Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voimme saada lesken pakotettua pois asunnosta, jota hän ei omista?

Vierailija
05.01.2025 |

Eli olemme perineet isämme ja haluamme lesken nyt isän omistamasta talosta pois. Hän väittää, että hänellä on hallintaoikeus. Miten saamme hänet pois? Kiire!

Kommentit (292)

Vierailija
201/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko lesken hallintaoikeus vähentää perintöveroa?

En muista tarkkaa lukua mutta ei paljoa verrattuna haittaan.

Toivon todella ettet itse menetä puolisoasi, ja muutu haitaksi.

Vierailija
202/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrasimme yläkerran huoneet TUTULLE kaverille 7kk niin leski jo muutti pois. palautimme ilomielin vuokra rahat kaverille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko leskellä varaa asua siinä talossa, eli ainakin lämmitys, sähkö, vesilaskut, jätehuolto, kiinteistövero, tms.?

Kiinteistöveron maksaa omistaja.

Eikä maksa. Kiinteistöveron maksaa omistaja tai omistajan veroinen haltija=leski.

Vierailija
204/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leski. Asun hallintaoikeudella. Maksan kiinteistöverot ja remontit. Ihan mielelläni maksan, en rasita kenenkään kukkaroa. Syy: mitään ei täältä mukaansa saa. Voin ylpeydellä jättää hyväkuntoisen asumuksen jälkeeni seuraavalle sukupolvelle. Silloin kyllä innoissaan luetellaan kiinteistönvälittäjälle kaikki remontit, etsitään niistä tietoja haukkana. Sitten kun se remonttien tekijä on vainaa. Sitten vihdoin sen kiitoksenkin saa. 

Vierailija
205/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tarkkaa lukua mutta ei paljoa verrattuna haittaan.

Toivon todella ettet itse menetä puolisoasi, ja muutu haitaksi.

Tosiaan toivon että siihen mennessä olen tienannut jotain itselleni, enkä jää muiden riesaksi. -eri

Vierailija
206/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä niin typerä laki kuin vain voi olla.

Jäänne ajalta, kun naiset ei olleet työelämässä.

Laki on vuodelta 1983. Kyllä silloin naiset olivat työelämässä.

Vierailija
207/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottamaan ette pysty. Voittte yrittää tarjota toista asuntoa hänen asuttavakseen samoilla ehdoilla, jos hän suostuisi siirtämään oikeutensa sinne. 

Korjatkaa, jos olen väärässä:

Lesken oikeus on vain kuolinpesän asuntoon. Muuttaa voi vapaasta tahdostaan, mutta siinä uudessa asunnossa hän on vain ns. tavallinen asukas 

Periaatteessa olet oikeassa, mutta leski ja perilliset voivat molempien niin halutessa tehdä sopimuksen, jossa lesken hallintaoikeus siirretään koskemaan toista asuntoa. Joskus leski ihan mielellään muuttaa pienempään asuntoon ja perilliset saavat näin osan perinnöstään käyttöönsä, jos uusi asunto on halvempi kuin mitä alkuperäisen asunnon myynnistä saadaan.

Vierailija
208/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silloin oli varmaan leskiä jotka eivät olleet päässeet juuri työelämään. Nyt olisi aika päivittää tämä, niin paljon uusioperheitäkin. 

Vierailija
209/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy perintö- ja lahjaverolain 10 pykälän 2 momentista. Vähennystä ei tehdä suoraan verosta vaan omaisuuden arvosta, jonka perusteella vero määräytyy.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1940/19400378#L2P10

Vierailija
210/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leski luopuu hallintaoikeudestaan, siitä tehdään kirjallinen sopimus. Verottaja katsoo sen lahjaksi, ja siitä edusta mikä rintaperillinen tästä saa lasketaan lahjavero. Aika usein on asunto yhdessä hankittu eikä se vaimonkaan osuus ihan mitätön ole ollut. 

Vierailija
211/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tehnyn niin,että on itsekin muuttanut perittyyn asuntoon , jossa leski majailee? Tilanne olisi herkullinen, jos leski olisi odottanut tilanteensa jatkuvan mukavasti puolison kuoltua, ja yhtäkkiä kämppään tunkisikin puolison lapsi. Voihan osan kämppää myös vuokrata, jos sen kerran omistaa. Ei olisi sekään varmaan leskelle mieluisa tilanne.

Luulen,että lapset usein vain haluavat eroon kiinteistöstä, eivätkä halua olla tekemisissä äitipuolen kanssa. Näin leski pääsee helpolla, mutta itse haluaisin kyllä vähän haastaa eukkoa tai ukkoa.

Vierailija
212/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan tehnyn niin,että on itsekin muuttanut perittyyn asuntoon , jossa leski majailee? Tilanne olisi herkullinen, jos leski olisi odottanut tilanteensa jatkuvan mukavasti puolison kuoltua, ja yhtäkkiä kämppään tunkisikin puolison lapsi. Voihan osan kämppää myös vuokrata, jos sen kerran omistaa. Ei olisi sekään varmaan leskelle mieluisa tilanne.

Luulen,että lapset usein vain haluavat eroon kiinteistöstä, eivätkä halua olla tekemisissä äitipuolen kanssa. Näin leski pääsee helpolla, mutta itse haluaisin kyllä vähän haastaa eukkoa tai ukkoa.

Voisiko lain nojalla noin siis tehdä? 

Vierailija
213/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne ei saisi muuttaa?

Vierailija
214/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Sori nyt vaan, mutta kun leskellä on se hallintaoikeus, niin ei siihen voi kukaan perillinen tunkea asumaan tai laittamaan taloon vuokralaisia. Ajatteleppa sinne asti, että olisit itse siinä lesken asemassa. Surun lisäksi ahneet perilliset siinä pörräämässä. S-tana, mitä porukkaa. 

Vierailija
215/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on mun rahat ja mä haluan ne heti !!!

Tarviin uuden tatuoinnin.

Vierailija
216/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne ei saisi muuttaa?

Lapsikulta, se hallintaoikeus.

Vierailija
217/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on mun rahat ja mä haluan ne heti !!!

Tarviin uuden tatuoinnin.

Ei kaikista asunnoista välttämättä saa rahaa. Varsinkin nykypäivänä, kun väki vähenee. Mitä pidempään leski asuu asunnossa, sitä enemmän joudut maksamaan kuluja (esim. vastikkeet), ja sitä enemmän pitäisi tulla myyntivoittoa jotta voisi mistään rahoista puhua. 

Vierailija
218/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehetkin jää leskeksi. Pitääkö heidänkin luopua samalla tavalla kodistaan että nuoriso saa pistää kaiken myyntiin?

Vierailija
219/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja leski. Vaimoni kuoli etenevään rappeuttavaan sairauteen. Ostimme asunnon yhdessä, hän oli hyväpalkkainen ja koulutettu, kuten minäkin. Hänellä oli tytär nuoruuden suhteestaan. Meillä on ollut läheiset välit toistemme kanssa. Vaikea edes kuvitella, että tytärpuoleni haluaisi minut ajaa tästä vaimon kanssa hankitusta kodista omien etujen ja pikavoittojen takia. Miten voi edes tulla mieleen tämmöinen. Hän saa aikanaan puolet jäämistöstä. Oma puoleni menee sisarusteni lapsille. 

Rakastakaa toisianne. Sammuttakaa ahneuden palo.

Vierailija
220/292 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja leski. Vaimoni kuoli etenevään rappeuttavaan sairauteen. Ostimme asunnon yhdessä, hän oli hyväpalkkainen ja koulutettu, kuten minäkin. Hänellä oli tytär nuoruuden suhteestaan. Meillä on ollut läheiset välit toistemme kanssa. Vaikea edes kuvitella, että tytärpuoleni haluaisi minut ajaa tästä vaimon kanssa hankitusta kodista omien etujen ja pikavoittojen takia. Miten voi edes tulla mieleen tämmöinen. Hän saa aikanaan puolet jäämistöstä. Oma puoleni menee sisarusteni lapsille. 

Rakastakaa toisianne. Sammuttakaa ahneuden palo.

Kaikkien tilanne ei ole samanlainen kuin sun