Mikä tää juttu on että rivitalon omistus nähdään jonain statussymbolina?
Sama juttu kaikkien muiden asuntojen kanssa. Eihän sitä oikeasti edes omista, jos se tontti jolle se on rakennettu ei ole sinun.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarinkin osalta ratkaisevaa on sijainti, ihan samalla tavalla kuin kerros- ja omakotaloillakin. On vähän eriasia omistaa rivari jostain Nurmijärveltä, Kemijärveltä tms, kun kaakkois- Espoosta. Meidänkin tiellä Tapiolassa kaikki rivarit on yli puolen millin asuntoja.
Ei ole mitään eroa onko se Espoossa vai. Tää on jotain mitä kaikki asunnon omistajat sepittää toisilleen, jotta ei tule paha mieli.
Joku kemijärveläinen tuli tänne kertomaan, kuinka on niin iso talo keskellä lantakenttää ja sitä meidän tulee nyt kadehtia :)
Oon ihan Espoosta lol
Eli olet sen verta simppeli, että asut pk-seudulla etkä ymmärr
Antaa niiden muuttaa, eipä se meitä raaputa. Nuorisolaisena tulet sitten yllättymään siitä, kuinka paljon parempi sijoitus se paskakin rivari Tapiolasta oli vs omakotitalo keskeltä ei mitään.
Siis kun sä ensin opiskelet ammatin teet työtä ja ostat asunnon puolison kanssa puoliksi missä asutte 30-50 vuotta ja maksatte sitä käymällä töissä . Niin siinä ei ole mitään rikas juttua. Se on asunto missä nukutaan syödään peseydytään käydään töissä ja lapset koulua. Rivitalossa kuin kerrostalossa on monta osakasta ja jokainen ostaa siitä neliöitä sen mukaan kuin tarvii. Mitä enemmän neliöitä sen suurempi vastike kk maksu. Ja sen suurempi remontti maksu. Ja miten monta ihmistä perhe lapset siinä asuu sen useampi vesimaksu eli vaikka 5 ihmistä äiti isä 3 lasta niin 5 vesimaksua 15-20€ kertaa 5 kuukaudessa ja vastike sekä sähkö. Jos talo on vuokra tontilla vastikkeessa maksetaan myös joka kk tontin vuokraa. Mikä nostaa kk vastikkeen summaa. Rakennusvaiheessa maksetaan jos oma tontti tontin hinta erikseen kunkin asunnon neliöiden mukaan ja myös neliöiden mukaan lasketaan asunnon hinta. Puolisoiden kesken asunto useimmin on puoliksi ja se maksetaan puoliksi kumpikin käy työssä. Kun toinen kuolee toinen jää siihen ja kun lapset lähtee pois vaihdetaan useimmin pienempään. Siinä välissä on muut kulut. Lapsille jää perittävää se mitä jää kulujen verojen velkojen jälkeen eli jotain. Rivitalo ja kerrostalo yhtiöissä on sekä vuokra tontteja että omistus jos luette uusien talojen myynti ilmoituksia huomaatte että niissä on erikseen tontin hinta per asunto. Vuokratontti nostaa kk maksua. Sitten kaikki remontit mitä muut asukkaat päättää tulee jokaisen maksettavaksi jos joku haluaa vaikka asfalttia kaikki maksaa jos enemmistö puoltaa. Neliöiden mukaan lasketaan kaikki kulut. Kun lapset muuttaa pois vähenee mm.sähkö ja vesimaksut. Mutta asunnon vanhetessa lisääntyy taas remontti maksut. Osan remonteista ja asunnon hoidosta maksaa asukas ja osa taloyhtiö vastikkeista. Jos on huonosti hoidettu yhtiö se on pelkkä velka ja home rasite. Riippuu miten tyhmiä velan ottajia taloissa asuu. Vastike voi olla jopa 400-1000€ kk pelkän tyhmyyden velkojen takia yhtiössä. Pelko on yksi asia mikä nosti nytkin