Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahoitetaan aikuisopiskelu?

Vierailija
03.01.2025 |

Haluaisin opiskella uuteen ammattiin. Kun aikuiskoulutustukea ei ole, miten opinnot rahoitetaan? Nykyisestä palkasta on mahdotonta säästää suuria summia, työ kuitenkin on. Lapsille pitää pystyä tarjoamaan perusasiat ja heidän kanssaan pitää myös olla.

Miten nykyiset amk/korkeakouluopinnot on järjestetty? Onko 40 h/viikko opetusta, vai onko esimerkiksi kokonaisia päiviä viikossa, jolloin ehtisi töihin?

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näyttää opiskelevan työn ohessa. Se onnistuu monimuoto- ja virtuaaliopetuksella.

Vierailija
42/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin itseni AMK inssiksi muutama vuosi sitten Metropoliassa aikuispuolen iltaopintoina.

Aamulla klo 6 lähdin töihin, 15.30 töistä kotiin, ja sieltä kouluun joka alkoi klo 17. Koulusta pääsin klo 20.00-20.30, kotiin nukkumaan että jaksaa taas aamulla töihin. Tämä oli aikataulu maanantaista torstaihin. Perjantaisin ei ollut koulua. Viikonloput ja vapaat sai sitten tehdä koulutehtäviä.

Noin yksi viikko per kaksi kuukautta oli silleen, ettei ollut koulua.

Kesät, talvilomat yms vapaat koulusta olin töissä.

Tämä oli tahti sen neljän vuoden ajan.

Onnea ja jaksamista, niitä tulet tarvitsemaan.

M41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan rahoitin omat amk-monimuoto-opiskeluni käymällä töissä. Eli päivät ihan täydellä työajalla töissä ja 2-3 iltana viikossa sitten koulua, tähän päälle kaikki harjoitustyöt, kotitehtävät ja kokeet. Aikuiskoulutustukeen en ollut oikeutettu, joten se vaihtoehto oli poissuljettu. Oli todella raskas 4 vuotta, vaikka olin opiskelujen alussa lapseton sinkku. En tiedä miten perheelliset ja kauempana asuvat jaksoivat tuota kuviota, osa kulki koulussa parinkin tunnin ajomatkan päästä, osa varmaankin opiskeli juuri koulutustuella, eikä käynyt töissä.

Sinänsä opiskelu kannatti, koska olen työllistynyt uudelle alalla erittäin hyvin, mutta raskas urakka oli kyllä.

Vierailija
44/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan verkko-opinnot taitavat olla ainoa vaihtoehto. Lapset ovat sen verran pieniä, että heitä ei voi jättää yksin ja puolison työn takia en voi taata, että pääsen tiettyinä iltoina koululle. Tai sitten opinnot jäihin, kunnes lapset ovat isoja. Opintotukikuukausia ei ole jäljellä, joten lainaakaan ei taida saada.

Ap

Miksi juuri sinun pitäisi päästä opiskelemaan juuri NYT? 

En viihdy työssäni/alallani ja olen siitä ahdistunut. Palkka on huono. Haluaisin tilanteesta pois jotenkin muuten kuin jäämällä sairaslomalle tai työttömäksi.

Ap

Kuvittelet, että opiskelemalla uuden ammatin taivaan porttien aukeavan ja elät onnellisena elämäsi loppuun asti? 

Kuvittelen, että opiskelu avaa portit uudelle alalle. Yleensä vaaditaan jonkinlaista pätevyyttä, ennen kuin pääsee tiettyihin töihin. Olen töissä 40 tuntia viikossa, kyllä sillä on väliä mitä sen ajan tekee.

Ap

Vierailija
45/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin itseni AMK inssiksi muutama vuosi sitten Metropoliassa aikuispuolen iltaopintoina.

Aamulla klo 6 lähdin töihin, 15.30 töistä kotiin, ja sieltä kouluun joka alkoi klo 17. Koulusta pääsin klo 20.00-20.30, kotiin nukkumaan että jaksaa taas aamulla töihin. Tämä oli aikataulu maanantaista torstaihin. Perjantaisin ei ollut koulua. Viikonloput ja vapaat sai sitten tehdä koulutehtäviä.

M41

Ja lopputuloksesta ei ole taetta, että esim työllistyt uudelle alalle, edessä saattaa edelleen olla sairastuminen ja työttömyys. 

Vierailija
46/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M41

Ja lopputuloksesta ei ole taetta, että esim työllistyt uudelle alalle, edessä saattaa edelleen olla sairastuminen ja työttömyys. 

Mikä pahanilmanlintu sinäkin olet? Yrittäminen on aina plussaa.

ohis

Vierailija
47/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan verkko-opinnot taitavat olla ainoa vaihtoehto. Lapset ovat sen verran pieniä, että heitä ei voi jättää yksin ja puolison työn takia en voi taata, että pääsen tiettyinä iltoina koululle. Tai sitten opinnot jäihin, kunnes lapset ovat isoja. Opintotukikuukausia ei ole jäljellä, joten lainaakaan ei taida saada.

Ap

En viihdy työssäni/alallani ja olen siitä ahdistunut. Palkka on huono. Haluaisin tilanteesta pois jotenkin muuten kuin jäämällä sairaslomalle tai työttömäksi.

Ap

Kuvittelet, että opiskelemalla uuden ammatin taivaan porttien aukeavan ja elät onnellisena elämäsi loppuun asti?&nbsp

Kuvittelen, että opiskelu avaa portit uudelle alalle. Yleensä vaaditaan jonkinlaista pätevyyttä, ennen kuin pääsee tiettyihin töihin. Olen töissä 40 tuntia viikossa, kyllä sillä on väliä mitä sen ajan tekee.

Ap

Ja tämä ala on mikä?

Vierailija
48/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen hallitus ei halua kenenkään opiskelevan vaan pysyvän rìistettävänä

Työssäkäyvät eivät pysty rahoittamaan toisten harrastelumielessä tehtyjä opintoja. Moni on suorittanut opintoja aikuiskoulutusrahalla ilman, että sillä on oikeasti vaikutusta mihinkään. Useampi työkaveri on ollut opintovapailla, mutta heidän palattuaan takaisin työhön,suoritetut opinnot eivät näy missään. He jatkavat samaa työtä samaan tapaan kuin ennenkin. Opinnoista saatu hyöty on mitätön, kun ajatellaan sen kustannuksia.

Kaveri sai 30e palkankorotuksen. Et siltä kannalta ei tosiaan välttämättä toiminut. 

Tietenkään tutkinnolla ei saa samasta työstä palkankorotusta. Onkin tarkoitus että voi hakea parempia töitä, ihan turhaahan sitä

AMK tutkintoni siivin etenin duunarista toimihenkilöksi ja palkkaa tuli 60% lisää. Työnantaja halusi nimenomaan esimieheksi henkilön, jolla kokemusta alan duunarihommista.

Minun mielestä kannatti.

T. Aikuisopiskelija

Vierailija
49/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä ja tutkia mikä oppilaitos ja mikä ala tarjoaa sellaista missä pystyy käymään. Toiset antaa enemmän hyväksilukua ja toiset ei millään. Toisilla monimuoto on kerran kuukaudessa viikko 8-16 koulua tai kaksi päivää viikossa 8-16 koko vuoden ajan. Toisilla aloilla on pakollisia tunteja olla paikanpäällä ja pitää korvata myöhemmin jos oot poissa ja toisilla saa kaikki oppitunnit etänä tai verkossa. Toisilla on palkattomia harjoittelua yli puolet opinnoista ja toisissa ei juuri ollenkaan.

Paras olisi jos olisit saanut säästettyä opintoja varten mutta ei mullakaan ollut. Nyt opinnot tauolla mutta tein 2 vuotta putkeen 100% työaikaa ja koulua = ei ollenkaan vapaapäiviä niin että ne olisi vapaita vaan vapaat meni koulupäiviin. Nyt on ollut koulu tauolla ja täytyisi pohtia tarkkaan miten rahoittaa 10kk palkatonta työharjoittelua. Täytyisi varmaan asunto myydä ja muuttaa telttaan työpaikan pihaan.

Vierailija
50/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M41

Tähän kun lisää AP:n pienet lapset, lopputulema on:

1. AP saa unohtaa AMK-tasoiset opinnot

2. AP delegoi vanhemmuuden puolisolleen             opintojensa ajaksi

3. AP lykkää opintojen aloittamista muutamalla vuodella

Vierailija
51/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kuvittelet, että opiskelemalla uuden ammatin taivaan porttien aukeavan ja elät onnellisena elämäsi loppuun asti?&nbsp

Ap

Missä rinnakkaisuus todellisuudessa sinä elät? Mikä ala on niin vetomainen että sinne kelpaa esim pienten lasten äiti? Olet ryssinyt tulevaisuutesi ihan vaan tekemällä lapsia. 

Vierailija
52/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu kannattaa aina.

Vierailija
53/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät eivät pysty rahoittamaan toisten harrastelumielessä tehtyjä opintoja. Moni on suorittanut opintoja aikuiskoulutusrahalla ilman, että sillä on oikeasti vaikutusta mihinkään. Useampi työkaveri on ollut opintovapailla, mutta heidän palattuaan takaisin työhön,suoritetut opinnot eivät näy missään. He jatkavat samaa työtä samaan tapaan kuin ennenkin. Opinnoista saatu hyöty on mitätön, kun ajatellaan sen kustannuksia.

Kaveri sai 30e palkankorotuksen. Et siltä kannalta ei tosiaan välttämättä toiminut. 

Tietenkään tutkinnolla ei saa samasta työstä palkankorotusta. Onkin tarkoitus et

AMK tutkintoni siivin etenin duunarista toimihenkilöksi ja palkkaa tuli 60% lisää. Työnantaja halusi nimenomaan esimieheksi henkilön, jolla kokemusta alan duunarihommista.

Minun mielestä kannatti.

T. Aikuisopiskelija

Sinun kohdalla kannatti. Itse vaihdoin toimihenkilöstä duunariksi ja se kannatti minun kohdalla. 

Vierailija
54/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse kokonaan etänä työn ohella amk:ssa. Onhan se välillä vähän raskasta, mutta menee kuitenkin. Suosittelen! 

Vierailija
55/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M41

Mikä pahanil

Realismi on aina negatiivista. 

Vierailija
56/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M41

Mikä pahanil

Minusta on ihan plussaa että joku yrittää vähän herätellä pienten lasten äitiä onko juuri nyt oikea aika opiskella.

Vierailija
57/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki joku sugar daddy tai useampi.

Vierailija
58/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on jo vuosia ylikoulutettu. 

Alikoulutettu. Suomessa on liian vähän korkeakoulutettu, siksi kyntää talous.

Vierailija
59/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina?

Jos ei saa opintotukea niin voiko saada opintolainaa?

Vierailija
60/153 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että perheellisen amk-opiskelu onnistuu, se vaatii hyvät tukiverkot eli käytännössä auttavat isovanhemmat.

Näitä tapauksia on ollut lähellä muutamiakin, että puoliso painaa hulluna duunia, että toisen vajaat tulot tasaantuu. Toinen siis opiskelee ja tekee koulun ohessa töitä minkä pystyy. Arjen sujumisesta huolehtii näiden isovanhemmat, kun vanhempien aikataulut menee päällekkäin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän