Miten voimme saada lesken pakotettua pois asunnosta, jota hän ei omista?
Eli olemme perineet isämme ja haluamme lesken nyt isän omistamasta talosta pois. Hän väittää, että hänellä on hallintaoikeus. Miten saamme hänet pois? Kiire!
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että leski voisi vaikka vuokrata tuon asunnon eteenpäin, saada siitä vuoratulot ja muuttaa itse muualle? Jos näin, niin sairastahan tuo on.
Ei. Jos leski muuttaa asunnosta pois, hän menettää hallintaoikeuden asuntoon. Hän voi ottaa vuokralaisen rinnalleen, mutta hänen täytyy asua itse asunnossa. En tiedä, miten tuo asuminen määritellään, riittääkö siihen pelkkä kirjoilla olo, jos voidaan todistaa, että hän tosiasiallisesti asuu toisaalla.
Paljonko lesken hallintaoikeus vähentää perintöveroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä aika epäoikeudenmukainen juttu useinkin perillisten kannalta, etenkin jos joutuu maksamaan kalliita putkiremontteja tms.
Mutta ei kai se leski siinä ihan ilmaiseksi saa asua, maksaa ainakin yhtiövastikkeen.
Me asutaan hyvässä taloyhtiössä. Neliöitä
on toistasataa ja yhtiövastike 280 e. Remonteista, mm putki, velka on 970 e kk. Mielelläni asuisin tässä maksamalla 280 e ja joku toinen loput
Isäni kuoltua perin testamentin mukaan puolikkaan hänen ja avovaimonsa yhteisesti omistamasta asunto-osakkeesta. Avovaimolle oli määrätty hallintaoikeus asuntoon.
Puolikkaan asunnon omistavana mun velvollisuuksiin kuuluu puolet remonttikustannuksista, leski maksaa muut kulut yksin. Perinnöksi sain tähän rinnalle myös puolikkaan kesämökin, jonka kustannukset jakautuu puolik
Isäs oli tyhmä kun ei tehnyt avioehtoa tai ostanut muijan kanssa puoliksi asuntoa.Ketään ei kannata etättää.Muuta kämppään , kyllä se leski lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällainen parjattu äitipuoli-leski. Perintöä tuli kahden iinteistön verran, joista toinen on vapaasti myytävissä, toisessa asun hallintaoikeudella, jonka ansiosta kiinteistön arvo alentui verottajalla niin ettei perintöveroa tullut.
Olen tehnyt paljon korjauksia ja remontteja, mm. jätevesijärjestelmän nykyaikaistaminen ja useamman ulkorakennuksen tulkkaus ja lattioiden uusiminen. Olen myös maalannut talon. Yhtään en ole rintaperillisiä laskuttanut mistään, vaikka lain mukaan kiinteistön arvoa nostavista remonteista osa kuuluisi heille. En ole raaskinut laskuttaa mitään, kun ovat vielä nuoria ja aikuiselämää opettelevia.
Onko oikein että remontteihin käyttämäni, omalta biologiselta isältäni perityt rahat, siirtyvät tämän parjatun äitipuolen kautta kerran mieheni jälkeläisille? Minullakin on poika, hänen tulevan mahdollisen perintönsä nyt käytän lapsipuolteni tulevan omaisuuden ylläpitoon.
No muut pois, miksi et alumpetin ostanut 50 % kiinteustöstä mieheltäsi niin siirtyi se osa pojallesi.olethan saannut asua löhes ilmaiseksi vuodikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaista lienee pikemminkin se, että Suomessa leski ei peri jos menehtyneellä on lapsia (koskee myös yhteisiä lapsia) ellei ole tehty testamenttia. Silloinkin lapsilla on oikeus lakiosaan ja välttämättä muuta perittävää omaisuutta kuin asunto ei ole.
Hyvin harvoin lapsi on ollut tavalla tai toisella kartuttamassa vanhempansa omaisuutta. Sen sijaan on yleisestä, että pariskunta on saanut kerättyä omaisuutta yhdessä, moni tyhjästäkin, osa esimerkiksi jopa 60 vuoden ajan.
Puolison lähtöjohtainen ohittaminen perinnön osalta Suomen laissa lienee liittynyt maatilojen jatkuvuuteen. Se ei ole enää tätä päivää.
Eri maissa on huomattava kun erilaisia käytäntöjä ja monissa muissa Euroopan maissa leski(kin) perii. Niinkin lähellä kuin Ruotsissa leski menee lasten edelle perimysjärjestyksessä ja lapset saattavat periä vasta tämän kuoleman jälkeen.
Jos se leski on osallitunut 60 v ajan omaisuufen hankintaan niim silloin sitä omaisuutta on lesken nimissä.esim asuntolaina otettunpuoliksi tai kun puoliso ostaa puolet kun muuttaa kämppään.
Vapaamatkustajille ei ole omaisuutta kertynyt.
Oli pakko tehdä koska lahoja hirsiä, vessan putket tukossa, kosteusvaurioita, huopakatto vielä uusittava. Ei ole olemassa ilmaista asumista. Kaikesta on pidettävä huoli. Enkä muuta pois. On palvelus rintaperillisille ja koko kansakunnalle että vanhoista rakennuksista pidetään huoli. Joku ne maksaa. Tällä kertaa minä. Ei aina voi vaan myydä, ja korjausvelkaista ei moni ota ilmaiseksikaan.
Ette saa eukkoa ulos rehellisin keinoin, mutta epärehellisin keinoin saatte kyllä.
Asunnossa voi alkaa kummittelemaan, siellä voi käydä rosvoja viikoittain, siellä voi alkaa löytyä rottia, luteita, torakoita, sinne voi eksyä liivimiehiä ja poliisi voi löytää sieltä huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Ette saa eukkoa ulos rehellisin keinoin, mutta epärehellisin keinoin saatte kyllä.
Asunnossa voi alkaa kummittelemaan, siellä voi käydä rosvoja viikoittain, siellä voi alkaa löytyä rottia, luteita, torakoita, sinne voi eksyä liivimiehiä ja poliisi voi löytää sieltä huumeita.
Sohvalta voi löytyä nukkumasta tuntematon asunnoton, joka kerta uusi. Asunnossa voi alkaa kuulua ääniä. Asuntoon saattaa alkaa tulla ovelle isoja ulkomaalaisjoukkoja jotka on kutsuttu juhliin. Puhelimessa kysytään kamaa tunneittain ja sitä tullaan ostamaan ovelta, narkit majoittuvat käytävään odottamaan uutta lastia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohvalta voi löytyä nukkumasta tuntematon asunnoton, joka kerta uusi. Asunnossa voi alkaa kuulua ääniä. Asuntoon saattaa alkaa tulla ovelle isoja ulkomaalaisjoukkoja jotka on kutsuttu juhliin. Puhelimessa kysytään kamaa tunneittain ja sitä tullaan ostamaan ovelta, narkit majoittuvat käytävään odottamaan uutta lastia..
Asiaa! This is THE way!
Pitkäkestoinen kuntotutkimus-, homekoira-, muurahaissyötti-, kattoremontti-, ikkunaremontti-, piharemontti- ym sirkus kannustaa muuttopuuhiin. Voisiko tonttia harkita lohkottavaksi, niin siihen tulisi hänen seurakseen taloraksa?
Vierailija kirjoitti:
Ikäkertoimen mukaan. Mitä nuorempi leski, sitä suurempi alennus. Olin 55 kun mieheni kuoli, ja hänen vielä alaikäiset lapsensa säästyivät kokonaan perintöverolta. Nyt kumminkin ärhäköivät asumisoikeudestani kun haluaisivat myydä. Eivät millään ymmärrä että isänsä ajatteli, että kun minä kuolen, heillä on jo mahdollisuus maksaa perintöverokin. Niin tai näin, tuntuu menevän väärinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Rupeatte "kummittelemaan" talossa öisin. Outoja kolahduksia vintiltä, valojen syttymistä ja sammumista, hentoa itkua tai naurua viereisestä huoneesta, tummia hahmoja ikkunassa ja sen sellaista.
