OP sulki yllättäen kaksi kiinteistörahastoaan 31.12.24 kymmenet tuhannet eivät toistaiseksi saa rahojaan ulos
Lunastusilmoituksia on tehty heinäkuusta alkaen 60 miljoonalla. Eli tuolla summalla pitäisi myydä asuntoja markkinassa jossa ei ole juurikaan ostajia nykyisillä hinnoilla
Rahaston salkussa on noin 5400 suoraan omistettua asuinhuoneistoa sekä 21 toimitilakohdetta.
Rahastot toimivat tukkumarkkinoilla, ja isompia kiinteistöeriä koskevilla markkinoilla ei vain ole ostajia. Ei ole kauppa käynyt
"harmi tietysti niille, jotka tarvitsisivat rahat nyt heti
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Tässä todellinen syy paniikkinappulan painamiseen. Rahastoyhtiön lisäksi OP on itsekin korviaan myöden riippuvainen asuntokuplan ikuisesta paisumisesta:
OP-ryhmän osuus suomalaisten kotitalouksien asuntolainoista kipusi 40 prosenttiin. Nordean ja Danske Bankin markkinaosuudet laskivat.
OP:n asuntorahastoilla ei ole pienintäkään ongelmaa realisoida puolessa vuodessa lunastuksiin tarvittavaa muutaman prosentin siivua asunto/kiinteistösalkustaan.
Ongelma on siinä ettei salkusta löydy edes muutamaa prosenttia kohteita jotka olisi mahdollista realisoida lähellekään sitä hintaa jolla ne on kirjattu asuntorahaston taseeseen josta rahaston arvo lasketaan.
Tämä on jo itsessään paha mutta todellinen katastrofi syntyy siitä että OP:lla itsellään on taseessa kestämättömän kokoinen siivu suomalaisten asuntovelkoja joiden vakuutena olevat kohteet on arvotettu taseessa täsmälleen samaan mark-to-fantasy
Kuinka suuri osa tuosta rahastosta on saatu aikaan lainarahalla? 80% vaiko pahimmillaan 85%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin huonoja kokemuksia oman pankin ns. "sijoitusneuvojista". Joko ne ei tajua yhtään mitään sijoittamisesta tai sitten vaan kusettevat asiakkaitaan.
Heidän työnsä on tienata pankille eikä asiakkaalle rahaa.
Niin tietysti mutta mitä paremmin ne tekee työnsä myös asiakkaalle päin, sitä paremmin ne itsekin tienaa. Minulla on pelkäästään hyviä kokemuksia sijoitusneuvojista, ns private bankerista. Se on suositellut hyvin ja olen tienannut, hän on siis palkkionsa ansainnut.
Kun en itse jaksa ehdi osaa miettiä sijoittamista niin se palvelu on hyvä.
Näiden hokemien suoltaminen on siis turhaa. Ne palvelut sopii joillekin, esim minulle oikein hyvin
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti pidän hyvänä, että jos harkitsee ostavansa jotakin eksoottisempaa muodissa olevaa sijoitustuotetta, että ensin lukee säännöt ja muutenkin sen mistä on kysymys. Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun apinaa koijataan suomalaistenkaan pankkien toimesta. Muistatteko vielä indeksilainat ym.?
Missään ei kielletä lukemasta ja miettimästä vaikka viikkoa! Itse asiassa se on hyvä ohje. Kiireellähän kaikki huijaukset ja petoksetkin saadaan aikaan.
Kun kuuntelee kulta-myyjien maailmanlopun pitsejä niin tulee mieleen että eikö he ole opiskelleet aihetta ollenkaan? A)kultaa ei voi syödä, B) kultaa ei voi juoda, C) kulta ei paranna sairauksia (jos ei lasketa Kummelin gold opsessiota:), ja se on helvetin raskasta kantaa. Myisivät maailman lopulle ennemmin niitä hätäbunkketeita, joita jenkeissä on myynnissä. Monen vuoden muonavarastot ja akusto bunkkerissa maan alla.
näähän voi nyt hakea toimeentulotukea, koska rahat on lukittu pankin toimesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti pidän hyvänä, että jos harkitsee ostavansa jotakin eksoottisempaa muodissa olevaa sijoitustuotetta, että ensin lukee säännöt ja muutenkin sen mistä on kysymys. Ei tämä ole ensimmäinen kerta kun apinaa koijataan suomalaistenkaan pankkien toimesta. Muistatteko vielä indeksilainat ym.?
Missään ei kielletä lukemasta ja miettimästä vaikka viikkoa! Itse asiassa se on hyvä ohje. Kiireellähän kaikki huijaukset ja petoksetkin saadaan aikaan.
Voisiko maallikko sijottelijalle yliesohjeena sanoa että sijoita kuten rikkaat. Silloin pelaat ainakin samoilla säännöillä kuin ne.
Pysy erossa "taviksille" rakennetuista sijoitusinstrumenteista. Niitä ei suojaa viime kädessä mikään koska poliitikot voi nollata siellä kaiken halutessaan ja loukkaamatta raharössejä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siihen aikaan kun olin asiakasrajapinnassa OP:sa niin näistä omista rahastoista sai parhaat bonukset. Peruspalkan päälle tein näillä kivaa lisätienestiä.
Kolkuttiko omatunto koskaan?
Joskus olen miettinyt, että pitäisikö lähteä noihin hommiin, mutta olen ajatellut, että ei se huijattu raha tunnu samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla parempi vaihtoehto pitää rahansa omassa kiinteistössään.
Vain jos ajattelee että sen oman kiinteistön arvo säilyisi romahtavalla markkinalla jotenkin paremmin.
Voihan siitäkin maksaa sijoitusneuvojalle sen 4% joka vuosi poissa jos haluaa. Pääsee samaan kun rahastossa.
Jos tarkoitit että pieni oma paska on parempi kuin pankin iso paska niin varmaankin joo.
Minun pointtini oli ehkä enempikin: pääomaa ei kannata pitää missään kiinteistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin huonoja kokemuksia oman pankin ns. "sijoitusneuvojista". Joko ne ei tajua yhtään mitään sijoittamisesta tai sitten vaan kusettevat asiakkaitaan.
Niin tietysti mutta mitä paremmin ne tekee työnsä myös asiakkaalle päin, sitä paremmin ne itsekin tienaa. Minulla on pelkäästään hyviä kokemuksia sijoitusneuvojista, ns private bankerista. Se on suositellut hyvin ja olen tienannut, hän on siis palkkionsa ansainnut.
Näiden hokemien suoltaminen on siis turhaa. Ne palvelut sopii joillekin, esim minulle oikein hyvin
Noista paikoista joissa asiakas maksaa neuvoista suoraan neuvojalle voi saada paremmat vinkit kuin niistä, jossa neuvoja saa provikat myydessään firman huijaustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos ajattelee että sen oman kiinteistön arvo säilyisi romahtavalla markkinalla jotenkin paremmin.
Henkilö saa kuitenkin asua omistamassaan kiinteistössään yleensä juoksevien kulujen hinnalla. Suomessa sää rajoittaa asumisratkaisujen valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
varovaisia merkkejä yksittäisten asuntojen kaupan vilkastumisesta on jo ollut
T: asunnonvälittäjäsi
Jos välittäjä saa myytyä vanhan rähjäisen mummon mökin muuttotappiokunnasta vähän enemmällä kuin tonni - purku kustannukset, niin voi jo sanoa olevansa hyvä välittäjä. Tällä hetkellä välittäjät haluaa vain varmoja myyntikohteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kulta on lähivuosien ainut pelastaja, Kiina,Saudit,Turkki ja Intia ostavat pää märkänä kultaa koska tietävät mitä on tulossa (kolmas maailmansota kiinan hyökätessä taiwaniin ja pohjois korean hyökätessä etelä koreaan), taaloista ja euroista halutaan eroon ja usa:n ylivalta lopettaa
Eikö mikään voi tallentaa usa:n ylivaltaa lopettamasta?
Maailman tuottavimmat osakemarkkinat ovat Yhdysvalloissa. Dominoivat omalla prosenttiosuudellaan verrattuna muihin maapallonosiin verrattuna. Yhdysvallat 80% vs Eurooppa 20% on helppo tapa hahmottaa eroa Euroopan ja Yhdysvaltojen talousalueiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jumissa olevalle rahalle saa korkoa?
Rahat ovat asunnoissa kiinni, eivät korkeakorkoisella tilillä. Näiden asuntorahastojen arvot ovat tippuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista paikoista joissa asiakas ma
Pystyykö mielestäsi tällä antamallasi ohjeella valitsemaan kenen kautta sijoittaa?
Tyhjennän koko tilini tänään kiitoksena.
Vierailija kirjoitti:
Suuriinosa näistä rahastoista sisältää jo maksimi velkavivun eli noin puolet rahaston hallinnoimista varoista. Esimerkiksi UB Pohjoismaiset Liikekiinteistöt on ottanut tappiin saakka velkaa. Ei yllätä koska rahastoyhtiö velottaa hoitopalkkion myös velkarahasta. Sama on tilanne eQlla.
Juuri tästä muistutin ketjussa kun joku kuvitteli että asunto/kiinteistörahastossa varat ovat turvassa kun niiden vakuutena on kiinteää omaisuutta.
Vivutuksen ansiosta rahastoon sijoittanut voi kuplan puhjettua menettää kaiken vaikka asuntosalkun arvo ei putoa edes puoleen.
Kaiken tämän olisi voinut lukea pienellä painetusta präntistä jos olisi halunnut tai ymmärtänyt lukemansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan siitäkin maksaa sijoitusneuvojalle sen 4% joka vuosi poissa jos haluaa. Pääsee samaan kun rahastossa.
Jos tarkoitit että pieni oma paska on parempi kuin pankin iso paska niin varmaankin joo.
Minun pointtini oli ehkä enempikin: pääomaa ei kannata pitää missään kiinteistössä.
Kuulstaa omituiselta kun itse ainakin pk seudulla pelkästään omia asuin asuntojani vaihtelemalla omien tarpeiden mukaan olen tienannut myyntivoittoina reippaasti yli puli miljoonaa netto, viimeisen 25 vuoden aikna
Vierailija kirjoitti:
Tyhjennän koko tilini tänään kiitoksena.
Heh, aika paljon lähtee minunkin OP tileiltä tänään Norwegianiin korkoa kasvamaan, vaikka ovat vaan "varapankki" minulle. Yksi niistä monesta.
Sijoitin jossain vaiheessa Ålandsbankenin asuntorahastoon, mutta tuotto jäi jo vuosia sitten heikoksi verrattuna moneen muuhun sijoitusinstrumenttiin. Myin asuntorahaston kuitenkin plussalla pois ja sijoitin global 25-rahastoon. Tuotto ollut ihan eri luokkaa. Asuntorahastossa oli muutenkin huonot lunastuspykälät joihin en kiinnittänyt tarpeeksi huomiota ostaessani. Rahasto-osuuksia voi merkitä ja lunastaa neljä kertaa vuodessa, kunkin vuosineljänneksen viimeisenä pankkipäivänä ja lunastustoimeksianto on annettava rahastoyhtiölle viimeistään kuusi kuukautta ennen toivottua lunastuspäivää eli lunastustoimeksiantoa tehdessään ei voi tietää yhtään, millainen kurssi tulee olemaan yli puolen vuoden päästä.
Samaa sanovat Bitcoinista ja Dokecoinista. Räjähtää varmasti nekin molemmat kohta💸