Saako puolisolle antaa rahaa?
Tuleeko mitään seuraamuksia jos omalle puolisolle maksaa vaikka 1000 euroa tilille joka kuukausi? Onko se ns virallisesti tuloa sille jolle se maksetaan?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on loistava osoitus ihmisluonnosta ja tavasta kirjoittaa anonyymille keskustelupalstalle. Omia uskomuksia pidetään totuutena, vaikka todellista tietoa asiasta ei olisikaan. 😂
Kokemuksen syvällä rintaäänellä.
nimim. kokemusasiantuntijoita oomme kaikki, kun oikein silmiin katsotaan
Vierailija kirjoitti:
Saako ruokkia aikuista, työtöntä lastaan, vai leikkaa ko Purra siitä neljänneksen valtiolle.
Tähän puuttuu todella herkästi Kela, jos saa tukia. Ei niinkään verottaja.
Siksipä mä annan aikuisille lapsille ruokakasseja ja rahaa käteen, ettei tuet kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen käyttötili ja koska toinen puoliso tekee lähes kaikki talousostokset (käy töissä kaupungissa), niin ei se nyt mikään lahja ole jos siirtää rahaa toisen tilille, kun kerran syökin niitä ostoksia.
Jos teillä on yhteinen käyttötili, miksi et siirrä rahaa suoraan sille ruokaostoksia varten puolison tilin sijaan? Tai kumpi sitten onkin se siirtäjä.
Miksi ihmeessä?
Miksi ja minkä hvetin takia pitäisi jotenkin rajoittaa tiettyyn summaan ruoka ym talousostosten määrä? Meillä muija hoitaa pääsääntöisesti ruokaostokset ja jopa kokkaa ne valmiiksi pöytään niin pitäisikö minun nyt laskea jokin budjetti ja alkaa jotain ruokalistaa tässä laatimaan? Eiköhän se nainen nyt osaa ruokaa ostaa ja juurikin ne ainekset mitä milloinkin tarvitsee. Kyllä suurimmalla osalla naisista ihan järki päässä on. Ja mitä hittoa sitten jos hän välillä itselleenkin jotain siinä sivussa ostaa? Ei kristus sentään.
Ei kai siinä mitään ellei herää kysymys jostain omaisuuden piilottelusta tai muunlaisesta hämärähommasta
Vierailija kirjoitti:
välillä tarvii muksuille laittaa kuukausilippua varten rahaa, harrastusvälineisiin, vaatteisiin, muuten vaan rahaa, käyvät kaupassa ruokaostoksilla rahaa...
Kuten myös puolisolle tai sieltä mulle. Peukkuu mennen tullen lahjavero säännöt per vuosi.
Laitan viesti kohtaan: kauppaan, kk-lippu, kesälomareissu, luistimet, farkut... ei ole tullut seuraamuksia vielä 30 vuoteen. Että perheen sisällä rahaa saa kyllä siirrellä käyttöä varten.
Miksi?
Viimeiset 8 vuotta olen ihan vapaasti siirtänyt niin avokin kuin lasten tileille rahaa kun on tarvetta ollut ja ihan ilman mitään ihme viestejä , eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään yhtään mistään.
Voihan se tietysti olla niin, että verottajalla menee kaikki aika niihin sinun viestiesi lukemiseen niin me muut ollaan saatu olla rauhassa. Jatka vaan samaan malliin.
Pieniä on laskut ja halpoja on eväät jos tonnilla kuukauden pärjää.
Eiköhän se verottaja, jos nyt sinun rahankäyttöäsi tarkkailee ja tilejäsi tutkii siinä samalla näe mihin ne rahat ovat menneet?
Erkki prkl laittoi vaimonsa tilille TONNIN.
Hmm.. katsotaanpa tätä hieman tarkemmin.
-Sähkölasku
-Vakuutuslasku
Ja katos shaathana! Koko laatikon Pirkka kaljaa !
Kyllä nyt täytyy verottaa ja rankasti.
On se verottaja kyllä melkoinen kyttääjä.
Tai sitten AP on vain ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä mitään ellei herää kysymys jostain omaisuuden piilottelusta tai muunlaisesta hämärähommasta
Tuollaisten pikkurahojen siirtelystä herää epäilys omaisuuden piiloittelusta ? Jotain hämäräähän siinä tietysti on kun siirtää rahojaan laskujen maksuun ja ruokaan.
Eihän tuo ole kuin yksi neljäsosa palkasta herranen aika sentään.
Meillä on oikeus käyttää molempien tilejä sekaisin. Yleensä mieheni laittaa minun tilille isomman summan kerran kuussa. Maksan kortilla kaupoissa ja oma palkkatilini on usein aivan koskematon. Normaalisti meillä jää säästöön joka kuukausi rahaa. Nuorin lapsista on perheellinen opiskelija ja annamme hänelle myös rahaa. Kukaan ei ole puuttunut rahansiirtoihin. Ehkä se johtuu siitä että meillä on aika hyvät tulot ja minulla on myös pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten pikkurahojen siirtelystä herää epäilys omaisuuden piiloittelusta ? Jotain hämäräähän siinä tietysti on kun siirtää rahojaan laskujen maksuun ja ruokaan.
Eihän tuo ole kuin yksi neljäsosa palkasta herranen aika sentään.
Hämärämpää olisi jos tililtä ei rahaa siirry mihinkään. Siinä voi jo ihmetellä, että millä tuo elää ja laskunsa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
välillä tarvii muksuille laittaa kuukausilippua varten rahaa, harrastusvälineisiin, vaatteisiin, muuten vaan rahaa, käyvät kaupassa ruokaostoksilla rahaa...
Kuten myös puolisolle tai sieltä mulle. Peukkuu mennen tullen lahjavero säännöt per vuosi.
Laitan viesti kohtaan: kauppaan, kk-lippu, kesälomareissu, luistimet, farkut... ei ole tullut seuraamuksia vielä 30 vuoteen. Että perheen sisällä rahaa saa kyllä siirrellä käyttöä varten.
Miksi?
Viimeiset 8 vuotta olen ihan vapaasti siirtänyt niin avokin kuin lasten tileille rahaa kun on tarvetta ollut ja ihan ilman mitään ihme viestejä , eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään yhtään mistään.
Voihan se tietysti olla niin, että verottajalla menee kaikki aika niihin sinun viestiesi lukemiseen niin me muut ollaan saatu olla rauhassa. Jatka vaan samaan malliin.
Koska pankkiäppi ei päästä eteenpäin jos ei syötä viestiä tai viitenumeroa.
Hankitte yhteisen tilin, mille molemmilla on käyttöoikeus. Siirrät rahat sinne ja puoliso voi käytellä niitä aika rauhassa kenenkään puuttumatta asiaan. Voidaan katsoa lahjaksi, jos ostelee niillä pelkästään kalliita ökytuotteita (koruja, laukkuja yms.)
No tässähän ei ole mitään ongelmaa, kun on yhteinen tili ja molemmat laittavat sinne rahaa tarpeen mukaan. Sinne vaan rahaa ja nainen voi sieltä käyttää eikä verottaja kysele yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään lahja jos "maksaa velkansa" takaisin. Voi antaa myös käteisenä ja saaja tallettaa itse sen.
Pankkivirkailija kysyy, että mistäs nämä rahat ovat peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään lahja jos "maksaa velkansa" takaisin. Voi antaa myös käteisenä ja saaja tallettaa itse sen.
Varmasti verottaja kiinnostuu, jos tilille panee säännöllisesti ison summan selittämätöntä käteistä.
Olen antanut aikuiselle muualla asuvalle opiskelevalle pojalleni 400 euroa / kk. En tiedä tallettaako hän ne vai meneekö ruokaan ja huvituksiin. Mutta käteisenä annan että ei tulisi veroseuraamuksia
Jos antaa puolisolle joka asuu samassa taloudessa rahaa niin ei pitäisi olla mnmikään veronalainen "lahja".
Voit maksella hänen laskujaan (vuokra, sähkö, vakuutukset yms elämiskulut) ihan laillisesti verottomana, kunhan et kierrätä rahoja hänen tilinsä kautta, vaan maksat ne laskun lähettäjälle suoraan.
Minulla on rinnakkaiskortti puolison tilille. Joskus hän laittaa minulle isomman summan ja kirjoittaa viestiksi esim. taloudenhoitoon.
Kannattaa antaa käteisenä. Maksoin miehelleni velat 8000 euroa käteisenä niin ei kela ala kyselee.
Mitä käy yhteiselle tilille, jos toinen kuolee? Onko elossa olevalla edelleen käyttöoikeus siihen? Mietin vain näitä, joilla palkat ym. tulot menevät suoraan yhteiselle tilille, että mitä tämmöisessä tilanteessa käy.
Mä olen puolisoni kanssa siirrellyt valtavasti rahaa edestakaisin. Siirtoon tieto yhteistaloutta. Joskus on tainnut puoliso vitsailla jotain viestissä lemmenyöstäkin.. eipä noista oo mitään käynyt. Ei lahja. Yhteisiin kuluihinhan noi menee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä käy yhteiselle tilille, jos toinen kuolee? Onko elossa olevalla edelleen käyttöoikeus siihen? Mietin vain näitä, joilla palkat ym. tulot menevät suoraan yhteiselle tilille, että mitä tämmöisessä tilanteessa käy.
Jos on JA-tili, se jäädytetään heti, kun pankki saa tiedon toisen kuolemasta. Jos on TAI-tili, elossa oleva saa käyttää sitä edelleen, jos yksikään kuolinpesän osakkaista ei vaadi sen jäädyttämistä. Mutta erityisesti uusperhekuvioissa elävien kannattaa ottaa huomioon, että jos yksikin vainajan lapsista (kuolinpesän osakkaista) vaatii tilin jäädyttämistä, niin myös TAI-tili jäädytetään.