Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman tyttönimen pitäminen avioituessa. Hyvä ystäväni pitänyt, sen verran harvinainen nimi. Toki voi ottaa yhdistelmä nimenkin väliviivalla.

Vierailija
02.01.2025 |

Kokemuksia?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelin vaimolle, että pitää nimen, mutta on niin uskovainen, että piti ottaa miehen nimi. Kohta pari vuotta oltu aviossa ja vieläkin hällä ajokortti uusimatta ja pariin paikkaan nimi muuttamatta. Ei ole käytännöllistä nykyisessä byrokratiaviidakossa nimen muuttaminen. Ja miksi se pitäisi muuttaa? Tyttönimi on muutenkin sanana tyhmä, kun siihen sisältyy oletus, että se vaihdetaan pois kun tullaan 'naisiksi' eli mennään avioon(?).

Vierailija
22/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan ukot pettää ja ne jätetään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin vuonna 1981, ja silloinen sukunimilaki edellytti että vaimo ottaa joko miehen sukunimen tai yhdistelmänimen. Ei ollut muita vaihtoehtoja. En halunnut että nimeni olisi tyyppiä Nieminen-Virtanen, joten otin miehen sukunimen.

Vierailija
24/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin kyllä ihan ehdottomasti oman tyttönimeni jos menisin joskus naimisiin. Miehen kanssa ollaan sovittu että jos joskus naimisiin päädytään niin hän ottaa sitten mun sukunimen. 

Vierailija
25/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikin piti oman sukunimensä, eikä kummallakaan ole ollut ikinä kiinnostusta vaihtaa nimiään. Kummankin sukunimet ovat tavallisia ja yleisiä suomalaisia sukunimiä. En ymmärrä, miksi meillä pitäisi olla sama sukunimi. Elämä jatkunut samana liittoutumisen myötä. Ylipäätänsä naiset ovat ottaneet miehensä sukunimen vain noin sata vuotta. Että kovin vanhasta perinteestä ei ole kyse. 

Tuo "pakko ottaa miehen sukunimi" -aikakausi kesti alle 60 vuotta eli vuodesta 1930 vuoteen 1986.

Vierailija
26/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi tulee nimen vaihto.  Kaikki piti uusia, mm. ajokortti, passi.  Pankkiin piti toimittaa virkatodistus jne. (väliviiva-tuplanimet on mun mielestä kankeita usein liian pitkiäkin. Molemmilla omat on aika hyvä, mutta monet olettaa kyseessä olevan avoliitto, mutta haittaako se?   

Vierailija
27/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on oma sukunimi, koska harvinainen, mieheni otti oman sukuni nimen jotta koko perhe on sitten saman niminen.

En tajua lainkaan tuota halua pitää harvinainen nimi. Itselläni on (pakko ottaa avioituessani), enkä yhtään tykkää. Nimi yksilöi minut heti tietyn miehen vaimoksi ja tiettyjen lasten äidiksi ja isoäidiksi. En pidä siitä, että heitä mahdollisesti arvioidaan minun tekemisteni ja sanomisteni perusteella. Eipä siitä nimestä nyt varsinaista haittaakaan ole ollut, joten en ole lähtenyt sitä vaihtamaan, koska suurimman osan elämääni olen sitä käyttänyt.

Vierailija
28/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin miehen sukunimeen koska tyttönimeni oli todella ankea. Eron jälkeenkään en vaihtanut takaisin tyttönimeen koska en vain pidä siitä. Jos tyttönimeni olisi ollut kiva niin olisin pitänyt. Jos avioidun vielä niin pidän nykyisen (eli ex mieheni ja lasteni sukunimen) koska pidän siitä ja se on ollut aikuisiän identiteettini.

Vierailija
29/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin oman nimeni avioituessa. Molemmilla on tavallinen suomalainen -nen -päätteinen sukunimi.

Vierailija
30/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleen vaihtaa. Olin jo julkaissut alkuperäisellä nimelläni, joten siitäkin syystä nimen vaihtaminen olisi ollut höhlää. 

Vierailija
31/95 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin omani, en koskaan edes harkinnut muuta. Lapsi sai isänsä sukunimen koska se sopi paremmin valitsemaamme etunimeen. 

Vierailija
32/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna pidän nimen vaihtamista turhana pelleilynä ja varsinkin yhdysnimet ovat naurettavia. Niihinhän niitä hankaluuksia liittyy, ei omaan nimeen.

N53

Kerrohan millaisia hankaluuksia, kun minä olen elänyt yhdysnimen kanssa 40 vuotta, enkä ole sellaisia havainnut. Olisi mielenkiintoista kuulla.

Vierailija
33/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yhdistelmänimen 40 vuotta sitten, koska koin sen olevan vahvasti identiteettiini kuuluva asia, olihan minulla ollut tämä sukunimi kauemmin kuin etunimi! Ainoa vaihtoehto oli ottaa yhdysnimi siihen aikaan, ja hyvin on sen kanssa elo sujunut. Oma nimi on lyhyt, niin ei tullut mitään nimihirviötäkään. Olen ollut tyytyväinen. Kolme serkkua seurasi esimerkkiäni ja elävät hekin edelleen yhdysnimen kanssa.

Vierailija
34/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikin sukunimi harvinaisempia, joten kumpikin piti omansa.

Lasten kohdalla heitettiin lanttia ensimmäisestä ja sitten vuorotellen sukunimet seuraaville.

Aika ikävää jos lapsilla eri sukunimet....

Vierailija
35/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä kokemuksia? Mä pidin tyttönimen kun menin naimisiin. Helppoa eikä tarvinnut vaihtaa mitään kortteja yms. Onneksi en vaihtanut koska liitto päättyi eroon muutaman vuoden päästä. 

Sama, mutta mulla avioliitto kesti kuitenkin 18 vuotta. Ei ole tarvinnut venkslata nimen kanssa missään välissä suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
36/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikin sukunimi harvinaisempia, joten kumpikin piti omansa.

Lasten kohdalla heitettiin lanttia ensimmäisestä ja sitten vuorotellen sukunimet seuraaville.

Valehtelet. Lapsille pitää kaikille laittaa sama sukunimi, eli se nimi, mikä on laitettu esikoiselle. Jos sama pariskunta saa  lisää lapsia, pitää kaikille laittaa sama sukunimi, mikä on esikoisella. 

Itse pidin oman sukuninmen jo 90-luvulla, kun menin naimisiin(olin päättänyt lapsena, ettei ikinä mene naimisiin, koska en halua vaihtaa sukunimeä. No onneksi laki sitten jossain välissä muuttui ja saikin pitää oman nimensä naimisiin mennessä. Toki silloin oli todella harvinaista, että nainen ei ottanut miehensä nimeä ja minuakin katseltiin kieroon, mutta ei se minua hetkauttanut) Omista tyttäristä tuskin kukaan vaihtaa nimeään naimisiin mennessä.

Vierailija
37/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioon 2009 ja oman nimen pidin, sillä olin myös vakiinnuttanut ammatti-indentiteetin enkä halunnut siitä pelkän avioliiton takia luopua. Miehen nimen ottaminen olisi mielestäni ollut lapsellista ja noloa, kun olin kuitenkin jo kolmekymppinen eli aikuinen nainen.

Vierailija
38/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa tänä päivänä ottaa miehen nimi. Siinä ikään kuin siirtyy miehen suvun omaisuudeksi ja hyödynnettäväksi piiaksi. 

Vierailija
39/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin kyllä ihan ehdottomasti oman tyttönimeni jos menisin joskus naimisiin. Miehen kanssa ollaan sovittu että jos joskus naimisiin päädytään niin hän ottaa sitten mun sukunimen. 

Meilläkin mies joskus leikitteli ajatuksella, että ottaisi minun sukunimen, mutta tosipaikan tullen kunpikin piti omansa. Itse en koskaan ajatellut, että vaihtaisin nimeni ts ottaisin miehen sukunimen. 

Vierailija
40/95 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin naimisiin vuonna 1981, ja silloinen sukunimilaki edellytti että vaimo ottaa joko miehen sukunimen tai yhdistelmänimen. Ei ollut muita vaihtoehtoja. En halunnut että nimeni olisi tyyppiä Nieminen-Virtanen, joten otin miehen sukunimen.

Niin, tämäpä juuri kertoo miten ihanasta asiasta on kyse. V*ttu ettei omasta nimestään saanut päättää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme