Pitäisi tarjota kotona illallinen 7 hengelle - neuvoja tarvitaan!
Nonni. Tällainen tuli sitten luvattua. Eli syödään ja istutaan sen jälkeen iltaa.
Ajattelin, että kokkaan jotain porukalle, helppoa.
Kaksi vegaania, yksi vegetaristi joka kuitenkin syö kananmunia, yksi joka syö kalaa mutta ei lihaa ja on pähkinäallergikko. Yksi gluteeniton ja ei maitotuotteita.
Ei tule mitään jos pitäisi yrittää tehdä 7 ihmiselle tyyliin 5 ruokalajia. Kahdella pitäisi selvitä!?
Mitä tarvitsen? Siis lautaset, kahvikupit, jälkiruoka-astiat? Ai niin lautasliinoja. Joku lisäkulho pitää ostaa varmaankin.
Alkoholitarjoilu mun piikkiini, mutta baariin jatkamaan iltaa. Näitäkin pitänee ostaa...oletettavasti kaikille eri lajia tietysti. Jotain naposteltavia, mielellään ei tuhatta lajiketta arvalla.
Aargh.
Kommentit (222)
Sekasyojana ja hyvin keskinkertaisena kokkina en tarjoutuisi laittamaan itse koko illallista noin sekalaiselle seurakunnalle. Ei minun tekemista vegaanisista illalliskokkauksista kukaan nauttisi. Teen kylla itselleni joskus jotain todella simppelia ruokaa joka sattuu myos olemaan vegaanista mutta varmaan ammattimaiset vegaanit tukehtuisivat minun amatoorimaisiin pupelluksiini kun luulevat saavansa oikean illallisen.
Voisin tarjoutua emannoimaan nyyttariperiaatteella, eli kaikki tuovat jonkin mieleisensa ruokalajin josta riittaa tarjoiltavaa muillekin ja mina tarjoan jonkin kaikille mieleisen jalkiruoan, naposteltavat ja juomat. Antaa asiantuntijoiden kokata ne vegeruoat
Mutta toivottavasti aloittajan illalliset nyt ainakin menevat ihan putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäfileen kokkaaminen vieraille olis kyllä ainakin mun mielestäni ihan jäätävän hermostuttavaa, etenkin, jos osalle pitäisi samaan aikaan laittaa jotain muuta.
Sisäfile on aika helppo kokata. Se vain prepataan ja heitetään uuniin. Saa kypsyä siellä rauhassa.
Hankalampaa jos on paljon ainesosia, tyävaiheita tai tosi tarkkaa miten kauan pidetään pannulla tms.
Nythän on mittarit jotka kertoo kypsyyden. Helppoa!
Tuolla kombolla tekisin vaan vegaaniruoan kaikille ja valitsisin vegaaniset viinit ruokien kaveriksi.
Tarjoaisin alkuun kesärullia satay kastikkeen kera, mutta tähän voi laittaa dipiksi myös pelkän soijakastikkeen, se sopii myös pähkinäallergiselle. Kesärullien kaveriksi viiniksi sopii erinomaisesti esimerkiksi Casas del Bosquen Sauvignon Blanc. Pääruoaksi tarjoilisin japanilaista katsu-currya pankojauhoissa friteeratun kasvispihvin kera, tähän viinivaihtoehdoksi sopii Diablo dark red, joka tuo upeasti aasialaisen ruoan maut esiin. Jälkiruoaksi tarjoilisin mango sticky rice ja sen kaveriksi dreissigacker rosee rieslingiä.
Ja ihan sekasyöjä olen itse :D
Vierailija kirjoitti:
Sekasyojana ja hyvin keskinkertaisena kokkina en tarjoutuisi laittamaan itse koko illallista noin sekalaiselle seurakunnalle. Ei minun tekemista vegaanisista illalliskokkauksista kukaan nauttisi. Teen kylla itselleni joskus jotain todella simppelia ruokaa joka sattuu myos olemaan vegaanista mutta varmaan ammattimaiset vegaanit tukehtuisivat minun amatoorimaisiin pupelluksiini kun luulevat saavansa oikean illallisen.
Voisin tarjoutua emannoimaan nyyttariperiaatteella, eli kaikki tuovat jonkin mieleisensa ruokalajin josta riittaa tarjoiltavaa muillekin ja mina tarjoan jonkin kaikille mieleisen jalkiruoan, naposteltavat ja juomat. Antaa asiantuntijoiden kokata ne vegeruoat
Mutta toivottavasti aloittajan illalliset nyt ainakin menevat ihan putkeen.
Minäkin sanoisin vegaaneille suoraan, että kummoista sapuskaa ei ole tarjolla. Jos on ollenkaan.
Eli joko luvassa on suht ok tasoista lihansyöjille ja ihan vain jotain vatsantäytettä vegaaneille, tai sitten joku heistä tulee auttelemaan kokkaamisessa. Silloin on sanomattakin selvää, ettei diiliin kuulu mahdollisuus yrittää käännyttää lihansyöjiä vegaaneiksi.
Seitsemän Saarioisten maksalaatikoa ja jokaiselle lasi vettä.
Aika monikin on ehdottanut vegaaniruokaa koko poppoolle. Joudun hylkäämään ehdotuksen, koska minun kutsumilleni lihansyöjille juuri se liha on se, mistä he pitävät eniten. Voisivatko he pitää vegaaniruuastakin? Voihan se olla, tosin sitten saisi mieluiten olla minua taitavampi vegekokki.
Siinäkin tapauksessa illassa olisi mainittu käännyttämisen maku. Vähän kuin menisit katsomaan uutta asuntoa, ja surautettuasi autolla ovelle, esittelijä sanoisi ettei siellä ole autopaikkoja kun osa asukkaista vastustaa autoilua. Mutta kokeilehan julkisia, tuosta menee bussi!
Illan tarkoitus on järkätä mukava tilaisuus kaikille ilman sellaista fiilistä, että jonkun valinnat jyräävät toisen valinnat. Eli siksi ei auta kuin tehdä kaksi ruokalajia. Jos menee hankalaksi, jatkossa voi sitten miettiä toista ratkaisua. JOS suostun toiste vastaavaa järjestämään :D
ap
Minä en tuollaiselle porukalle suostuisi kokkaamaan. Tää on ihan älytöntä nykyään näiden ruokavalioiden kanssa. Ja normisyöjät joutuvat joustamaan ja kärsimään, jos mennään jollain vegaanisella tai gluteenittomalla reseptillä. Tarjoaisin drinkit kotona ja sitten jonnekin ravintolaan syömään, missä jokainen saa tilata ihan niin kaiketonta kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hieno illallinen pitää olla? Kuulostaa siltä, että kyseessä olisi suht epämuodollinen illanvietto?
Jos tulkitsin oikein, tarjoaisin pääruuaksi sosekeittoa (joka käy kaikille) ja lisäksi paria laatua suolaista piirakkaa (valitse täytteet niin, että kaikille on jotain). Ehkä myös salaatti.
Jälkiruuaksi mutakakku kermavaahdolla ja marjoilla.
Sosekeittoa vieraille? Vauvanruokaa? Et voi olla tosissasi.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010852224.html
Tarjoa keittoannokset rouhitulla mustapippurilla, possunkylkipaloilla ja leipäkuutioilla viimeisteltynä.
Vinkki! Vegeversioon ripotellaan päälle paistetun possunkyljen sijaan rapeaa paahdettua sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuollaiselle porukalle suostuisi kokkaamaan. Tää on ihan älytöntä nykyään näiden ruokavalioiden kanssa. Ja normisyöjät joutuvat joustamaan ja kärsimään, jos mennään jollain vegaanisella tai gluteenittomalla reseptillä. Tarjoaisin drinkit kotona ja sitten jonnekin ravintolaan syömään, missä jokainen saa tilata ihan niin kaiketonta kuin haluaa.
Et siis pidä haasteista ja uusista asioista. Pysy vaan kotona, niin et joudu epämukavuusalueellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis pidä haasteista ja uusista asioista. Pysy vaan kotona, niin et joudu epämukavuusalueellesi.
Vegaanitkin voivat siirtyä epämukavuusalueelle ja nauttia liharuuasta. Se on aina helpppoa vaatia epämukavuusalueelle siirtymistä muilta, kun itse vain asettaa vaatimuksia ja rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa porukassahan lihan syömättömyys taitaa olla normi, ja sekasyöjä se poikkeus.
Nykyään jokaisella pitää olla joku oma valinta, jota kaikilla muilla ei ole. Oli se sitten lacto-ovo-vegetaristi tai vegaani jonka viinin ja karkkienkin pitää olla vegaanisia. Toivottavasti lihansyöjät eivät kopioi tätä. Siinä vasta onkin soppa kun meillä on näiden lisäksi Suomi--Finland-veggie-octopuscarnivore joka syö vain eettisesti metsästettyä riistaa ja kieltäytyy kaikilla saastuttavilla aluksilla ulkomailta tuoduista kasviksista.
Pyydä ChatGPT:tä eli tekoälyä luomaan sinulle kaikkiin määritteisiin sopiva menu valmistusohjeineen.
Tää on selkeesti keksitty avaus. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanitkin voivat siirtyä epämukavuusalueelle ja nauttia liharuuasta. Se on aina helpppoa vaatia epämukavuusalueelle siirtymistä muilta, kun itse vain asettaa vaatimuksia ja rajoituksia.
Ei se vegaanin vatsa sulata sitä lihaa, kun ei ole tottunut. Ihan takuulla saisi vatsanpuruja. (Mä olen muuten itse paatunut pihvinpurija.)
Ja miksi yrität muuttaa ystäviäsi? Miksi yleensä ovat edes ystäviäsi, jos päsmäät.
Vierailija kirjoitti:
Ap on käsittääkseni suostunut jo ja kaipaa nyt vinkkejä. Sun oma omituinen paasaaminen ei auta ketää. Löytyykö sulla edes ystäväpiiristä tuollaista komboa?
Alkuun sienicapuccino kaikille. Sitten ruokaisa salaatti, jonka lisukkeet syöjät saavat koota itse. Lisukkeina esim savulohi, nyhtöbroileria tai paahtopaistia jotain tofujuttua noille vekaaneille. Ruokaisan salaatin vaihtoehdoksi tacoja joihin voii itse koota täytteet kuten salaatissa. Salaatin seuraksi paahdettua valkosipulipatonkia, ja kaupasta saa valmiina gluteinittomiakin leipiä. Jälkkäriksi hedelmiä ja juustoja. SIinä se.
Vierailija kirjoitti:
Tää on selkeesti keksitty avaus. 0/5
Mitä väliä sillä on vaikka olisi keksitty? Ihan totuudenmukainen kuitenkin ja voisi hyvin olla totta.
Itse keliaakikkona vähän jännittäisi syödä. Kun on monta erityisruokavaliota huomioitavana, niin riski kasvaa sille, että jossain kohtaa menee pieleen (esim. muistaa katsoa ruokaan käytettävästä ainesosasta vegaanisuuden, muttei gluteenittomuutta).
Eikö tyyliin nyyttärit olisi helpommat tuossa tilanteessa?
On olemassa myös jälkiruokacharcuterie. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon esimerkkejä.
Mainitsepa tuo ranskalaiselle, hän repii pelihousunsa🤣
Charcuterie on suoran suomennettuna "leikkeleet"