Ja leski hommaa sinne jonkun moottoripyöräkerholaisen turvakseen ja sen jälkeen todella vain kummittelette öisin.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko tehdä koska lahoja hirsiä, vessan putket tukossa, kosteusvaurioita, huopakatto vielä uusittava. Ei ole olemassa ilmaista asumista. Kaikesta on pidettävä huoli. Enkä muuta pois. On palvelus rintaperillisille ja koko kansakunnalle että vanhoista rakennuksista pidetään huoli. Joku ne maksaa. Tällä kertaa minä. Ei aina voi vaan myydä, ja korjausvelkaista ei moni ota ilmaiseksikaan.
Mutta kun lain mukaan ei ole yksiselitteistä, että joutuisit maksamaan nuo remontit. Monesti leski ei joudu niitä maksamaan, koska ne teoriassa korottavat asunnon arvoa. Oikeastihan remontit harvoin lisäävät hintaa yhtä paljon kuin ne maksoivat, mutta tällainen kanta kuitenkin on.
Pahimmillaan voi käydä niin, että perillinen ei voi perintökaaren vuoksi luopua perinnöstään, muttei saa sitä myytyäkään koska leski asuu siellä. Joutuu sitten käyttämään rahojaan remonttiin, joka ei sitten loppujaan tuota mitään kun asunto viimein päästään myymään. Taloyhtiöissä näin voi helposti käydä.
Vierailija kirjoitti:
Typeriä neuvoja. Jos tuota aletaan tutkia, niin mitä luulet, kuinka nopeasti aletaan epäillä kiinteistön omistajaa. Ei kannata pitää muita yhtä tyhmänä mitä itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeriä neuvoja. Jos tuota aletaan tutkia, niin mitä luulet, kuinka nopeasti aletaan epäillä kiinteistön omistajaa. Ei kannata pitää muita yhtä tyhmänä mitä itse on.
Seuraa illan ylimääräinen uutislähetys. Poliisi tutkii tapausta, jossa perillisen epäillään järjestäneen isänsä lesken taloon kummituksia.
Ei mikään asunto-omaisuus pysy arvossaan ilman remontteja. Isommat remontit voisi varmaan jakaa puoliksi lesken kanssa. Paitsi jos hän on jo todella iäkäs. Silloin on parempi vaan maksaa, kun myyntivaiheessa sillä on suuri merkitys että remontteja on tehty, mm. putkiremontit. Rahat tulee silloin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun lain mukaan ei ole yksiselitteistä, että joutuisit maksamaan nuo remontit. Monesti leski ei joudu niitä maksamaan, koska ne teoriassa korottavat asunnon arvoa. Oikeastihan remontit harvoin lisäävät hintaa yhtä paljon kuin ne maksoivat, mutta tällainen kanta kuitenkin on.
Pahimmillaan voi käydä niin, että perillinen ei voi perintökaaren vuoksi luopua perinnöstään, muttei saa sitä myytyäkään koska leski asuu siellä. Joutuu sitten käyttämään r
Teen remontit ja maksan mielelläni lapsipuolteni hyväksi. He ovat yhtä rakkaat minulle kuin olivat isälleen.
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa lukua mutta ei paljoa verrattuna haittaan.
Isäni kuoltua perin testamentin mukaan puolikkaan hänen ja avovaimonsa yhteisesti omistamasta asunto-osakkeesta. Avovaimolle oli määrätty hallintaoikeus asuntoon.
Puolikkaan asunnon omistavana mun velvollisuuksiin kuuluu puolet remonttikustannuksista, leski maksaa muut kulut yksin. Perinnöksi sain tähän rinnalle myös puolikkaan kesämökin, jonka kustannukset jakautuu puoliksi. Tasapuolisuuden vuoksi leski kuitenkin maksaa mökin käyttökulut, koska mulla ei ole mitään tarvetta mökille. Meillä on omakin kesämökki, joten en käy tuolla edes vuosittain. Mulla ei ole edes avaimia mökkiin.
Tilanne on mun kannalta tosi ikävä, koska perintö toi mulle vain kuluja, mutta halusin sen silti ottaa vastaan. Isänikin halusi mun ottavan sen vastaan, olimme asiasta puhuneet jo etukäteen. Jos olisi mahdollista, laittaisin omat puolikkaani lihoiksi saman tien, mutta puolikkaiden myynti muille kuin leskelle on käytännössä mahdotonta. Leski taas ei pysty varojensa puolesta lunastamaan niitä itselleen.