Miksi kansalaiset vähentävät nyt kulutusta vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin
Ymmärrättehän, että se talouskasvu on kiinni teistä
Kommentit (266)
Ne jotka kuluttaa kuluttavat niin, ettei siitä ole mitään hyötyä Suomelle. Ostetaan ulkomaisista nettikaupoista ja matkustellaan ulkomaille. Tavallista suomalaista ei voisyyttää hallituksen aiheuttamasta katastrofista.
Mulla meni rahahanat kiinni. Ihan siitä syystä ettei ylimääräistä enää jää juuri lainkaan. Pelkästään peruselämiseen kuluu niin paljon, että ei todellakaan ole varaa enää mihinkään ravintoloihin, kampaajaan, vaatekauppoihin jne. Kaiken lisäksi muuttuneiden työkuvioiden takia on varmaan pakko ostaa uudempi auto.
Hinnat ovat laskeneet sannulin aikaisista, mutta toki ovat vielä korkeammat kuin ennen, tytsyhallituksen polttoaine korotukset saivat infaaltion laukkaamaan
Ihmetyttää nämä ekonomistien jutut tulevasta kasvusta palkankorotusten myötä? Kuka saa palkankorotusta? En ainakaan minä enkä mieheni, tai mieheni sai syksyllä kaksi prosenttia ja siinä se sitten olikin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä kulutan satasia jopa tonneja Temuun ja Aliexpressiin. Vuosia jo tehnyt näin.
Maanpetturi idiootti.
Koska suomalaisten on nyt leikattava menojaan. Pitää kuluttaa siten kuin tienaa, ja sukanvarteen pitää jäädä myös, jotta ei tarvitse ottaa lisää velkaa tulevaisuudessa. Suomalaiset kotitaloudet ovat jo ennestäänkin velkaantuneita, ja nyt on aika maksaa velat pois. Tässä työttömyystilanteessa sekä työehtojen ja palkkauksen alaspolkemisella jokaisen on syytä varautua myös taloudellisesti "kotivaraan", jos vakituiseksi luultu työpaikka yhtäkkiä lähteekin alta tai palkka pienenee. Mikään ei ole enää varmempaa kuin epävarmuus tulevasta työelämästä ja sen jälkeen tapahtuvasta mahdollisesta henkilökohtaisesta talouden romahtamisesta. Mitä jos vaikka sairastuu, kukaan ei korvaa eikä hoitoonkaan välttämättä pääse. Siksi säästän jokaisen roposen, joka jää. Kulutukseen eikä myöskään taloudelliseen empatiaan kuluttamisen muodossa ole enää varaa. Olin tottunut liian hyvään elintasoon, johon ei nyt kertakaikkiaa ole varaa, ja koska on pakko säästää ja leikata henkilökohtaisia menoja. Pakko!
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä syy: ei ole varaa enää kuluttaa.
Kyllä Suomi elää. Aina on varaa makarooniin ja tonnikalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole vähentänyt. Ostaisin yhä jos olisi jotain ostettavaa mutta esim myytävät vaatteet on nykyään niin huonoja, että mulla on kaapissani parempia. Kulahtaneenakin parempia. Järkyttävää eikö?
Silloin voi ostaa palveluita. Parturi, hieroja, siivouspalvelu, suutari, kukkakauppa...
Menivät nostamaan alvia. Olisivat voineet alentaa sitä. Katsotaan mihin alv korotus johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole vähentänyt. Ostaisin yhä jos olisi jotain ostettavaa mutta esim myytävät vaatteet on nykyään niin huonoja, että mulla on kaapissani parempia. Kulahtaneenakin parempia. Järkyttävää eikö?
Silloin voi ostaa palveluita. Parturi, hieroja, siivouspalvelu, suutari, kukkakauppa...
Parturissa ja hierojalla olisi käytävä, mutta taidan kuitenkin itse tehdä kesä-kampauksen vaikka vähän viileä onkin talvella kaljulla päällä. Rahaa se on kolmekymppiäkin.
Ei kiinnosta jos tämän maan talous sakkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkien hiusten tasoituskin on niin kallista ja aikaa tuhraantuu työhön tolkuttomasti. Kotona leikkaa hetkessä, säästyy aikaa ja rahaa ja saa varmasti haluamansa lopputuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisilla ei ole luottamusta hallitukseen ja tulevaisuuteen.
Tämä. On pakko näiden kiristysten jälkeen jättää sukanvarteen.. Toisin sanoen korkoa tekeville tilille. Koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi.
Jos sairastuu, tulee työttömyys.. Yleistuki hyvin epämääräinen tulossa.. Osaaikatyökin aina selvittelyssä ja raha väliaikaisesti katki. Ja summasta lohkotaan enemmän kuin ennen kun suojaosuus poistui.
Vaaleja ja suunnan vaihtoa odottelen :/
Parempi säästää se vähäinen raha. On rahaa pahan päivän varalle. Ennen kulutin kaiken ylimääräisen rahan.
T. 55v.
Ai että valtiovarainministeri saa ilakoida saksien kanssa kuinka taas leikataan mutta kansalainen ei?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menivät nostamaan alvia. Olisivat voineet alentaa sitä. Katsotaan mihin alv korotus johtaa.
Tuo alvin alennus olisikin ollut järkevämpää, silloin kulutus olisi myös noussut kun ihmisillä on varaa. Nyt nostettiin -> ei ole varaa, etenkään kaikkien leikkausten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä ekonomistien jutut tulevasta kasvusta palkankorotusten myötä? Kuka saa palkankorotusta? En ainakaan minä enkä mieheni, tai mieheni sai syksyllä kaksi prosenttia ja siinä se sitten olikin.
Jo ainakin 15 vuotta pelkästään vuokrankorotukset ylittivät aina huikeasti mitättömät tes palkankorotukset teollisuuden tuotantotyöstä.
Jos jotkut pari huippuasiantuntijaa saa satumaiset palkankorotukset, se nostaa keskiarvoa ja jo on poliitikot munapystyssä arvioimassa talouskasvua vääristyneen keskiarvon perusteella, kun elävät pelkässä ideologisessa kuvitelmassa eivätkä reaalitodellisuudessa.
Opetelkaa tekemään omia alkoholijuomia, kotiviiniä ja kiljua. Käyttää kaupan tuorehedelmiä kiljuun. Siinä säästää suuren summan rahaa. Olen tehnyt vuodesta 2015 asti eli melkein 10-vuotta. Eihän sen tarvitse korvata teidän lempijuomia vaan tarjota vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomen hallitus ja poliittiset päättäjät ovat onnistuneet luomaan "maailman lopun" ilmapiirin ja nekin, joilla olisi vara kuluttaa, eivät sitä tee.
Eikös valtiovarainministeri Riikka Purra etunenässä julistanut, ettei suomalaisilla ole varaa nykyiseen elintasoon, unohti vain alkoholihuurteisena, että Suomessa on myös hyvätuloisia eli tulot yli 14.000€/kk, joille järkkäsi myös mukavat veroalet.
Näiden hyvätuloisten piti käyttää palveluja ja ostaa kotimaista, että hunajaa valuisi alaspäin kaikille. Miten kävi? Ehkä yhteensä saavat pidettyä pari luksuskampaamoa ja ravintolaa pystyssä.
Kävinkin kampaajalla viime vuonna peräti 2 kertaa. Välissä oli vuosia, etten käynyt kertaakaan.