Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millon on päästy eläkkeelle 58-vuotiaana?

Vierailija
05.01.2025 |

Palstalla näin väitetään. Edeltäjäni oli 63, tulin hänen tilalleen. Äitini oli kuollessaan 63 eikä ehtinyt päivääkään olla eläkkeellä. Tiedän että valtion viroista on päästy aikaisin ja tietyistä kuten rajavartijat, poliisit ja palomiehet jo viisikymppisenä, mutta ei enää vähään aikaan. Mutta palstalla väitetään että suunnilleen kaikki olisivat joskus päässeet. Millon tämä on ollut? Äiti kuoli 90-luvulla. Isäni oli aiemmin mutta sairauseläkkeellä. 

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini pääsi eläkkeelle 58 vuotiaana 90-luvun alkuvuosina. Yrityksellä oli joku oma eläkejärjestelmänsä lisänä, tämä mahdollisti sen.

Sama isälläni, samana ajankohtana. Yritys oli bonuksena maksanut ylimääräistä eläkettä, mikä mahdollisti eläköitymisen 58-vuotiaana.Työvuosiakin toki oli takana paljon.   

Vierailija
22/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli erittäin yleistä jäädä eläkkeelle alle 60-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lamassa monet yritykset alkoivat siirtää 55-vuotta täyttäneitä ns. "eläkeputkeen" eli ensin työttömiksi pariksi vuodeksi (heillä ei kuitenkaan ollut työvelvoitetta) ja siitä eläkkeelle. 

Tätä virhettä maksetaan edelleen. Yhteiskunnalle TODELLA KALLISTA kun joku on eläkkeellä parhaimmillaan 50 vuotta.

Vierailija
24/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenmuinoin taisi työhistoriakin olla lähes aukoton. Mentiin firmaan töihin ja sieltä eläkkeelle.

Vierailija
25/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöt, joilla on ammatillinen eläkeikä, ovat aloittaneet työskentelyn julkisella sektorilla ennen heinäkuuta 1989. Tuolloin tietyissä ammateissa ja työtehtävissä vanhuuseläkeikä oli 5362 vuotta, vaikka yleinen eläkeikä oli 63 vuotta.

Esimerkiksi erityisluokanopettaja saattoi päästä eläkkeelle 55-vuotiaana ja peruskoulun opettaja 60-vuotiaana. Miehistöön kuuluvan poliisin eläkeikä oli 58 vuotta.

Ennen vuoden 2017 eläkeuudistusta ammatillinen eläkeikä saattoi olla jopa kymmenen vuotta yleistä eläkeikää alempi.

Ammatillisista vanhuuseläkeiistä luovuttiin vuonna 1989, mutta kuntatyöntekijät, joita muutos koski, saivat halutessaan säilyttää eläkeikänsä ilmoittamalla tahdostaan Kevalle. Vastaavasti valtiolla työskentelevät ilmoittivat asiasta Valtiokonttoriin.

Vierailija
26/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Balettitanssijat 45v. eläkkeelle.

Vierailija
27/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain valtion viroissa oli aikoinaan tietty määrä palvelusvuosia ja kun ne tuli täyteen, niin pääsi eläkkeelle. Oisko ollu 35 vuotta SP:ssä.

Armeija upseerien eläkeikä on ollut reilusti alle 40 vuotta. Joissakin viroissa on todella vaikuttanut työssäolovuodet. Olihan mielisairaanhoitajilla tai joissakin muissa hoitotöissä alempi eläkeikä?

Vierailija
28/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka 50-vuotias haluaa eläkkeelle? En minä ainakaan. 

Vierailija
29/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla oli erittäin yleistä jäädä eläkkeelle alle 60-vuotiaana.

Kannattaa muistaa, että ihmiset elävät nykyisin pidempään ja ovat paremmassa kunnossa.

Vierailija
30/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yhdessä yrityksessä jossa olin oli aiemmin naisille mahdollisuus jäädä 58 v mutta siitä jo aikaa

Vierailija
31/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, mie pääsin eläkkeelle 18-vuotiaana kun lääkäri totesi miut työkyvyttömäksi. Eli miun ei tarvinnut odottaa 58-vuotiaaksi.

Vierailija
32/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee nykyisinkin.

Esimerkiksi armeijan lentäjä on voinut tuohon ikään mennessä olla eläkkeellä jo 8 vuotta. Kyseessä on siis ihan ammatinvalintakysymys.

Ja vartalo on kuin kasikymppisellä.

Vierailija
33/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsee nykyisinkin.

Esimerkiksi armeijan lentäjä on voinut tuohon ikään mennessä olla eläkkeellä jo 8 vuotta. Kyseessä on siis ihan ammatinvalintakysymys.

Hitto kun en aikoinaan älynnyt ruveta mieheksi, mennä armeijaan ja siellä ruveta lentäjäksi! Olisin ollut hyvällä eläkkeellä jo vuosia. Tyhmistä valinnoista joutuu kärsimään.

Isäni on entinen ilmavoimien eversti. Sinne on joka vuosi parituhatta hakijaa ja muistaakseni pääsee 16, joten ei sinne vain kävellä sisään.

Vierailija
34/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit 16 v.

Harmi kun en syntynyt romaniksi. 😁👍

Vierailija
35/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 (monisairas) ja TE toimiston ohjaaja puhui minulle jo eläkkeelle jäämisestä... Mutta en tiedä veetuiliko hän ja miten se edes tapahtuisi.

Minulla on jo lääkärin lausunto etten pysty tekemään fyysisesti raskasta työtä yhden diagnoosin takia. Ohjaaja väitti että jos osallistuisin työkokeiluun, samalla selviäisi pystynkö vielä työntekoon. Se muka helpottaisi eläkkeelle jäämistä. 

Vierailija
36/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen?

Koska eihän eläkkeen saaminen estä töiden tekemistä. Minä ainakin ottaisin mielelläni täyden eläkkeen ja sitten sen lisäksi "harrastaisin" töissä käymistä. Tulisi aika muhkeasti rahaa joka kuukausi pankkitilille. Ja sitten jossei huvita mennä töihin niin voisi nauttia oloneuvoksen elämästä.

Vierailija
37/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan varhennetulle eläkkeelle pääsi 58v

Vierailija
38/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen?

Koska eihän eläkkeen saaminen estä töiden tekemistä. Minä ainakin ottaisin mielelläni täyden eläkkeen ja sitten sen lisäksi "harrastaisin" töissä käymistä. Tulisi aika muhkeasti rahaa joka kuukausi pankkitilille. Ja sitten jossei huvita mennä töihin niin voisi nauttia oloneuvoksen elämästä.

Juu, varmaan.

Vierailija
39/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen?

Juu, varmaan.

Kaikki ikätoverini tekevät juuri noin, myös minä ja mieheni.

t. 64-vuotias

Vierailija
40/238 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsee nykyisinkin.

Ja vartalo on kuin kasikymppisellä.

Miksi olisi? Lentäjillä on vuosittaiset tiukat terveystarkastukset. Siirretään toimistohommiin jos yhtään mitään kremppaa ilmenee. Ei siellä pistetä 80 miljoonan euron lentokonetta ohjaamaan puolikuntoista pilottia.