Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voimme saada lesken pakotettua pois asunnosta, jota hän ei omista?

Vierailija
05.01.2025 |

Eli olemme perineet isämme ja haluamme lesken nyt isän omistamasta talosta pois. Hän väittää, että hänellä on hallintaoikeus. Miten saamme hänet pois? Kiire!

Kommentit (292)

Vierailija
281/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laskujeni mukaan on 78.kerta, kun kirjoitat tämän. Voisitko lopettaa tuon tarinan toistamisen.

En voi, mutta en koskaan toista tarinaa tarpeettomasti. Uskon, että mummon neuvoista on apua monille ja ne toimivat mitä erilaisimmissa tilanteissa. Siksi haluan jakaa niitä aina, kun ne tuntuvat sopivilta. Mummon perintö velvoittaa.

Totisesti minä sanon teille: tuon tekstin kirjoittajalla on paikka vanhurskasten tykönä.

Vierailija
282/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että näitä perhe- ja perintöoikeuksia ei muutella ei sitten millään! Ne on kuin kivikaudelta edelleen. Ihmiset saattaa olla sen pari vuotta yhdessä. Inhottavaa koko suvun saada riesaksi joku tuntematon pahimmassa tapauksessa vuosiksi, tai vuosikymmeniksi... Siinäpähän makselet veroja sit. 

Haluatko mieluimmin uk systeemin missä lapset voi jättää kokonaan ilman perintöä jos siltä tuntuu. Se vaikuttaa paremmalta,jokainen päättäköön omista rahoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

👉Mummåt on parhautta, mummåt rokkaa!

Mun isäni arvostaa yhä naiskauneutta

ja tapailee vielä seniorinakin tyylidaameja.

Mutta hän on sanonut, ettei ikinä 

nissään olosuhteissa enää muuta

yhteen samaan huusholliin naisen kanssa.

Ei enää koskaan. Vain äitini oli vihitty

aviovaimo, kukaan toinen ei tule olemaan

vaimon paikalla. Näin isäni sanoo jämäkästi.

Vierailija
284/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen kuitenkin yleensä haluaa varmistaa että puolisonsa pystyy elämään hyvää elämää vielä senkin jälkeen kun itsestä aika jättää. Perintöveron voisi näissä tapauksissa kyllä jättää vaikka siihen ajankohtaan kun sen kodin saa haltuun, mutta onhan se aivan törkeää ehdotella että kuolleen puoliso heitettäisiin kodistaan pihalle. 

Haluaisitteko itse että puolisonne heitettäisiin pihalle kuolemanne jälkeen? 

No yhtä lailla törkeää se on lesken elellä perillisten kustannuksella. Eri asia, jos hallintaoikeuden haltija olisi vastuussa myös kustannuksista, sitten asiassa olisi jotain järkeä.

Ei se ole perillisten kustannuksella elämistä, se on ehto siitä että sen perinnön saa. Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan jos tuollaiseen tilanteeseen ei halua. 

Vierailija
285/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleman jälkeen ei voi kun luottaa, että jälkeläiset kunnioittavat testamenttia ja lakia . Leski jää näiden varaan, kun se puolustaja-puoliso on kuollut. Kuolemalla ei pitäisi enää lisää lyötyä lyödä, se on aina läheisimmille järkytys muutenkin. Lesken nimi on kuolinilmoituksessa aina ensin.

Mutta lapsia saa sitten lyödä laittamalla heidät maksamaan valtaosa kuluista? Asia kunnossa. Harvassa ovat niin vanhat ihmiset Suomessa, joilla ei ole ollut mahdollisuutta käydä töissä ja kustantaa itse vanhuuden elämisensä. 

Tässähän on selivitety, että leski maksaa asumiskulut ja jopa kiinteistöveron. Perilliset saa verohuojennuksen. Mitä ne perilliset vielä maksaa? Toki jos pakollisia remontteja tulee niin ne, mutta mitään pintaremppoja lesken tahdon mukaan ei ole pakko tehdä. Ne leski maksaa itse jos haluaa maalailla yms. Siinäkin on siis kohtuus. Joten miten ne perilliset maksaa valtaosan kuluista? Leskihän ne kulut isolta osalta maksaa. Kuten toki kuuluukin.

Vierailija
286/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. Kattikeitto on palstan ikiklassikko.

Tämän tiedämme.

Mä pidän miehestä, joka osaa kokata.

Todella puoleensavetävää.

Meillä ei siten kissoja eikä kaneja/marsuja

todellakaan pataan heiteltäisi, ehei. 😄

Meillä olisi laaja reseptirepertuaari.

Maskuliininen, itsenäinen, urallaan

menestyvä, mutta silti miehenä

yhteistä pesäämme arvostava + vahvasti 

estetiikantajuinen. Laatutietoinen, 

monitaitoinen, siisti, pedantti 'kodinhenki'

on juuri sellainen Mies, jonka kanssa todella

voisin suunnitella kahden erilliskämpän

sijaan Yhteistä Kotia. Meidän Kotiamme.

Vierailija
287/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tämän hetken leski on 80 vuotias nainen. Näillä on harvoin mitään hyvää omaa eläkekertymää, koska ovat lasten ollessa pieniä olleet kotiäiteinä ja sen jälkeen usein pätkätöissä, joista ennen ei kertynyt eläkettä. Ilman asumisoikeutta ja leskeneläkettä nämä olisivat todella pulassa. Nuoremmilla on usein eläkekertymää ja omaa omaisuutta, joten asumisoikeuttakin voitaisiin muuttaa. Ehkä määräaikaiseksi niin, että se olisi yhtä pitkä kuin avioliitto oli. 

Tämäkin kuulostaa reilummalta. Mutta itse olen tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa, että vainajan leski on 50-vuotias. He ovat olleet aviossa 15 vuotta. Ei mun tai mieheni tee mieli maksaa hänen elämistään kun ei meille mitenkään tärkeä ihminen, eikä ole taetta että asunnon myymisestä si

Näinpä. Mua on oikeasti vähän järkyttänyt jotkut noista reaktioista. Ihmiset oikeasti ajattelevat, että on kohtuutonta ettemme halua vuosikymmeniksi sitoutua käytännössä vieraan ihmisen elättämiseen. Ja jos haluaisin että kaiken riskin ja vaivannäön jälkeen saataisiin jotain voittoa asunnon myymisestä, niin se on kauhea ajatus. Ajatus siitä että olisimme sitten vielä vastuussa lapsellemme tai dvv:lle siitä miten asunnon kanssa toimitaan on kyllä liikaa. 

Siis miten te tätä leskeä elätätte? Jos hän maksaa asumisensa kulut, jopa sen kiinteistöveron. Te saatte verohuojennuksen. Miten te häntä siis elätätte? Olis hauska tietää. Käytte ostamassa hänelle ruokakasseja tai maksatte laskujaan? Isännehän häntä edelleen avustaa omaisuudellaan, ette te. Omaisuus kun siirtyy lopullisesti teille vasta lesken kuoltua. Näin isänne on halunnut omaisuudellaan tehdä. 

Vierailija
288/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ihan millään! Hänellä on oikeus asua asunnossa kuolemaansa saakka. Te myös maksatte kiinteistöverot ja mahdolliset pakolliset remontit.

Asunnosta oli klai kyse. Eiköhän ne silloin voi lisätä yhtiövastikkeeseen, jolloin leski maksaa ne remonttikustannusten lyhennykset. Jos ei maksa, niin taloyhtiöhän ottaa jossainvaiheessa asunnon hallintaansa. Jos tässä tilanteessa leski ei halua jäädä asunnottamaksi, hän muuttaa muualle, jolloin menettää hallintaoikeuden.

Vierailija
289/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan tehnyn niin,että on itsekin muuttanut perittyyn asuntoon , jossa leski majailee? Tilanne olisi herkullinen, jos leski olisi odottanut tilanteensa jatkuvan mukavasti puolison kuoltua, ja yhtäkkiä kämppään tunkisikin puolison lapsi. Voihan osan kämppää myös vuokrata, jos sen kerran omistaa. Ei olisi sekään varmaan leskelle mieluisa tilanne.

Luulen,että lapset usein vain haluavat eroon kiinteistöstä, eivätkä halua olla tekemisissä äitipuolen kanssa. Näin leski pääsee helpolla, mutta itse haluaisin kyllä vähän haastaa eukkoa tai ukkoa.

Tämä ei onnistu, koska leskellä on hallintaoikeus asuntoon. Hän siis päättää ketkä siellä asuvat, ei ne perilliset. Ei siis voi muuttaa sinne eikä vuokrata toiselle. Se on laitonta. Leski yksin hallitsee asuntoa.

Vierailija
290/292 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

laskujeni mukaan on 78.kerta, kun kirjoitat tämän. Voisitko lopettaa tuon tarinan toistamisen.

En voi, mutta en koskaan toista tarinaa tarpeettomasti. Uskon, että mummon neuvoista on apua monille ja ne toimivat mitä erilaisimmissa tilanteissa. Siksi haluan jakaa niitä aina, kun ne tuntuvat sopivilta. Mummon perintö velvoittaa.

Totisesti minä sanon teille: tuon tekstin kirjoittajalla on paikka vanhurskasten tykönä.

Mummo on ihana 👵🏻 💕💕💕. Mutta kissakeitto on hyvää myös 🐱🍖🍲😋 En tiedä kummasta tykkään enemmän.

Vierailija
291/292 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen kuitenkin yleensä haluaa varmistaa että puolisonsa pystyy elämään hyvää elämää vielä senkin jälkeen kun itsestä aika jättää. Perintöveron voisi näissä tapauksissa kyllä jättää vaikka siihen ajankohtaan kun sen kodin saa haltuun, mutta onhan se aivan törkeää ehdotella että kuolleen puoliso heitettäisiin kodistaan pihalle. 

Haluaisitteko itse että puolisonne heitettäisiin pihalle kuolemanne jälkeen? 

No yhtä lailla törkeää se on lesken elellä perillisten kustannuksella. Eri asia, jos hallintaoikeuden haltija olisi vastuussa myös kustannuksista, sitten asiassa olisi jotain järkeä.

Ei se ole perillisten kustannuksella elämistä, se on ehto siitä että sen perinnön saa. Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan jos tuollaiseen tilanteeseen ei halua. 

Minä olen maksanut puolet eli 250 000 € tästä asunnosta. Miten elän perillisten kustannuksella? Asunnosta ei ole rahoitusvastiketta, minä maksan hoitovastikkeen. Näinhän se lain mukaan menee. 

Vierailija
292/292 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan hänellä on elinikäinen asumisoikeus ja sen lisäksi oikeus pitää yhteinen koti-irtaimisto jakamattomana hallinnassaan. Voitte yrittää järjestää hänelle mieleisemmän asunnon. Jospa sitten suotuisi muuttamaan.

Tarkennus. "tavanomainen asuinirtaimisto". Esim taide ei kuulu tähän, eli jos picassoja löytyy seiniltä ne perijät voivat noutaa pois.

MITES JOS NE ONKIN LESKEN OMAISUUTTA