Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tekoäly ei kiinnosta. Muita?

Vierailija
06.01.2025 |

En tiedä tekoälystä juuri mitään eikä kiinnosta opetella. 

Onko muita, joita ei nykymaailma kiinnosta esimerkiksi juuri tekoälyn osalta?

N49

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tätä tekoälyä suositellaan koulutehtäviinkin.

Tarkoitus kai kouluttaa tätä salaa.

Niinpä. Onko tarkoitus tosiaan tehdä ihmisistä täysin riippuvaisia tekoälystä? Minkään asian eteen ei tarvitse nähdä vaivaa, kun tekoäly töräyttää vastaukset sekunnissa. Eihän siinä mitään opikaan, mutta ehkä tulevaisuudessa ei kenenkään tarvitse osata mitään? 

Mistä itse haet tietosi? Kirjastostako? Et kai vain kuitenkin internetistä? Chatgpt etsii internetistä myös, löytää vaan heti kysytyn, eikä tarvitse käydä kymmenillä mainossivuilla joissa ei edes käsitellä etsittyä aihetta lainkaan, kunhan mainostellan.

Millä tavoun koet hyötyväsi googlehauista? Millä tavoin koet hyötyväsi mainosten katselusta ja siitä että google ei anna sitä mitä haet? Millä tavoin tuollainen täysin turhanpäiväinen vaivannäkö on sinua auttanut?

Vierailija
62/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pitäisi ymmärtää että tekoäly tekee meistä tyhmempiä sekä muokkaa salakavalasti meidän ajatusmaailmaa.

Mitä hyvää tästä siis ikinä voi seurata?

Itse yritän välttää tekoälyä niin pitkään kuin ikinä pystyn. Meillä töissä siitä puhutaan mutten mitään ole itse asian eteen tehnyt.

Minua se pelottaa. Haluan käyttää omia aivojani.

Miten siis löydät aivoistasi sellaisen tiedon jota siellä ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tätä tekoälyä suositellaan koulutehtäviinkin.

Tarkoitus kai kouluttaa tätä salaa.

Niinpä. Onko tarkoitus tosiaan tehdä ihmisistä täysin riippuvaisia tekoälystä? Minkään asian eteen ei tarvitse nähdä vaivaa, kun tekoäly töräyttää vastaukset sekunnissa. Eihän siinä mitään opikaan, mutta ehkä tulevaisuudessa ei kenenkään tarvitse osata mitään? 

Sinähän et varmaan siis koskaan käytä goiglehakua tai muitakaan hakukoneita, kun vastaus tulee samantien. Sinulla on niitä sanakirjoja kotona pilvin pimein. Ok.

Ihan eri asia etsiä tietoa ja soveltaa sitä tehtävän ratkaisemiseen, kuin antaa tekoälyn tehdä koko tehtävä. Etkö oikeasti näe er

muutenkin koko oppimiskulttuuri pitäisi muuttaa vastauspainotteisemmaksi. Mikä hyöty on kyselyttää oppilaita kun he eivät voi tietää vastausta? Hirveän hyvä tekniikka on aloittaa vastauksesta, ja edetä siitä kysymyksen eri puoliin. Pelkkä joutenpäiten kysely ilman vastauksia on ajanhukkaa. 

Vierailija
64/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut käyttämään hyödyksi monessa asiassa. Alkaa olla päivittäisessä käytössä. Suosittelen kokeilemaan! Jos esim. töissä pitää lukea pitkä artikkeli, voi pyytää tekoälyä tekemään siitä selkeän tiivistelmän. Tai pyytää ideoimaan sisältöä johonkin tapahtumaan. Ihan mitä tahansa. Reseptiä ruokaan, johon tulee juuri niitä aineita, joita löytyy kaapistasi. Ehdotuksia, mitä kannattaa pakata mukaan lomalle tiettyyn kohteeseen.

N52

Vierailija
65/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kiinnostumaan tai viiden vuoden sisään olet maailmasta pihalla kuin lumiukko.

Joo ja 99% ihmisistä on heittänyt omat aivot narikkaan ja lopettanut täysin ajattelun. Teen nyt näin koska ylivaltias Kom-Puutter sanoi.

Vierailija
66/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pitäisi ymmärtää että tekoäly tekee meistä tyhmempiä sekä muokkaa salakavalasti meidän ajatusmaailmaa.

Itse yritän välttää tekoälyä niin pitkään kuin ikinä pystyn. Meillä töissä siitä puhutaan mutten mitään ole itse asian eteen tehnyt.

Niin, sinne aivoihin ei kerrykään mitään tietoa, jos tekoäly prosessoi kaiken valmiiksi. Ei tarvitse ponnistella eikä sisäistää asioita. Ei pohtia eikä kehittää omia kykyjään jäsennellä monitahoisia kokonaisuuksia. 

Vierailija
67/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun puuttini pistää meiltä viimeisenkin kaapelin poikki, ihmetellään että mitenkäs nyt pärjätään. Niinno ihmetellään kyllä ilman tekoälyäkin.

Vierailija
68/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M23 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovaa taistelua kehitystä vastaan täällä. Älkää sitten olettako, että joku toinen tekee asiat puolestanne, kun olette vanhoja. Nyt on tuhansia ihmisiä, jotka ovat pulassa, kun sitä tietokonetta tai älypuhelinta ei osata käyttää. Koska "en opettele, kun aina on näin tehty". Muutosvastarinta, se on minkä pysyy, ikuisesti näemmä.

Pitääkö niitä silti tunkea joka paikkaan? 

Niinhän uusia asioita on tungettu aina. Se nyt vaan on niin, että kehitys kehittyy. Tykätään me tai ei. En minäkään ole niin  riemuissani ole tästä jatkuvasta kehityksestä. Mutta omaa tulevaisuutta ajatellen, on mentävä mukana.

Vierailija
69/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Pitäisi miettiä asiaa vielä syvemmältä. Mielestäni tekoäly on toistaiseksi vain tietovarasto, se ei vielä ainakaan tekstimuodossa kehittele paljoa uutta. Sinänsä hyvä, että ihmisen ei tarvitse varastoida päähänsä kaikkea sitä tietoa, jota tarvitsee ehkä kerran tai kaksi. Toisaalta, yhteys tekoälyyn pitää säilyttää, jotta arjen töistä selviää.

Vierailija
70/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Pitäisi miettiä asiaa vielä syvemmältä. Mielestäni tekoäly on toistaiseksi vain tietovarasto, se ei vielä ainakaan tekstimuodossa kehittele paljoa uutta. Sinänsä hyvä, että ihmisen ei tarvitse varastoida päähänsä kaikkea sitä tietoa, jota tarvitsee ehkä kerran tai kaksi. Toisaalta, yhteys tekoälyyn pitää säilyttää, jotta arjen töistä selviää.

Mhm, aivan. Ja koska tiedon etsiminen esimerkiksi Googlella on NIIIIIN raskasta, niin näpyttelen saman litannian tekoälylle, luotat ensimmäiseen tietoon mitä näytölle syljetään etkä jaksa varmistua pitääkö tieto edes paikkaansa?

Vierailija
71/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä opettaa? Kaikenlaisesta pitäisi kiinnostua, mutta missä on selkeät ja helposti löydettävät ohjeet?

Nykyajassa mua vanhaa ihmistä sapettaa, kun nykyään kaikki teknologia pitäisi tutkia ja opetella itse, vaikka itsellä ei olisi mitään insinööriaivoja. Entisaikaan arvostettiin selkeitä ja helposti ymmärrettäviä ohjeita.

Sama ongelma oli viime vuosina töissä muutenkin.

Nykyään luullaan, että kaikki ovat syntyjään insinöörejä ja jos et itse osaa niin olet vain laiska.

Vierailija
72/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinne aivoihin ei kerrykään mitään tietoa, jos tekoäly prosessoi kaiken valmiiksi. Ei tarvitse ponnistella eikä sisäistää asioita. Ei pohtia eikä kehittää omia kykyjään jäsennellä monitahoisia kokonaisuuksia. 

Eli kun haluat tietää jonkin maan pikkukaupungin asukasluvun, niin jäsentelet vain päässäsi monitahoisia kokonaisuuksia ja pohdinnan jälkeen vastaus putkahtaa mieleesi? Kaikkea sitä ihminen itsestään luuleekin😂

Vierailija
73/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulle tuo "opettele tekoälyä" on melkein verrannollinen lauseeseen "nyt on kaikkien opeteltava hieroglyfejä, ja jos et niitä osaa niin putoat kehityksestä". 

Vierailija
74/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vuonna 1998: Internetti ei kiinnosta, muita?

Vierailija
75/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mhm, aivan. Ja koska tiedon etsiminen esimerkiksi Googlella on NIIIIIN raskasta, niin näpyttelen saman litannian tekoälylle, luotat ensimmäiseen tietoon mitä näytölle syljetään etkä jaksa varmistua pitääkö tieto edes paikkaansa?

Google toimii tekoälyllä.. Luotat siis sokeasti googlen mainoslinkkiin etkänjalsa varmistua siitä pitääkö paikkansa? Ihan sama juttu jokaisen tiedonhankintakanavan kanssa

Vierailija
76/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten ei ole tarvetta varmistaa pitääkö tieto paikkaansa, kun sen huomaa muutenkin.

Vierailija
77/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joonotota onhan tuota työssä koittanut joku hehkutella ja pelotella että kohta putoaa kyydistä ne jotka ei tekoälyä käytä. En vaan oikein pääse jyvälle miten sitä sitten käyttäisi. OK no ehkä googlaamisen tilalla jotenkin edistyneempänä hakukoneena tai jotain. Mutta googlekin kyllä on toiminut riittävästi. Jotain diipadaapa "keskustelua" olen kokeillut, blääh... Olen varmaankin juuri sellainen vanha jäärä joka putoaa kärryiltä. Mutta miten tuohon asiaan saisi jonkinlaista mielenkiintoa kehitettyä? Mitä sillä voisi tehdä?

Vierailija
78/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekoäly sovelluksia te sitten käytätte ja mihin? Ainut mitä itselle tulee mieleen niin helpottaa tiedon hakemista ja ehkä jossain vaiheessa Sirit ym. digitaaliset avustajat olisi hyödyllisimpiä.

Vierailija
79/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä on mielenkiintoinen keskustelu menossa. Minä käytin internettiä jo 1990-luvun alussa. Aikoinaan mentiin Telen Telesampo-ohjelmaan modeemin avulla, merkkipohjaistahan se silloin oli. Sieltä pääsi keskusteluryhmiin, mm sfnettiin ja muutaman vuoden päästä myös verkkopankkiin, tekstitv-palveluun jne. Sitten tuli Inet ja soneran tori, joka oli aikamoinen floppi.

Kehityksen vastustajia on aina ollut, enkä pidä sitä pahana, kehityksen este on usein liika yksimielisyys, sama kuin kilpailun puute. Asiat eivät kehity, jos eriävää mielipidettä tai vaihtoehtoista tietoa ei esitetä. Tekoäly itsessään ei ole paha enkä ymmärrä taustaa pelolle.

Pelätäänkö jonkin sortin vapauden menettämistä. Kontrolloiko tekoäly ihmisiä, kontrolloiko se tietoa mitä ihminen saa, surkastuttaako se ihmisen aivot tai aiheuttaako se työttömyyttä. Eli ei tekoäly itsessään ole paha, mutta se miten me yhteiskuntana sitä käytämme, siitä voi tulla paha, ainakin joidenkin mielestä, asiasta riippuen.

Jaska

Vierailija
80/136 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on kyllä kiinnostava kun kokeilee. Yritä vaikka keskustella googlen Gemini tekoälyn kanssa. Hämmästyttävää! Veikkaan että yllätyt ja ehkä alkaa kiinnostaa.

Mä olen saanut vain ympäripyöreää diipadaapaa, jonka olisin itsekin tiennyt. 

Omia promptaustaitoja pitää kehittää, jotta saa hyödyn

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi