafoorumille)
Ja lopuksi: "Ehkä mielenkiinto voisi lähteä liikkeelle siitä, että mietit jonkun todellisen tarpeen tai ongelman, jota haluaisit ratkaista." Ok, joo, hyvä oivallus, ja tämä juuri tökkii etten oikein keksi sellaista.
"en ymmärrä, ei kiinnosta" -tyypit tapaavat jäädä jälkeen ja näin ulkopuolelle. Muutenkin, jos jokin asia ei kiinnosta, siitä ei tiedä juurikaan mitään ja sitä ei ymmärrä, miten sitä voi kritisoida?
Vierailija kirjoitti:
Joo tekoäly ei kiinnosta yhtään, sehän on sieluton ja hengetön eli miksi minua hengettömän hengentuotteet kiinnostaisikaan?
Itse menisin mieluummin takaisin aikaan jolloin kaikenlaiset yksinkertaiset avustavatkin työt teki ihminen (eli ihmisille oli töitä), tekoäly on aivan toinen ääripää. Ihmisethän sen itse valitsee millaista maailmaa luovat.
Olen samaa mieltä täysin. Siihen aikaan vaan ei pääse enää takaisin, joten itse ainakin helpotan omaa elämääni tekoälyn avulla kuin itkupotkuraivoan että elän mieluummin vaikeammin. Kerran tekoäly joka tapauksessa valtaa alaa, sitä pitäisi käyttää hyviin asioihin, semmoista maailmaa minä haluan luoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet kiinnostunut selvittämään, mihin
Jos työssäsi sitä joku käyttää niin kusy siötä. Laitoitko tekoälylle työnkuvasi? Mitä se siihen vastasi?
Kokeilin aikani kuluksi tekoälyä, Googlen Geminiä.
Esitin sille kysymyksiä, esim. kuinka paljon pakolaisia Ukraina otti vuonna 2020?
Gemini ei osannut vastata kysykseeni vaan jaaritteli kaikesta muusta.
Esitin kysymyksen, kuinka paljon merenlalaisia kaapeleita katkeaa Itämerellä vuosittain?
Gemini ei osannut vastata kysymykseen.
Mitähän hittua, mitä tuollaisella tekoälyttömyydellä tekee joka ei tiedä vastauksia näin yksinkertaisiin asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tulee korvaamaan jopa terveen maalaisjärjen. Pelkkä aivopesuväline.
Terve maalaisjärki on kadonnut jo ajat sitten kun kaikki kynnelle kykenevät muuttivat kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Esitin sille kysymyksiä, esim. kuinka paljon pakolaisia Ukraina otti vuonna 2020?
Esitin kysymyksen, kuinka paljon merenlalaisia kaapeleita katkeaa Itämerellä vuosittain?
Mitähän hittua, mitä tuollaisella tekoälyttömyydellä tekee joka ei tiedä vastauksia näin yksinkertaisiin asioihin?
Osaa se vastata, mutta vastaukset on sensuroitu.
Tekoäly vaikuttaa alkuun mahtavalta, mutta kun alat kyselemään tarkennuksia tai lähteitä, niin se vastaa mitä sattuu tai lähteet on summittaisia jne.
Koulutehtäviä huvikseen kokeilin tehdä ja ja antoi eri vastauksia mitä oppimateriaaleissa, siinä meni luotto. Hyvä apuväline toki ideointiin ja sellaiseen. Kunhan ei vaan käy niin että apuvälineestä tulee pääasiallinen tiedon lähde.
T:äo 129
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa se vastata, mutta vastaukset on sensuroitu.
Tiedän.
Halusin esittää vain konkreettisen esimerkin "tekoälyn" vaarallisuudesta.
Kun tekoälyyn koodattu data on jo lähtökohtaisesti sensuroitua, se ei ole äly, vaan propagandaväline.
Vierailija kirjoitti:
Kun esittää tekoälylle omasta mielestään nokkelia kysymyksiä, niin ei kannata yllättyä että saa takaisin turhanpäiväistä jaarittelua.
En tykkää itsekään. Olen testaillut joskus kurssitöihin mutta mielestäni tekoälyn antamat vastaukset ja muut olivat niin surkeita, että niiden korjaamiseen meni oikeastaan sama aika kuin jos olisi tehnyt itse alusta alkaen. Sama juttu koodauksen kanssa. Ärsyttää myös että muutama opettaja oppilaitoksellani on ihan vainoharhaisen varovainen kaikkien töiden palautusten suhteen nyt kun pelkäävät että oppilaat tekevät kaiken tekoälyllä. Yhdenkin kurssin töiden palauttaminen oli tehty sellaiseksi tulostusten, käsin kirjoittamisen ja eri ihmisille fyysisesti palauttelun rumbaksi että jätin kesken koko roskan.