Käyttääkö joku estrogeeniä rupsahtamisen ehkäisyyn?
Kommentit (180)
Nyt ovat alkaneet laittaa römpsävoidetta naamansa.
Voidemyyjät paniikissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta edellä linkatusta Ylen jutusta lainaus (ei toimi lainaukset):
"Jaana Kiero kertoo keskustelleensa myös ystäviensä kanssa vaihdevuosista. Muutamalla ystävällä on rintasyöpä.
Ystävättäretkin kertovat, että ilman hormonikorvaushoitoa heiltä olisi mennyt työkyky, eivätkä olisi tehneet toisin, vaikka sairastuivatkin rintasyöpään."
Itse yritän mennä vaihdevuodet läpi ilman. Suvussa on rintasyöpää ja moni on siihen kuollutkin. En halua ottaa ottaa ylimmäräisiä estrogeenibuusteja, koska estrogeeni on se mihin rintasyöpäreseptorit reagoi. Siksi syövän aiemmin sairastaneet ei edes saa hormonihoitoa.
Ei pidä paikkansa. Gynekologi aloitti minulle hormonikorvaushoidon, vaikka rintasyövän aktiivihoidot loppuivat vain muutama kuukausi sitten. Kaikki rintasyövät eivät ole hormoneista riippuvaisia.
Todellakin vaihevuosioireet voivat olla niin vakavia, että korvaushoito aloitetaan jopa rintasyövän sairastaneelle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei. Rintasyöpäriski ja veritulppariski.
ymmärrän jos vaikeisiin vaihdevuosi-oireisiin mutta epäluonnollinen on aina epäluonnollinen
Vanhaksi eläminen on epäluonnollista ja suurin osa keinoista joilla vanhaksi eletään, on epäluonnollisia. Luonnollista olisi kuolla vaihdevuosien tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä saa käyttää kuin tilapäisesti koska nuo riskit. Sitten kun lopetat käytön vaikutus lakkaa heti ja et ole sen hehkeämpi kuin muutkaan.
Lisäksi pitää samaan aikaan käyttää keltarauhashormonia jolla ylläpidetään kuukautiset. Se aiheuttaa raudanpuutetta ja vanhenemista.
Äitini on käyttänyt 30 vuotta ja on ikäisiään nuorekkaampi. Riskejä on käytit tai et ja ne ovat tosiaan riskejä. Realisoituvat vain osalla. Osa käyttää loppuikänsä hormonilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän jos vaikeisiin vaihdevuosi-oireisiin mutta epäluonnollinen on aina epäluonnollinen
Vanhaksi eläminen on epäluonnollista ja suurin osa keinoista joilla vanhaksi eletään, on epäluonnollisia. Luonnollista olisi kuolla vaihdevuosien tienoilla.
Jos ei kuitenkaan kuole, niin paras pyrkiä elämään täyttä elämää. Ylipitkä vanhuus on luonnoton.
Vierailija kirjoitti:
Käytyäisin varmaan itse, muttakeltaraihasrumba hirvittää...
Siis mikä hirvittää?
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista olisi kai kuolla kun lisääntymiskyky on mennyt. Kun elämä kuitenkin jatkuu, otan kaikki keinot käyttöön. Rintasyöpä- ja veritulppariskiä lisää muuten moni muukin asia ihmiselämässä, ja lääkitystä määrättäessä joka tapauksessa aina mietitään hyötyn ja haitan suhde. Hormonikorvaushoidon saa lääkärin määräyksellä reseptillä, eikä sitä huvin vuoksi aloiteta vaan oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytyäisin varmaan itse, muttakeltaraihasrumba hirvittää...
Siis mikä hirvittää?
Se keltarauhashormonin kanssa läträäminen...Sain aikoinaan tosi ikävät oireet e-pillereistä.
Miehillä testot vähee estrot lisääntyy ikääntyessä. Miesten kasvot pehmenee vanhemmiten. Uimahallissa sen huomaa, kun ei tahdo erottaa onko mies vain nainen altaassa, kun pään vain näkee. :)
Vierailija kirjoitti:
Miehillä testot vähee estrot lisääntyy ikääntyessä. Miesten kasvot pehmenee vanhemmiten. Uimahallissa sen huomaa, kun ei tahdo erottaa onko mies vain nainen altaassa, kun pään vain näkee. :)
Sukupuoleen katsomatta: mistäköhän johtuu aika useiden ns taikinanaamaistuminen? Ei tarvitse olla edes lihava, mutta taikinanaamaisuus voi silti olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä saa käyttää kuin tilapäisesti koska nuo riskit. Sitten kun lopetat käytön vaikutus lakkaa heti ja et ole sen hehkeämpi kuin muutkaan.
Lisäksi pitää samaan aikaan käyttää keltarauhashormonia jolla ylläpidetään kuukautiset. Se aiheuttaa raudanpuutetta ja vanhenemista.
Äitini on käyttänyt 30 vuotta ja on ikäisiään nuorekkaampi. Riskejä on käytit tai et ja ne ovat tosiaan riskejä. Realisoituvat vain osalla. Osa käyttää loppuikänsä hormonilisää.
Saattaisi ollaniitä iilmankin nuorekkaampi, vanheneminen johtuu eniten geeneistä, toki elämäntavat vaikuttaa.
Riittä Väisänen on hyvin säilynyt, kertonut julkisesti hankalista vaihdevuosista. Korvaushoitoko syynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskalla, liikaa riskejä, mm. syöpäriski.
Ethän myöskään juo pisaraakaan alkoholia, syö punaista lihaa, ole liikkumaton tai ole ylipainoinen?
Mene jo hiiteen kyselysi kanssa? Anna toisille vapaus mennä luonnollisesti. Miksi ottaa yhtä ylimääräistä ja melko suurtakin riskitekijää, jos selviää ilmankin?
Ymmärrätkö puolestasi, että hkh VÄHENTÄÄ myös riskejä, jotka ovat aivan yhtä lailla turhia ja suurempia, jos et korvaushoitoa käytä. Nämä riskit otat käyttämättömänä. Eritoten ihon kautta otettuna hyödyt ylittävät suurimmalla osalla haitat, jos osaa asiaa näin ajatella.
Minun puolestani voi ottaa tai olla ottamatta, mutta ei levitellä väärää tai liioiteltua tietoa.
Hyödyistä vain osa on tässä:
- parempi uni, vähemmän unenaikaisis hengityshäiriöitä ja kaikki tästä seuraavat hyvät asiat
- estää osteoporoosiin liittyviä murtumia. Estrogeeni estää murtumia tehokkaammin kuin voisi päätellä luuntiheysarvojen perusteella
- Hormonihoito vähentää sydäntapahtumia, jos se aloitetaan alle kymmenen vuotta menopaussin jälkeen
- näyttää myös vähentävän riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.
- käyttäjillä on noin 20 % muita pienempi riski saada paksu- tai peräsuolisyöpä eli VÄHENTÄÄ syöpäriskiä
Lähde:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuitenkaan kuole, niin paras pyrkiä elämään täyttä elämää. Ylipitkä vanhuus on luonnoton.
Olen ihan samaa mieltä. Siksi terveet elämäntavat ja hkh. Näiden lisäksi käytän niin lääkkeitä kuin rokotuksiakin. Niillä kun on kiistaton yhteys elämänlaadun ja -pituuden kasvuun, oikein käytettynä.
Ihan naurettavaa että naiset ei hyväksy vanhenemista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa että naiset ei hyväksy vanhenemista.
Miksi se on naurettavaa? Ja hyväksytkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estrogeenihoito estä rupsahtamista. Tiedän monia jotka käyttää ja ihan samalla tavalla ovat rupsahtaneet kuin ne jotka eivät käytä. Jos estrogeeni todistetusti estäisi rupsahtamista niin sitä mainostettaisiin ja myytäisiin ihmeitä tekevänä nuoruuslääkkeenä.
Vanhenemiseen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin hormonit. Mutta on päivänselvää, että estrogeeni pitää hehkeämpänä. Hormonien pelko on yhtä idioottimaista kuin rokotevastaisuuskin.
Vaihdevuosi-iän jälkeen esimerkiksi osteoporoosi ja nivelrikko lisääntyy räjähdysmäisesti. Mä en halua murtumia enkä kipeitä niveliä.
-------------------------------------------------------
mun sisko on kauan käyttänyt estrogeenia, mutta minä 70v en koskaan. Siskon nivelet aina olleet kipeät ja sillä nyt jo tekoniveliä, minulla ei nivelissä mitään ongelmia. Olen muutenkin paljon terveempi kuin estrogeenia käyttävä siskoni. Veritulppiakin hänellä on ollut jo kahdesti. Mutta naama saattaa mulla olla ryppyisämpi
Vierailija kirjoitti:
Keltarauhashormonia ei käytetä kuukautisten ylläpitämiseen, vaan siksi että kohdun limakalvo ei paksuuntuisi liikaa ja aiheuttaisi runsaita kuukautisvuotoja. Eli sillä pyritään estämään raudanpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Riittä Väisänen on hyvin säilynyt, kertonut julkisesti hankalista vaihdevuosista. Korvaushoitoko syynä?
On kyllä, tuuheat ja pitkät hiuksetkin myös edelleen.
Missään ei mee rahat niin hukkaan kuin kasvohoidoissa.