lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun lapsia ei synny.
Ei aina voi tietää sujuuko synnytys hyvin, siks siellä sairaalassa ollaan, että apu on lähellä. Tuossakin tilanteessa on ollut kiire saada vauva ulos ja siksi toimittu niinkuin on toimittu. Kahdesti itselläni sama homma, mutta en ole revennyt pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan mukaan:
-omat eväät
-juotavaa
-panadolia ja Buranaa (itsehoito-ohjeen mukaan käyttää, eikä ota sairaalan särkylääkettä jos sattuvat tarjoamaan)
-tuttipullo ja korviketta
Sekin tässä lisämaitoasiassa kannattaa ottaa huomioon, että osastolla antavat lahjoitettua äidinmaitoa eikä mitään kaupan NAN:nia.
Tämä on täyttä pötyä. Lisämaito on teollista kaupan korviketta.
Luovutettu äidinmaito menee keskosille ja sairaille vastasyntyneille.
Vitut ole. Minä sain vauvalle ainakin ihan luovutettua äidinmaitoa vielä 11kk sitten kun olin osastolla.. vauva ei ollut keskonen eikä sairas. Ei sitten mieleesi tullut että eri käytänteitä voi olla paikkakuntakohtaisesti. Onhan täällä saanut lukea hirveästi kohtelustakin sairaalan henkilökunnan taholta, enkä itse ole moista havainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan mukaan:
-omat eväät
-juotavaa
-panadolia ja Buranaa (itsehoito-ohjeen mukaan käyttää, eikä ota sairaalan särkylääkettä jos sattuvat tarjoamaan)
Sekin tässä lisämaitoasiassa kannattaa ottaa huomioon, että osastolla antavat lahjoitettua äidinmaitoa eikä mitään kaupan NAN:nia.
Tämä on täyttä pötyä. Lisämaito on teollista kaupan korviketta.
Luovutettu äidinmaito menee keskosille ja sairaille vastasyntyneille.
Kyllä ainakin Jyväskylässä on kaikki omat vauvat saanut luovutettua maitoa synnärillä.
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet toi nyt esiin näitä oireita. Virtsankarkailuja ja pierukin karkaa.
Onko nämä nyt synnytysvammoja?
Rupsahtaa ne lapsettomatkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuodet toi nyt esiin näitä oireita. Virtsankarkailuja ja pierukin karkaa.
Onko nämä nyt synnytysvammoja?
Rupsahtaa ne lapsettomatkin...
Ei voi ainakaan tutkimatta mitenkään tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mua nyt kiinnostaa se entinen synnytyksen pakollinen jälkitarkastus. Siellä piti kysyä inkontinenssista. Ymmärtääkseni virtsankarkailuun ohjataan omaharjoittelu ja jos se ei auta niin fysioterapiaa, jos se ei auta niin lääkärille. Ulosteenkarkailua ei pitäisi olla ollenkaan, tarvitsee heti esh arvion. Ettekö te oireiset kertoneet oireista? Jäikö se siihen että neuvottiin jumppaaminen ja ei vaan tullut tehtyä? Tai tuli jumpattua muttei auttanut? Ohjattiinko fysioterapeutille? Ja jos sekään ei auttanut mitä kävi?
Mulla eteni ulosteenkarkailun hoito seuraavasti: jumppaohjeet->jumppa-> ft->lisää jumppaa-> esh-arvio-> ei korjausta. Kyllä se ensimmäisen vuoden aikana parani merkittävästi. Olen perehtynyt jälkikorjauksiin lukemalla kymmeniä tutkimuksia, ja olen itsekin samaa mieltä siitä että jälkikorjauksella saavutettava hyöty ei ole riskien arvoinen. Pyrin pitämään selvää ummetusta, jolloin uloste ei karkaa. Pierut sitten karkaavat jos karkaavat. Opettelen olemaan häpeämättä. Se vaan on vaikeaa.
Jotenkin toi sulkijalihaksen repeämä tuntuu olevan ainoa "virallinen" synnytyksestä seuraava vaikea haitta. Vaikka mulle on selvästi enemmän haittaa toisen asteen repeämistä, jonka takia seksi ei tunnu miltään. Se ei kiinnosta ketään kun on vaan toisen asteen repeämä. Ennen synnytystä en tajunnut että vaikeilla synnytysrepeämillä tarkoitetaan vain peräaukon repeämää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että sektiolla synnyttänyt ei saanut perhehuonetta. Helpolla synnyttäneiden miehet hakivat ruoat ja juomat, kun äiti sai loikolla vauvan kanssa. Sektiolla synnyttäneen piti itse hakea ruoat, juomat ja vaihtaa lakanat, kun isä ei saanut jäädä. Tilanteen pitäisi olla täysin päinvastoin.
Näitä on todella vähän, varmasti jokainen toivoo sellaista ja sen saa jos hyvä tuuri käy. Hoitajat kyllä huolehtii sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa siihen että kaikki pelokkaat leikattaisiin.
turha kitistä kun ei synny lapsia. Emme suostu tällaiseen kohteluun.
Suomessa on jo nyt 300 000 ihmistä liikaa, ja määrä tulee kasvamaan kun lisää töitä ulkoistetaan koneille ja keinotekoiselle älylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että sektiolla synnyttänyt ei saanut perhehuonetta. Helpolla synnyttäneiden miehet hakivat ruoat ja juomat, kun äiti sai loikolla vauvan kanssa. Sektiolla synnyttäneen piti itse hakea ruoat, juomat ja vaihtaa lakanat, kun isä ei saanut jäädä. Tilanteen pitäisi olla täysin päinvastoin.
Näitä on todella vähän, varmasti jokainen toivoo sellaista ja sen saa jos hyvä tuuri käy. Hoitajat kyllä huolehtii sairaalassa.
Hoitajien asenne on "vittuilu on välittämistä".
No ei kaikkien. Ne jotka ei ole ihan kyynistyneet on henkisesti jonkun toisen, enemmän hoitoa tarvitsevan luona. Ei he ehdi, yksinkertaisesti ei ole, aikaa neuvoa montaa kertaa esimerkiksi imettämisestä.
Lähdetään hakemaan lääkettä kipuihin ja matkalla ajaudutaan hoitamaan aina uusia tehtäviä.
Mitä mieltä niin pitkälle jalostetusta elukasta, ettei se enää selviä poikimisesta ilman apua?
Naiset poikivat lisää ja lisää vaikka valmiiksi ylikansoitetulle saastuneelle pallolle kuolemaan, ja miehet tekevät tarpeensa emättimeen ilman kortsua vaikkeivat lapsia halua.
Pelkkiä vaistojemme orjuuttamia elukoita me olemme kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan mukaan:
-omat eväät
-juotavaa
Lisään listaasi kynsisakset joilla voi leikata vastasyntyneen mahdollisesti hyvinkin pitkät kynnet. Koko isosta sairaalasta ei välttämättä löydy saksia ollenkaan, näin minulle kävi!
Ettekö te oikeasti tiedä mistään mitään! Vastasyntyneen kynsiä ei saisi leikata ensimmäiseen pariin viikkoon tulehdusriskin vuoksi. Tämän takia vauvoilla pidetään käsissä pieniä tumppuja jos kynnet ovat pitkät, ettei raavi omia kasvojaan.
Kieltämättä vähän yllättää ettei joku tätä tiedä mutta yllä
Meillä oli myös pitkäkyntinen vauva jankynnet leikattiin ihan normaalisti lyhyemmäksi eikä pidetty kahta viikolla tumppuja vauvan käsissä. Juuri tuollainen hysteria että ettekö tiedä mistään mitään vaikka kutsutte itseänne äidiksi, on tämän synnytyskiusaamisenkin takana. Naiset haukkuvat ja pilkkaavat toisia naisia jostain lapsen kynsien leikkaamisesta hysteerisenä, vaikka se on ihan se ja sama leikataanko kynnet kunhan se tehdään oikein. Sama raivo ja kiihko kohdistuu myös imettämättä jättämiseen ja sektioon, väärin tehty, ja miten äiti-ihminen voi ollla niin huono ettei ymmärrä mikä on lapselle parhaaksi?!?!?
Teinä häpeäisin ja menisin itseeni.
Äärifeminismi on se myrkky joka on ihmismielen saastuttanut. Kun jokin ajatusmalli menee liian pitkälle, sorrutaan niihin samoihin asioihin, joista itse paasataan, ns. syrjimiseen ja vihaamiseen. On muka tasa-arvon aika, muttei kaikissa asioissa tietenkään. Kuka nyt naisista haluaisi, että myös heille armeijan käyminen ja maanpuolustus olisi jotain muuta kuin oma valinta.
Ei suositella ennen kahden viikon ikää, koska vauvojen kynsivallit tulehtuvat herkästi ja joskus voi olla vaikea erottaa kynnen ja kynsivallin rajaa. Jos nyt kuitenkin näyttää siltä, että omalla vauvalla se on helppoa ja kynsisakset on terävät ja vauvalla liian pitkät kynnet, joilla se raapii itseään eikä halua tumppuja laittaa vauvan käsiin, niin senkus leikkaa. Mutta ei sitten tarvi valittaa, että miten tässä näin kävi, jos vaikka kynsivali vauvalta tulehtuu, kun jotain meni pieleen.
"Meillä oli myös pitkäkyntinen vauva jankynnet leikattiin ihan normaalisti lyhyemmäksi eikä pidetty kahta viikolla tumppuja vauvan käsissä. Juuri tuollainen hysteria että ettekö tiedä mistään mitään vaikka kutsutte itseänne äidiksi, on tämän synnytyskiusaamisenkin takana. Naiset haukkuvat ja pilkkaavat toisia naisia jostain lapsen kynsien leikkaamisesta hysteerisenä, vaikka se on ihan se ja sama leikataanko kynnet kunhan se tehdään oikein. Sama raivo ja kiihko kohdistuu myös imettämättä jättämiseen ja sektioon, väärin tehty, ja miten äiti-ihminen voi ollla niin huono ettei ymmärrä mikä on lapselle parhaaksi?!?!?
Teinä häpeäisin ja menisin itseeni."
Mitä tässä pitäisi hävetä? Kyllä yleinen ohjeistus on, ettei pariin ekaan viikkoon kynsiä leikata tulehdus riskin vuoksi. Vaikka olet mennyt ohjeiden vastaisesti toimimaan, on sinun turha siellä polkea jalkaa ja yrittää syyllistää ihan asiantuntijoiden laatimia ohjeita noudattavia haukkumisesta ja pilkkaamisesta.
Onko yllätys, että lapsen synnyttäminen sattuu?
Vierailija kirjoitti:
"Meillä oli myös pitkäkyntinen vauva jankynnet leikattiin ihan normaalisti lyhyemmäksi eikä pidetty kahta viikolla tumppuja vauvan käsissä. Juuri tuollainen hysteria että ettekö tiedä mistään mitään vaikka kutsutte itseänne äidiksi, on tämän synnytyskiusaamisenkin takana. Naiset haukkuvat ja pilkkaavat toisia naisia jostain lapsen kynsien leikkaamisesta hysteerisenä, vaikka se on ihan se ja sama leikataanko kynnet kunhan se tehdään oikein. Sama raivo ja kiihko kohdistuu myös imettämättä jättämiseen ja sektioon, väärin tehty, ja miten äiti-ihminen voi ollla niin huono ettei ymmärrä mikä on lapselle parhaaksi?!?!?
Teinä häpeäisin ja menisin itseeni."
Mitä tässä pitäisi hävetä? Kyllä yleinen ohjeistus on, ettei pariin ekaan viikkoon kynsiä leikata tulehdus riskin vuoksi. Vaikka olet mennyt ohjeiden vastaisesti toimimaan, on sinun turha siellä polkea jalkaa ja yrittää syyllistää ihan asiantuntijoiden l
Alleviivaat hienosti pointin, kiitos siitä! 😅
Vierailija kirjoitti:
Äärifeminismi on se myrkky joka on ihmismielen saastuttanut. Kun jokin ajatusmalli menee liian pitkälle, sorrutaan niihin samoihin asioihin, joista itse paasataan, ns. syrjimiseen ja vihaamiseen. On muka tasa-arvon aika, muttei kaikissa asioissa tietenkään. Kuka nyt naisista haluaisi, että myös heille armeijan käyminen ja maanpuolustus olisi jotain muuta kuin oma valinta.
Mä kysyin tuolla aikaisemmin ja kysyn nyt uudestaan. Tarkoitatko todella että hyvä kivunhoito synnytyksessä olisi epätasa-arvoista, koska sitten naisilla ei olisi tarpeeksi kärsimystä miesten maanpuolustuskärsimyksiin verrattuna? Vai mitä tarkoitat? Vai että koska maanpuolustus on vahvasti sukupuolittunutta, myös kivun pitää olla? Koska muuten olisi liian vähän sukupuolittuneita asioita? Avaa nyt vähän, jos haluat että sun viesti on muuta kuin #miesvihanäkyväksi-öyhötystä.
Mua nyt kiinnostaa se entinen synnytyksen pakollinen jälkitarkastus. Siellä piti kysyä inkontinenssista. Ymmärtääkseni virtsankarkailuun ohjataan omaharjoittelu ja jos se ei auta niin fysioterapiaa, jos se ei auta niin lääkärille. Ulosteenkarkailua ei pitäisi olla ollenkaan, tarvitsee heti esh arvion. Ettekö te oireiset kertoneet oireista? Jäikö se siihen että neuvottiin jumppaaminen ja ei vaan tullut tehtyä? Tai tuli jumpattua muttei auttanut? Ohjattiinko fysioterapeutille? Ja jos sekään ei auttanut mitä kävi?