Käyttääkö joku estrogeeniä rupsahtamisen ehkäisyyn?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio ottaa, ei kiiinosta , ei kiinnosta myöskään että KUKAAn Jyystää siistiä tauditonta ruusunpesääni liaten sitä ja tai rikkoen limakalvoja.
ei kiiinnosta olla haluttava, ei haluttavan näköinen eikä ottaa terveysriskejä.itse hoidan itseäni ja hyvin menee ja olen onnellinen.
normmaalia on että 45-50 miehet ja naiset kiinnostaa vähempi seksiel. Eli suvunjatko. Antaa nuorempien leikkiä ne leikit. Seurataan me muita asioita. Paljon kiinnostavampia. Liikunta tuo paljon paremmat hyvänolontunnetta hormonit.
Ehkä joitakin kiinnostaa seksi pitempäänkin...Miksi siitä pitäisi luopua?
Koska elämä on luopumista. Filosofi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio ottaa, ei kiiinosta , ei kiinnosta myöskään että KUKAAn Jyystää siistiä tauditonta ruusunpesääni liaten sitä ja tai rikkoen limakalvoja.
ei kiiinnosta olla haluttava, ei haluttavan näköinen eikä ottaa terveysriskejä.itse hoidan itseäni ja hyvin menee ja olen onnellinen.
normmaalia on että 45-50 miehet ja naiset kiinnostaa vähempi seksiel. Eli suvunjatko. Antaa nuorempien leikkiä ne leikit. Seurataan me muita asioita. Paljon kiinnostavampia. Liikunta tuo paljon paremmat hyvänolontunnetta hormonit.
Ehkä joitakin kiinnostaa seksi pitempäänkin...Miksi siitä pitäisi luopua?
Koska elämä on luopumista. Filosofi .
Miksi jostain pitäisi luopua jos ei kerran tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää rauhassa mutta älkää julistako niitä ihmetuotteina. Elämä on valintoja ja hormonikorvaushoitoon liittyy riskejä. Joko ne on valmis ottamaan tai ei vaan menee luonnollisilla hormoneilla. Ikää ei voi kääntää taaksepäin kuitenkaan ja vanheneminen on muutakin kuin rupsahtamista.
Tuossa jonkun linkkaamassa jutussa on myönteisiä tuloksia mutta myös ne riskit:
Vahvempia, hormonikorvaushoitoon tarkoitettuja voiteita Kupi ei suosittele kokeilemaan kasvoille. Voiteiden käytöllä oli myös sivuvaikutuksia. Hormonitasoista prolaktiini eli maitohormonitasot olivat nousseet koehenkilöillä merkittävästi. Muuten hormonimuutoksia ei testiryhmällä havaittu.
Estrogeenia sisältäviä kauneudenhoitoon tarkoitettuja tuotteita ei myydä ainakaan toistaiseksi Suomessa tai muualla Euroopassa.
Se johtuu siitä, että hormonien pelätään aiheuttavan mahdollisia sivuvaikutuksia.
No ei kai nyt kukaan sitä korvaushoitogeeliä naamaansa ole tuuppaamassa 😳 Noita voiteita - esim ovestin - saa ihan käsikauppavalmisteena apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estrogeenihoito estä rupsahtamista. Tiedän monia jotka käyttää ja ihan samalla tavalla ovat rupsahtaneet kuin ne jotka eivät käytä. Jos estrogeeni todistetusti estäisi rupsahtamista niin sitä mainostettaisiin ja myytäisiin ihmeitä tekevänä nuoruuslääkkeenä.
Joo. Nää hölmöt ei tajua ettei johonkin naaman valahtamiseen auta estrogeeni, ei se ole siitä kiinni :D Kaikilla alkaa kasvojen iho roikkua enemmän tai vähemmän kun ikää tulee, koska ihonalainen rasva valuu alemmas ja kollageenia ei ole enää niin paljoa ihossa. Vain kirurgin veitsi korjaa tämän "ongelman".
Niin no, se on se estrogeeni, joka ylläpitää kollageenin tuotantoa. Eli naama valahtaa, kun estrogeeni vähenee ja sitä myötä kollageeni vähenee. Että kuka tässä nyt on hölmö.
Voi jestas. Mitenkäs tuota, väitätkö siis että miehilläkin naama valahtaa estrogeenin puutteen takia?
Vierailija kirjoitti:
Miks 50 v naisten pitäs tekohengityksellå eli hormonilisällå leikkiä seksiä ja saman ikäisten miesten sinisellä pillerillä. TYYTYKÄÄ SIIHEN MITÄ OOTTE, HUIJARIT
Mitä se sinua puristelee, jos toiset pitää hauskaa?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tekee näin. Oikeasti hidastaa ikääntymistä. Itse en voi koska veritulppariski.
Koska ON veritulppariski.
Sinulta unohtui tuo yksi ON sana, koska nykyajan kirjoitustyyli.
Käytättekö pillereitä, laastareita vai geeliä?
Itse pohdin täällä nyt vaihtoehtoja. Geelin kanssa pitää varoa miestä ja lemmikkieläintä, laastarin kanssa saunomista ja pillerin kanssa syöpää... 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei estrogeenihoito estä rupsahtamista. Tiedän monia jotka käyttää ja ihan samalla tavalla ovat rupsahtaneet kuin ne jotka eivät käytä. Jos estrogeeni todistetusti estäisi rupsahtamista niin sitä mainostettaisiin ja myytäisiin ihmeitä tekevänä nuoruuslääkkeenä.
Vanhenemiseen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin hormonit. Mutta on päivänselvää, että estrogeeni pitää hehkeämpänä. Hormonien pelko on yhtä idioottimaista kuin rokotevastaisuuskin.
Vaihdevuosi-iän jälkeen esimerkiksi osteoporoosi ja nivelrikko lisääntyy räjähdysmäisesti. Mä en halua murtumia enkä kipeitä niveliä.
Toisalta syöpäriski on aika ikävä asia.
Itse yritin tuota. N 46 vuotiaana eli noin puol vuotta sitten hain. On säännölliset kuukautiset bmi 21 verenpaine 100/84. En voinut nukkua,tärisytti,oksetti,valtava pääkipu jne jne kun otin yhden annoksen. Annos oli kuulemma pienin,sellaisille joilla on säännölliset kuukautiset mutta on jo vaihdevuodet. Eli esimerkiksi alakuloa ennen kuukautisia. Se alakulo pari päivää ennen menkkoja on niin tappavaa mutta ei toiminut minulla. Olen lukenut että oikea hoito näissä esioireissa on keltarauhashormoni,sen vähenemeninen pikkuhiljaa tekee ne oireet!!
Vierailija kirjoitti:
Itse pohdin täällä nyt vaihtoehtoja. Geelin kanssa pitää varoa miestä ja lemmikkieläintä, laastarin kanssa saunomista ja pillerin kanssa syöpää... 😀
Ihan sama syöpäriski on kaikissa noissa valmisteissa. Estrogeeni suun kautta lisää veritulppa riskiä enemmän kuin muut, muuta eroa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhenemiseen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin hormonit. Mutta on päivänselvää, että estrogeeni pitää hehkeämpänä. Hormonien pelko on yhtä idioottimaista kuin rokotevastaisuuskin.
Vaihdevuosi-iän jälkeen esimerkiksi osteoporoosi ja nivelrikko lisääntyy räjähdysmäisesti. Mä en halua murtumia enkä kipeitä niveliä.
Olen nyt seitsemänkymppinen mummeli. Kävin just kiropraktikolla, joka näytti prosenttilukuja, kuinka monella ikäiselläni (sekä naisilla että miehillä) on nivelrikkoa; prosenttiluku on yli 90. Eli ikääntyessä sitä tulee käytännössä kaikille, usein nivelrikko on kuitenkin oireeton; niin kuin minullakin. Olen käyttänyt vahvaa, tablettimuotoista estrogeenikorvaushoitoa noin nelikymppisestä reilusti yli kuusikymppiseksi. Näin on voitu toimia, koska minulta on poistettu kohtu endometrioosin vuoksi varsin varhain (en ole siis tarvinnut keltarauhashormonia). Tälläkin hetkellä käytän mietoa estrogeenigeeliä. Ja huom. tästä kaikesta huolimatta minultakin siis löytyy nivelrikkoa + luupiikkejä! Minulla on sellainen käsitys, että estrogeenikorvaushoito vaikuttaa ennen muuta mielialaan, ei niinkään siihen rupsahtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama syöpäriski on kaikissa noissa valmisteissa. Estrogeeni suun kautta lisää veritulppa riskiä enemmän kuin muut, muuta eroa ei ole.
On niissä maksametabolian vuoksi muitakin eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisalta syöpäriski on aika ikävä asia.
Ajatteletko syöpäriskiä myös punaista lihaa syödessäsi? Tai aurinkoa katsoessa? Tai kun liikunta jää väliin jonain päivänä?
Itse en tuota suostuisi syömään. Eiköhän sitä jokainen rupsahda muutenkin. Tuo estrogeenilisä lisää rintasyövän riskiä. Äitini on sairastanut rintasyövän, joten oletan olevani jonkinlaisessa riskiryhmässä. Se, että estrogeeniä syö vain ulkonäön takia, on minun arvomaailmaani liian pinnallista.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuota suostuisi syömään. Eiköhän sitä jokainen rupsahda muutenkin. Tuo estrogeenilisä lisää rintasyövän riskiä. Äitini on sairastanut rintasyövän, joten oletan olevani jonkinlaisessa riskiryhmässä. Se, että estrogeeniä syö vain ulkonäön takia, on minun arvomaailmaani liian pinnallista.
Tutkimus, jossa osoitettiin syövän ja korvaushoidon yhteys, on aikoja sitten todettu hiukan virheellisesti tehdyksi. Mutta kuten aina, se ensimmäinen tulos jää elämään. Paljon korvaushoitoa enemmän syöpäriskiä nostaa ylipaino, liikkumattomuus ja alkoholin käyttö. Niitä ei kuitenkaan vältellä.
"Käyttäjien määrä vähentynyt
Nyt hormonikorvaushoitoa käyttää 2030 prosenttia suomalaisnaisista. Kun suuret ikäluokat olivat vaihdevuosissa, luku oli 3040 prosenttia. Laskuun on vaikuttanut todennäköisesti riskien voimakas esille nostaminen etenkin sosiaalisessa mediassa."
Loppujen lopuksi nykynaisista 70-80% ei käytä hormonikorvausta. Naiset joilla oli vähemmän tietoa käyttivät mutta nykynaiset etsii tietoa myös ulkomaisilta sivustoilta ja käyttö on vähentynyt kun riskeistä tiedetään enemmän. En ole vastaan hormonikorvausta vaikeisiin oireisiin joita saa noin 15% naisista mutta en käyttäisi rupsahtamisen estämiseen. Sitä voi turvallisesti käyttää vain 5 vuotta jonka jälkeen tilanne on sama joka tapauksessa.
Viivat hävisi. Nykynaisista enää 20-30% käyttää kun suurista ikäluokista käytti 30-40%. Tiedon lisääntyessä käyttö on entistä vähempää.
Geeliä käytän hormonikierukan kanssa, näillä pysyy karuimmat oireet kurissa. Sen sijaan nappihoitoon en lähtisi.
"Syövänkin uhalla hormonihoito
Jaana Kiero tiedostaa hormonikorvaushoidon riskit. Hän päätti aloittaa hormonihoidot siitä huolimatta.
Hormonihoitojen haitat
lisää rintasyövän ja kohtusyövän riskiä
munasarjasyövän riski kasvaa (yli 5 vuoden hoito)
voi lisätä lisää laskimotukoksia ja sydäntauteja
dementian ja aivoinfarktin riski kasvaa (myöhään aloitettuna)
lisää sappikivitautia
vaikuttaa tyroksiinin imeytymiseen (tabletti)
voi nostaa maksa-arvoja
voi pahentaa migreeniä
Minulla on vahva sydän- ja verisuonitautien perimä. Tiedän rintasyövän ja veritulpan riskin. Olen silti sitä mieltä, että riski kannattaa ottaa. Mieluummin elän täyttä elämää riskien kanssa kuin kärvistelen vaihdevuosioireiden kanssa kotona. Minun on kuitenkin jaksettava työelämässä vielä parikymmentä vuotta.
Jaana Kiero kertoo keskustelleensa myös ystäviensä kanssa vaihdevuosista. Muutamalla ystävällä on rintasyöpä.
Ystävättäretkin kertovat, että ilman hormonikorvaushoitoa heiltä olisi mennyt työkyky, eivätkä olisi tehneet toisin, vaikka sairastuivatkin rintasyöpään."
Tämä Ylen juttu tiivistää. Jokainen valitsee itse ottaako riskin. Suurin osa naisista ei ota mutta osa ottaa. Kaikilla on vapaus valita itse mutta ulkonäön vuoksi en ottaisi koskaan.
Minä olin lapsettomuushoidoissa ja niihin kuului iso määrä hormoneja. Silloin vannoin, etten enää ikinä käyttäisi niitä, enkä ainakaan vaihdevuosiin.
Vähänpä arvasin. Vaihdevuosioireet olivat sellaisia, että menin suoraan gynelle hakemaan estrogeenia. En olisi enää elossa ilman hormonikorvaushoitoa, jo pelkästään unettomuus ja rytmihäiriöt olivat sellaisia, etten olisi varmaan elänyt montaa kuukautta.