Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
1281/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän harmittaa, että osa on saanut käsityksen kommenteista, et kaikki huonon synnytyskokemuksen omaavat haluaisi jatkossa sektion. Luulen (en tiedä), että suurin osa haluaa synnyttää edelleen alakautta, mutta on toki niitäkin jotka mm. kokemuksiinsa perustuen haluavat sektion. Hätäsektio on tietysti viimeinen vaihtoehto, mutta totta kai minäkin haluan sellaisen jos ponnistusvaihe kestää tunteja. Siinä alkaa väistämättä pelätä lapsen puolesta.

Lähinnä pointti on se ettei kenenkään kärsimystä pitäisi pitkittää turhaan, koskapa alatie on se kultainen tie. Myös hoidon synnytyksen jälkeen soisi olevan potilasta kunnioittavaa, kuten muillakin osastoilla.

Niin. Täällä on tosiaan kommentteja joissa sanotaan, ettei aio tehdä lapsia ollenkaan jos ei voi itse päättää synnytystapaansa yms. Tuota samaa settiä pienin v

Lainaaminen ei näköjään täällä onnistu, mutta miten synnyttäjä voi pilata itse synnytyksesnsä kiireellä ja lääkkeillä? Eihän se synnyttäjän käsissä ole. Minä ainakin olisin halunnut synnyttää rauhassa, mutta vaikka synnytys eteni omalla painollaan niin sitä  vauhdittamaan pistettiin rutiininomaisesti oksitosiinitippa, mikä teki vointini huonoksi ja vaikutti vauvankin sydänääniin. Sitten sain onneksi synnyttää omassa tahdissani.

Vierailija
1282/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuriositeettina kerrottakoon että synnytyslääkärit synnyttävät suunnitellulla sektiolla todennäköisemmin kuin kaikki synnyttäjät keskimäärin. Samoin keskimääräistä korkeammin koulutetut. Onko oikeasti järkevää ajatella että hekään eivät vaan ymmärrä?"

Lähde?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei myöskään ymmärrä, että sektiosta jää arpi. Jos on kovin tukevassa kunnossa, niin arpi on usein aika ruma. Läskiä on vaikea neuloa kasaan niin, että lopputulos olisi kaunis. Ihan sama, vaikka se tehtäisiin huomaamattomaan paikkaan. Ruma se on. 

Tosiasiassa alakautta synnyttävälle jää harvoin mitään sen kummempia jälkiä. Sitä vain pelätään niin kamalasti oman römpsän venähtävän. Ei se venähdä. Naisen kroppa on tehty synnyttämään. Luottakaa siihen kehoonne. Moni pilaa synnytyskokemuksen lääkkeillä ja kiireellä. Kehon pitää antaa mukautua tapahtumaan ihan rauhassa. 

Tässä loistoesimerkki siitä miten eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä. Joillekin vatsan ulkonäkö on merkittävä, joillekin sen painoarvo on nolla.

Vierailija
1284/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää! Tuli ihan kylmät väreet tätä lukiessa. Naisten kohtelu on terveydenhuollossa aivan ala-arvoista. Siis kuvottavaa touhua. 

Voisitteko kuvitella, että ketään miestä kohdeltaisiin noin?? 

Vierailija
1285/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää! Tuli ihan kylmät väreet tätä lukiessa. Naisten kohtelu on terveydenhuollossa aivan ala-arvoista. Siis kuvottavaa touhua. 

Voisin ihan hyvin kuvitella että kohdeltaisiin.  Jos sillä olisi samanlaiset pitkät perinteet. 

Onneksi hyssyttelyn aika on ohi. Tai ei ohi, mutta nyt ei enää hyssyttellä huonoista kokemuksista kertovia vaan niitä, jotka yrittävät vaientaa. 

Vierailija
1286/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäkää mammat välillä tietojanne. Jälkitarkastustodistus ei ole enää pakollinen. Ihan turhaan alapeukutatte. Se fakta ei siitä muuksi muutu.

https://thl.fi/-/koodistopalvelutiedote-17-2023-kela-lomake-todistus-ra…

Vuodelta 2023. Sen tarvitsee jos haluat tukea kelasta saada.

Tuo tarvitaan siihen vanhempainrahojen hakemiseen ennen synnytystä. Jälkeenpäin ei tarvitse toimittaa todistusta jälkitarkastuksesta. Olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024.

Onpa sattumaa. Myös minä olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024. Silti jälkitarkastuksesta on lääkäri toimittanut kyseisen lomakkeen suoraan kelalle sähk

Ei varmasti ole toimittanut, koska sitä ei enää tarvita. Laitapa Googleen hakusana jälktarkastustodistus kela. Eikä 2022 raskaustodistustaan mennyt vielä automaattisesti kelaan. Eli olet trolli.

Ota huomioon, että uudistuksen muutokset koski erilailla riippuen siitä, mikä oli laskettu aika. Ainakin 2022 piti minun tapauksessa olla todistus jälki tarkastuksesta, jonka lääkäri toimitti sähköisesti. 2024 en siis kiinnittänyt asiaan sen kummempaa huomiota, mutta mielestäni lääkäri edelleen puhui jotain todistuksen toimittamisesta...

Vierailija
1287/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuriositeettina kerrottakoon että synnytyslääkärit synnyttävät suunnitellulla sektiolla todennäköisemmin kuin kaikki synnyttäjät keskimäärin. Samoin keskimääräistä korkeammin koulutetut. Onko oikeasti järkevää ajatella että hekään eivät vaan ymmärrä?"

Lähde?

Ei tällaista tutkimusta ole ainakaan Suomessa tehty. On siis nähnyt jonkun tapauksen ja mututuntumalla yleistänyt asian...

Vierailija
1288/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin ihan hyvin kuvitella että kohdeltaisiin.  Jos sillä olisi samanlaiset pitkät perinteet. 

Onneksi hyssyttelyn aika on ohi. Tai ei ohi, mutta nyt ei enää hyssyttellä huonoista kokemuksista kertovia vaan niitä, jotka yrittävät vaientaa. 

Nyt hyssytellään kaikki joilla on ollut hyviä kokemuksia kun halutaan maalata asiasta erilainen kuva, jolloin eriäviä kokemuksia ei haluta ottaa huomioon.

Vierailija
1289/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäkää mammat välillä tietojanne. Jälkitarkastustodistus ei ole enää pakollinen. Ihan turhaan alapeukutatte. Se fakta ei siitä muuksi muutu.

https://thl.fi/-/koodistopalvelutiedote-17-2023-kela-lomake-todistus-ra…

Vuodelta 2023. Sen tarvitsee jos haluat tukea kelasta saada.

Tuo tarvitaan siihen vanhempainrahojen hakemiseen ennen synnytystä. Jälkeenpäin ei tarvitse toimittaa todistusta jälkitarkastuksesta. Olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024.

Onpa sattumaa. Myös minä olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024. Silti jälkitarkastuksesta on lääkäri

Ota huomioon, että uudistuksen muutokset koski erilailla riippuen siitä, mikä oli laskettu aika. Ainakin 2022 piti minun tapauksessa olla todistus jälki tarkastuksesta, jonka lääkäri toimitti sähköisesti. 2024 en siis kiinnittänyt asiaan sen kummempaa huomiota, mutta mielestäni lääkäri edelleen puhui jotain todistuksen toimittamisesta...

Eli 2024 todistusta ei ole toimitettu.

Vierailija
1290/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hyssytellään kaikki joilla on ollut hyviä kokemuksia kun halutaan maalata asiasta erilainen kuva, jolloin eriäviä kokemuksia ei haluta ottaa huomioon.

Mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Kyllä niitä hyviä saa vapaammin kertoa. Sitä en tiedä kuinka yleistä on mutta ainakaan mua ei ole hyssytelty. Eli ei ainakaan pidä paikkaansa että kaikki hyssytellään.

165

Vierailija
1291/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisin kuvitella, että kohdeltaisiin. Mutta tuskin systemaattisesti puolta miesosastosta. Osastolla 52 oli ainakin yhtä hel olla. Vieruskaveri itkee lippuja ja kukaan ei tuo särkylääkettä. Allergisen ruokavalio oli keitetty peruna ja margariinia. Vauva itki ja hänelle ei oikein kukaan ehtinyt näyttää imetystä. Voin kuvitella, miten kauan on kestänyt toipua tuosta kokemuksesta.

Minun kohdallani kävi niin, ettei minulle kerrottu, että vauva matala verensokeri vaatii säännöllistä lisämaitoa. Niinpä sokerit menivät liian alas ja vauvalle laitettiin nenämahaletku. 

Minulla ei nyt sinänsä suurta hätää ollut. Olin valmistautunut reissuun omilla eväillä ja särkylääkkeillä. Sektiosta huolimatta ei tarvinnut enää olla viikkoa osastolla. Olin helpottunut kun sain sulkea osaston oven selkäni takana.

Vierailija
1292/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää luettavaa! Valitettavasti tästä myös käy aika selväksi miksi näin on. Miksi me naiset ollaan toistemme kimpussa? Niin turhaa ja surullista.

Vierailija
1293/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun kohdallani kävi niin, ettei minulle kerrottu, että vauva matala verensokeri vaatii säännöllistä lisämaitoa. Niinpä sokerit menivät liian alas ja vauvalle laitettiin nenämahaletku."

Missä ihmeessä tällaisia tunteita on töissä? Mulla on radin takia hyvinkin tarkkaan seurattu vauvan verensokereita ja kun mitään häikkää ei ole useamman kerran mittauksissa todettu sain jatkaa vauvantahtista imetystä kuitenkin vähintään 3 tunnin välein. Eikö ne myös käytä jotain geeliä ikeniin jos sokerit meinaa laskea alas ja vauva ei jaksa syödä enempää? 

Vierailija
1294/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun kohdallani kävi niin, ettei minulle kerrottu, että vauva matala verensokeri vaatii säännöllistä lisämaitoa. Niinpä sokerit menivät liian alas ja vauvalle laitettiin nenämahaletku."

Missä ihmeessä tällaisia tunteita on töissä? Mulla on radin takia hyvinkin tarkkaan seurattu vauvan verensokereita ja kun mitään häikkää ei ole useamman kerran mittauksissa todettu sain jatkaa vauvantahtista imetystä kuitenkin vähintään 3 tunnin välein. Eikö ne myös käytä jotain geeliä ikeniin jos sokerit meinaa laskea alas ja vauva ei jaksa syödä enempää? 

Siis tunareita ei tunteita...

Vierailija
1295/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenklinikalla. Lääkärin kanssa kävin sitten läpi tätä asiaa. Virallista valitusta en tehnyt 

Vierailija
1296/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa maitoepisodissa oli ohjelmoitu verikoe vauvalta, mutta lisämaitoa ei tuonut kukaan, eikä minulle lisämaidon tarpeesta kerrottu. Sitä oli kuitenkin laitettu potilastietoihin annettavaksi, oliko se 1,5h välein 10ml tms. En enää muista määriä.

Verikokeet otettiin. Vauva oli tissillä hyvin, mutta sokerit laski, kun maitoa ei vielä tullut tarpeeksi. Lääkärin koneella näkyy, että maitoa menee säännöllisesti, mutta sokeri vaan pysyy matalana. 

Kyllä suoraan sanottuna kyrsi ja annoin palautetta lääkärille. Toivottavasti kävivät läpi jossain palaverissa tämän 

Vierailija
1297/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa maitoepisodissa oli ohjelmoitu verikoe vauvalta, mutta lisämaitoa ei tuonut kukaan, eikä minulle lisämaidon tarpeesta kerrottu. Sitä oli kuitenkin laitettu potilastietoihin annettavaksi, oliko se 1,5h välein 10ml tms. En enää muista määriä.

Verikokeet otettiin. Vauva oli tissillä hyvin, mutta sokerit laski, kun maitoa ei vielä tullut tarpeeksi. Lääkärin koneella näkyy, että maitoa menee säännöllisesti, mutta sokeri vaan pysyy matalana. 

Kyllä suoraan sanottuna kyrsi ja annoin palautetta lääkärille. Toivottavasti kävivät läpi jossain palaverissa tämän 

Oisit tehnyt ihan virallisen valituksen! Melkoista huolimattomuutta hoitohenkilökunnalle...

Vierailija
1298/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin Naistenklinikalla osastolla, kysyin milloin sieltä pääsee pois. Hoitajat ihmetteli miksi sitä kysyin, taisi vastata jotain milloin vaan haluaa. Olin siellä insuliinihoitoisen gdm vuoksi. Myöhemmin hoitajat ilmeisesti vasta luki miksi olin siellä ja vauvan sokeritarkkailu alkoi. Kysyin paljonko sokerit pitäisi olla ja kuinka usein mitataan. Hoitaja ei osannut vastata, sanoi vaan että vähän vaihtelee. Seuraavana aamuna kyseltiin imetyksestä. En ollut yöllä laittanut herätyskelloa soimaan vaan imettänyt kun vauva sitä pyysi. Oltiin kauhean vihaisia, kuulemma pitäisi olla kolmen tunnin välein.

Mistäköhän sekin olisi pitänyt tietää. Suosittelen että olis joku esite antaa niin ei tarttis niidenkään tiuskia ja nakella niskojaan. En minä ainakaan halunnut olla minuuttiakaan ylimääräistä siellä.

Vierailija
1299/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisit tehnyt ihan virallisen valituksen! Melkoista huolimattomuutta hoitohenkilökunnalle...

Kannattaa tehdä mieluummin netissä kirjallisesti lomakkeella. Muuten asiaa ei välttämättä oteta lainkaan käsittelyyn. Lääkärit on ihan vaan tavallisia työntekijöitä Naikkarilla eikä niiden mielipiteitä yleensä kuunnella sen enempää kuin siivoojienkaan.

Vierailija
1300/1302 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurja ketju tämä. Suurin osa raskauksista ja synnytyksistä menee kuitenkin ihan hyvin. Itsellä joitain aika pahojakin terveysongelmia tuli, mutta niistä on selvitty ja olen hurjan onnellinen, että minulla on lapseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän