lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Päivittäkää mammat välillä tietojanne. Jälkitarkastustodistus ei ole enää pakollinen. Ihan turhaan alapeukutatte. Se fakta ei siitä muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Juu, on pakollinen. Mulla rutiinisynnytys meni pahasti pieleen ja vauva selvisi juuri ja juuri. Oltiin pitkään teholla. Jälkitarkastuksessa lääkäri näytti siltä, että tilanne on hänelle todella epämukava ja sain vain sen Kela-lapun käteen. Mitään ei tutkittu eikä vointia kyselty. Lähdin sitten vain pois sen kolmen minuutin tapaamisen jälkeen, kun en siinä hormonihuurussa tajunnut alkaa vaatia hoitoa. Lapsi on ihme kyllä kaikesta huolimatta terve ja ihana."
Ihan paskapuhetta ettei lääkäri mitään tutkinut ja antoi vain kela-lapun käteen. Koeta keksiä vähän uskottavampia satuja!
Minä uskon hyvin. Meidän neuvolalääkäri jäi eläkkeelle ja tilalla on ollut vaihtuvia, huonosti suomea puhuvia sijaisia, joiden on ollut vaikea tutkia vauvaakin.
Tämä on valitettavasti ihan totta, lääkäri oli hyvin nuori harjoittelija/vastavalmistunut. Meidän neuvolassa nämä nuoret lääkärit tutkivat äidit ja kokeneempi lääkäri tutkii vauvat ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäkää mammat välillä tietojanne. Jälkitarkastustodistus ei ole enää pakollinen. Ihan turhaan alapeukutatte. Se fakta ei siitä muuksi muutu.
Tämä. Jännä, että täällä kommentoi 30 vuotta sittenkin synnyttäneitä, jotka eivät tiedä nykytilanteesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei synnytyksestä saa kivutonta. Eikä kaikki halua tietää kaikkia mahdollisia riskejä. En usko, että niitä kannattaa ainakaan kyselemättä liikaa luetella.
Mutta rankan synnytyksen läpikäyneet pitäisi huomioida ja tutkia hyvin. Synnytystrauman ja vaurion jäljet on pitkät.
Hoito lapsivuodeosastolla on usein luokattoman huonoa, resurssit eivät vain riitä.
Äideille ei kerrota neutraalisti asioista vaan käskytetään. Ero tavalliseen leikkausosastoon on aivan valtavan suuri.
Synnytyksen jälkeen on todella herkillä. Kipeä ja käynyt läpi mullistuksen. Esikoisen saaville shokki on valtava. Useimmilla muistot varmasti haalenevat ajan myötä, mutta eikö olisi parempi tehdä synnytyssairaaloista myös henkisesti turvallisempia paikkoja?
Huonon, alistavan ja käskyttävän hoidon jäljet todellakin voivat olla pitkät. Anna-Leena Härkönen käsitteli teemaa kirjassaan Heikosti positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus on hyvin eri kyin 2000-luvun alussa, eli ne jotka ovat synnyttäneet 20 vuotta sitten saivat erilaista hoitoa. Nykyään synnytysvalmennuksetkin ovat jossain netissä.
Mä olen synnyttänyt kaksikymmentä vuotta sitten ja viime vuonna. Ihan samanlaista p skaa se oli silloinkin. Silloin siitä vaan ei saanut puhua. Ihan turha syyttää siitä pelkästään resurssipulaa, kun kyseessä on pitkälti puhdas asenneongelma.
Vierailija kirjoitti:
https://thl.fi/-/koodistopalvelutiedote-17-2023-kela-lomake-todistus-ra…
Vuodelta 2023. Sen tarvitsee jos haluat tukea kelasta saada.
Vähän harmittaa, että osa on saanut käsityksen kommenteista, et kaikki huonon synnytyskokemuksen omaavat haluaisi jatkossa sektion. Luulen (en tiedä), että suurin osa haluaa synnyttää edelleen alakautta, mutta on toki niitäkin jotka mm. kokemuksiinsa perustuen haluavat sektion. Hätäsektio on tietysti viimeinen vaihtoehto, mutta totta kai minäkin haluan sellaisen jos ponnistusvaihe kestää tunteja. Siinä alkaa väistämättä pelätä lapsen puolesta.
Lähinnä pointti on se ettei kenenkään kärsimystä pitäisi pitkittää turhaan, koskapa alatie on se kultainen tie. Myös hoidon synnytyksen jälkeen soisi olevan potilasta kunnioittavaa, kuten muillakin osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Se todistus menee sähköisesti kelaan mutta onhan se silti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarvitaan siihen vanhempainrahojen hakemiseen ennen synnytystä. Jälkeenpäin ei tarvitse toimittaa todistusta jälkitarkastuksesta. Olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se todistus menee sähköisesti kelaan mutta onhan se silti olemassa.
Ei ole enää jälitarkastustodistusta. Ainoastaan todistus raskaudesta ja sen saa joskus raskauden puolivälissä.
Googlellahan tuohon jälkitarkastushommaan löytyy vastaus. Eli kela ei enää nykyään tarvitse jälkitarkastustodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän harmittaa, että osa on saanut käsityksen kommenteista, et kaikki huonon synnytyskokemuksen omaavat haluaisi jatkossa sektion. Luulen (en tiedä), että suurin osa haluaa synnyttää edelleen alakautta, mutta on toki niitäkin jotka mm. kokemuksiinsa perustuen haluavat sektion. Hätäsektio on tietysti viimeinen vaihtoehto, mutta totta kai minäkin haluan sellaisen jos ponnistusvaihe kestää tunteja. Siinä alkaa väistämättä pelätä lapsen puolesta.
Lähinnä pointti on se ettei kenenkään kärsimystä pitäisi pitkittää turhaan, koskapa alatie on se kultainen tie. Myös hoidon synnytyksen jälkeen soisi olevan potilasta kunnioittavaa, kuten muillakin osastoilla.
Niin. Täällä on tosiaan kommentteja joissa sanotaan, ettei aio tehdä lapsia ollenkaan jos ei voi itse päättää synnytystapaansa yms. Tuota samaa settiä pienin variaatioin moneen otteeseen... Harmittaa vaan kun ei ymmärretä sitä todellisuutta, ettei sektio ole mikään pieni nirhauma tai haava kun vatsanpeitteet ja lihakset leikataan, jotta saadaan vauva pihalle. Tästä toipuminenkaan ei ole täysin kivutonta, ei ainakaan omalla kohdalla ollut, enkä tiedä ketään jolla olisi ollut, ja silti täällä kirjoitellaan sitä ylistäviä tarinoita kivuttomana vaihtoehtona ja vähätellään siihen liittyvien komplikaatioiden riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarvitaan siihen vanhempainrahojen hakemiseen ennen synnytystä. Jälkeenpäin ei tarvitse toimittaa todistusta jälkitarkastuksesta. Olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024.
Onpa sattumaa. Myös minä olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024. Silti jälkitarkastuksesta on lääkäri toimittanut kyseisen lomakkeen suoraan kelalle sähköisessä muodossa. Sinulta on ilmeisesti mennyt vain asia ohi kun et itse sitä sinne joutunut toimittamaan.
Minulla oli maailman ihanin terkka neuvolassa. Olin juuri läpikäynyt aivan järkyttävän kokemuksen ennen raskautta ja pirstaleina.
Tämä terkka osasi tukea juuri oikein ja luotin hänen ammattitaitoonsa aivan täysin. Oli suuri järkytys, kun terveydenhoitaja vaihtui synnytysten jälkeen. Muutama kerta oli vielä tuttu henkilö vastassa ja sen jälkeen tosiaan vaihtui.
Hän kuunteli ja tuki minua ja vanhemmuutta, ei ollut tunkeileva. Synnytys oli kamala, mutta koska henkinen pankki oli täytetty raskausaikana (sain jopa ylimääräisiä käyntejä), toivuin henkisesti ja pääsin heti nauttimaan vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sattumaa. Myös minä olen synnyttänyt vuosina 2022 ja 2024. Silti jälkitarkastuksesta on lääkäri toimittanut kyseisen lomakkeen suoraan kelalle sähköisessä muodossa. Sinulta on ilmeisesti mennyt vai
Ei varmasti ole toimittanut, koska sitä ei enää tarvita. Laitapa Googleen hakusana jälktarkastustodistus kela. Eikä 2022 raskaustodistustaan mennyt vielä automaattisesti kelaan. Eli olet trolli.
Vanhempainvapaauudistuksen jälkeen sitä jälkitarkastustodistusta ei ole tarvinnut toimittaa kelaan. Tai sitten olen saanut erityiskohtelua, kun jälkitarkastuksessa vielä mainittiin, että ennen se piti toimittaa kelalle, mutta kela ei enää sitä vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Täällä on tosiaan kommentteja joissa sanotaan, ettei aio tehdä lapsia ollenkaan jos ei voi itse päättää synnytystapaansa yms. Tuota samaa settiä pienin variaatioin moneen otteeseen... Harmittaa vaan kun ei
Moni ei myöskään ymmärrä, että sektiosta jää arpi. Jos on kovin tukevassa kunnossa, niin arpi on usein aika ruma. Läskiä on vaikea neuloa kasaan niin, että lopputulos olisi kaunis. Ihan sama, vaikka se tehtäisiin huomaamattomaan paikkaan. Ruma se on.
Tosiasiassa alakautta synnyttävälle jää harvoin mitään sen kummempia jälkiä. Sitä vain pelätään niin kamalasti oman römpsän venähtävän. Ei se venähdä. Naisen kroppa on tehty synnyttämään. Luottakaa siihen kehoonne. Moni pilaa synnytyskokemuksen lääkkeillä ja kiireellä. Kehon pitää antaa mukautua tapahtumaan ihan rauhassa.
Vierailija
Niin. Täällä on tosiaan kommentteja joissa sanotaan, ettei aio tehdä lapsia ollenkaan jos ei voi itse päättää synnytystapaansa yms. Tuota samaa settiä pienin variaatioin moneen otteeseen... Harmittaa vaan kun ei ymmärretä sitä todellisuutta, ettei sektio ole mikään pieni nirhauma tai haava kun vatsanpeitteet ja lihakset leikataan, jotta saadaan vauva pihalle. Tästä toipuminenkaan ei ole täysin kivutonta, ei ainakaan omalla kohdalla ollut, enkä tiedä ketään jolla olisi ollut, ja silti täällä kirjoitellaan sitä ylistäviä tarinoita kivuttomana vaihtoehtona ja vähätellään siihen liittyvien komplikaatioiden riskiä.
Sulla on tässä aika tyypillinen virhepäätelmä. Siis se että jos jonkun mielestä joku muu on parempi vaihtoehto kuin sinun mielestä, niin se johtuu siitä että se toinen ei ymmärrä kumpi on oikeasti parempi vaihtoehto. Sullahan ei oikeasti voi olla mitään tietoa kuinka hyvin kaikki muut ihmiset oikeasti esim. juurikin sektion ymmärtävät. Se voi toki tarkoittaa sitäkin, mutta se voi myös tarkoittaa sitä että eri ihmisille eri asioilla on erilainen painoarvo.
Kuriositeettina kerrottakoon että synnytyslääkärit synnyttävät suunnitellulla sektiolla todennäköisemmin kuin kaikki synnyttäjät keskimäärin. Samoin keskimääräistä korkeammin koulutetut. Onko oikeasti järkevää ajatella että hekään eivät vaan ymmärrä?
Itse synnytin kaksi alateitse ja kolmannen sektiolla. Alatiesynnytykset toipumisineen olivat paljon kivuliaampia ja pitempiä kuin suunnitellusta sektiosta toipuminen. Ei toki kivuttomia, lähellekään. Kai oman kokemuksensa saa kertoa silloinkin, kun se ei istu vallitsevaan narratiiviin. Tärkeintä on se että päätökset tekee se, joka elää loppuelämänsä niiden seurausten kanssa.
"Jälkitarkastustodistusta ei nykyisin anneta, koska Kela ei enää perhevapaauudistuksen myötä edellytä sitä vanhempainrahan maksamiseen."
Ei ole enää pakollinen. Synnytin 2022, eikä silloin enää tarvinnut todistusta jälkitarkastuksesta.