Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

45+ naiset, miten pidätte itsenne vetreänä? Joku muu kuin jooga?

Vierailija
04.01.2025 |

Ikää on nyt 48 vuotta ja voi taivas, kuinka kankeaksi on entinen notkea nainen tullut. Liikun suht aktiivisesti, mutta selvästi jotakin puuttuu. Etenkin aamulla kroppa on jäykkä, joka paikkaan sattuu ja entinen notkeus on historiaa. 

Mitä te olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Miten olette saaneet ylläpidettyä vetreyttä ja notkeutta? Kaikki muu paitsi jooga käy. Olen kokeillut sitä muutaman kerran ja en vaan pysty syttymään siihen, vaikka moni sen nimeen vannookin. 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bodypump- ym. jumpat. En niin hirveästi edes niistä tykkää, mutta pakko jos meinaa jossain kunnosss pysyä.

N47

Migreenikot eivät voi harrastaa pumppeja tai rajuja jumppia. Se on melkein kävely kun ei ole liukasta ja rauhallinen jumppa.

Pyh. Ihan hyvin voi erilaista liikuntaa harrastaa, ei toki juuri silloin kun on kohtaus päällä. terv. kaikenlaista liikuntaa harrastava migreenipotilas

Just näin. Itselläni on migreeni eikä se kyllä ole haitannut rajuissa HIIT jumpissa käymistä. Tekosyy tuollainen valittaminen.

Migreeniä on niin monenlaista, että on aika egoistista väittää omalla kohdalla sopivat tai epäsopivat koskemaan kaikkia muita.

Vierailija
42/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis ihan vaan venyttely. Harrastan liikuntaa, ja lenkin tai muun jälkeen kuuntelen äänikirjaa tai katson telkkaria ja venyttelen lattialla.

Parempi vaihtoehto olisi tarjota lihakselle vaihtoehtoista liikettä. Jos on valmis käyttämään aikaa liikkeeseen, se on hyödyllisempää, jos se on lihaskuntoharjoittelua.

Totta kai myös voimaharjoittelua kestävyysharjoittelun lisäksi. Ja lisäksi venyttelyä. Itse siis tykkään perinteisestä staattisesta venyttelystä, se on minulle myös eräänlaista mindfulnesia samalla. Ylipäätään kannattaa harjoittaa sellaista liikuntaa, josta tykkää, jotta ylipäänsä tulee liikuttua, sen sijaan, että pyrkisi johonkin huippuoptimaaliseen harjoitteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä välillä ihmettelen, kun neli-viisikymppiset ihmiset valittaa raihnaisuuttaan. Töissäkin jotkin 40+ ikäiset puhuu omista sairaskertomuksistaan ja valittaa vaivoistaan. Itse olen 45 enkä juurikaan harrasta liikuntaa. Olen ikinä tehnyt fyysistä työtä. Olen ketterä ja reipasliikkeinen eikä vaivoja ole. Olen fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin moni nuorempi. Kävelenkin paljon nopeammin kuin monet nuoremmat ja omanikäiset. Onko kyse sitten geeneistä? Äitini ja isoäitini samanlaisia.

Sehän on hienoa. Sitten tämä ketju ei olekaan sinulle. En minäkään käy hyvin toimeen tulevana pätemään köyhien vertaistukiketjussa. 

Vierailija
44/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis ihan vaan venyttely. Harrastan liikuntaa, ja lenkin tai muun jälkeen kuuntelen äänikirjaa tai katson telkkaria ja venyttelen lattialla.

Et sinä pelkällä venyttelyllä pysy vetreänä. Vaan juurikin venyttelyllä ja liikunnalla. 

Jukra, kirjoitin että harrastan liikuntaa, ja lenkin tai muun jälkeen venyttelen. En nyt katsonut tarpeelliseksi luetella kaikkia harrastamiani liikuntamuotoja. Myös ap kertoi liikkuvansa, mutta kaipasi vinkkejä vetreänä ja notkeana pysymiseen, joten kyllä venyttely, pilates yms. on hyvä ratkaisu.

Vierailija
45/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi vaihtoehto olisi tarjota lihakselle vaihtoehtoista liikettä. Jos on valmis käyttämään aikaa liikkeeseen, se on hyödyllisempää, jos se on lihaskuntoharjoittelua.

Totta kai myös voimaharjoittelua kestävyysharjoittelun lisäksi. Ja lisäksi venyttelyä. Itse siis tykkään perinteisestä staattisesta venyttelystä, se on minulle myös eräänlaista mindfulnesia samalla. Ylipäätään kannattaa harjoittaa sellaista liikuntaa, josta tykkää, jotta ylipäänsä tulee liikuttua, sen sijaan, että pyrkisi johonkin huippuoptimaaliseen harjoitteluun. 

Venyttely onkin enemmän mielen hyvinvointiin vaikuttavaa, kuin jäykkyyteen. 

Vierailija
46/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä pelkällä venyttelyllä pysy vetreänä. Vaan juurikin venyttelyllä ja liikunnalla. 

Jukra, kirjoitin että harrastan liikuntaa, ja lenkin tai muun jälkeen venyttelen. En nyt katsonut tarpeelliseksi luetella kaikkia harrastamiani liikuntamuotoja. Myös ap kertoi liikkuvansa, mutta kaipasi vinkkejä vetreänä ja notkeana pysymiseen, joten kyllä venyttely, pilates yms. on hyvä ratkaisu.

Anteeksi, jos jotenkin loukkasin. 

Vierailija
47/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 vuotias nainen ja saan yhä spagaatin harjoittelematta. Liikun monipuolisesti, nukun riittävästi, syön terveellisesti ja vältän ylipainoa. Syön vain sen verran kuin kulutan. Joka päivä pitää hengästyä ja hikoilla. Mutta myös levätä ja välttää stressiä

Ja toiset voivat tehdä ainakin trampoliinilla voltin harjoittelematta. Mitä uutta on siinä että geenit vaikuttavat suorituksiin.

Vierailija
48/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelen itselleni, kissojen avulla. En tarvitse miestä mihinkään, olen vahva ja itsenäinen nainen.

Vierailija
49/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee jo asian vierestä, mutta te vanhemmat naiset, jotka seksiä ylistätte, eikö teillä vaihdevuodet vaikuttaneet haluihin? Nautin ennen seksistä suunnattomasti, mutta päälle 40-vuotiaana halut loppuivat kuin seinään eivätkä ole viiden vuoden aikana palautuneet. Kiinnostaisi tietää, onko joku saanut ne palaamaan katoamisen jälkeen. Ei ole kiinni kumppanista, mies tekisi kaiken nautintoni eteen, mutta minä en kiihotu mistään. Vetreyttä pidän yllä rauhallisella liikunnalla kuten kävelyllä ja venyttelen paljon päivän mittaan aina noustessani istumasta, jumppapallon päällä roikkuminen on hyvä tehokeino.

Onko tuo kävely siis ainoa liikuntamuoto tällä hetkellä?

Vierailija
50/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelen itselleni, kissojen avulla. En tarvitse miestä mihinkään, olen vahva ja itsenäinen nainen.

No miestä ei tarvitse mihinkään, se on totta. Miten se liittyy tähän ketjuun?

Vierailija
51/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali, juoksu, tanssi, aktiivinen venyttely, kalisteniikka, lisäksi koiran kanssa kävelylenkkejä

Vierailija
52/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos jotenkin loukkasin. 

Et loukannut, halusin vain selventää mitä tarkoitin. Mutta ymmärsin väärin kommenttisi. Kun kirjoitin ihan vaan venyttely, en tarkoittanut että liikunnaksi riittäisi pelkkä venyttely, vaan että ihan tavallinen venyttelykin ylläpitää notkeutta (vrt. jooga, pilates).

Joku kirjoitti, että venyttely onkin enemmän mielen hyvinvointiin vaikuttavaa, kuin jäykkyyteen. En allekirjoita tätä, kyllähän sen omassa kropassaan huomaa, että venyttely ylläpitää notkeutta.

Vierailija
53/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin vain vanheta ja kuolla. Aamulla on jo sängystä nouseminen kivuliasta, hidasta ja vaikeaa. Menee useampi tunti, että kivut rauhoittuu sen verran että kykenee liikkumaan normaalisti. Jos on edellisenä päivänä vaikka kävellyt enempi niin sekin tuntuu aamulla kipuina. Pitää olla vilkasukkaa ja tohvelit jalassa ettei satu niin paljon kävellä.

Mene hyvä ihminen lääkäriin. Suotta rääkkäät itseäsi ja kohta et enää pääsekään sängystä ylös ilman apua. Kyseessä voi olla aivan yksinkertainen asia, jonka lääkäri saa kondikseen.

Vierailija
54/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venyttely onkin enemmän mielen hyvinvoin

Toimistotyössä jäykistyy niska-hartiaseutu vaikka miten olisi ergonomia kunnossa. Sauvakävely on hyvä apu tähän. Tunnin sauvakävely tekee jo ihmeitä.

Vierailija
55/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monipuolinen liikunta (ratsastus + tallihommat, kävely poluilla ja metsässä, voima harjoittelu, venyttely, pilates ja oja se jooga, josta kyllä yleensä teen vain perusrutiinin 5 minuuttia).

Lisäksi kiropraktikolla käynti kerran kuukaudessa.

Monipuolinen ruokavalio, otan myös lisävitamiineja silloin tällöin.

Mielestäni osalla on lihasongelmia (kuin reumaattinen kylmässä ilmastossa) ja hormonijuttuja. Mutta vitamiinit ja rasvat. Ei voi sanoa että joku kuntoilu ratkaisee kaiken. Osalla se pahentaa ja repii.

Vierailija
56/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttimalla ulkoista estrogeenia.

Vierailija
57/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäinen aamujumppa, youtubesta löytyy esimerkiksi health exercise for office workers hakusanalla japanilainen "terveysjumppa". Kestää vartin, aluksi tuntuu koomiselta, mutta kyllä se pistää koko kropan hereille. Lihaskuntoa sillä ei nyt kasvateta vaan yleistä liikkuvuutta ja saa veren kiertämään kropassa. Jos on pakko olla suomalainen, niin youtubesta löytyy aamujumppa/kotijumppa hakusanallakin monenmittaista. Mut suosittelen ainakin testaamaan sen japsilaisen jumpan, saa hymyilemäänkin samalla :)

Vierailija
58/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan ne siihen auttaa, siis lajit tai harjoitteet jotka lisäävät liikkuvuutta ja notkeutta,

Mutta siis samat havainnot täälläkin. 😁 Nuoria ja nättejä sitä edelleen ollaan, mutta iän myötä itseä pitää kohdella aina vähän paremmin. Reilu 20-vuotiaana saattoi jättää öitä välistä, mutta sieltä jostain kolmenkympin kohdalta alkaen on kaikki alle kuuden tunnin yöt itsensä kiusaamista. Sitten alkoi huomaamaan, että alkoholia ei isommin kannata ottaa vaan elämä on parempaa kun ottaa max. kaksi annosta illasta. Jossain lähempänä neljä-kymppiä sitten taas alkaa huomaamaan, että sillä mitä syö on ihan oikeasti vaikutusta jaksamiseen ja hyvinvointiin. Ja sitten jossain nelivitosena havahtuu, että aerobinen kunto ja liikkuvuuden ylläpitäminen ei enää tule itsestään vaan senkin suhteen pitää huoltaa itseään. 

Ihan hyviä ja itseä kohtaan lempeitä havaintoja nämä kaikki. 😁

Vierailija
59/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikun paljon, mutta veikkaan kuitenkin, että tuohonkin vaivaan auttaa parhaiten estrogeeni. 

Vierailija
60/79 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60+: ryhmäliikuntaa parikymmentä vuotta, kuntosalia, lenkkeilyä, bmi 21, pyrkimys nukkua hyvin, estrogeenia ihon läpi, reilusti nuorempi poikaystävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi