OP sulki yllättäen kaksi kiinteistörahastoaan 31.12.24 kymmenet tuhannet eivät toistaiseksi saa rahojaan ulos
Lunastusilmoituksia on tehty heinäkuusta alkaen 60 miljoonalla. Eli tuolla summalla pitäisi myydä asuntoja markkinassa jossa ei ole juurikaan ostajia nykyisillä hinnoilla
Rahaston salkussa on noin 5400 suoraan omistettua asuinhuoneistoa sekä 21 toimitilakohdetta.
Rahastot toimivat tukkumarkkinoilla, ja isompia kiinteistöeriä koskevilla markkinoilla ei vain ole ostajia. Ei ole kauppa käynyt
"harmi tietysti niille, jotka tarvitsisivat rahat nyt heti
Kommentit (599)
Ainakin aktian asunto rahasto käyttää vipua.
Se onkin laskenut -30% huipustaan.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt haaliko niitä yllisuuria säästöjä itsellenne.
Profetiat povaa, että tulee joku pankkijuttu, jossa ihmiset menettää kaikki rahansa tileiltään. Tulee joku romahdus tai muu. Silloin on vain pari tuntia aikaa nostaa rahansa pankista. Ja senhän nyt jokainen tietää, ettei siinä rytäkässä kaikki todellakaan ehdi saada rahojaan. Eikä edes pysty saamaan, vaikka ehtisi, koska raha pankissakin on lähinnä numeroita, ei pankeissa mitään seteleitä juurikaan säilytetä.
Onneksi varat ruotsalsisessa pankissa. Ja Nordetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin huonoja kokemuksia oman pankin ns. "sijoitusneuvojista". Joko ne ei tajua yhtään mitään sijoittamisesta tai sitten vaan kusettevat asiakkaitaan.
Heidän työnsä on tienata pankille eikä asiakkaalle rahaa.
Tämä. Itsekin tajusin että myyvät tuotteita joilla ei ole takuuta. Pankki voittaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin huonoja kokemuksia oman pankin ns. "sijoitusneuvojista". Joko ne ei tajua yhtään mitään sijoittamisesta tai sitten vaan kusettevat asiakkaitaan.
Heidän työnsä on tienata pankille eikä asiakkaalle rahaa.
Niin tietysti mutta mitä paremmin ne tekee työnsä myös asiakkaalle päin, sitä paremmin ne itsekin tienaa. Minulla on pelkäästään hyviä kokemuksia sijoitusneuvojista, ns private bankerista. Se on suositellut hyvin ja olen tienannut, hän on siis palkkionsa ansainnut.
Kun en itse jaksa ehdi osaa miettiä sijoittamista niin se palvelu on hyvä.
Näiden hokemien suoltaminen on siis turhaa. Ne palvelut sopii joillekin, esim minulle oikein hyvin
Taviksille taas huonompaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän työnsä on tienata pankille eikä asiakkaalle rahaa.Tämä. Itsekin tajusin että myyvät tuotteita joilla ei ole takuuta. Pankki voittaa aina.
Sinä olet se takuu heille. Otat kaikki riskit, mutta heille juoksee palkkiot riippumatta siitä menekö hyvin tai huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla parempi vaihtoehto pitää rahansa omassa kiinteistössään.
Vain jos ajattelee että sen oman kiinteistön arvo säilyisi romahtavalla markkinalla jotenkin paremmin.
Voihan siitäkin maksaa sijoitusneuvojalle sen 4% joka vuosi poissa jos haluaa. Pääsee samaan kun rahastossa.
Jos tarkoitit että pieni oma paska on parempi kuin pankin iso paska niin varmaankin joo.
Minun pointtini oli ehkä enempikin: pääomaa ei kannata pitää missään kiinteistössä.
Kuulstaa omituiselta kun itse ainakin pk seudulla pelkästään omia asuin asuntojani vaihtelemalla omien tarpeiden mukaan olen tienannut myyntivoittoina reippaasti yli puli miljoonaa net
Mitä menneellä 25v:lla on tekemistä tulevan 25v:n kanssa?
Sopivassa jenkkiosakkeessa olisi samassa aikaikkunassa 200 kertaistanut panoksen, mutta ei tule samaa enää tulevaisuudessa.
Sääliksi käy heitä, joilla olisi oikeasti rahan tarvetta, esim. äkillinen sairastuminen, työttömyys tms.
Olin töissä OPlla muutaman kuukauden. Alkoi sitten kuvottaa se touhu ja lähdin pois.
Kansantalouden kannalta tämä on mielestäni oikea ratkaisu. Muuten asuntoja pitäisi myydä alihintaan ja syöksykierre olisi valmis. Nyt vain odotellaan parempia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kansantalouden kannalta tämä on mielestäni oikea ratkaisu. Muuten asuntoja pitäisi myydä alihintaan ja syöksykierre olisi valmis. Nyt vain odotellaan parempia aikoja.
Tulppa irti vaan. Markkinat määrittävät arvot sitten kun pöly laskeutuu.
Asuntojen hinnat laskee vielä -27 saakka. Myös pk-seudulla. Monella landepaikkakunnalla ne muuttuu arvottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittajien rahat pankkien pellelauman panttivankina?
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka miettii kansantalouden kannalta asioita (ei edes päättäjät tai vm) vaan, jokainen ajattelee omaa persreikäänsä enemmän koska se on lähempänä kuin muitten perseet.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä OPlla muutaman kuukauden. Alkoi sitten kuvottaa se touhu ja lähdin pois.
Minä olin hallintoneuvostossa ja sama juttu!
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
On
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kulta on lähivuosien ainut pelastaja, Kiina,Saudit,Turkki ja Intia ostavat pää märkänä kultaa koska tietävät mitä on tulossa (kolmas maailmansota kiinan hyökätessä taiwaniin ja pohjois korean hyökätessä etelä koreaan), taaloista ja euroista halutaan eroon ja usa:n ylivalta lopettaa
Kultaa ostaa selvästi kaikki talousnerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka miettii kansantalouden kannalta asioita (ei edes päättäjät tai vm) vaan, jokainen ajattelee omaa persreikäänsä enemmän koska se on lähempänä kuin muitten perseet.
Syöksykierre olisi loppupeleissä useammalle taloudellinen katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy heitä, joilla olisi oikeasti rahan tarvetta, esim. äkillinen sairastuminen, työttömyys tms.
Jos joku sijoittaja laittaa kaikki rahansa tuontyyppiseen rahastoon eikä lue rahaston sääntöjä ja rajoituksia, niin voi syyttää vain itseään, jos rahasto suljetaan väliaikaisesti.
Itse harkitsin puoli vuotta sitten myös kiinteistösijoitusrahastoja, mutta totesin ettei aikani riitä perehtymään asiaan siinä laajudessa missä oletin, että olisi pitänyt perehtyä. Jätin sitten sijoittamatta ja laitoin rahat määräaikaiselle korkeakorkoiselle tilille. Näyttää nyt siltä, että tein iha hyvän ratkaisun. En jaksanut tuolloin alkaa osakepomintaakaan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kulta on lähivuosien ainut pelastaja, Kiina,Saudit,Turkki ja Intia ostavat pää märkänä kultaa koska tietävät mitä on tulossa (kolmas maailmansota kiinan hyökätessä taiwaniin ja pohjois korean hyökätessä etelä koreaan), taaloista ja euroista halutaan eroon ja usa:n ylivalta lopettaa
Kultaa ostaa selvästi kaikki talousnerot.
Suomen pankki ostaa valuuttaa
Minulla on rahaa kiinni kahdessa kiinteistössä. Toinen kasvaa kuusta ja koivua, ja kummankin arvo on nyt sattuneista syystä ollut nousujohteessa. Toinen on uusi omakotitalo, joka menisi luultavasti kaupaksi yli rakennuskustannusten, ainakin alueella näkyy taloissa asukkaat edelleen vaihtuvan melko normaaliin tahtiin.