Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri keski-ikäiset naiset käyttäytyy niin huonosti aspoille?

Vierailija
01.01.2025 |

Aika moni sanoo että ne on se rasittavin asiakasryhmä. Ihmettelen miksi.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonitoiminta sekaisin, lisääntymisikä ohi, miehiltä ei enää tule huomiota, suunnaton kateus muita naisia, etenkin nuorempia ja menestyneempiä kohtaan, yleisesti heikko itsetunto, ja uusfeministinen miesviha. Joku noista syistä, todennäköisti useampi tai kaikki.

Tässäpä ne syyt ovat. Lisään vielä mielenterveysongelmat ja luonneviat, mutta ne eivät ole sukupuolisidonnainen asia.

Vierailija
62/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä aina kohtelias, koska minun sukupolvelleni opetettiin kotona käytöstavat jotka näyttää puuttuvan aika monelta nyky ajan nuorilta. Aika usein kassa ojentaa kuitin sanomalla tässä tai

näin eikä ole hyvä ja kun kiitän en saa vastaukseksi mitään. Myös nuoret asiakkaat ei edes tervehdi kassaa tai kiitä poistuessaan. Kävelevät vaan ohi zombien näköisenä kuulokkeet korvissa. Eli mielestäni keski-ikäset kyllä osaa käyttäytyä, nuoremmat ei niinkään kun sosiaaliset taidot ja perus käytöstavat puuttuvat useimmilta.

Samaa olen huomannut Suomessa käydessäni. Onneksi omani sosiaalistettiin ulkomailla. Eihän tuollainen muiden huomiotta jättäminen ole normaalin ihmisen käytöstä.

Itse olen nuorempana ollut vuosia palveluammatissa. Tykkäsin kovasti ja olen perusasenteeltani mukava aspoja kohtaan. Sorrun tosin opettajamoodiin, jos asiakkaita kohdellaan huonosti, ja asiasta huomauttaessani ruvetaan vastailemaan koppavasti. Esimerkki: On mahdollista pitää asiakasjärjestystä silmällä palvellessaan, eikä jättää asiakkaita tappelemaan keskenään vuoroista. Vaikka kysymällä ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllå mä sanoisin että yhtä huonosti käyttäytyvät, sama ikäluokka, molemmat sukupuolet, mutta vähän eri painotuksilla. Naisilta tulee vittuiluhuutoa ja marinaa, miehiltä päsmäröintihuutoa ja marinaa. Alueista huonokäytöksisimpiä ovat tuplanolla ja Pietarsaari, juoskaa suohon.

Terv. todellakin entinen terveydenhuollon puhelinaspa.

Laitan tähän vielä toisen ääripään, mukavimmat asiakkaat mun hommissa olivat nuoret. Selväsanaisia, kohteliaita, kärsivällisiä. Yksikään ei huutanut eikä kiroillut, se tulee vasta myöhemmin. Alueista rennommat ihmiset soittivat poikkeuksetta Oulusta. En tiedä mitä siellä laitetaan kraanaveteen, yhtään kiukkuista oululaista ei osunut kohdalle missään ikäluokassa. 

Vierailija
64/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen nainen. Eilen hymyilin ja toivotin hyvää uutta vuotta kaupan nuorelle kassalle, samoin ravintolan nuorelle tarjoilijalle.

Vierailija
65/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut tällaista. Keski-ikäset ehkä uskaltavat jo antaa palautetta, esim. väärä ruoka ravintolassa. Mutta ei ilkeästi.

Ne vaativat ilkeilijät ovat jo vanhempia. Yli 60v. Etuillaan jonoissa, valitetaan kassamyyjille kaikesta, ihan kuin he päättäisivät jonkun ison ketjun asioista. Valitetaan terveydenhuollossa kuin oltaisiin maailman napa. Monesti sivusta kuullut. Mikään ei ole hyvin ja naama mutrussa, vaikka tuolla ikäpolvella oli moni asia paremmin kuin heitä aiemmilla tai myöhemmillä ikäluokilla.

Saman huomasin puhelinaspaa tehdessäni julkisella virastossa. 60-80-vuotiaat ovat vittumaisin, epäkohtelian ja yhteistyökyvyttömin ikäluokka, jonka olen kohdannut. Huomaa selkeästi, että ovat eläneet ns. parempina aikoina ja päässeet elämässä helpommalla. En tiedä mikä muu voisi selittää sen pikkumaisen ja ylimielisen käytöksen. Eivät ymmärrä, että heidänkin pitää noudattaa samoja lakeja ja käytäntöjä kuin muidenkin kansalaisten. Tunteiden säätelytaidot, ohjeistuksen noudattaminen  ja pettymysten kestäminen on tälle ikäryhmälle vaikeaa.

Vierailija
66/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin naisia millään tavalla arvosteleviin ketjuihin tulee aina naiset joukolla tuohtuneina jänkkäämään ja osoittelemaan miehiä sormella. Aina. Koska naisessa ei voi olla vikaa ja syyllisyys projisoidaan aina miehiin.

No onko tuo ihme? Jokainen nainen(kin ) on oma ykslö ja ei tuollainen yleistäminen tietenkään järkevää. Ei miehet(kään) ole mitään yli-ihmisiä vaan ihan ihmisiä nekin ja yhtälailla niissäkin on kaikenlaisia. Ei miehtö(kään) saa pyhimyksiä käytökseltään, vaikka kuinka selität. 

Miksi naiset ei tulisi tuohtuneena selitämään, ettei tuo pidä paikkaansa, kun se ei kerran pidä? 

Ja toisaalta, joka ketjuun jossa käsitellään vaikka rais*kauksia miehet tulee huutamaan, että kyllä ne naisetkin.... ja kuinka todennäköitä tuo on, että naiset rais*kaa??? Kyllä se on paljon todennäköisempää, että mies käyttäytyy huonosti, kuin se, että nainen rais*kaa miehen. 

Vierailija
67/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se johtuu famcelkulttuurista, joka on nuorten TikTok videoista levinnyt aikuistenkin naisten käytöskeeen. Ovat vihaisia erityisesti miehille ja toisille naisille, kun eivät saa haluamaansa seksiä Kinderistä

En ole vielä saanut seksiä Kinderistä, Tinderistä sitä kyllä saisi jos olisi sitä vailla :D

Vierailija
68/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti. Minulla on ikää 55 ja hyvä palkka, lapset korkeakoulussa/ työelämässä, velat maksettu, aikaa vain itselle (molemmat vanhempani jo kuolleet) ja kaikki hyvin. Olen todella paljon rennompi kuin 20 vuotta sitten pienten lasten äitinä. Minun ei ole tarvinnut koskaan huutaa aspalle ja toisaalta olen saanut aina hyvää palvelua kaikkialla. Kun on itse rento, niin muutkin ovat rentoja.

Tässäkin vain halutaan haukkua naisia.

Vierailija
69/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Miksi ne sitten haluaa huomiota miehiltä kun kerran lapset on vähintään lähdössä maailmalle ja oma parisuhde takana?

Vastasit itse kysymykseesi.

Vierailija
70/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävästi sanottu naisista. En ole unohtanut hyviä käytöstapoja. En ole ilkeä ihminen. 😐

Vierailija
71/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin naisia millään tavalla arvosteleviin ketjuihin tulee aina naiset joukolla tuohtuneina jänkkäämään ja osoittelemaan miehiä sormella. Aina. Koska naisessa ei voi olla vikaa ja syyllisyys projisoidaan aina miehiin.

No onko tuo ihme? Jokainen nainen(kin ) on oma ykslö ja ei tuollainen yleistäminen tietenkään järkevää. Ei miehet(kään) ole mitään yli-ihmisiä vaan ihan ihmisiä nekin ja yhtälailla niissäkin on kaikenlaisia. Ei miehtö(kään) saa pyhimyksiä käytökseltään, vaikka kuinka selität. 

Miksi naiset ei tulisi tuohtuneena selitämään, ettei tuo pidä paikkaansa, kun se ei kerran pidä? 

Ja toisaalta, joka ketjuun jossa käsitellään vaikka rais*kauksia miehet tulee huutamaan, että kyllä ne naisetkin.... ja kuinka todennäköitä tuo on, että naiset rais*kaa??? Kyllä se on paljon todennäköisempää, että mies käyt

Miksi sitten täällä sallitaan yleistykset miehiä kohtaa? Kaikki miehet sitä ja tätä. Yksi pettää niin kaikki pettävät. Mieluummin haluaa polulla nähdä karhun kuin miehen yms.

Vierailija
72/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on töykeitä jo syntyessään, mutta oma tarinani on muutos. Olin nuorena tosi kiltti ja kohtelias. Olin ihan luonnostani ja ajattelin myös, että ystävällisyydellä saa ystävällisyyttä.

Vuosien varrella minut on kiilattu, sivuutettu, suhtauduttu alentavasti, melkein naureskeltu päin naamaa- asiakaspalvelvelijoiden toimesta.

Pari esimerkkiä:

Sain ravintolasta ruokamyrkytyksen, joka pilasi ystäväni tärkeän päivän. Kun menin puhumaan asiasta ravintolaan, olin hienovarainen ja puhuin syrjemmällä. Aspa tuhahteli ja sanoi ettei muilta ole tullut vastaava palautetta. Lupasi palata asiaan eikä heistä kuulunut ikinä mitään.

Myöhemmin tajusin että jos olisin rynnännyt ravintolaan karmit kaulassa kirkuen: ruokamyrkytys! He olisivat hetkessä antaneet minulle rahat takaisin ja lahjakortin ihan vaan että suljen suuni muiden asiakkaiden kuullen.

Hain eräästä elektroniikkaliikkeestä hyvässä tarjouksessa olevaa tavaraa. Ko. Tavaran hylly oli tyhjä, mutta kysyin myyjältä vielä että onko tuote tosiaan loppu. Myyjä huomasikin, että varastossa on vielä muutama tuote jäljellä ja lähti hakemaan. Jäin lähistölle katselemaan muita juttuja ja odotellessa muutakin ihmisiä tuli etsimään samaa tuotetta. Kun myyjä palasi viimeisten kappaleiden kanssa, hän kävelikin ohitseni kuin olisin ilmaa suoraa tuotteen hyllylle laittamaan vikat kappaleet hyllyyn. Samaa tavaraa etsineet ihmiset hyökkäsivät kuin hyeenalauma niiden kimppuun. Onneksi heitä ei ollut montaa ja sain toiseksi viimeisen kappaleen. Olin melkein jäädä ilman vaikka olin ainoa, jolla oli ollut pokkaa kysyä tuotteesta!

Tuossa kohtaahan minun olisi pitänyt ärähtää myyjälle kovaan ääneen: KUules POika! Tuopa tähän käteen se tavara niinkuin olis jo!!! Ei olisi jäänyt tavara melkein saamatta.

Näitä tarinoita riittää. Kohtelias ja kärsivällinen asiakas jyrätään äänekkäiden räyhääjien tieltä. En jaksa enää saada luuta käteen siksi, että aspat nöyrinä antaa kaikki edut huutaville "Kareneille". Ryhdyin itse räyhäämään ja etuilemaan.

Vierailija
73/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllå mä sanoisin että yhtä huonosti käyttäytyvät, sama ikäluokka, molemmat sukupuolet, mutta vähän eri painotuksilla. Naisilta tulee vittuiluhuutoa ja marinaa, miehiltä päsmäröintihuutoa ja marinaa. Alueista huonokäytöksisimpiä ovat tuplanolla ja Pietarsaari, juoskaa suohon.

Laitan tähän vielä toisen ääripään, mukavimmat asiakkaat mun hommissa olivat nuoret. Selväsanaisia, kohteliaita, kärsivällisiä. Yksikään ei huutanut eikä kiroillut, se tulee vasta myöhemmin. Alueista rennommat ihmiset soittivat poikkeuksetta Oulusta. En tiedä mitä siellä laitetaan kraanaveteen, yhtään kiukkuista oululaista ei osunut kohdalle missään ikäluokassa. 

Rovaniemi on toinen kaupunki jossa ihan kaikki ovat ystävällisiä ja puheliaita, osaavat small talkin ja ovat välittömiä.

Helsingissä pari vuotta asuttuani yllätyin kuinka paljon kiukkuisia keski-ikäisiä miehiä siellä oli. Kadulla, bussissa, juna-asemalla jne. Karjuttiin ja herjattiin ihmisten vaatetuksesta ja ulkonäöstä, nuoret miehet ja kaikenikäisten naiset saivat kuulla kunniansa. 

Vierailija
74/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolisena myyjänä aiemmin pitkään toimineena, omissa kokemuksissani myöhäiskeski-ikäiset miehet n. 50-65 v olivat yleensä tylyimpiä. Vanhukset taas saattoivat usein olla varsin mukavia, ja vaikka nuoria usein parjataan, koin heidät usein kohteliaiksi. Lukioikäiset pojat saattoivat esimerkiksi ihan spontaanisti toivottaa hyvää päivänjatkoa jne. Naiset ikää katsomatta olivat yleensä aika mukavia, mikä on toki odotettavissa, kun ovat miehiä keskimäärin sosiaalisempia muutenkin. Asiaan saattoi myös vaikuttaa se, että olen aika komea nuori mies. Kenties jotkut samoista naisista käyttäytyisivät eri tavoin muiden aspojen kanssa? En tiedä. 

Vierailija
75/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman jo kauan sitten kun ajoin bussia työkseni. Keski-ikäiset naiset ja etenkin siinä yli viidenkympin olevat naiset ovat ikävin asiakasryhmä. Kiukkuisia, korottavat ääntä, eivät kuuntele vastauksia, jopa solvaavat. Känninen nuorisokin viikonloppuöinä oli helpompaa sakkia siinä mielessä, että heidän kanssa pärjäsi kun oli rennosti ja ystävällisesti ja sitten lopuksi jämerä ellei muu joskus tosi harvoin auttanut. Noiden toisten kanssa ei.

Villi veikkaus: sä et ole rennosti ja ystävällisesti keski-ikäisille naisille. Luultavasti väheksyt heitä ja odotat heidän tyytyvän johonkin murahdukseen, et oikein viitsi vaivata itseäsi heidän takiaan. Sitten järkytyt, kun he eivät suostukaan olemaan ilmaa ja jopa suuttuvat.

Vierailija
76/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näyttää kyllä siltä, että asiakaspalvelijoista niitä tylyjä on tullut. 

Vierailija
77/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat osaa, niin miehet kuin naisetkin.

Ikä ja kukkaron paksuus yleensä korreloi huono käytöksen kanssa. Varakkaimmat on yleensä niitä törkeimpiä ja iän karttuessa yleensä sitä rahaakin ja asemaa kertyy. Erityisesti ihmiset, jotka aloittavat perinteisen "hei" tai "anteeksi" tervehdyksen sijaan tittelillään kuten lakitieteen professori, X korkeakoulun rehtori, toimitusjohtaja X jne. omat monesti pahimpia. 

Seuraava askel on kun jäädään eläkkeelle, tajutaan että ei olekaan enää sitä rahaa kuten oli ennen ja asemakin mennyt. Sitten kiukutellaan sitä pahaa oloa aspalle.  

t. Stockan entinen aspa, joka vaihtoi vaatekauppaan kun ei jaksanut kuunnella fysiikan tohtoreiden valitusta kassajonossa kun joutuivat jonottamaan omaa vuoroaan! 

Vierailija
78/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman jo kauan sitten kun ajoin bussia työkseni. Keski-ikäiset naiset ja etenkin siinä yli viidenkympin olevat naiset ovat ikävin asiakasryhmä. Kiukkuisia, korottavat ääntä, eivät kuuntele vastauksia, jopa solvaavat. Känninen nuorisokin viikonloppuöinä oli helpompaa sakkia siinä mielessä, että heidän kanssa pärjäsi kun oli rennosti ja ystävällisesti ja sitten lopuksi jämerä ellei muu joskus tosi harvoin auttanut. Noiden toisten kanssa ei.

Villi veikkaus: sä et ole rennosti ja ystävällisesti keski-ikäisille naisille. Luultavasti väheksyt heitä ja odotat heidän tyytyvän johonkin murahdukseen, et oikein viitsi vaivata itseäsi heidän takiaan. Sitten järkytyt, kun he eivät suostukaan olemaan ilmaa ja jopa suuttuvat.

Eri. Et saa käännettyä tätä miesten syyksi. Tosiasia on, että keski-ikäiset naiset ovat pahin ryhmä. Olit ystävällinen heille tai et. Ja väännän rautalangasta. Tämä ei koske kaikkia keski-ikäisiä naisia. Heissäkin on niitä jotka osaavat ja haluavat käyttäytyä hyvin sekä ystävällisesti. Ryhmänä heissä on kuitenkin enemmän ongelmatapauksia kuin muissa.

Vierailija
79/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana pitkä historia asiakaspalvelussa enkä pysty sanomaan kummassa sukupuolessa olisi enemmän hankalia tapauksia. Keski-ikäisissä naisissa on ehkä enemmän niitä, jotka sanovat ongelmista, ja ainakin itse otan sen hyvänä oman työni kannalta. Jos ongelmia ei huomata, niin se aiheuttaa niitä vaan enemmän. Aina näitä sanomisia ei kuorruteta hymyllä, mikä ehkä joidenkin mielestä tekee niistä valittamista. Itselleni riittää kun ollaan asiallisia ja se yleensä toteutuukin.

Suoranaisia raivareita en ole nähnyt kuin miehiltä. Ei tule mieleen yhtään tilannetta jossa minkään ikäinen nainen olisi huutanut pää punaisena, kironnut tai heitellyt esineitä. Miehiä muistan useita.

Sitten on niitä nillittäjiä, joiden pointti ei ole osoittaa ongelmakohtia vaan kaataa omaa pahaa oloaan muiden niskaan. Näitä on yhtä paljon miehissä ja naisissa ja tällaiset ihmiset lisääntyvät joskus 30 ikävuoden jälkeen. Heistä yleensä paistaa suunnaton yksinäisyys, joten se valittaminen ja nillitys lienee myös ihmiskontaktin tarvetta. Itse palvelen heitä sen takia mielelläni, ajattelen että he eivät välttämättä saa mistään muualta kuulluksi tulemisen kokemusta kuin minulta. 

Vierailija
80/137 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemi on toinen kaupunki jossa ihan kaikki ovat ystävällisiä ja puheliaita, osaavat

Totta, huomasin saman. Eipä ole vaikea päättää muuton suuntaa jos/kun Tampereelta tulee joskus lähdettyä. Helsinkiläiset vaikuttivat tosiaan aivan hermoraunioilta, liekö elämisen tähti tosiaan siellä niin hektinen että monilla on paineet tapissa koko ajan, vai liekö myös siellä totuttu kattaviin ja hyvin terveydenhuollon palveluihin ennen nykyistä romahdusta, ja nykytodellisuutta tulee sitten rättinä naamalle, mene ja tiedä.

Mikään ei toimi ja se on ihan normaalia itä-Suomelle ja Lapille, sikäläisten odotuksetkaan eivät tosiaan ole turhan korkealla. Mutta Helsinki...ja lisenssiharrastajalasten vanhemmat, siinä on murhaava yhdistelmä. Palasin kentälle ja siellä muuten huomaa tuon ikäluokkien vaativuuseron, josta joku mainitsi. 60-80 v:t ovat todella tottuneet hyvään verrattuna siihen, mitä sairaala pystyy enää nykyään tarjoamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme