Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman tyttönimen pitäminen avioituessa. Hyvä ystäväni pitänyt, sen verran harvinainen nimi. Toki voi ottaa yhdistelmä nimenkin väliviivalla.

Vierailija
02.01.2025 |

Kokemuksia?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän nykyään useimmat naiset pidä oman nimensä. 

Epäilen että eivät, varsinkaan Etelä-Pohjanmaalla...

Vierailija
62/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikin sukunimi harvinaisempia, joten kumpikin piti omansa.

Lasten kohdalla heitettiin lanttia ensimmäisestä ja sitten vuorotellen sukunimet seuraaville.

Aika ikävää jos lapsilla eri sukunimet....

Mitenkähän tuokaan lapseen elämään vaikuttaa...

Lähipiirissä on perheitä, joissa yksi lapsiin eri nimellä, koska on toišen aikaisemmasta liitosta. Näkee selvästi kuinka ne lapset kärsivät. Nimestä pitää puhua paljon kun lasta vaivaa olla Rytkönen kun muut ovat pytkösiä. Samoin moni lapsi kertoo että äiti on mötkönen ja me muut ollaan pötkösiä ja tuntevat selvää huononmuutta kun kaverin perheessä kaikki ovat sutkosia. Minulla on päiväkodista ja myöhemmin alakoulun opena paljolti asiæsta kokemusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan piti tarkistaa, miltä vuodelta tämä aloitus on. Otsikko on kuin 1980-luvulta. 

Tämä. En tiedä ketään joka olisi päästänyt miehen tai naisen kirjoittamaan nimensä itseensä kuten muuhunkin omaisuuteensa. 

Vierailija
64/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut selvää että pidän oman nimeni. Jos haluaisin vaihtaa, vaihtaisin johonkin oman suvun nimeen.

Vierailija
65/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista eniten minua inhottaa tässäkin ketjussa ak. at, jotka vatvoo muitten tekemisiä, on se nyt ššaatana jos pitää kylän vaja amielisiltä juoruä. mmiltä kysyä, että mitä nimeä saa käyttää. Ettekö te ššaatanan pa. skiaiset tajua, että käyttäydytte juuri niin pask.  asti kuin miehet, jota vaativat tulevaa vaimoaa ottamaan oman nimensä sukunimeksi?

Naisett, tehkää just kuin itse haluatte, jos haluatte ottaa miehen nimen, niin ottakaa, miehen nimi se on isältäkin saatu nimi. Nämä vaja . kkiämmät ei sitä vaan tajua. Ššaatana. 

Sä et nyt vihakiimoissasi tajua, että naisethan tekee nykyään just niin kuin haluavat:D Ottavat miehen nimen tai sitten jättävät ottamatta, mutta se, etteivät ota näyttää sinua kovasti vihastuttavan. 

Toki nykyään yhä useampi pari valitsee ihan uuden sukunimen tai jonkin suvussa aikaisemmin esiintyneen nimen, joka ei kuitenkaan nyt ole kummankaan käytössä. Myös jokunen mies valitsee naisen sukunimen . Mutta joka tapauksessa yli puolet pareista valitsee toisin, kuin niin, että molemmat ottaa miehen nimen. 

Ja tämä ihan naisten vapaasta tahdosta. Ei heitä kukaan pakota pitämään omaa nimeään, he vain tahtovat ihan itse pitää sen naimisiin mennessään. 

Ps se naisen isältään saama nimi(aika paljon kyllä ihmisiä on äitinsäkin sukunimellä) on kuitenkin naisen OMAN SUVUN nimi, ja se aviomiehen sukunimi on ihan vieraan suvun nimi.  Siinä on suuri ero. Isänsä nimi sillä miehelläkin on, ei se sen kummemmin ole sen miehen OMA nimi, kuin naisenkaan suvultaan saama nimi.  Ja esim tapio Rautavaara oli äitinsä sukunimellä ja niin hänen lapsensakin  oli siis isoäitinsä nimellä . Ja esim meillä poika on minun nimellä, ei isänsä, vaan kantaa äitinsä sukunimeä.  Ei se miehen sukunimi enää nykyään ole välttämättä periytynyt isältä pojalle, koska ainakin itse tiedän monia perheitä, joissa lapset on äitinsä nimellä, myös ne pojat. Ajat muuttu, halusitpa sitä tai et.

Vierailija
66/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on perheitä, joissa yksi lapsiin eri nimellä, koska on toišen aikaisemmasta liitosta. Näkee selvästi kuinka ne lapset kärsivät. Nimestä pitää puhua paljon kun lasta vaivaa olla Rytkönen kun muut ovat pytkösiä. Samoin moni lapsi kertoo että äiti on mötkönen ja me muut ollaan pötkösiä ja tuntevat selvää huononmuutta kun kaverin perheessä kaikki ovat sutkosia. Minulla on päiväkodista ja myöhemmin alakoulun opena paljolti asiæsta kokemusta. 

Sama kokemus, kyllä lapsia nimet puhuttaa ja moni lapsi selvästi kärsii olla eri niminen kuin muu perhe tai miettii miksi äiti/isä on eri niminen. 

Vierailija
67/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista eniten minua inhottaa tässäkin ketjussa ak. at, jotka vatvoo muitten tekemisiä, on se nyt ššaatana jos pitää kylän vaja amielisiltä juoruä. mmiltä kysyä, että mitä nimeä saa käyttää. Ettekö te ššaatanan pa. skiaiset tajua, että käyttäydytte juuri niin pask.  asti kuin miehet, jota vaativat tulevaa vaimoaa ottamaan oman nimensä sukunimeksi?

Naisett, tehkää just kuin itse haluatte, jos haluatte ottaa miehen nimen, niin ottakaa, miehen nimi se on isältäkin saatu nimi. Nämä vaja . kkiämmät ei sitä vaan tajua. Ššaatana. 

Sä et nyt vihakiimoissasi tajua, että naisethan tekee nykyään just niin kuin haluavat:D Ottavat miehen nimen tai sitten jättävät ottamatta, mutta se, etteivät ota näyttää sinua kovasti vihastuttavan. 

Toki nykyään yhä useampi pari valitsee ihan uuden sukunimen tai jonkin suvussa aikaise

Niin, naiset tekevät, mutta osa naisista, kuten  sinä, ovat vaatimassa selitystä ja ivaamassa heidän ratkaisuaan. Ja juu,  olen oman nimeni pitänyt, minua vain ärsyttää suunnttomasti kaltaisesi vaja kit. Amen. 

Vierailija
68/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että eivät, varsinkaan Etelä-Pohjanmaalla...

Yli puolet aviopareista päätyy johonkin muuhun ratkaisuun, kuin siihen, että molemmat ottaa miehen sukunimen.  Ja näiden avioparien määrä lisääntyy pikkuhiljaa koko ajan. Enää siis alle puolet ottaa miehen  nimen ja yli puolet jättää ottamatta. 

Vierailija
69/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ollut selvää että pidän oman nimeni. Jos haluaisin vaihtaa, vaihtaisin johonkin oman suvun nimeen.

Mikä on sinun oma nimesi? Sekö mieheltä saatu, eli isältäsi? Oletpa sinä miesten orja. 

Vierailija
70/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki nykyään yhä useampi pari valitsee ihan uuden sukunimen tai jonkin suvussa aikaise

Se oman suvun nimi on MIEHEN eli isäsi  suvun nimi. Miksi väheksyt äitiäsi, eikö sinun pitäisi olla äitisi niemellä? 

Vierailija
71/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, kyllä lapsia nimet puhuttaa ja moni lapsi selvästi kärsii olla eri niminen kuin muu perhe tai miettii miksi äiti/isä on eri niminen. 

Juuri näin, lapset eivät useinkaan haluasi olla erilaisia. Monta surua on päiväkodissa kuultu kun lapsimiettii miksi hänen pitää olla eri niminen kuin muu perhe, eikö hän ole yhtä hyvä. Ja miksi Tiinan äiti on saman niminen Tiinan kanssa, mutta minun äiti ei ole minun kanssani. 

Vierailija
72/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kohdalla heitettiin lanttia ensimmäisestä ja sitten vuorotellen sukunimet seuraaville.

Aika ikävää jos lapsilla eri sukunimet....

Mitenkähän tuokaan lapseen elämään vaikuttaa...

Tähän helpoin ratkaisu on se, että kaikki lapset äidin nimelle. Eli, että nainen pitää oman nimensä naimisiin mennessä ja kaikki lapset tälle nimelle, vaikka lasten isä saataakin vaihtua. Sen takia lapsilla/sisaruksilla on niin paljon eri nimiä, kun aina annetaan lapelle sen isän sukunimi ja koska mykyään niitä lapsia tehdään useammalle miehelle, niin lapsista tulee eri sukunimisiä. 

Ja jos nainen ei ole naimisissa, mutta saa lapsia niin lapselle naisen kukunimi, jos sitten sattuu mies vaihtumaan ja uudelle miehellekin tehdään lapsi tämäkin on sitten saman niminen , kuin vanhempikin lapsi, kun molemmat on äidin nimellä. 

Se, että lapsille annetaan isän sukunimi tekee just tuota, että samassa perheessä on eri nimisiä lapsia. Jos naiset pitäisi oman nimensä ja  kaikki olisi äidin tyttönimellä ongelmaa ei olisi.

Vierailija
73/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin oman nimeni, vaikka se ei ole harvinainen. Se on minun nimeni. Naimisissa ollaan oltu 14 vuotta. Eipähän tarvinnut nimenvaihtorumbaa käydä läpi.

Vierailija
74/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaihtoehto siinä missä muutkin. Ongelmaksi muuttuu vasta siinä vaiheessa, kun koetaan, että muilla ei saa enää olla vastaavaa omaa valinnanvapautta vaan kaikkien on toimittava sen oman täydellisen valinnan mukaan.

Vierailija
75/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät.

Vierailija
76/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se teettää, kun naimisiin mennessä nainen ottaa miehen nimen ja tekee tälle lapsen. Sitten tulee ero ja nainen löyttää uuden puolison. Taas mennään naimisiin ja otetaan miehen nimi ja tehdään lapsi joka sitten on eri nimellä, kuin esikoinen. Taas tulee ero ja nainen ottaa tyttönimensä takaisin. koko perhe on nyt eri nimellä . Molemmat lapset eri isän nimellä ja nainen omalla alkuperäisellään. Sitten löytyy vielä uusi kumppani, nainen ei enää mene naimisiin, mutta vielä tehdään uuden miehen kanssa yhteinen lapsi joka tietenkin saa isänsä nimen. No kyllä erheissä tällä menolla on eri sukunimiä. 

Jos perheet halutaan aina olevan samalla nimellä, tapahtuipa sitten eroja tai ei, niin ainoa ratkaisu on se, että lapset ja se mahdollisesti vaihtuva mies ottaa AINA naisen sukunimen. Näin lapsilla on kaikkia sama sukunimi, vaikka  perheen mies vaihtuisikin, ja jos mies ei halua olla eriniminen, kuin muu perhe, hän  voisi ottaa vaimonsa nimen.  Näin perheet ovat aina saman nimisiä.

Vierailija
77/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä on aina ollut lapsia, jotka on erinimellä, kuin isänsä, eli kantavat äitinsä sukunimeä, eikä sitä kyllä kukaan ole ihmetellyt, ja ainakin omille lapsille on aina ollut ihan luonnollinen asia, että isä ja äiti on eri sukunimellä. Ei lapsi osaa tuollaista ihmetellä. Eikä lapsistani kukaan ole vaihtanut nimeään naimisiin mennessä, koska on ollut ihan selvää, että aviopari voi olla omilla sukunimillään. 

Ja nykyään, kun katsoo syntyneet ilmoituksi, hyvin harvoin vanhemmat on sama sukunimi. Lapsista taitaa nykyään suurin osa syntyä eri sukunimisille vanhemmille. 

Lähes puolet lapsista syntyy avioliiton ulkopuolella ja nekin lapset jotka syntyy avioliitossa ovat monesti kahden eri  sukunimen omaavan vanhemman lapsia. Nykyään, kun alle puolet avioliitton menevistä enää ottaa miehen nimen. Eiköhän kaikille ala olla jo ihan normaalia, että vanhemmat voi olla erinimisiä ja ongelma taitaa olla vain vanhoillisissa aikuisissa, jotka haluaa, että kaikken on pakko ottaa miehn mini ja kaikki lapset on pakko olla isän nimellä. 

Vaikka juuri tuo systeemi niitä erinimisiä lapsia perheisiin tuottaa. 

Vierailija
78/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisaruksille ei voi Suomessa antaa eri sukunimeä, joten tässä asiassa ei voi vuorotella.

Vierailija
79/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki nykyään yhä useampi pari vali

"niin naiset tekevät, mutta osa naisiat kuten sinä, olet vaatimassa selityksiä"...

?????????????

Mitä hourit. En minä aikanakaan ole keneltäkään mittän selityksi ollut vaatimmassa.

Ja kielenkäytöstäsi päätelle joku "vaka**kki" on joku muu kuin minä ;) Vihanhallinta kurssi voisi olla paikallaan. 

Vierailija
80/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki nykyään yhä useampi pari vali

"Se oman suvun nimi on miehen eli isäsi suvun nimi. Miksi väheksyt äitiäsi, eikö sinulla pitäisi olla äitisi nimi"

Mitä horiset. Kyllä isäni on minulle sukua. Minulla voisi olla joko isäni tai äitini suvunnimi ja kumpikin on ok, koska olen heidän molempien sukua. Mieheni sukua en ole (ainakaan tietääksieni. Eli olipa minulla äidin suvun tai isän suvun nimi se on aina myös minun sukuni nimi. Siksi voin kantaa kumman tahansa  vanhemman nimeä ja se on aina minunkin sukuni nimi, mutta miehen sukua en ole. 

Hullua ajatella, että se miehen sukunimi on enemmän miehen oma, kuin naisen oma nimi, koska molemmat on sen saaneet joltakin toiselta. Jos mies on saanut sukunimensä äidiltään sekin on miehen "oma", koska hän on myös äitinsä sukua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän