Pitäisi tarjota kotona illallinen 7 hengelle - neuvoja tarvitaan!
Nonni. Tällainen tuli sitten luvattua. Eli syödään ja istutaan sen jälkeen iltaa.
Ajattelin, että kokkaan jotain porukalle, helppoa.
Kaksi vegaania, yksi vegetaristi joka kuitenkin syö kananmunia, yksi joka syö kalaa mutta ei lihaa ja on pähkinäallergikko. Yksi gluteeniton ja ei maitotuotteita.
Ei tule mitään jos pitäisi yrittää tehdä 7 ihmiselle tyyliin 5 ruokalajia. Kahdella pitäisi selvitä!?
Mitä tarvitsen? Siis lautaset, kahvikupit, jälkiruoka-astiat? Ai niin lautasliinoja. Joku lisäkulho pitää ostaa varmaankin.
Alkoholitarjoilu mun piikkiini, mutta baariin jatkamaan iltaa. Näitäkin pitänee ostaa...oletettavasti kaikille eri lajia tietysti. Jotain naposteltavia, mielellään ei tuhatta lajiketta arvalla.
Aargh.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ystäväpiirissämme kukaan ei ole vegaani (mieletään epävakaa vhervssari). Keliaakikon ymmärrän koska se on oikea allergia. En ikinä kutsuisi vegaania syömään tai juomaan meille. Narskuutakoot rauhassa soijapapujaan himassa.
Keliakia ei ole allergia. Se on ihan oikea sairaus, kuten allergiakin on, mutta se EI ole allergia. Ei laktoosi-intoleranssikaan ole allergia.
Punaiselle lihallekin voi olla allerginen.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.
Porukasta 2/7 on vegaaneja, niin muutkin laitetaan syömään vegaanista?
-ohis
Kyllä vegaanisia ruokia voivat syödä muutkin kuin vegaanit.
Och veganerna kan äta riktig mat och låta bli att simulera. Skulle det vara min bjudning, skulle jag ge blanka fan i matkrånglare, vilket jag alltid gör. Låt bli att äta om det inte duger. Vi andra har biff och grönsaker, en paella eller något annat trevligt.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös jälkiruokacharcuterie. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon esimerkkejä.
Mainitsepa tuo ranskalaiselle, hän repii pelihousunsa🤣
Charcuterie on suoran suomennettuna "leikkeleet"
Repikööt vaan. Voidaan sanoa myös jälkiruokatarjotin, jos siitä tulee sinulle parempi mieli.
"Moni on sitä mieltä - myös perustellusti - että riistaliha on eettisempää kuin ulkomailta tuodut kasvikset tai teollisesti tuotetut proteiinit"
Oletko tosissasi? Kannattaa ensitöikseen tarkistaa mitä eettinen tarkoittaa. mikään liha ei koskaan ole kasviperäistä vaihtoehtoa eettisempi, sillä ei ole sellaista asiaa kuin eettinen tappaminen. Ekologisempaa voi olla, mutta tämäkin on toimiva argumentti lähinnä siinä tapauksessa jos joku söisi lähes pelkästään vaikkapa etelä-amerikasta tuotuja suuren vedenkulutuksen kasviruokaa kuten avokadoja. Kasvisten vertaaminen mihin tahansa lihaan etiikan nimissä ei ole millään tasolla normaalilla järjella ajateltuna perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju. Tämä vahvisti sen, etten tule koskaan kutsumaan syömään vegaanikavereita, enkä ketään jonka ruokavalion nimessä tarvitaan väliviivoja. Elleivät he siten kokkaa omia ruokiaan ja tuo omia juomia, jos kaapissa olevat eivät käy.
Eli vieraanvaraisuus ei kuulu hyveisiisi.
Yleensä ihmisillä on vieraanvarana sellaista ruokaa, jota myös itse syö. Ääliömäistä jemmata kaappeihin sellaisia tuotteita, joita ei itse välitä syödä ollenkaan ja sitten kuukausien tai vuosien jälkeen viskellä vanhentuneita ruokia roskiin. Taitaa olla paras, että sinäkin pysyt vain kotonasi syömässä etkä mene kerjäämään ruokaa tuttavillesi
Mikä älynväläys sulle tuli kun kutsuit sekalaisen seurakunnan syömään, vaikka ei sul oo hajuakaan mitä tarjoat.
Tekisin kaikille vieraille samaa pääruokaa, jokin uunissa valmistettava patatyyppinen ratkaisu olisi kätevin.
Moni on ehdottanut tässä ketjussa salaattibaaria tai taco-/hampurilais-buffettia eli kokoelmaa erilaisia lisukkeita/täytteitä, joita kukin vieras voisi itse koota lautaselleen makunsa mukaan. Voin kokemuksesta kertoa, että varsin huono idea kun kyseessä 8 ihmisen ruokailu. Ensinnäkin, yksittäisen tuotteen menekkiä on todella vaikea arvioida, kipot vievät älyttömästi tilaa ja valmistelussa menee ikä ja terveys. Kaikkein huonoin puoli on kuitenkin ruoan lämmitys/lämpimänä pitäminen. Miten ajattelette, että hampurilaissämpylät ja -pihvit tai tortillat juustokastikkeineen ym. pidetään 8 ihmiselle lämpimänä? Joko joku (emäntä?) seisoo koko ajan uunin/mikron luona tai sitten ihmiset ravaavat jatkuvasti itse keittiössä. Ei, ei, ja ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös jälkiruokacharcuterie. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon esimerkkejä.
Mainitsepa tuo ranskalaiselle, hän repii pelihousunsa🤣
Charcuterie on suoran suomennettuna "leikkeleet"
Repikööt vaan. Voidaan sanoa myös jälkiruokatarjotin, jos siitä tulee sinulle parempi mieli.
Kiitos, tuo sopii hyvin ja kertoo oikeasti sen mitä tarjolla on;)
Vierailija kirjoitti:
"Moni on sitä mieltä - myös perustellusti - että riistaliha on eettisempää kuin ulkomailta tuodut kasvikset tai teollisesti tuotetut proteiinit"
Oletko tosissasi? Kannattaa ensitöikseen tarkistaa mitä eettinen tarkoittaa. mikään liha ei koskaan ole kasviperäistä vaihtoehtoa eettisempi, sillä ei ole sellaista asiaa kuin eettinen tappaminen. Ekologisempaa voi olla, mutta tämäkin on toimiva argumentti lähinnä siinä tapauksessa jos joku söisi lähes pelkästään vaikkapa etelä-amerikasta tuotuja suuren vedenkulutuksen kasviruokaa kuten avokadoja. Kasvisten vertaaminen mihin tahansa lihaan etiikan nimissä ei ole millään tasolla normaalilla järjella ajateltuna perusteltua.
Se, että ihminen on poikkeustapaus joka ei saisi tappaa eläimiä, on vain yksi mielipide. Jos asia on ollut tällä tavalla niin kauan kun maapallolla on ollut elämää, ei muutaman vuosikymmenen aikana syntynyt vähemmistön mielipide ole mikään eetinen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen on poikkeustapaus joka ei saisi tappaa eläimiä, on vain yksi mielipide. Jos asia on ollut tällä tavalla niin kauan kun maapallolla on ollut elämää, ei muutaman vuosikymmenen aikana syntynyt vähemmistön mielipide ole mikään eetinen totuus.
Intialaisista noin 85% kuuluu uskontokuntiin, jotka joko edellyttävät kasivssyöntiä tai vahvasti suosittavat sitä. Nuo eivät ole muutaman lähivuosikymmenen aikana syntyneitä uskontoja. Intialaisia on muuten noin 1,4 miljardia, eli jo pelkästään Intiassa kasvissyöntiä eettisenä totuutena (uskontonsa perusteella) pitää noin 1,2 MILJARDIA ihmistä. Ja se on pelkkä Intia. Taoslaisissa on vegaaneja ja vegetaareja (jo ihan uskonnon lähtökohdista), tosin aika pieniä määriä.
Suomi ei ole maailma.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Voi voi sinua. Ihmiskunta ei olisi edennyt tälle asteelle ilman metsästystaitoa. Ilman sitä roikuttaisiin vielä puissa ja popsisimme banaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla jätä veget ja vegetaristi kutsumatta.
Voit järkätä rennon illan ilman jatkuvaa:
"Onko tuossa sitä ja tätä"
"Mä en syö sitä ja tätä"Samoin ärsyttävää on se käännyttäminen. Lihansyöjät haluavat nauttia liharuuasta, ei kuunnella luenta siitä, kuinka kannattaisi kokeilla vegaanista ruokaa. En itsekään yritä lihansyöjänä käännyttä vegaaneja syömään sisäfilettä.
Noudatan terveyssyistä carnivore-ruokavaliota. Minua ei kuitenkaan hetkauta kenenkään vegaanisuus. Toisaalta tuskin kärsisin suuresti, jos söisin juhlissa vegaanista ruokaa. Fiksut eivät puutu kenenkään ruokavalintoihin ja ruokavalioihin arvostelevasti - olivatpa vegaaneja, sekäsyöjiä tai carnivorella. Toisaalta, jokainen juhlien järjestäj ätoteuttaa omaa näkemystään ja arvojaan laati
Älä narraa, kukaan carnivore-ruokavaliota terveyssyistä noudattava ei söisi vegaani-illallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on useampi erikoisruokavalio + vegaanisuus yms. niin tekisin ruokaa, joka sopii kaikille. Esim. kookosmaidolla tofu tai kik-herne curryn, jonka oheen riisiä. Halutessa myös naan leipää, jota taitaa löytyä myös gluteenittomana. On myös suht edullista.
Toisena vaihtoehtona suolaista piirakkaa parina eri makuversiona mantelijauhopohjalla ja vegaanisilla täytteillä. Oheen vihersalaattia ja vine yms.
Lähestulkoon jälkkärin, kuin jälkkärin saa muokattua vegaaniseksi, jos vaihtaa liivatteen tilalle agar-agaria ja maitotuotteet korvaa kasviskerma yms vaihtoehdoilla. Samoin gluteenittomaksi, jos vaihtaa viljajauhot mantelijauhoon tai gluteenittomaan jauhoseokseen. Sorbetti on turvallinen vaihtoehto lähestulkoon kaikille ellei ole marjoille/hedelmille alleginen.
Astiat tietenkin sen mukaan mitä tarjoat.
Mutta
Liha on ihan yhtä helppo jättää lautaselle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju. Tämä vahvisti sen, etten tule koskaan kutsumaan syömään vegaanikavereita, enkä ketään jonka ruokavalion nimessä tarvitaan väliviivoja. Elleivät he siten kokkaa omia ruokiaan ja tuo omia juomia, jos kaapissa olevat eivät käy.
Eli vieraanvaraisuus ei kuulu hyveisiisi.
Yleensä ihmisillä on vieraanvarana sellaista ruokaa, jota myös itse syö. Ääliömäistä jemmata kaappeihin sellaisia tuotteita, joita ei itse välitä syödä ollenkaan ja sitten kuukausien tai vuosien jälkeen viskellä vanhentuneita ruokia roskiin. Taitaa olla paras, että sinäkin pysyt vain kotonasi syömässä etkä mene kerjäämään ruokaa tuttavillesi
Olen eri, mutta en pidä mitään vierasvaraa kotona. Kun kutsuvieraita, käyn sitten ostamassa sopivaa tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Herneet on helppo jättää lautaselle.
Liha on ihan yhtä helppo jättää lautaselle :)
S k e kirjoitti:
Minä olen yleensä se hankala asiakas ravintoloissa, kun en voi syödä sen kummemmin sipulia kuin kanaakaan
Ihan mielenkiinnosta, miksi et voi syödä sipulia tai kanaa? En ole kuullut esim. kana-allergiasta, sipulin tiedän ainakin aiheuttavan joillekin vatsaongelmia.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Minä olen yleensä se hankala asiakas ravintoloissa, kun en voi syödä sen kummemmin sipulia kuin kanaakaan
Ihan mielenkiinnosta, miksi et voi syödä sipulia tai kanaa? En ole kuullut esim. kana-allergiasta, sipulin tiedän ainakin aiheuttavan joillekin vatsaongelmia.
Olen eri, mutta vastaan miksi minä en voi syödä kanaa. Siitä tulee nivelkipu. Nivel tulehtuu, kun kanassa on puriineja.
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin jotain suht. helppoa esimerkiksi vegaanista nachopeltiä tai tuolle poppoolle pari pellillistä.
Ainekset: nachoja, härkistä, salsaa, paprikaa, vegaanista juustokastiketta (poppamies). Toiseen pellilliseen halutessasi tavallista juustoraastetta. Lisäkkeeksi vihersalaattia.
Lisäksi kulhoihin vaikkapa irtokarkkeja, viinirypäleitä, pähkinöitä ja eiköhän kaikki saa jotain syödäkseen.
Olisin kyllä todella hämmentynyt, jos mut olisi kutsuttu illalliselle ja tarjolla olisi nachopelti :D
Peruna-juures-uunipaistos. Papukastike. Kossua.