vastikkeita ja vuokria Ukrainan takia kuin hyväksikäyttäjät iskee heti. Ja tiedoksi kun kuolet ja lapsesi perii sen asuntosi niin verottaja on siinä sitten heti mukana. Ja välittäjät kuin muut kulut. Että hyvä jos autosi myymällä voidaan kattaa sekä hautajaiset että vastikkeet kuin muut kulut niin jää verot maksettavaksi sitten enää. Sairaan velkaisia yhtiöitä on mistä myydään asuntoja ja luettelo tulevista veloista päälle. Holtitonta rahan käyttöä ja huijareita. Kerrostalossa asuminen on kuitenkin halvinta kun vertaa remontteja ja lämmityskuluja. Jos ostaa vanhan talon siihen pitää tehdä remonttia. Rivitalo ja kerrostalo yhtiöissä asuu kymmeniä eri kokoisia perheitä eri kokoisissa asunnoissa. Vuokralla asuvilla on vähiten huolia ja vähiten velkaa. Espoossa ja Vantaalla on halvempaa asua kuin Helsingissä. Kaikki riippuu aina asunnon koosta neliöistä ja onko oma tontti jo maksettu vai velkaa ja onko vuokra tontti. Lahdesta saa isoja taloja puolet halvemmalla kuin pääkaupungista. Pankki omistaa asunnon kunnes se on maksettu joten asut pankin asunnossa siihen asti monet 30 vuotta pankin asunnossa. Kun otat velkaa asuntoon pankki pitää sun osakekirjat. Älä siis kadehdi mitenkään asuntovelallisia. Heillä kovat oltavat . Katsokaas kun maksat asuntolainaa maksat myös pankille korkoja ja sen asunnon kulut vastikkeet sähköt vedet remontit sen päälle. Ei ole syytä ylpeillä eikä kadehtia. Huonosti hoidettu yhtiö jättää jälkeensä homeiset seinät lähes purettavan ja haisevan tappiollisen ylivelkaantuneen yhtiön. Eikä ole mitään järkeä vaihtaa mitään mihinkään niin kauan kuin toimii jos ainoa huvi on ottaa velkaa ja myydä remontteja. Kusessa on asukkaat jos taloissa asuu huijareita.
Rivitalo...kaikki kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet yhdessä paketissa.
Suurimmalle osalle kyse ei ole mistään statussymbolista vaan kyse on ihan kodista. On nyt ihan ap:n omaa kuvitelmaa nämä jutut. Jokaisen ostaa sellaisen kodin kuin haluaa ja mihin varat riittää. Ei kaikkia kiinnosta asua esim. omakotitalossa.
Itse asun omakotitalossa josta maksan vielä pankillle lainaa. Kun laina on maksettu, niin talo tontteineen on mun. Vanha talo ihanalla tontilla ja juuri sitä mitä mä haluan. Ei mikään statussymboli vaan rakas koti itselle.
Kerran asuttiin rivitalossa, oli yhtä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalle osalle kyse ei ole mistään statussymbolista vaan kyse on ihan kodista. On nyt ihan ap:n omaa kuvitelmaa nämä jutut. Jokaisen ostaa sellaisen kodin kuin haluaa ja mihin varat riittää. Ei kaikkia kiinnosta asua esim. omakotitalossa.
Itse asun omakotitalossa josta maksan vielä pankillle lainaa. Kun laina on maksettu, niin talo tontteineen on mun. Vanha talo ihanalla tontilla ja juuri sitä mitä mä haluan. Ei mikään statussymboli vaan rakas koti itselle.
Aika moni täällä kyllä ollut selittämässä jostain Espoon puolen miljoonan bokseistaan.
Luonnollisestikin ainoat vaihtoehdot asumiseen ovat homeinen okt Kemijärvellä, luxusta kimaltava rivitalo Tammisalossa tai sitten kammottava kerrostaloputka monikulttuurihelvetissä.
Ja näitä sitten vertaillaan pää hiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se homeinen vanha homeinen talo omalla tontilla on sen parempi ? Minä en näe ihmisten asuntoja minään status symbolina
Ainakin sen maan omistaa oikeasti. Oon aina säälinyt kaikkia rivitalon omistajia kun oon kävellyt ohi, kun oon luullut köyhiks. Nyt vasta parikymppisenä sain tietää että ihmiset, jotka ostavat niitä pitävät niitä jonain flexi lmao
Tiesitkö, että oma tontti jossain muuttotappio kunnassa voi olla lähes arvoton tai ainakin slle 10k euroa? Sen sijaan pienehkö 900 m2 tontti Espoossa voi maksaa yli 200k euroa. Eli arvoon vaikuttaa moni asia. Rivari lähellä merenrantaa pääkaupunkiseudulla on arvokas, mutta toisella paikkakunnalla tai sijainnilla ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea/maailmaa?
Eikai sillä ole mitään väliä. Rivitalo on rivitalo oli se jossain skutsissa tai sitten Espoossa rantatontilla. Molemmat ihan yhtä cringe
Kiitos vastauksestasi, koska joskus mietin onko maantieteellä väliä mikä ihmiset saa arvostamaan rivariasuntoa ja kysymään sen statuksesta jonkun elämässä.. Kun rivarisosakkeessa asuin noin 15 vuotta se oli aika haastavaa henkisesti. Pieni taloyhtiö, jossa asui pääosin ihan eri luonteisia ihmisiä kuin minä. Elintaso ei saanut heitä viisastumaan, vaan päinvastoin tuntui ettei muusta osattu puhua kuin mitä omistaa, minne matkustaa, millainen auto ja kuka missäkin asemassa. Sellaista pientä tökkimistä kuka on kukin ja minä en sitä peliä osaa pelata. Ajattelen siksi aina rivareista, että jos sellaiseen vielä muuttaisin pitäisi kaikki palvelut olla ehdottomasti ulkoistettuja ja taloyhtiön kokoukseen valtuuttaisin minua edustamaan kiinteistöjuristin. Hirveästi istutuksia naapurille päin niin, ettei näkisi heitä koskaan. Joten jos joku kokee rivariosakkeen nostavan jotakin statusta ihmisarvossaan ei sellainen tajua paljoa muustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni täällä kyllä ollut selittämässä jostain Espoon puolen miljoonan bokseistaan.
Espoo on arvokasta aluetta. Itselläkin on siellä uusi okt omalla tontilla ja hyvillä julkisilla yhteyksillä. 20 minuutissa pääsee Helsingin keskustaan halutessaan. Talon arvo yli 800 000 e. Mikäs tässä on asua ja lillua terassilla porealtaassa omalla pihalla. Oma tupa oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pienten odotusten maa.
Oon vaikka kuinka moneen kertaan todistanut jonkun hyvätuloisen kehuskelevat kotiaan ja sitten kun viimein näön sen se on joku halvoista materiaaleista, mutta uusi kämänen rivi/paritalo. En voi ottaa tosissani mitään kehuskelun talosta, joka jakaa seinän naapurin kanssa..
Oletko nähnyt myös kehuskelijan palkkalaskelman vai oletatko vain hyvätuloiseksi vihervassarityyliin koska kateus?
Mulla kans ollut sellainen idea pitkälle aikuisikään asti et niissä asuu vähän pienempituloista jengiä. Saatan olla anteeksipyynnön parille kaverille velkaa, kun koko lapsuuden näin heidän vähän huono-osaisina, vaikka muka arvo alueella stadis asutaan. En kyllä siltikään voi kuvitella itseäni sellaiseen, kun sen verran korkea stigma jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun rivarin omistajat pitää sitä mielessään jonain oikeana statussymbolina :D. Kiva jos se on teistä mukava paikka asua, mutta en nää siinä mitään eroa jonkun kerrostalon kolmion vuokraamisen kanssa.
Et näe eroa siinä, että omistaako osakkeen vai onko vuokralla. Ja haukut täällä muita tyhmäksi. Ookoo.
Olen aina ollut mieluummin omistamisen kannalla tyyliin Oma tupa oma lupa. Mutta nyt alkaa aina vaan enemmän tuntua siltä, että tässä maassa ei kannattaisi omistaa mitään. Kaikki tuet valuu niille, jotka ei omista ja kaikki maksut valuu niille, jotka omistaa. Hetken päästä täällä tosiaan on tyhmä se, joka omistaa ja toimii lypsylehmänä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pienten odotusten maa.
Oon vaikka kuinka moneen kertaan todistanut jonkun hyvätuloisen kehuskelevat kotiaan ja sitten kun viimein näön sen se on joku halvoista materiaaleista, mutta uusi kämänen rivi/paritalo. En voi ottaa tosissani mitään kehuskelun talosta, joka jakaa seinän naapurin kanssa..
Oletko nähnyt myös kehuskelijan palkkalaskelman vai oletatko vain hyvätuloiseksi vihervassarityyliin koska kateus?
Veikkaan että ihminen, jolle rivarit on noin selkeä köyhyyden symboli tuskin on ainakaan taloudellisilta arvoiltaan kauhean vasemmalla 😅
Juu tämä. Toinen juttu on sitten okt jotka on rakennettu melkein vieri viereen toisten kanssa (todennäköisesti juuri epätoivoisesti alueen takia). Niistäkin tulee vähän köyhä/nousukas vibat itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossa yhdistyy kaikkien asumismuotojen huonoimmat puolet. Kamala keksintö.
Riippuu asukkaista. Jos ja kun joukossa on päällepäsmäreitä. Mm muiden määrääjiä, ollaan suossa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole kuullut, että kukaan olisi pitänyt rivarissa asumista statussymbolina. Ainakin itselle se on vain välttämätön paha, koska ei kiinnosta ottaa 200 000 € lainaa, että pääsisin omakotitaloon. Kerrostaloon minua ei saa edes kilon palasina.
Ihan sama ajatus. Mulle tämä on koti, jossa saan olla rauhassa, kun täällä on todella hiljaista. Kurinpito tapissaan, ei koirat räkytä tai kukaan muukaan.
Sen sijaan olen huomannut, että vuokralla asuvat ihan selvästi kadehtivat jo tätäkin asumismuotoa. Aika usein kuulee "hyvähän sinun on", ja "kyllä sinun kelpaa", kun kysyvät missä asun. Olen ollut jo yli 14 vuotta tyytyväinen täällä. Huolto hoitaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa useassa kerroksessa useita satoja ihmisiä ja rivitalon päätyhuoneistossa asuvalla vain yksi naapuri seinän takana. Kumman luulet olevan parempi paikka asua, eli kummassa suurempi todennäköisyys häirikköihin? Varastossa säilyy kamat? Parkkipaikalla auto turvassa? Hissi rikki, ja asut ylimmässä kerroksessa?
Kokemusta molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa useassa kerroksessa useita satoja ihmisiä ja rivitalon päätyhuoneistossa asuvalla vain yksi naapuri seinän takana. Kumman luulet olevan parempi paikka asua, eli kummassa suurempi todennäköisyys häirikköihin? Varastossa säilyy kamat? Parkkipaikalla auto turvassa? Hissi rikki, ja asut ylimmässä kerroksessa?
Kokemusta molemmista.
Yhtä pahoja enkä nää mitään eroa. Naapuri asuu samalla tontilla joka tapauksessa häiriköi tai sitten ei
Mutta se pankki ei pidä.
Toisaalta en tiedä pitääkö monikaan talojaan statussymboleina. En pääsääntöisesti vietä aikaa kuvaillunkaltaisten ihmisten kanssa. Mutta pragmaattisesta näkökulmastani ymmärtäisin paljon enemmän sitä, jos joku statusnäkökulmasta iloinen arvokkaasta kämpästä (kasvukeskuksessa) kuin jostain sellaisesta asunnosta, joka lahoaa 20 vuoden päästä pystyyn, koska se on menty ostamaan asuinalueelta, jolla ei ole mitään tulevaisuutta.