Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi tarjota kotona illallinen 7 hengelle - neuvoja tarvitaan!

Vierailija
05.01.2025 |

Nonni. Tällainen tuli sitten luvattua. Eli syödään ja istutaan sen jälkeen iltaa.

Ajattelin, että kokkaan jotain porukalle, helppoa.

Kaksi vegaania, yksi vegetaristi joka kuitenkin syö kananmunia, yksi joka syö kalaa mutta ei lihaa ja on pähkinäallergikko. Yksi gluteeniton ja ei maitotuotteita.

Ei tule mitään jos pitäisi yrittää tehdä 7 ihmiselle tyyliin 5 ruokalajia. Kahdella pitäisi selvitä!?

Mitä tarvitsen? Siis lautaset, kahvikupit, jälkiruoka-astiat? Ai niin lautasliinoja. Joku lisäkulho pitää ostaa varmaankin.

Alkoholitarjoilu mun piikkiini, mutta baariin jatkamaan iltaa. Näitäkin pitänee ostaa...oletettavasti kaikille eri lajia tietysti. Jotain naposteltavia, mielellään ei tuhatta lajiketta arvalla.

Aargh.

Kommentit (222)

Vierailija
161/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tekisin asian helpoksi ja laittaisin gluteenitonta pastaa, hyvän tomaattikastikkeen ja hakisin Ikeasta pari kiloa vegepullia  pakasteesta ja lämmittäisin ne ( ne on hyviä!) Ja kylkeen joku salaatti vaikka tabouleh kukkakaalista. Jälkkäriksi brownie.

Mutta en kyllä alunperinkään lähtis tolle porukalle illallista ehdotteleen. Mutta mikäli olis pakko niin noilla menisin.

No siis, tässä on juuri se kohta mitä keliaakikkona pelkäisin. Vilkaisin nuo mainitsemasi vegepullat, ja se minkä hakutuloksista löysin, sisältää kauraa, muttei ollut mainintaa gluteenittomasta kaurasta.

Joo, se niissä on. Itse pystyn syömään kauraa niin unohdin, sori. Vehnä, ruis ja ohra ei käy mulle. En kyllä tarjoilis varmistamatta vieraalta.

Niin, tätä juuri alleviivaan.

Jos kyseessä on keliaakikko, niin tuoteselosteen KAURA, ei ole turvallinen. Vaan pitää olla maininta gluteenittomasta kaurasta, eli on varmaa ettei kaurassa ole jäämiä muista viljoista.

Tästä syystä tosin en syö vieraspaikoissa, kun en voi olettaa ruoanvalmistajan tietävän kaikkia keliakia-ruokavalion sudenkuoppia. Siksi itse olisin ap:n vieraana ehdottomasti nyyttärien kannalla, toisin itse ruoat joita voin varmasti syödä. 

Vierailija
162/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju. Tämä vahvisti sen, etten tule koskaan kutsumaan syömään vegaanikavereita, enkä ketään jonka ruokavalion nimessä tarvitaan väliviivoja. Elleivät he siten kokkaa omia ruokiaan ja tuo omia juomia, jos kaapissa olevat eivät käy.

Eli vieraanvaraisuus ei kuulu hyveisiisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuollaiselle porukalle suostuisi kokkaamaan. Tää on ihan älytöntä nykyään näiden ruokavalioiden kanssa.  Ja normisyöjät joutuvat  joustamaan ja kärsimään, jos mennään jollain vegaanisella tai gluteenittomalla reseptillä.  Tarjoaisin drinkit kotona ja sitten jonnekin ravintolaan syömään, missä jokainen saa tilata ihan niin  kaiketonta kuin haluaa. 

Miten gluteenittomasta reseptistä joutuu kärsimään?

Meillä ainakin lähes 100% ruuista on gluteenitonta (lihaa, kasviksia, kalaa, kanaa jne)

Vierailija
164/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoaisin tacoja ja kaikki saisi täyttää omansa oman mielen mukaan. Olisi salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, jauheliaa tai kanaa, papuja, juustoa ja vaikka tofua.

Jälkkäriksi vaikka sopivaa jättelöä yms

Ja tönkkä viiniä. Kerro etukäteen mitä on tulossa ja jos ei kelpaa niin omat eväät mukaan.

Vierailija
165/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoaisin tacoja ja kaikki saisi täyttää omansa oman mielen mukaan. Olisi salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, jauheliaa tai kanaa, papuja, juustoa ja vaikka tofua.

Ja tönkkä viiniä. Kerro etukäteen mitä on tulossa ja jos ei kelpaa niin omat eväät mukaan.

Tacot tai burritot vegejauhelihatäytteellä ja texmex mausteillaolisivat helppo, joskin epämuodollinen valinta. Joissakin vegejauhelihoissa on kyllä gluteenia, tarkista, että ostat gluteenitonta. Sama koskee tacoja tai tortilloja 

Vierailija
166/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.  

Porukasta 2/7 on vegaaneja, niin muutkin laitetaan syömään vegaanista?

-ohis

Sit palautellaan taas mieleen niitä rajoitteita: vieraista suurimmalla osalla on ilmoitettu olevan _jotain_ rajoitteita. 4/7 osallistujan rajoitteet koskevat jollain tasolla eläinkunnan tuotteita. 1+1, tässä tilanteessa kaikille sopivaa ruokaa on siis silloin vegaaninen ruoka, siinä ei "laiteta" ketään syömään mitään, aikuinen ihminen syö ihan laittamattakin. Jos taas koko porukalle valmistaisi lihaa, ei silloin isolle osalle syöjistä ole _mitään_ sopivaa ruokaa. Sekasyöjällä ei ole moraalista ongelmaa syödä kasviksia, mutta vegaanilla ON moraalinen ongelma (

Se voi olla vaikka omien kokemusten mukaan. Mulla on syöjänä kokemusta suht monesta suomalaisesta ravintolasta, ja todella harvassa kasvisateriat ovat olleet liha-aterioiden tasolla. Käytännössä puhutaan huippuravintoloista, tai ravintoloista jotka ovat enemmän tai vähemmän profiloituneet kasvispaikoiksi.

Kun ei olla ravintolassa, vaan ruuan valmistaa amatööri joka tämän ketjun mukaan ei ole taitava kokki, eikä ole ennen valmistanut mitään vegeruokaa, löisin rahani likoon sen puolesta, että liha-ateriasta tulee maittavampaa.

Sitten niistä rajoitteista vielä. Ihmiset ovat olleet sekasyöjiä siitä asti kun ihmisiä on ollut olemassa. Ihminen on yhä biologisesti sekasyöjä. Se, jos osa ihmisistä haluaa syödä vegaanista tai pelkästään vegaanista, on minusta okei ja hyväkin asia. Mutta se on yhä poikkeus, ei normi. Tämä ketju osoittaa hyvin mikseivät kaikki halua pomppia vegaanien pillin mukaan. Omaa valinta pakotetaan muille. "No miksi te ette vain syö meidän eettisen valintame mukaisesti!?". No siksi, koska se on teidän eettinen valintanne, ei niiden muiden. Sama siinä, että vegeruoka on yhtä hyvää kuin liharuoka, tai olet ennakkoluuloinen. Ei, vaan monet ihmiset pitävät eniten liharuuasta, minkä ei pitäisi biologiamme huomioon ottaen olla kovin yllättävää.

Vegaaneilla tuntuu oelvansuuria ongelmia olla puskematta omia valintojaan muille, mikä usein herättää vastareaktion, koska ihmiset eivät pidä siitä. Moni on sitä mieltä - myös perustellusti - että riistaliha on eettisempää kuin ulkomailta tuodut kasvikset tai teollisesti tuotetut proteiinit. Mutta eivät nämä ihmiset yritä puskea omia valintojaan vegaaneille.

Vierailija
167/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju. Tämä vahvisti sen, etten tule koskaan kutsumaan syömään vegaanikavereita, enkä ketään jonka ruokavalion nimessä tarvitaan väliviivoja. Elleivät he siten kokkaa omia ruokiaan ja tuo omia juomia, jos kaapissa olevat eivät käy.

Eli vieraanvaraisuus ei kuulu hyveisiisi. 

Tekisivätkö nämä vegaanit lihansyöjälle liharuokaa?

Vierailija
168/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap tekee sekasyöjile heidän toivomansa liharuuan, ja vegaaneille heidän toivomansa vegeruuan.

Siis mitä valittamista tässä oli?

Sekö, ettei ap laita kaikkia syömään vegeruokaa ja käänny vegaaniksi? Sekö tässä kiikastaa?

Vierailija
169/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee alkuruoaksi vegaaninen sosekeitto. Sen kanssa leipää. Gluteenittomalle omansa. Pääruoaksi uunijuureksia ja tofua. (Niille, jotka eivät pysty elämään yhtä ateriaa ilman lihaa, voit lämmittää mikrossa lenkkimakkaran. Lämmitä ne makkarat valmiiksi lautasille ennen vieraiden tuloa, niin ei tarvitse kesken ruokailun lähteä niitä mikrottamaan.)

Jälkiruoaksi hedelmiä ja vaniljakastiketta (Maidotonta heille, joille maito ei käy.)

Ja kaikille, jotka ovat sitä mieltä, että lenkkimakkara ei kuulu illalliselle, voin kertoa, että kala-allergikkona olen sen tunti sitten mikrossa lämmitetyn lenkkimakkaran saanut varsin hienoillakin päivällisillä, kun muut ovat syöneet juuri uunista otettuja lohimedaljonkejaan.

170/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemästä vieraasta neljä, eli enemmistö, ei syö punaista lihaa. Maidoton ja gluteeniton lienee sama henkilö, ja mukana on pähkinäallergikko.

Tekisin gluteenittoman, maidottoman, vegaanisen ruuan, jossa ei ole pähkinää missään muodossa. Tuo vihreä curry riisin kanssa kuulosti hyvältä, tosin kannattaa katsoa currymausteista, ettei niissä ole mukana mitään pähkinäallergiselle vaarallista (laittaisin kuvan paketista/paketeista ko. allergikolle, ovat yleensä parempia asiantuntijoita). Moni tuntemani pähkinäallergikko on allerginen myös seesamille, ja niiden kanssa saa olla tarkkana. Ostaisin gluteenittomalle omat lättäleivät tuon curryn kanssa, muille jotain maidotonta pitaleipää/lättäleipää.

Alkuruokana voisi olla salaatti, jossa paahdettuja kikherneitä (koska ne on hyviä), vaikka sellainen, jossa on kvinoaa, kikherneitä, granaattiomenan siemeniä ja sopivia kasviksia (avokadoa, paahdettua bataattia?).

Maidottomia, gluteenittomia ja pähkinättömiä valmiita jälkiruokia on kaupoissa vaikka kuinka, jos haluaa tehdä jotain itse niiden eteen, niin koristelee ne hedelmillä/marjoilla ja kasviskermavaahdolla (jos se sopii annokseen). Ihan tuo ap:n mainitsema hedelmäcoctail on hyvä idea, sitähän voi maustaa vaikkapa jollain hyvällä liköörillä.

Minä olen yleensä se hankala asiakas ravintoloissa, kun en voi syödä sen kummemmin sipulia kuin kanaakaan. Aiemmin vaihtoehtona oli mulle yleensä kala ilman kastiketta (koska ravintolat käyttävät valmiskastikkeita ja niissä on kaikissa sipulia), vaikka muille oli lihaa (koska lihan mausteissa taas on sipulia), ja kyllä se (kuiva) kala alkoi vähän tylsistyttää. Nyt koronan jälkeen olen alkanut saada kasvisruoka-annoksia, ja ne ovat poikkeuksetta olleet erittäin hyviä. Taginea (lihan tilalla voipapuja), curryä tms. Joskus on ollut kivoja yllätyksiä, kun koko menu on tehty sipulittomaksi, jotta voin syödä kaikkea! Siinä ei ole kukaan sipulinsyöjä joutunut kohtuuttomasti kärsimään, kun yhtenä iltana on jäänyt ilman sipulia.

(voin hyvin kuvitella, että minulle olisi kyllä mielellään tarjottu kylmää mikrotettua lenkkimakkaraakin, mutta kun niissä tuppaa olemaan kanaa, niin ei käy)

Kun on itse joutunut usein samaan eri ruokaa kuin muut, niin arvostan suuresti sitä, jos on tehty kaikille sopivaa ruokaa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
171/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon keskustelua, jota en ymmärrä lainkaan. Ei jokaiselle vieraalle tarvitse tarjota lempiruokaa, vaan vieraat syövät sitä, mitä emäntä tarjoaa. Tosin hyvä emäntä osaa ottaa huomioon ruokarajoitteet, jos ne ovat tiedossa. Itse olen sekasyöjä, enkä pahastuisi lainkaan, jos minulle tarjottaisiin vegaaninen ja gluteeniton menu.

Jos emäntä valmistaisi isolle porukalle n+1 erillistä lempiruokaa, se vaatisi paljon. Jääkaappiin pitäisi mahtua hevonen, astianpesukoneiden, liesien ja uunien pitäisi olla teollisuuskeittiöön sopivia, ruokapöydän pitäisi olla valtava, ja ruoanvalmistus- ja tarjoiluastioitakin pitäisi olla vino pino. Lisäksi tarvittaisiin lämpölevyjä, ja emännällä pitäisi olla vähintään kuusi kättä, jotta jokainen ruokailija saisi aterian lämpimänä eteensä.

Mielestäni paljon tärkeämpää kuin tarjotut ruokalajit on mukava yhdessäolo, ja se, että emäntä voi syödä yhdessä vieraiden kanssa, eikä ole rättipoikki, kun ruokailu alkaa.

Enää en ihmettele, miksi ihmiset haluavat tavata kavereitaan vain kahviloissa, eivätkä päästä heitä kotiinsa. Eihän tuollaisista vaatimuksista selviydy kukaan.

Terveisin, se paljon päivällisiä järjestänyt

Vierailija
172/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tacot tai burritot vegejauhelihatäytteellä ja texmex mausteillaolisivat helppo, joskin epämuodollinen valinta. Joissakin vegejauhelihoissa on kyllä gluteenia, tarkista, että ostat gluteenitonta. Sama koskee tacoja tai tortilloja 

Liian monta tarjoiluastiaa. Pieni ruokapöytä ja 7 syöjää asettaa rajoitteita tällaiselle tarjoilulle.

Vierailija
173/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon keskustelua, jota en ymmärrä lainkaan. Ei jokaiselle vieraalle tarvitse tarjota lempiruokaa, vaan vieraat syövät sitä, mitä emäntä tarjoaa. Tosin hyvä emäntä osaa ottaa huomioon ruokarajoitteet, jos ne ovat tiedossa. Itse olen sekasyöjä, enkä pahastuisi lainkaan, jos minulle tarjottaisiin vegaaninen ja gluteeniton menu.

Jos emäntä valmistaisi isolle porukalle n+1 erillistä lempiruokaa, se vaatisi paljon. Jääkaappiin pitäisi mahtua hevonen, astianpesukoneiden, liesien ja uunien pitäisi olla teollisuuskeittiöön sopivia, ruokapöydän pitäisi olla valtava, ja ruoanvalmistus- ja tarjoiluastioitakin pitäisi olla vino pino. Lisäksi tarvittaisiin lämpölevyjä, ja emännällä pitäisi olla vähintään kuusi kättä, jotta jokainen ruokailija saisi aterian lämpimänä eteensä.

Mielestäni paljon tärkeämpää kuin tarjotut ruokalajit on mukava yhdessäolo, ja se, että emäntä voi syödä yhdessä vieraiden kanssa, eik

Tuollaista se nykyään on. Ennen oli allergiat, eikä sitten muuta.

Vegaanien mukanaolo sekoittaa koko paletin, koska niin paljon rajautuu pois. Ei vain ruokia, vaan useimmat viinit ja karkit jne myös. Eikä se ole vain vegaanit, vaan ruokaherkkyydet, ja lukemattomat kombinaatiot kun jokaisella pitää olla just se oma ruokavalio.

Vähän hankala on nähdä asiaa niin, että kaikkien pitäisi tanssia vegaanien pillien mukaan. Jos joku haluaa kieltäytyä syömästä tavallisimpia ruoka-aineita, se on ok, mutta sitten täytyy hoitaa itse asia niin, että on syötävää. Esimerkiksi minun vegaanikaverini tarjoutuu kokkaamaan vegeruokaa (ja ei yritä käännyttää ihmisiä vegaaneiksi illanvietoissa), jolloin minulle jää liharuuat.

Ymmärrän hyvin, miksei illanviettoja enää järjestetä. ap:lla on sentään osallistujat lukittu. Nykyäänhän pitää olla täydellinen aika ja sijainti, ja sittenkin kaikki roikottavat osallistumistaan viime tippaan, ja pari tuntia ennen alkua ehkä selviää keitä on tulossa.

Vierailija
174/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ystäväpiirissämme kukaan ei ole vegaani (mieletään epävakaa vhervssari). Keliaakikon ymmärrän koska se on oikea allergia. En ikinä kutsuisi vegaania syömään tai juomaan meille. Narskuutakoot rauhassa soijapapujaan himassa.

Vierailija
175/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen moraalinen ongelma voi sekasyöjällä olla kasviperäistä ravintoa vastaan? viittiskö joku perustella miksi sekasyöjän täytyy jokaisella aterialla saada sitä sikanautaa? lihaani huutaa kun pistetty porsaa jos "pakotetaan tekemään eettisiä valintoja". ihan oikeesti, kuinka keskenkasvuinen pitää olla että näkee kasviperäisen ravinnon noin suurena ongelmana? 

Vierailija
176/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää tacoja, jokainen täyttää omansa omien mieltymysten ja ruokavalion mukaan.

Jälkkäriksi jäätelöä, marjoja ja kuumaa kinuskikastiketta, vegaanisen version voi tehdä kaurakermaan tai osta valmiina. 

Vierailija
177/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noilla ruokavalioilla ole selvää, että teet vegaanista ruokaa kaikille. Reseptejä löytyy netistä. Valitset sellaisen, joka on myös gluteeniton.  

-ohis

Kyllä vegaanisia ruokia voivat syödä muutkin kuin vegaanit.

Voivat kyllä syödä, mutta suurimmalta osalta eivät nauti korvikkeiden mausta.

Ai. Meinasin ehdottaa tuorehernekeittoa tai kantarellikeittoa alkuruoaksi. Pääruoaksi kukkakaalicurry ja jälkkäriksi kahvin kanssa gluteenitonta suklaakakkua. Nämä on mun lemppareita, vaikka en vegaani olekaan. En tosin tiedä, miksi jotkut kutsuvat ruokia korvikkeiksi. Minkä korvike esim. kantarellikeitto on?

Vierailija
178/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Sit palautellaan taas mieleen niitä rajoitteita: vieraista suurimmalla osalla on ilmoitettu olevan _jotain_ rajoitteita. 4/7 osallistujan rajoitteet koskevat jollain tasolla eläinkunnan tuotteita. 1+1, tässä tilanteessa kaikille sopivaa ruokaa on siis silloin vegaaninen ruoka, siinä ei "laiteta" ketään syömään mitään, aikuinen ihminen syö ihan laittamattakin. Jos taas koko porukalle valmistaisi lihaa, ei silloin isolle osalle syöjistä ole _mitään_ sopivaa ruokaa. Sekasyöjällä ei ole moraalista ongelmaa syödä

Eli kyse oli loppujen lopuksi kuitenkin taas kerran siitä perinteisesta "yök ei, minulla on oikeus"-ajatuksesta. ei yllätä, jatkakaa.

Vierailija
179/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua aina sitä en varmaan kutsu vegaaneita kotiini-vouhotusta tai sitä, että olkoot vegaani nälissään. Jos tarjoaa perunat, leipää, vihersalaatin ja jotain höyrytettyjä vihanneksia pihvin kanssa, niin siitähän on jo 80 prosenttia vegaanista valmiiksi. Onko se sitten niin kamalaa paistaa muutaman pihvin lisäksi vaikka pihvit myös valmishernekeitosta, siitä tulee muuten ihan hyvää. Eihän kukaan syö pelkkää lihaa.

Vierailija
180/222 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitan illalliskutsujen suunnittelun aina teemasta ja mietin sitten sapuskat sen mukaan. 

Isolle porukalle jossa paljon eri ruokarajoitteta lähtisin suunnitelmaan jotain meze tai tai tapashenkistä ateriaa, tai italialaista iltaa jossa alkupaloina antipasti, pääruokana vaikkapa joku risotto ja jälkkärinä esim sorbetteja ka gelatoa ja omavalintaisia lisukkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän