Millon on päästy eläkkeelle 58-vuotiaana?
Palstalla näin väitetään. Edeltäjäni oli 63, tulin hänen tilalleen. Äitini oli kuollessaan 63 eikä ehtinyt päivääkään olla eläkkeellä. Tiedän että valtion viroista on päästy aikaisin ja tietyistä kuten rajavartijat, poliisit ja palomiehet jo viisikymppisenä, mutta ei enää vähään aikaan. Mutta palstalla väitetään että suunnilleen kaikki olisivat joskus päässeet. Millon tämä on ollut? Äiti kuoli 90-luvulla. Isäni oli aiemmin mutta sairauseläkkeellä.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lamassa monet yritykset alkoivat siirtää 55-vuotta täyttäneitä ns. "eläkeputkeen" eli ensin työttömiksi pariksi vuodeksi (heillä ei kuitenkaan ollut työvelvoitetta) ja siitä eläkkeelle.
Minun äitini jäi 55 vuotiaana juurkin noin pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla ja osin 2000 luvun alkuvuosina työnnettiin väkisin 55 vitosia ja nuorempiakin eläkeputkeen. Ansiosidonnaisella tiettyyn ikään saakka, josta ansiosidonnainen ei enää katkennut 500 päivän jälkeen vaan jatkui ns. lisäpäivillä ja siitä sitten eläkkeelle 61 - 63 ikäisinä tai mikä nyt kelläkin oli eläkeikä.
Osa aktiivisista ihmisistä tykkäsi. Ne joille työ oli ainoa elämänsisältö ja ihmiskontaktit, ei tykänneet.
Itselläkin työt it alalla loppu 59 vuotiaana. 61 vuotiaaksi ansiosidonnaisen 500 päivillä ja siitä eteen päin lisäpäivillä 63 seen, jolloin jäin eläkkeelle. Työhaluja olisi ollut, mutta haastattelukutsuja ei tullut. No ei siinä mitään, mentiin systeemin ehdoilla. Tein vapaaehtoistöitä, toimin eri yhdistyksissä. Rakensin mökin, kalastin ja metsästin. Ja laajensin ystäväpiiriä työporukan ulkopuolisiin
Eläkkeelle jäännin jälkeen tuli yllättäen työkutsuja. Työvoimapulaakin oli ja laskivat kai, että kun olen jo eläkkeellä, en ole riski kun en voi jäädä sairauseläkkeelle. Jotkut tarjoili ihan surkeaa palkkaa kun sullahan on eläke. Totesin tässä vaiheessa, että pitäkää tunkkimne, jätän homman suosiolla työttömille ja nuoremmille uransa alussa oleville. Eläke kun on kuitenkin ihan riittävä minulle..
No mä olen nyt 59 ja jäin reilu vuosi sitten työttömäksi, ennen kun olin täyttänyt 58. Liittoon kuulun tietysti, mutta koska olin työttömyyden alkaessa 57, ansiopäivönrahan kesto on max 400 pv, ja porrastettu maksu. Täyttä ansiosidonnaista saa enää 2kk ajan.
Ei ole eläkeputkia ja aika epätodennäköiseltä näyttää työllistyminen. Tämän hetkisen eläkeiän laskurin mukaan tavoite-eläkeikä on vähän päälle 66 vuotta. Aika lohdutonta. Kyllä olisi hienoa päästä vielä töihin.
Minä olen 65 ja sain just taas töitä vuoden 2027 loppuun.
Se aika kun pääsi 58v eläkkeelle oli siinä 2000-luvun alussa. Kaksi työkaveria jäi eläkkeelle. Itse pääsin eläkkeelle 62,5v, oltuani työttömänä noin 300pv. Minulla tuli ikä ensinnä täyteen ennen kuin 500pv työttömänä. Vuosi oli 2018. Eläkeputkessa en ehtinyt olla lainkaan.
mullakin oli hommat aloittaissani 80-luvulla ammatillinen eläkeikä 57v mutta nousi vuosien saatossa 63vuoteen
Vankiladuunista ainaki pääsee jo 56-vuotiaana, jos on tehnyt vartijan nimikkeellä. Tanssijat pääsee jo 36-vuotiaana. Armeija - en muista minkä ikäisenä, sekin tosi varhain.
Ennen vuotta -93 erityisluokanopet pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle. Minun sukupolveni joutuu pitämään Jonneja kiinnipidossa 70-vuotiaana.
Appeni pääsi 57-vuotiaana luopumiseläkkeelle sukupolvenvaihdoksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli erittäin yleistä jäädä eläkkeelle alle 60-vuotiaana.
Kannattaa muistaa, että ihmiset elävät nykyisin pidempään ja ovat paremmassa kunnossa.
No ei tuo todellakaan koske kaikkia. Oma mummini jäi eläkkeelle 58-vuotiaana luokanopettajan ammatista vuonna 1976, ja eleli täysissä sielun ja ruumiin voimissa 93-vuotiaaksi. Eli 35 vuotta sai nautiskella mukavista eläkepäivistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli erittäin yleistä jäädä eläkkeelle alle 60-vuotiaana.
Kannattaa muistaa, että ihmiset elävät nykyisin pidempään ja ovat paremmassa kunnossa.
No ei tuo todellakaan koske kaikkia. Oma mummini jäi eläkkeelle 58-vuotiaana luokanopettajan ammatista vuonna 1976, ja eleli täysissä sielun ja ruumiin voimissa 93-vuotiaaksi. Eli 35 vuotta sai nautiskella mukavista eläkepäivistään.
Eläke tuskin oli kummoinen kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viet eläkeikäisenä nuoremmilta työpaikan? -eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi viet eläkeikäisenä nuoremmilta työpaikan? -eläkeläinen
Minähän en ole vielä edes tavoite-eläkeiässä, saati ylimmässä eläkeiässä. Ja parempihan se on pysyä virkeänä.
Mikset itse hakeutunut veturinkuljettajan ammattiin?