Pitäisi tarjota kotona illallinen 7 hengelle - neuvoja tarvitaan!
Nonni. Tällainen tuli sitten luvattua. Eli syödään ja istutaan sen jälkeen iltaa.
Ajattelin, että kokkaan jotain porukalle, helppoa.
Kaksi vegaania, yksi vegetaristi joka kuitenkin syö kananmunia, yksi joka syö kalaa mutta ei lihaa ja on pähkinäallergikko. Yksi gluteeniton ja ei maitotuotteita.
Ei tule mitään jos pitäisi yrittää tehdä 7 ihmiselle tyyliin 5 ruokalajia. Kahdella pitäisi selvitä!?
Mitä tarvitsen? Siis lautaset, kahvikupit, jälkiruoka-astiat? Ai niin lautasliinoja. Joku lisäkulho pitää ostaa varmaankin.
Alkoholitarjoilu mun piikkiini, mutta baariin jatkamaan iltaa. Näitäkin pitänee ostaa...oletettavasti kaikille eri lajia tietysti. Jotain naposteltavia, mielellään ei tuhatta lajiketta arvalla.
Aargh.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuollaiselle porukalle suostuisi kokkaamaan. Tää on ihan älytöntä nykyään näiden ruokavalioiden kanssa. Ja normisyöjät joutuvat joustamaan ja kärsimään, jos mennään jollain vegaanisella tai gluteenittomalla reseptillä. Tarjoaisin drinkit kotona ja sitten jonnekin ravintolaan syömään, missä jokainen saa tilata ihan niin kaiketonta kuin haluaa.
Miten gluteenittomasta reseptistä joutuu kärsimään?
Olen samaa mieltä kuin ap.
Illallinen ei ole tilaisuus jossa otetaan kantaa toisten ruokavaliovalintoihin, esimerkiksi pakottamalla kaikki syömään vegaanista. Kuulostaa aika vettumaiselta asenteelta sellainen, että "no ettekö te sekasyöjät sitten voi vain syödä sitä vegaanista". Sekin pitää hyväksyä, että jos ruokavaliossa on rajoitteita, kaikki tarjolla oleva ei välttämättä ole rajoitteiden mukaisia. Esimerkiksi jos illan emännällä/isännällä on valmiina viiniä ja karkkia kaapissa, ei välttämättä hotsittaisi mennä ostamaan uusia vegaanisia versioita. Sitten voi jouda olutta tai sideriä ja napostella sipsejä tai hedelmiä.
Minusta ap:n on turha murehtia siitä osaako hän tehdä hyvää vegeruokaa. Ap:n koti ei ole ravintola, eivätkä vieraat käsittääkseni maksa illallisesta. Kyllä vieraiden luulisi arvostavan sitä, että ap sekasyöjänä näkee vaivaa opetellakseen vegaanisen ruokalajin heitä varten, vaikkei lopputulos ravintolatasoa olisikaan.
Kannattaa muistaa, että porukan vegaanit tuskin opettelisivat ap:ta varten hyvän liharuuan tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisen ruoan tekeminen on haastavampaa. Liharuuasta saa hyvää helposti, vaikkei olisi kummoinen kokki.
Sitten tulee se, että vegeproteiinit ovat järjestään vatsaa turvottavia.
Ja sitten on vielä se, että illallisella on tarkoitus nauttia hyvästä ruuasta, ei vain saada nälkä tyynnytettyä. Suurin osa sekasyöjistä tykkää nimenomaan lihasta, siksi he ravintolassa valitsevat pihvin eikä tofun. Ei se ole vain niin, että "no voittehan tekin syödä vegaanista ruokaa".Ja se, että tuossa käytännössä pakotetaan vegaanien valinnat kaikille.
Ap itse päättää mitä kokkaa ja maksaa kulungit, niin onhan se hullua jos ap joutuu kokkaamaan kahden vegaanin valintojen mukaan, ja pakottamaan nämä valinnat vieraille jotka mieluummin söisivät sisäfilettä kuten ap:kin.
Oikein olisi, että ap kokkaa sisäfilettä
Laskettiinko ap tuohon seitsemään?
Jos ei, niin tuossa on sekasyöjiä puolet. Ja neljästä ei-lihansyöjästä yksi söi kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin ap.
Illallinen ei ole tilaisuus jossa otetaan kantaa toisten ruokavaliovalintoihin, esimerkiksi pakottamalla kaikki syömään vegaanista. Kuulostaa aika vettumaiselta asenteelta sellainen, että "no ettekö te sekasyöjät sitten voi vain syödä sitä vegaanista". Sekin pitää hyväksyä, että jos ruokavaliossa on rajoitteita, kaikki tarjolla oleva ei välttämättä ole rajoitteiden mukaisia. Esimerkiksi jos illan emännällä/isännällä on valmiina viiniä ja karkkia kaapissa, ei välttämättä hotsittaisi mennä ostamaan uusia vegaanisia versioita. Sitten voi jouda olutta tai sideriä ja napostella sipsejä tai hedelmiä.
Minusta ap:n on turha murehtia siitä osaako hän tehdä hyvää vegeruokaa. Ap:n koti ei ole ravintola, eivätkä vieraat käsittääkseni maksa illallisesta. Kyllä vieraiden luulisi arvostavan sitä, että ap sekasyöjänä näkee vaivaa opetellakseen vegaanisen ruokalajin heitä varten, vaikkei lopputulos ravintol
Niin, ja ap on itse sekasyöjä joka siis (kuten sanoit) kokkaa ja maksaa kaiken.
Siitäkin perspektiivistä voi miettiä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuollaiselle porukalle suostuisi kokkaamaan. Tää on ihan älytöntä nykyään näiden ruokavalioiden kanssa. Ja normisyöjät joutuvat joustamaan ja kärsimään, jos mennään jollain vegaanisella tai gluteenittomalla reseptillä. Tarjoaisin drinkit kotona ja sitten jonnekin ravintolaan syömään, missä jokainen saa tilata ihan niin kaiketonta kuin haluaa.
Et siis pidä haasteista ja uusista asioista. Pysy vaan kotona, niin et joudu epämukavuusalueellesi.
Sinä varmaan rakastat toimia epämukavuusalueella? Rukoile Jeesusta niin pelastut.
Kaikille vegaaninen ja gluteeniton ja tietty pähkinätön, etsit netistä. Pitääkö olla hieno?
Hyvä ketju. Tämä vahvisti sen, etten tule koskaan kutsumaan syömään vegaanikavereita, enkä ketään jonka ruokavalion nimessä tarvitaan väliviivoja. Elleivät he siten kokkaa omia ruokiaan ja tuo omia juomia, jos kaapissa olevat eivät käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei mitenkään. Teen kotona kaiken gluteenittomana, ei satunnainen vieras edes huomaisi asiaa. Jotkut ei vaan tiedä.
Mä tekisin asian helpoksi ja laittaisin gluteenitonta pastaa, hyvän tomaattikastikkeen ja hakisin Ikeasta pari kiloa vegepullia pakasteesta ja lämmittäisin ne ( ne on hyviä!) Ja kylkeen joku salaatti vaikka tabouleh kukkakaalista. Jälkkäriksi brownie.
Mutta en kyllä alunperinkään lähtis tolle porukalle illallista ehdotteleen. Mutta mikäli olis pakko niin noilla menisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei mitenkään. Teen kotona kaiken gluteenittomana, ei satunnainen vieras edes huomaisi asiaa. Jotkut ei vaan tiedä.
Näin keliaakikkona siis vaan mietin, että joskus aikoinaan luonani käyvät vieraat saattoivat olla tosi uteliaita, että mitäs tämä gluteeniton ruoka siis nyt on.
Ja varmaan vähän pettyneitä, kun ei ollutkaan sen erikoisempaa kuin tyyliin kinkkukiusaus, pihviä ja perunamuussia yms.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin asian helpoksi ja laittaisin gluteenitonta pastaa, hyvän tomaattikastikkeen ja hakisin Ikeasta pari kiloa vegepullia pakasteesta ja lämmittäisin ne ( ne on hyviä!) Ja kylkeen joku salaatti vaikka tabouleh kukkakaalista. Jälkkäriksi brownie.
Mutta en kyllä alunperinkään lähtis tolle porukalle illallista ehdotteleen. Mutta mikäli olis pakko niin noilla menisin.
No siis, tässä on juuri se kohta mitä keliaakikkona pelkäisin. Vilkaisin nuo mainitsemasi vegepullat, ja se minkä hakutuloksista löysin, sisältää kauraa, muttei ollut mainintaa gluteenittomasta kaurasta.
Mä tekisin varmaan vihreänkasviscyrryn.
Laittaisin siis paprikaa, pinaattia, sipulia, vsipulia, chiliä sekä kookoskermaa ja tofua kastikkeeseen + tietysti mausteet. Lisänä riisiä ja naan leipää sekä kurkkuraitaa. Naan-leivän tilalla gluteenitonta ja kurkkuraita muusta kuin maitotuotteesta.
Jälkiruoaksi jotain gluteenitonta ja maidotonta kakkua tai moussea.
Nuilla lähtökohdilla voit tarjota pelkkää vettä. Tosin porukasta löytyy tällöinkin joku uikku jonka erikoisruokavalioon vesi ei käy, ja ilta on pilalla.
Mutta vakavasti, toivottavasti olet oikein hyvä kokki. Muuten se Wolt on oikeasti paljon parempi ratkaisu kaikille..
Perustuslakiin tulee kirjata, että suomalaisilla on oikeus kielivapauteen valloittajakielistä joita ovat ruotsi ja venäjä.
Pakkoruotsissa ei ole mitään klassisen etiikan mukaista oikeutta Suomessa. Ruotsilla tai vähemmistökansa suomenruotsalaisilla ei pitäisi olla sananvaltaa kielelliseen identiteettimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, tässä on juuri se kohta mitä keliaakikkona pelkäisin. Vilkaisin nuo mainitsemasi vegepullat, ja se minkä hakutuloksista löysin, sisältää kauraa, muttei ollut mainintaa gluteenittomasta kaurasta.
Joo, se niissä on. Itse pystyn syömään kauraa niin unohdin, sori. Vehnä, ruis ja ohra ei käy mulle. En kyllä tarjoilis varmistamatta vieraalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin varmaan vihreänkasviscyrryn.
Laittaisin siis paprikaa, pinaattia, sipulia, vsipulia, chiliä sekä kookoskermaa ja tofua kastikkeeseen + tietysti mausteet. Lisänä riisiä ja naan leipää sekä kurkkuraitaa. Naan-leivän tilalla gluteenitonta ja kurkkuraita muusta kuin maitotuotteesta.
Jälkiruoaksi jotain gluteenitonta ja maidotonta kakkua tai moussea.
Pakko vielä sanoa, että tuo vihreäkasviscurry maistuu myös minun miehelle, joka harvemmin suostuu syömään minun kasvisruokia. Maistaa, mutta ei syö. Tätä tekee välillä itsekin, koska pitää siitä. Olen siis itsekin sekasyöjä, mutta rakastan tuota ruokaa. Toki monia muitakin kasvisruokia. Kakuista tulee hyviä, vaikka ne olisi maidottomia ja gluteenittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.
Porukasta 2/7 on vegaaneja, niin muutkin laitetaan syömään vegaanista?
-ohis
Kyllä vegaanisia ruokia voivat syödä muutkin kuin vegaanit.
Myös sekaruokaa pystyvät syömään muutkin kuin sekasyöjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.
-ohis
Totta kai. Ahdasmielisimmän mukaan mennään, aina. Paitsi jos ahdasmieliset ovat sinimustia, niitä ei ahdasmielisimmän sääntö koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Sit palautellaan taas mieleen niitä rajoitteita: vieraista suurimmalla osalla on ilmoitettu olevan _jotain_ rajoitteita. 4/7 osallistujan rajoitteet koskevat jollain tasolla eläinkunnan tuotteita. 1+1, tässä tilanteessa kaikille sopivaa ruokaa on siis silloin vegaaninen ruoka, siinä ei "laiteta" ketään syömään mitään, aikuinen ihminen syö ihan laittamattakin. Jos taas koko porukalle valmistaisi lihaa, ei silloin isolle osalle syöjistä ole _mitään_ sopivaa ruokaa. Sekasyöjällä ei ole moraalista ongelmaa syödä kasviksia, mutta vegaanilla ON moraalinen ongelma (lue: este) syödä eläinperäistä ravintoa.
Nyt kun on ensin paasattu, niin kysytään taas se sama kysymys: Minkä takia ruuan vegaanisuus on aina oletukseltaan se, että se on sekasyöjälle sopivasta ruuasta "tason alenema"? Minulla on omat aavistukseni, mutta pidän ne toistaiseksi omana tietonani, mutta sen verran yskäisen hihaani että ei tämmöisella pohja-ajatuksella oleva ihminen ihan täysillä käy.
Mutta kun eihän tuossa porukassa ollut melkein yhtään sekasyöjää. Oli monenlaista lihatonta, ja lihaa syövä gluteenitonkin tarvitsi maidottoman ruoan niinkuin vegaanit kin.