Kukaan ei halua enää opettajaksi?
(Muutan juttua vähän yksityiskohtien osalta, ettei asianomisia tunnisteta)
Työkaverin lapsi, aineopettaja yläkoulussa. Sanoi itsensä irti, sai karenssin mutta ei välitä siitä. Aikoo jatkaa opiskelua "eikä ikinä enää opetushommia"
Miehen sisar, ammattikoulun lehtori. Lopetti opettamisena ja ryhtyi yksinyrittäjäksi epävarmalle alalle, tulot romahtivat mutta pärjää kun muutti halvempaan asuntoon ja pahimpina aikoina hakee ruokajakelusta ruokaa
Serkku. Aineopettaja yläkoulussa, aiempi ammatti hoitoalalla. Kokeili alaa vuoden ja palasi sen jälkeen hoitoalalle. Oli kuvitellut että opettajana ei ole niin rankkaa, mutta vuoden jälkeen tuli eri ajatuksiin. On vielä erikoissairaanhoitaja henkisesti rankalla osastolla.
Entinen naapuri. Alakoulun luokanopettaja, isommat lapset. Tuli OVE-ikään ja jäi kokonaan pois heti huokaisten jos olisin nuorempi olisin vaihtanut alaa
Serkun vaimo (eri serkku kuin tuo toinen) alakoulun luokanopettaja, pääasiassa 3-4-luokkia, joskus isompia. Vaihtoi humanistiselle hömppäalalle. Serkku on hyvätuloinen joten vaimolla on varaa harrastustyyliseen työntekoon.
Miten paljon on niitä, joita tai joiden lähipiiriä en tunne?
Kommentit (316)
Kuten sanottu, saman ikäiset samantyyppisellä koulutustaustalla olevat pystyisivät ottamaan kaksi kuukautta palkatonta lomaa vuosilomansa päälle ja silti ansaitsemaan vuodessa enemmän kuin uransa huipulla oleva lukio-ope. Turha kehuskella open palkoilla/lomilla ellei sitten aliarvosta omaa koulutustaan ja asiantuntijuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, saman ikäiset samantyyppisellä koulutustaustalla olevat pystyisivät ottamaan kaksi kuukautta palkatonta lomaa vuosilomansa päälle ja silti ansaitsemaan vuodessa enemmän kuin uransa huipulla oleva lukio-ope. Turha kehuskella open palkoilla/lomilla ellei sitten aliarvosta omaa koulutustaan ja asiantuntijuuttaan.
Ei kyllä pysty todellakaan, hyvä että sillä normilomalla voivat lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että työ muuttuu joiltain osin helpommaksi ammattitaidon kasvamisen myötä, ole mikään opetusalan erityispiirre vaan koskee kaikkia työntekijöitä.
Muualla harvemmin jumitetaan kaikki työvuodet tismalleen samassa työssä, vaan juurikin ne, jotka tienaa sen opettajan mainitseman 7000-8000 ovat moneen kertaan vaihtaneet toimenkuvaansa.
Ja muualla ei pysty ottamaan mitään lisätunteja, kuten opettajat pystyvät. Ylityöt ovat oletus ihan sillä normipalkalla.
Tai tekemään ihan jotain muuta hommaa lomilla, kun lomat eivät ole läheskään noin pitkiä.
Itsekin olen mm. kääntänyt kirjoja kesäisin.
t. ope
Olen itsekin opettaja, lukion lehtori. En koe, että tekisin tismalleen samaa työtä vuodesta toiseen. Koululla on opetustyön lisäksi tarjolla valtavasti erilaisia vastuutehtäviä kirjastonhoidosta opiskelijakunnan ohjaamiseen. Voi myös lähteä mukaan hankkeisiin tai hakeutua hallintotehtäviin. En ole tainnut yhtään lukuvuotta tehdä pelkkää opetustyötä. En myöskään kadehdi 7000-8000 euron palkkoja tai mahdollisuuksia edetä uralla. Onhan se, ettei opettajana, ellei opeta ammattikorkeakoulussa, tuollaisiin paikkoihin päästä eikä samanlaisia etenemismahdollisuuksia uralla ole kuin jollain toisella alalla, hyvin tiedossa jo ammatinvalintavaiheessa. Aivan työurani alussa tein jonkin verran ylitöitä silloisen taloustilanteeni vuoksi - olin pienen lapsen yksinhuoltajaäiti - mutta nyt, kun lapsi on aikuinen, en ota ylitunteja enkä kesäopintojen ohjaamisen tapaisia töitä kesäksi. Itse arvostan opettajan työssä juuri joustavuutta. Työnkuvaa voi erilaisiin tehtäviin hakeutumalla muokata mieleiseen suuntaan, ylitöitä voi tehdä tai olla tekemättä sen mukaan, kuinka paljon rahaa peruspalkan päälle kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että työ muuttuu joiltain osin helpommaksi ammattitaidon kasvamisen myötä, ole mikään opetusalan erityispiirre vaan koskee kaikkia työntekijöitä.
Muualla harvemmin jumitetaan kaikki työvuodet tismalleen samassa työssä, vaan juurikin ne, jotka tienaa sen opettajan mainitseman 7000-8000 ovat moneen kertaan vaihtaneet toimenkuvaansa.
Ja muualla ei pysty ottamaan mitään lisätunteja, kuten opettajat pystyvät. Ylityöt ovat oletus ihan sillä normipalkalla.
Tai tekemään ihan jotain muuta hommaa lomilla, kun lomat eivät ole läheskään noin pitkiä.
Itsekin olen mm. kääntänyt kirjoja kesäisin.
t. ope
Tunnen parit opettajat, jotka tekee ihan muun alan kesätöitä. Että on jotain tekemistä, koska pitkille lomille pitää jotain kehittää. Ei niinkään rahan takia, sillä se kk-palkka tulee kesälläkin.
Voi taivas, kyllähän noissa lehtorin ylitöissä on aivan naurettavan huono tuntilliksa. Ja mietipä vaikka luokanvalvojan korvausta vs työmäärä. Mä olen ollut töissä sekä yksityisellä puolella ja lehtorina ja voin kertoa ettei noilla open ylityökorvauksilla yksityisellä puolella kukaan asiantuntijuuttaan arvostava tekisi mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas, kyllähän noissa lehtorin ylitöissä on aivan naurettavan huono tuntilliksa. Ja mietipä vaikka luokanvalvojan korvausta vs työmäärä. Mä olen ollut töissä sekä yksityisellä puolella ja lehtorina ja voin kertoa ettei noilla open ylityökorvauksilla yksityisellä puolella kukaan asiantuntijuuttaan arvostava tekisi mitään ylimääräistä.
Täh? Monta kymppiä per 45 minuuttia.
Yksityisellä puolella ylitöistä ei akateemisissa ammateissa makseta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Palkaton vapaa ei ole mikään lakisääteinen oikeus. Puoliso on DI ja teollisuudessa töissä eikä mitään toivoa saada palkatonta varsinkaan kahta kuukautta.
Ihmekkö jos ei haluu.Maailma muuttui..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä viihdyn lukion lehtorina. Olisi kiva tietää kuinka moni alanvaihtajista tai alanvaihtoa suunnittelevista on sellaisia, joilla on omia lapsia. Veikkaan kovasti, että se vaikuttaa asiaan.
Miten jotkut omat lapset asiaan vaikuttaa?
Työ on työ. Lisäksi oppilaat eivät ole sinun lapsiasi. Lukiossakin ovat jo lähes tai kokonaan täysi-ikäisiä.
Totta kai vaikutttaa. Opettajalta menee helposti 6 tuntia illalla töihin (varsinaisen työpäivän jälkeen siis). Jos olisi omia lapsia, olisi pakko tehdä kolmas työpäivä heidän kanssaan kotona. Eli ei koskaan lepoa, eikä yöuntakaan tarpeeksi. Kyllä siinä kuule kuormittuu.
Mitä sinä niiden töiden kanssa illat oikein tuuskaat? Oletko vasta aloittanut? Itsellä parikymmentä vuotta työkokemusta opetuksesta. Käytän noin 30min työpäivän jälkeen aikaa siihen, mitä seuraavaksi tehdään. Ihan hyvin riittää. Jos on koe tarkastettavana, niin välitunnilla ehdin 2-3 koetta katsoa. Jonkun tunnin voi laittaa tenavat tekemään Na. itsenäistä työtä, jonka aikana menee taas jokunen koe tarkistuksen läpi. Parin päivän homma ja on valmista. Kotiin en todellakaan töitä vie.
Kaikki oppimissuunnitelmat ja päivitykset menee vasemmalla kädellä. Ei niitä kukaan lue eikä noudata, koska se ei ole käytännössä mahdollista. Lasta sen sijaan opetan parhaan taitoni mukaan ja olen siinä jopa ihan hyvä. Mutta paukut käytän nimenomaan lapsen henkilökohtaiseen opettamiseen, en sen suunnitteluun.
Suosittelen priorisoimaan asioita, niin työmäärä helpottaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Monta kymppiä per 45 minuuttia.
Yksityisellä puolella ylitöistä ei akateemisissa ammateissa makseta yhtään mitään.
Jep. Varsinkin jos palkka alkaa seiskalla tai kasilla, ei työaika pääty pillin vihellykseen ja puhelin saattaa piristä viikonloppunakin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä viihdyn lukion lehtorina. Olisi kiva tietää kuinka moni alanvaihtajista tai alanvaihtoa suunnittelevista on sellaisia, joilla on omia lapsia. Veikkaan kovasti, että se vaikuttaa asiaan.
Työ on työ. Lisäksi oppilaat eivät ole sinun lapsiasi. Lukiossakin ovat jo lähes tai kokonaan täysi-ikäisiä.
Totta kai vaikutttaa. Opettajalta menee helposti 6 tuntia illalla töihin (varsinaisen työpäivän jälkeen siis). Jos olisi omia lapsia, olisi pakko tehdä kolmas työpäivä heidän kanssaan kotona. Eli ei koskaan lepoa, eikä yöuntakaan tarpeeksi. Kyllä siinä kuule kuormittuu.
Miten niin pakko tehdä kolmas työpäivä heidän kanssaan? Vai ovatko he kotikoulussa?
Ei yksistään alakoulussa ole meteliä, kansalaisopiston kursseilla saattaa olla joku joka vähän väliä lohkaisu jonkun välispiikin. Meidän ryhmässä yksi. Opettaja parka joutuu sitten reagoimaan siihen, ei ole älyä että pitäisi olla vähän aikaa edes hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut kohta 20 opena ja meno on kyllä muuttunut huimasti tässä ajassa - tai siis ne haasteet, joita työssä kohtaa päivittäin. Itse olen sellainen ns. pidetty ja voisiko sanoa ronski ope, eli en stressaa liikoja ja saan pidettyä kurin yllä melko pienellä vaivalla, mutta sääliksi käy monet kollegat, jotka ovat herkempää sorttia ja ovat koko ajan loppuunpalamisen reunalla Itsekin olen pari kertaa meinannut lyödä hanskat tiskiin, mutta toisaalta pidän ihan kamalasti tästä työstä ja saan lopulta enemmän siinä kuin menetän. Omalle lapselleni olen sanonut, että ei kannata nykyään enää opiksi lähteä opiskelemaan - melkeinpä mitä tahansa muuta.
Taitaa aika kultaa vain muistot, ennen oli paremmin, vaikka samoja kauhukakaroita silloinkin oli.
Veikkaisin että ei siinä määrin kuin nyt. Pahimmat ta
Voitteko lopettaa tämän yleistämisen? Aina haukkumassa naisia, kiittämättömät paskat. Kaikki tietämäni miesopet ovat surkeita lapasia jotka eivät pidä mitään kuria. Miksi sukupuolitat? Miksi ongelmallistatte aina VAIN naisten tapoja? Miehet ovat opeina surkeita.
No laitetaan koulut kiinni, saadaan sitä säästöä samalla.
Minä olen ollut aineenopettajana vasta yhden lukukauden enkä minäkään saa enää illalla tuntivalmisteluihin menemään kuutta tuntia joka päivä.
Esseiden lukeminen ja arvioiminen on työlästä ja hidasta, mutta niidenkin teettäminen oli oma valintani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut kohta 20 opena ja meno on kyllä muuttunut huimasti tässä ajassa - tai siis ne haasteet, joita työssä kohtaa päivittäin. Itse olen sellainen ns. pidetty ja voisiko sanoa ronski ope, eli en stressaa liikoja ja saan pidettyä kurin yllä melko pienellä vaivalla, mutta sääliksi käy monet kollegat, jotka ovat herkempää sorttia ja ovat koko ajan loppuunpalamisen reunalla Itsekin olen pari kertaa meinannut lyödä hanskat tiskiin, mutta toisaalta pidän ihan kamalasti tästä työstä ja saan lopulta enemmän siinä kuin menetän. Omalle lapselleni olen sanonut, että ei kannata nykyään enää opiksi lähteä opiskelemaan - melkeinpä mitä tahansa muuta.
Taitaa aika kultaa vain muistot, ennen oli paremmin, vaikka samoja kauhukakaroita silloinkin oli.
Veikk
Voitteko lopettaa tämän yleistämisen? Aina haukkumassa naisia, kiittämättömät paskat. Kaikki tietämäni miesopet ovat surkeita lapasia jotka eivät pidä mitään kuria. Miksi sukupuolitat? Miksi ongelmallistatte aina VAIN naisten tapoja? Miehet ovat opeina surkeita.
Kurin pitäminen on kielletty. Ja sitä kieltoa eivät ole keksineet miehet. Kiellon takana ovat kasvatusalaa dominoivat naiset jotka uskovat tunnekasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi katsoa ihan peiliin vaan.
Miksi? Minulle on kerran tarjottu ammattikoulun opettajan paikkaa. En ottanut vastaan, koska sain muuta työtä. Minulla on tekniikan alan koulutus enkä ole ollenkaan asiakaspalvelutyyppiä. Opettaminen olisi kauhistus. Voisin päästä kyllä edelleenkin opettamaan omaa alaani ammattikouluun tai ammattikorkeaan jopa, mutta en halua. Teen mukavaa työtä siistissä konttorissa tai kotona hyvin vähäisin fyysisin asiakaskontaktein.
Miten tuo on mahdollista? Vai tarkoitatko sijaisuuksia? Yleensä ammatillisen opettajan työhön pitää olla ammatillisen opettajan pätevyys. Samoin kuten luokanopettajalla pitää olla lain mukainen opettajan pätevyys. Meillä oli juuri kaksi ammatillisen opettajan paikkaa avoinna, ja molempiin tuli noin 50 hakemusta päteviltä hakijoilta. Minä olen ammatillisena opettajana aloittanut työurani sijaisuuksilla (puoli vuotta ja sitten kaksi kertaa peräkkäin vuosityöaika eli kokonaiset vuodet). Olin ollut ammatillisena opettajana jo 2,5 vuotta kokopäiväisesti ja sitä ennen oman työn ohella sivutoimisesti, kun lopulta sain toistaiseksi voimassa olevan viran. Omalta ammattialalta on työkokemusta eri tehtävistä yhteensä 17 vuotta. En käsitä, muihin oppilaitokseen noin vaan pääsee opettajaksi, vaikka olisi kuinka hyvin oma ammattiala hallussa, mutta jos ammatillisen opettajan (AMO) pätevyys ja pedagogiset opinnot puuttuu, niin ei kai ketään anella opettajan työhön. Toki on joitakin erikoisosaajia, jotka saattavat pitää jotain tiettyä kurssia amk:ssa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ilman opettajan pätevyyttä, mutta ainakin meidän oppilaitoksessa se on hyvin harvinaista, eikä se kenellekään ole päätoiminen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä niiden töiden kanssa illat oikein tuuskaat? Oletko vasta aloittanut? Itsellä parikymmentä vuott
Totta kait päivätyön lisäksi opettajat tekevät toisen työpäivän illalla, kun töitä keksimällä keksitään, kuten tämä kirje osoittaa
https://www.vauva.fi/keskustelu/5880967/koulusta-tuli-lapselle-outo-kir…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana olisin todella huolissani, jos lapseni opettajan ammattitaito olisi tasoa, että opettaja tekee joka ilta 6h ylitöitä, eikä 8h työpäivä riitä, kun ei peruskoulun opetus sentään mitään rakettitiedettä ole. Tai vaihtoehtoisesti 40h työviikko.
Jos toisin, miten opettajat sitten kuvittelevat vanhempien auttavan lapsia läksyjen teossa, ilman alan koulutusta? Tai tekevän yhteistyötä tai vastaavan wilmaviesteihin?