45+ naiset, miten pidätte itsenne vetreänä? Joku muu kuin jooga?
Ikää on nyt 48 vuotta ja voi taivas, kuinka kankeaksi on entinen notkea nainen tullut. Liikun suht aktiivisesti, mutta selvästi jotakin puuttuu. Etenkin aamulla kroppa on jäykkä, joka paikkaan sattuu ja entinen notkeus on historiaa.
Mitä te olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Miten olette saaneet ylläpidettyä vetreyttä ja notkeutta? Kaikki muu paitsi jooga käy. Olen kokeillut sitä muutaman kerran ja en vaan pysty syttymään siihen, vaikka moni sen nimeen vannookin.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vain vanheta ja kuolla. Aamulla on jo sängystä nouseminen kivuliasta, hidasta ja vaikeaa. Menee useampi tunti, että kivut rauhoittuu sen verran että kykenee liikkumaan normaalisti. Jos on edellisenä päivänä vaikka kävellyt enempi niin sekin tuntuu aamulla kipuina. Pitää olla vilkasukkaa ja tohvelit jalassa ettei satu niin paljon kävellä.
Oletko kokeillut estrogeeniä?
Tästä saan vihat niskoilleni, mutta silti: seksi. Se pitää nuorekkaana ja vetreänäkin. Vaimokin on varttuneella iällä asian lopulta ymmärtänyt
Venyttely. Jäykistyminen on venyttelyn puutetta, ei se kuulu vanhenemiseen mitenkään olennaisesti ja ehdottomasti.
50+, kuntosali, jooga ja se seksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bodypump- ym. jumpat. En niin hirveästi edes niistä tykkää, mutta pakko jos meinaa jossain kunnosss pysyä.
N47
Migreenikot eivät voi harrastaa pumppeja tai rajuja jumppia. Se on melkein kävely kun ei ole liukasta ja rauhallinen jumppa.
Mulla on sama, liian raju liikunta laukaisee migreenin. Yhtä rankkaa liikuntaa kuin nuorena en voi harrastaa. Eiköhän jokainen ole oppinut, mitkä on ne omat triggerit. Ne on kaikilla vähän eri.
Ap, onko BodyBalance tuttu? Siinä on vaikutteita joogasta, mutta saattaisit silti pitää siitä.
Moni laittaa HRT-valmisteita.
Laji taas on oma valinta
Joogaa on erilaista, itselläni auttaa hot yin jooga
Pilates, venyttely ja jooga on samaa paskaa (hieman) eri paketissa
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä ihmettelen, kun neli-viisikymppiset ihmiset valittaa raihnaisuuttaan. Töissäkin jotkin 40+ ikäiset puhuu omista sairaskertomuksistaan ja valittaa vaivoistaan. Itse olen 45 enkä juurikaan harrasta liikuntaa. Olen ikinä tehnyt fyysistä työtä. Olen ketterä ja reipasliikkeinen eikä vaivoja ole. Olen fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin moni nuorempi. Kävelenkin paljon nopeammin kuin monet nuoremmat ja omanikäiset. Onko kyse sitten geeneistä? Äitini ja isoäitini samanlaisia.
Sitten kun sinulla tulee sopiva vuosi vastaan niin et enää ihmettele.
Minulla se oli kun täysin 49v ja tuntuu että tästä biilistä suunnilleen irtoaa pyörät nyt ja kone leikkaa kiinni huomenna.
Alamäki voipi olla yllättävän jyrkkä, kun alkuun päästään - rapistuminen ei ole mikään hissukseen etenevät 20v, vaan paljon paljon nopeampi prosessi. Viimeisin tutkimustieto viittaa siihen suuntaan että eka romahdus n. 45v ja toka 60v, keskimääräisellä ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelen itselleni, kissojen avulla. En tarvitse miestä mihinkään, olen vahva ja itsenäinen nainen.
No miestä ei tarvitse mihinkään, se on totta. Miten se liittyy tähän ketjuun?
Tai kissat?
Et halunnut joogaa, mutta silti kerron omani: yin-jooga youtubesta. Siinä ollaan yhdessä asennossa monta minuuttia, on syväbenytystä. Sillä sain lantion alueen auki. N56
Vierailija kirjoitti:
Jooga on vieraan uskonnon lähetystyö joten siihen ei kannatakaan sekaantua.
Entäs sitten? Sehän on hyödyllinen harrastus toisin kuin islami ja maahamme rantautunut menestysteologia-fundamentti hömppäkristillisyys jotka ovat täyttä saastaa.
Venyttely, spiraalistabilisaatio (googlaa) ja vesijumppa. Meidän paikkakunnalla on sellainen vesijumppanäyttö uimahallissa ja olen havainnut tämän tosi hyväksi liikuntakeinoksi. Vesjumppaa voi tehdä kevyesti tai täysillä, tai jollain intensiteetillä siitä väliltä. (Täytän vasta tänä vuonna 45, mutta vastaan silti.)
Vierailija kirjoitti:
Moni joogan - sen mitä Suomessa harrastetaan - asennoista ovat samoja venytyksiä, mitä jumppatunneilla ja koulussakin tehdään. Et siis koskaan uskalla venytellä treenin päätteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä ihmettelen, kun neli-viisikymppiset ihmiset valittaa raihnaisuuttaan. Töissäkin jotkin 40+ ikäiset puhuu omista sairaskertomuksistaan ja valittaa vaivoistaan. Itse olen 45 enkä juurikaan harrasta liikuntaa. Olen ikinä tehnyt fyysistä työtä. Olen ketterä ja reipasliikkeinen eikä vaivoja ole. Olen fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin moni nuorempi. Kävelenkin paljon nopeammin kuin monet nuoremmat ja omanikäiset. Onko kyse sitten geeneistä? Äitini ja isoäitini samanlaisia.
Sitten kun sinulla tulee sopiva vuosi vastaan niin et enää ihmettele.
Minulla se oli kun täysin 49v ja tuntuu että tästä biilistä suunnilleen irtoaa pyörät nyt ja kone leikkaa kiinni huomenna.
Alamäki voipi olla yllättävän jyrkkä, kun alkuun päästään - rapistuminen ei ole mikään hissukseen etenevät 20v, vaan paljon paljon nopeampi prosessi. Viimeisin tutkimustieto vi
Tääkin on varmaan aika yksilöllistä.