Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
Pakkohan se on vähentää kulutusta kun työt epävarmoja, työttömyys voi iskeä milloin vain. Itselläkin palkka laskenut reippaasti kun oli pakko vaihtaa työttömyysuhan alla toiseen työhän. Kulut kuitenkin kasvavat koko ajan. Mä ainakin elän nyt tosi pihiä elämää. Yritän saada omia velkoja maksettua ja samalla säästettyä puskuria työttömyyden varalle.
No, jokaisen kannattaa katsoa oman alansa työtilanne ja tarkistaa laskurista tuleva leikattu ansioisidonnainen. Ja miettiä, mitkä ovat pakolliset menot.
Ja sitten miettiä kannattaisiko säästää työttömyyden varalle.
Hallitus keksii uusia ja korottaa entisiä veroja. Ei voi tehdä oikein mitään, parempi olla puolustus asemissa kotona.
Eli siis ihmisiä ei saa syyllistää tuhlailevasta elämäntyylistä mutta säästäväisestä saa? Maailma on tosiaan muuttunut, ennen vanhaan säästäväisyys oli hyve
Kiitos hallituksen mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Tulevaisuus ei kyllä näytä hyvältä, et täytyy sitäkin varten säästää. Reseptilääkkeiden omavastuun korotus vaikuttaa kanssa yllättävän paljon.
En mä ole vähentänyt. Ostaisin yhä jos olisi jotain ostettavaa mutta esim myytävät vaatteet on nykyään niin huonoja, että mulla on kaapissani parempia. Kulahtaneenakin parempia. Järkyttävää eikö?
Pienillä tuloilla ei edelleen käydä ravintoloissa, ei ole maksullista harrastusta, matkustella jne.
Isoin osa suomalaisten varallisuudesta on sidottu teennäisesti asuntoihin, ja nyt kun OP:kin toteaa että ihmisiltä loppuivat rahat puhaltaa jatkuvaa nousukuplaa, se omi asiakkaidensa rahat.
Eli ehdottomasti nyt kannattaa kuluttaa, juu.
Parempi olla omavarainen .luottamus on mennyt eläkkeisiin ym .. möin autot ja mökit pois maksoin velat ..velattomanakaan ei voi pröystäillä mutta pysyy hengissä justjust
Vierailija kirjoitti:
En mä ole vähentänyt. Ostaisin yhä jos olisi jotain ostettavaa mutta esim myytävät vaatteet on nykyään niin huonoja, että mulla on kaapissani parempia. Kulahtaneenakin parempia. Järkyttävää eikö?
Silloin voi ostaa palveluita. Parturi, hieroja, siivouspalvelu, suutari, kukkakauppa...
Vierailija kirjoitti:
Eli siis ihmisiä ei saa syyllistää tuhlailevasta elämäntyylistä mutta säästäväisestä saa? Maailma on tosiaan muuttunut, ennen vanhaan säästäväisyys oli hyve
Ja vielä muutama vuosi sitten talouselämän asiantuntijat olivat huolissaan siitä, miten vähän suomalaisilla on säästöjä. Nyt sitten, kun on alettu säästää, sekään ei vissiin ole hyvä. Ja epävarmassa elämäntilanteessa on järkevääkin säästää pahan päivän varalle, koska se paha päivä voi olla jo oven takana.
Velaksiko pitäisi nyt kuluttaa vai kuinka?
Suomen hallitus ja poliittiset päättäjät ovat onnistuneet luomaan "maailman lopun" ilmapiirin ja nekin, joilla olisi vara kuluttaa, eivät sitä tee.
Eikös valtiovarainministeri Riikka Purra etunenässä julistanut, ettei suomalaisilla ole varaa nykyiseen elintasoon, unohti vain alkoholihuurteisena, että Suomessa on myös hyvätuloisia eli tulot yli 14.000€/kk, joille järkkäsi myös mukavat veroalet.
Minäkin kuluttaja olen muuttanut ulkomaille jossa rahani riittävät paremmin.
Pitää olla puskuria, kun ei tiedä, milloin taas irtisanotaan.
Kun ei ole rahaa! Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että ennen kuluttava keskiluokka on imetty kuiviin ja rahaa ei enää ole. Nyt raavin pääni puhki miten saan itseni ja lapseni ruokittua, maksettua lainat, auton kulut (auto välttämätön töihin pääsyn ja lasten harrastusten takia), sähkö- ja puhelinlaskut ja lasten harrastus maksut. Olemme mieheni kanssa molemmat töissäkäyviä, mutta nykyisen hintatason takia ei ylimääräiseen jää yhtään mitään. Ei ravintoloita, partureita, elokuvia, kahviloita, tai mitään. Uimahalliin yritämme kuukausittain päästä käymään. Kiitos ilmaisen kirjaston lapseni ovat hyviä lukemaan, omaavat hyvän mielikuvituksen ja pääsevät siellä välillä "leffaan". Ennen ravintolat, kampaajat ja leffat olovat normaalia arkea meille.
Kiitos hallituksen. Veron alennukset, jotka tehtiin hyvätuloisille eli 170.000€/v valuvat ulkomaille ja kansainväliseen sijoituksiin.
Hallitus saa sitä mitä on tilannut.
Kun hallitus kerran keksii uuden veron, niin vero ei poistu vaikka hallitus vaihtuu.
Yllättävä syy: ei ole varaa enää kuluttaa.
Tilanne on epävarma. Säästän rahaa siihen asti kunnes voi taas luottaa järjestelmään. Tulee kuitenkin taas joku eu-direktiivi joka rankaisee pelkästään suomalaisia.