Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahoitetaan aikuisopiskelu?

Vierailija
03.01.2025 |

Haluaisin opiskella uuteen ammattiin. Kun aikuiskoulutustukea ei ole, miten opinnot rahoitetaan? Nykyisestä palkasta on mahdotonta säästää suuria summia, työ kuitenkin on. Lapsille pitää pystyä tarjoamaan perusasiat ja heidän kanssaan pitää myös olla.

Miten nykyiset amk/korkeakouluopinnot on järjestetty? Onko 40 h/viikko opetusta, vai onko esimerkiksi kokonaisia päiviä viikossa, jolloin ehtisi töihin?

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki joku sugar daddy tai useampi.

Se on lähes ainoa vaihtoehto, jos ryhtyy täyspäiväiseksi opiskelijaksi. Ap perheen tulee tulla toimeen yhdellä palkkapussilla, miehen. 

Pilluinflaatio. Kun jotain tarjolla paljon sen arvo laskee. Joku keksi, että nakuilu on parasta sitten kuulentojen, mutta nyt markkinoilla on yli tarjontaan. 

Vierailija
62/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin itseni AMK inssiksi muutama vuosi sitten Metropoliassa aikuispuolen iltaopintoina.

Aamulla klo 6 lähdin töihin, 15.30 töistä kotiin, ja sieltä kouluun joka alkoi klo 17. Koulusta pääsin klo 20.00-20.30, kotiin nukkumaan että jaksaa taas aamulla töihin. Tämä oli aikataulu maanantaista torstaihin. Perjantaisin ei ollut koulua. Viikonloput ja vapaat sai sitten tehdä koulutehtäviä.

Noin yksi viikko per kaksi kuukautta oli silleen, ettei ollut koulua.

Kesät, talvilomat yms vapaat koulusta olin töissä.

Tämä oli tahti sen neljän vuoden ajan.

Onnea ja jaksamista, niitä tulet tarvitsemaan.

M41

Ja lopputuloksesta ei ole taetta, että esim työllistyt uudelle alalle, edessä saattaa edelleen olla sairastuminen ja työttömyys. 

Niin miksi tehdä elämässä mitään kun aina voi sairastua tai joutua työttömäksi. Taitaa olla palstalaisten yleinen ajatusmaailma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen hallitus ei halua kenenkään opiskelevan vaan pysyvän rìistettävänä

Suomessa on jo vuosia ylikoulutettu. 

Sossuista on pulaa. Meinaakko, että ihan pystymetsästä voisin tästä mennä sosiaalityöntekijäksi? Oon it-tradenomi koulutukselta.  It-alalle ei enää tartteta meikäläistä. 

Vierailija
64/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdoton neuvoa kun ei tiedä mitkä sun alat on. On esim ihan eri asia suunnitella opiskelua lähihoitajasta sairaanhoitajaksi, kuin vaateompelijasta juristiksi. 

Vierailija
65/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on jo vuosia ylikoulutettu. 

Sossuista on pulaa. Meinaakko, että ihan pystymetsästä voisin tästä mennä sosiaalityöntekijäksi? Oon it-tradenomi koulutukselta.  It-alalle ei enää tartteta meikäläistä. 

Käyt pari peruskurssia ja sitten alat hakemaan duunia, jos kiinnostaa ja saat töitä viimeistelet tutkinnon.

Vierailija
66/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki joku sugar daddy tai useampi.

Se on lähes ainoa vaihtoehto, jos ryhtyy täyspäiväiseksi opiskelijaksi. Ap perheen tulee tulla toimeen yhdellä palkkapussilla, miehen. 

Pilluinflaatio. Kun jotain tarjolla paljon sen arvo laskee. Joku keksi, että nakuilu on parasta sitten kuulentojen, mutta nyt markkinoilla on yli tarjontaan. 

Huutista, kun näkee only fänsseihin hurahtaneita naisia. Perus naapurin Mairetkin siellä kuvittelee, että saa hyvää tienestiä ku levittelee saksiaan.Mutta hyvä vaan, koska se inflaatio todellakin puree. 

Vierailija
67/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan verkko-opinnot taitavat olla ainoa vaihtoehto. Lapset ovat sen verran pieniä, että heitä ei voi jättää yksin ja puolison työn takia en voi taata, että pääsen tiettyinä iltoina koululle. Tai sitten opinnot jäihin, kunnes lapset ovat isoja. Opintotukikuukausia ei ole jäljellä, joten lainaakaan ei taida saada.

Ap

Miksi juuri sinun pitäisi päästä opiskelemaan juuri NYT? 

En viihdy työssäni/alallani ja olen siitä ahdistunut. Palkka on huono. Haluaisin tilanteesta pois jotenkin muuten kuin jäämällä sairaslomalle tai työttömäksi.

Ap

Kuvittelet, että opiskelemalla uuden ammatin taivaan porttien aukeav

Lähipiirissä yrittäjä haluaa palkata nimenomaan perheellisiä. Koska heillä on elätettäviä ja lainat niskassa, he sitoutuvat työpaikkaan paremmin. Olen itsekin pienten lasten äiti, eikä se ole estänyt työllistymistä mitenkään, vaikka olisin maininnut asiasta haastattelussa. Kummallinen ajatusmaailma.

Vierailija
68/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähipiirissä yrittäjä haluaa palkata nimenomaan perheellisiä. Koska heillä on elätettäviä ja lainat niskassa, he sitoutuvat työpaikkaan paremmin."

Ihan varmaan joo. Sitoutuvat olemalla joka viikko 2-3 päivää poissa kun PirjoPurjoPaavoEemilillä pääse yöllä pieru, ja hanskat tippuu kädestä joka päivä klo 15.30 kun se pitää hakea tarhasta. Enintään ne isit "sitoutuvat", kun töihin paetaan perhearkea ja mieluummin istutaan ylitöissä. 

Vierailija
69/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin itseni AMK inssiksi muutama vuosi sitten Metropoliassa aikuispuolen iltaopintoina.

Aamulla klo 6 lähdin töihin, 15.30 töistä kotiin, ja sieltä kouluun joka alkoi klo 17. Koulusta pääsin klo 20.00-20.30, kotiin nukkumaan että jaksaa taas aamulla töihin. Tämä oli aikataulu maanantaista torstaihin. Perjantaisin ei ollut koulua. Viikonloput ja vapaat sai sitten tehdä koulutehtäviä.

Noin yksi viikko per kaksi kuukautta oli silleen, ettei ollut koulua.

Kesät, talvilomat yms vapaat koulusta olin töissä.

Tämä oli tahti sen neljän vuoden ajan.

Onnea ja jaksamista, niitä tulet tarvitsemaan.

M41

Ja lopputuloksesta ei ole taetta, että esim työllistyt uudelle alalle, edessä saattaa edelleen olla sairastuminen ja työttömyys. 

No ei ole taetta ei, tosin minun tapauksessani etenin uusiin tehtäviin opinnäytetyön aikana. Uudessa työpaikassa olen ollut siitä lähtien.

M41

Vierailija
70/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut niin, että äitiyslomalla opiskelisin sen mitä pystyy (la kesäkuussa). Ainakin viimeksi ammattikorkeakoulussa pystyi aika hyvin opiskelemaan iltaisin, öisin ja viikonloppuisin, kun mies oli vauvan kanssa. Loput sitten töiden ohella myöhemmin. Hain vain yliopistojen monimuoto-/etäkoulutuksiin, joiden opinnot alkaisivat syksyllä. Aloitan avoimista opinnoista jo ennakkoon. 

Vierailija
71/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät eivät pysty rahoittamaan toisten harrastelumielessä tehtyjä opintoja. Moni on suorittanut opintoja aikuiskoulutusrahalla ilman, että sillä on oikeasti vaikutusta mihinkään. Useampi työkaveri on ollut opintovapailla, mutta heidän palattuaan takaisin työhön,suoritetut opinnot eivät näy missään. He jatkavat samaa työtä samaan tapaan kuin ennenkin. Opinnoista saatu hyöty on mitätön, kun ajatellaan sen kustannuksia.

Kaveri sai 30e palkankorotuksen. Et siltä kannalta ei tosiaan välttämättä toiminut. 

Minä olin vuoden opintovapaalla aikuiskoulutustuen turvin, ja sain opintojen ansiosta paremman työn jossa on 1600€ parempi palkka ja työ on mielenkiintoisempaa.

Vierailija
72/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta on ihan plussaa että joku yrittää vähän herätellä pienten lasten äitiä onko juuri nyt oikea aika opiskella."

Herätteletkö aina samalla tavalla myös pienten lasten isäihmisiä ja ammut alas heidän opiskeluhaaveet, jos lapset ovat pieniä?

Vierailija
73/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minusta on ihan plussaa että joku yrittää vähän herätellä pienten lasten äitiä onko juuri nyt oikea aika opiskella."

Herätteletkö aina samalla tavalla myös pienten lasten isäihmisiä ja ammut alas heidän opiskeluhaaveet, jos lapset ovat pieniä?

Kyllä minä ainakin herättelisin - isimiehen opiskelu töiden ohella kun tarkoittaisi että vaimo joutuu ottamaan kaiken vastuun lapsista ja kodista opintojen ajan. 

Vierailija
74/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinustako toimeentulotukiasiakkaita riistetään? Meille muille he ovat loisia.

sinustakin voi tulla loinen, ei sitä koskaan tiedä

Vierailija
75/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopintotuki lopetettiin, koska sitä käytettiin sikäli väärin, että opiskeltiin tutkintoja, jotka eivät työllistä.

Se oli huono työllistävyyden kannalta.

Tämä. Ja se, että valtaosa opsikelijoista oli korkeakoulutettuja, jotka tekivät uuden tutkinnon veronmaksajien piikkiin. Tarinat lääkäreiksi opiskelevista bussikuskeista voi unohtaa. 

Vierailija
76/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopintotuki lopetettiin, koska sitä käytettiin sikäli väärin, että opiskeltiin tutkintoja, jotka eivät työllistä.

Se oli huono työllistävyyden kannalta.

En ole nähnyt tutkimustietoa, että tällainen olisi merkittävä ongelma ollut, mutta jos olisikin, niin olisihan sitä systeemiä voinut säätää niin, ettei sellaisten tutkintojen opiskeluun myönnetä aikuisopintotukea, mutta todennäköisesti työllistäviin kyllä. Ei sitä lopettaa olisi tarvinnut tuon takia. 

Eikä se mennyt valtion pussista, vaan työnantajan. 

Vierailija
77/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen nyt vanhoilla päivillä vielä uutta tutkintoa amkssa monimuotona. 2-3 lähipäivää kuukaudessa + oma työ 100% työajalla. Asiat tietysti täytyy opiskella itse. Käyn 07-15 omissa töissä, 15.30-20 menee kotihommissa ja lasten kanssa touhutessa. Opiskelen 20-01. Viikonloppuisin herään opiskelemaan viiden aikoihin, että kerkeän tehdä jotain ennenkuin lapset herää.

Eikö tuosta seuraa jo burnout? Kuulostaa ihan kamalalta, varsinkin jos on tarkoitus tehdä tuota 3-4 vuotta.

Puolessa välissä opintoja mennään, ei ainakaan toistaiseksi burnista. Mulla on mieletön palo tälle alalle ja se vie aika pitkälle, lisäksi pyrin elämään mahdollisimman terveellisesti ja ulkoilemaan lasten kanssa joka päivä. 

Vierailija
78/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella onnistuu hätätapauksessa. Alentavat tukea tosin jopa 40 prosenttia, joten melko hankalaksi menee.

Vierailija
79/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki opintotukikuukaudet käytetty? 

Itsellä kun oli taustalla vain lukio ja ammattikoulu, sain 4 vuotta opintorahaa. Se oli lapsikorotuksilla n. 420€. Asumistuki vanhan mallin mukaan oli 662€. Opintolaina 650€. Lapsilisät yh-korotuksella 330€. Yhteensä 2062. Tuo toki vain 9 kk vuodesta, kesät ilman tukea. Tein siis opiskelun ohella töitä, n. 20h/viikko, tienasin n. tonnin käteen. Mutta vain tulorajaan asti, etten menettänyt opintorahaa. 

Ja tein verkko-opintoina, mikä mahdollisti opiskelun ja työn yhdistämisen; tosin kiinteitä verkko-opetustunteja oli silti viikottain, joissa oli läsnäolopakko. Lisäksi yhteensä yli 30 viikkoa palkatonta harjottelua Opiskelut työllisti kyllä, oli jaksaminen välillä koetuksella kun aamulla lapset päikkyyn ja kouluun, siitä töihin 8-13/14, kotiin opiskelemaan pariksi tunniksi, hakemaan lapset, sit saattoi olla illalla etätunnit 2-4h, lasten iltatoimet jne. Viikonloput taas opiskelua, joka välissä kun ehti. 

No, sain tehtyä. Terveys kärsi (pitkittynyt stressitila) ja tutkinto maksoi mulle 23 000€ opintolainaa + tulonmenetykset opiskeluiden ajalta, joita en edes laskenut ettei ala enempää v*tuttaa. Mutta, sainpa unelma-ammattini ja se työllistää ihan ok. 

Vierailija
80/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa maisterin tutkintoa. Minulla on vakituinen työpaikka ja teen 80 % työaikaa. Luen paljon tentteihin kotona ja kirjoitan essee-tehtäviä kotona. Kaksi alakouluikäistä lasta on. On aika rankkaa välillä, mutta olen saanut opintoja melko hyvin edistettyä. Haluan myös tarjota lapsille mahdollisuuden harrastaa, koska he niin haluavat. Mielestäni ei ole oikein, että lapset joutuisivat lopettamaan harrastuksen siksi, koska äiti haluaa opiskella. Siksi vakituinen työpaikka on tärkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi