Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
1181/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan mukaan:

-omat eväät

-juotavaa

-panadolia ja Buranaa (itsehoito-ohjeen mukaan käyttää, eikä ota sairaalan särkylääkettä jos sattuvat tarjoamaan)

-tuttipullo ja korviketta

Lisään listaasi kynsisakset joilla voi leikata vastasyntyneen mahdollisesti hyvinkin pitkät kynnet. Koko isosta sairaalasta ei välttämättä löydy saksia ollenkaan, näin minulle kävi!

Ettekö te oikeasti tiedä mistään mitään! Vastasyntyneen kynsiä ei saisi leikata ensimmäiseen pariin viikkoon tulehdusriskin vuoksi. Tämän takia vauvoilla pidetään käsissä pieniä tumppuja jos kynnet ovat pitkät, ettei raavi omia kasvojaan.

Vierailija
1182/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että miehen kohdalla vähäteltäisiin jos tulisi kakka tai pissa housuun monta kuukautta tai vuotta. Kyllä dellainen hoidettaisiin välittömästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan mukaan:

-omat eväät

-juotavaa

-panadolia ja Buranaa (itsehoito-ohjeen mukaan käyttää, eikä ota sairaalan särkylääkettä jos sattuvat tarjoamaan)

Lisään listaasi kynsisakset joilla voi leikata vastasyntyneen mahdollisesti hyvinkin pitkät kynnet. Koko isosta sairaalasta ei välttämättä löydy saksia ollenkaan, näin minulle kävi!

Ettekö te oikeasti tiedä mistään mitään! Vastasyntyneen kynsiä ei saisi leikata ensimmäiseen pariin viikkoon tulehdusriskin vuoksi. Tämän takia vauvoilla pidetään käsissä pieniä tumppuja jos kynnet ovat pitkät, ettei raavi omia kasvojaan.

Kieltämättä vähän yllättää ettei joku tätä tiedä mutta yllättävää on sekin ettei kukaan kertonut kynsisaksia etsivälle äidille miksi niitä ei löydy.

Vierailija
1184/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua säälittää sektiolla synnyttävät. Makaavat liikuntakyvyttöminä toisten armoilla alapää paljaana pöytään sidottuna. Tärisevät myrkyistä, oksentavat, eivätkä saa vastasyntyneen kanssa koskaan kahdenkeskistä aikaa oksitosiinihöyryissä. Maito ei nouse ja suuremman verenhukan vuoksi pystyssä pyörryttää. Kipujen vuoksi tarvitsevat opiaatteja vuodeosastolla ja niitäkin saa vain rajallisesti koska muuten vauvalle tulee hengityslama.

T. Anestesiahoitaja

========

- kaikissa leikkauksissa potilas makaa liikkumatta ja on hoitohenkilökunnan armoilla

- sektion aikana en oksentanut tai tärissyt, en myöskään sitä ennen tai sen jälkeen

- kyllä sitä oksitosiikihöyryä oli sitten myöhemmin

- maito nousi

- ei puhettakaan opioideista vuodeosastolla, buranalla mentiin pari päivää

Vierailija
1185/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hih hih kun hauskaa, että voi vaihtaa itselleen kakkavaipat samalla kun vauvalle, ihan repeän naurusta. Ja hoh hoh kun huvittavaa konttailla yhdessä vauvan kanssa, kun jalat eivät kivun vuoksi kanna. Oi tätä äitiyden riemua, on se loppuelämän vammojen arvosta, hi hii.

Eikä se virtsankarkailu sitä tarkoita että ihan koko ajan pissa suihkuaa. Hupsut!

Oletkohan sä vähän hysteerinen? Olemattoman resilienssin omaavan ihmisen ei ehkä kannata hankkia lapsia.

Siis miten on tarkoitus esimerkiksi palata normaaliin työelämään ja liikkumiseen jos menettää pysyvästi eritteiden pidätyskyvyn? Onhan tuo onhan massiivinen ongelma normaalin arjen kannalta jos kesken palaverin valuu kakat housunlahjetta?

Vierailija
1186/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hih hih kun hauskaa, että voi vaihtaa itselleen kakkavaipat samalla kun vauvalle, ihan repeän naurusta. Ja hoh hoh kun huvittavaa konttailla yhdessä vauvan kanssa, kun jalat eivät kivun vuoksi kanna. Oi tätä äitiyden riemua, on se loppuelämän vammojen arvosta, hi hii.

Eikä se virtsankarkailu sitä tarkoita että ihan koko ajan pissa suihkuaa. Hupsut!

Oletkohan sä vähän hysteerinen? Olemattoman resilienssin omaavan ihmisen ei ehkä kannata hankkia lapsia.

Siis miten on tarkoitus esimerkiksi palata normaaliin työelämään ja liikkumiseen jos menettää pysyvästi eritteiden pidätyskyvyn? Onhan tuo onhan massiivinen ongelma normaalin arjen kannalta jos kesken palaverin valuu kakat housunlahjetta?

Teams-palaverit on keksitty. Oletko vähän hysteerinen?

Vierailija
1187/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääääh, hitto kun teidän kakaroiden kanssa ei voi mistään keskustella ilman että vedätte kaiken ihan överiksi. Yleensä virtsankarkailu on sellaista, että menee pikkarit vaihtoon kun aivastaa. Siis vaan pikkarit, ei edes päällihousut. Halutessaan voi käyttää Tenoja, mutta itse en käyttänyt, koska tuota tapahtui harvoin ja se loppui aikanaan. Tuollaista ei kannata pelätä, eikä ainakaan jättää lapsia tekemättä siksi että virtsankarkailu pelottaa.

Vierailija
1188/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa äärettömästi tämä vauhkoaminen täällä, että miksi, miksi meidän naisten pitäisi kestää synnytyskipuja, kun miehetkään ei joudu kivusta koskaan kärsimään ja sitä rataa....

Valitettavasti evoluutiossa kehitys on edennyt niin, että meidän sukukromosomit XY omaavien vastuulle on jäänyt tämän jälkikasvun kantaminen ja synnyttäminen. Synnytykseen ja siitä toipumiseen liittyy kipua, oli kyseessä sitten alatiesynnytys tai sektio.

Tasa-arvoa kyllä jossain asioissa äänekkäästi vaaditaan, mutta veikkaan ettei teistä kovin moni olisi innokkaana rintamalle pyrkimässä  tykinruoaksi jos sota syttyisi. Miksi näin, eikö sekin ole pääsääntöisesti miesten "etuoikeus" ja  eikö nyt ole joka-asiassa sen kuuluisan tasa-arvon aika?

Pick me! Pick me! Kattokaa mä oon täällä ja mä oon vähän niinku mies ku oon älykäs niinku mies! Pick me! Pick me!

Vierailija
1189/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän tuota sfinkteri-juttua. Toivottavasti kaikki huomasi, että se on kaksikymmentä vuotta vanha. Hoitokaytannot on kovasti siitä kehittyneet. Nykyisellään potilaat ainakin väittävät että heillä ei ole oireita korjauksen jälkeen. Ja jos kenelläkään on ulosteen karkailua oikeasti synnytyksen jälkeen, niin kyllä pitää soittaa synnytyssairaalaan. 

Ettäs tiedät Outi. 

Luitko yhtään juttua, johon tämä koko ketju liittyy?

Vierailija
1190/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa äärettömästi tämä vauhkoaminen täällä, että miksi, miksi meidän naisten pitäisi kestää synnytyskipuja, kun miehetkään ei joudu kivusta koskaan kärsimään ja sitä rataa....

Valitettavasti evoluutiossa kehitys on edennyt niin, että meidän sukukromosomit XY omaavien vastuulle on jäänyt tämän jälkikasvun kantaminen ja synnyttäminen. Synnytykseen ja siitä toipumiseen liittyy kipua, oli kyseessä sitten alatiesynnytys tai sektio.

Tasa-arvoa kyllä jossain asioissa äänekkäästi vaaditaan, mutta veikkaan ettei teistä kovin moni olisi innokkaana rintamalle pyrkimässä  tykinruoaksi jos sota syttyisi. Miksi näin, eikö sekin ole pääsääntöisesti miesten "etuoikeus" ja  eikö nyt ole joka-asiassa sen kuuluisan tasa-arvon aika?

Pick me! Pick me! Kattokaa mä oon täällä ja mä oon vähän niinku mies ku oon älykäs niinku mies! Pick me!

On tää nyt niin väärin, kun olen hyvä jätkä, eikä mua silti arvosteta.

Mä tavallaan ymmärrän näitä boomereita ja nuorempiakin naisvihan sisäistäjiä. Siis että tuntuu pahalta. Kaikkensa ovat antaneet ja hyvin onnistuneetkin. Synnyttäneet maksimaalisella kivulla ja vaurioilla, kuunnelleet kätilön v ttuilua urheasti. Ja sitten me huudetaan että pick me! Eihän se reilulta tunnu. 

Mutta se on tällaisessa murrosvaiheessa välttämätöntä. Toinen vaihtoehto olisi jatkaa sisäistetty naisvihaa loputtomiin, mutta se olisi vielä epäreilumpaa.

Vierailija
1191/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä työterveys/yksityisellä puolella yritän aina valita muualla kuin suomessa opiskelleita lääkäreitä, varsinkin Ruotsin Karolinska on hyvä tausta, he oikeasti osaavat keskustella potilaan kanssa eivätkä ole rautakangen hanuriin tunkeneita suomalaisia lääkäreitä jotka lähinnä vaikuttavat psykopaateilta joilla ei ole mitään keskustelutaitoa. Ehkä saamme asiat kuntoon kun valitsemme lääkäreitä jotka on opiskelleet maissa joissa potilas on keskiössä. Ehkä saamme myös yksityiset synnytysairaalat joissa äiti ja lapsi ovat keskiössä eikä lääkärin ja hoitajien egot.

Kiitos! Vaikka pidän itseäni feministinä, uskon että naisten oikeuksia voi silti tehokkaammin ajaa miehet. Valitettavasti. 

Vierailija
1192/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pick me! Pick me! Kattokaa mä oon täällä ja mä oon vähän niinku mies ku oon älykäs niinku mies! Pick me!

Oliko tämä älykäs vasta-argumenttisi? Niin tasa-arvo on tasa-arvo ei vain silloin kun sinua se sattuu huvittamaan.

Vierailija
1193/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän tuota sfinkteri-juttua. Toivottavasti kaikki huomasi, että se on kaksikymmentä vuotta vanha. Hoitokaytannot on kovasti siitä kehittyneet. Nykyisellään potilaat ainakin väittävät että heillä ei ole oireita korjauksen jälkeen. Ja jos kenelläkään on ulosteen karkailua oikeasti synnytyksen jälkeen, niin kyllä pitää soittaa synnytyssairaalaan. 

Mä luin sen myös. Olen synnyttänyt samoihin aikoihin. Silloin valmennuksessa kerrottiin että sfinktervaurion riski on 1%, ja ne yleensä korjataan oireettomiksi. Eli ainakin silloin vaurion todennäköisyyttä vähäteltiin. Joko tahallaan tai tietämättömyyttään. Toivoin todella että kyse oli tietämättömyydestä eikä holhouksesta.

Mulla ei havaittu repeämää mutta jäi synnytyksen jälkeen oireita. Yhä edelleen oireita on mutta ei niin paljon että korjattaisiin. 

Vierailija
1194/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että naiset eivät saa vaatia yhtä hyvää kivunhoitoa kuin miehet, koska miehet sotivat (ja käyvät armeijan)?  Yhtä hyvä kivunhoito olisi epätasa-arvoista?

Vierailija
1195/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä työterveys/yksityisellä puolella yritän aina valita muualla kuin suomessa opiskelleita lääkäreitä, varsinkin Ruotsin Karolinska on hyvä tausta, he oikeasti osaavat keskustella potilaan kanssa eivätkä ole rautakangen hanuriin tunkeneita suomalaisia lääkäreitä jotka lähinnä vaikuttavat psykopaateilta joilla ei ole mitään keskustelutaitoa. Ehkä saamme asiat kuntoon kun valitsemme lääkäreitä jotka on opiskelleet maissa joissa potilas on keskiössä. Ehkä saamme myös yksityiset synnytysairaalat joissa äiti ja lapsi ovat keskiössä eikä lääkärin ja hoitajien egot.

Kiitos! Vaikka pidän itseäni feministinä, uskon että naisten oikeuksia voi silti tehokkaammin ajaa miehet. Valitettavasti. 

Tirsk! Ennen kaikki synnytyslääkärit oli miehiä. Arvaapa millaista oli silloin synnyttää ja saiko kivunlievitystä? Ajoivatko naisten oikeuksia?

Järkyttävää kyllä, että naisistakin löytyy sisäistettyä naisvihaa. Siitä on esimerkkinä nämä naisia vähättelevät kommentit täällä.

Vierailija
1196/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin sen myös. Olen synnyttänyt samoihin aikoihin. Silloin valmennuksessa kerrottiin että sfinktervaurion riski on 1%, ja ne yleensä korjataan oireettomiksi. Eli ainakin silloin vaurion todennäköisyyttä vähäteltiin. Joko tahallaan tai tietämättömyyttään. Toivoin todella että kyse oli tietämättömyydestä eikä holhouksesta.

Mulla ei havaittu repeämää mutta jäi synnytyksen jälkeen oireita. Yhä edelleen oireita on mutta ei niin paljon että korjattaisiin. 

Se 1 on todetut vauriot, ihan kuin tuossa tekstissä sanottiinkin. Olis toki kiva, että ne kaikki toteamattomatkin vauriot saataisiin korjattua .. mutta en kyllä tiedä miten se pitäisi tehdä, jos ei synnytyksen jälkeen huomata ja ei ole oireita heti. Ei kai kaikkia pidä kuvatakaan ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
1197/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioonkin voi valmistautua etukäteen. Se tehdään niin, että raskausaikana, kun normaaistikin käydään mielessä läpi synnytystä ja miitä kaikkea siihen voi sisältyä kirjallisuuden tai vaikka hyvinvointialueen tarjoaminen infosivujen avulla, niin käydään myös läpi se mahdollisuus, että voi tulla hätäsektio. Sitten asiaan perehdytään. Tajutaan, että paras keino valmistautua siihen on pitää huolta omasta fyysisestä kunnosta ja huolehtia omasta ravitsemuksestaan koko raskauden ajan mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi noin voi valmistautua.

Vierailija
1198/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella että miehen kohdalla vähäteltäisiin jos tulisi kakka tai pissa housuun monta kuukautta tai vuotta. Kyllä dellainen hoidettaisiin välittömästi.

tietäisitpä vain... miehilläkin on ulosteen ja virtsankarkailua ja aika lailla hekin vaippoja käyttävät. Kai olet siellä tenahyllyllä nähnyt miehillekin tehtyjä tenoja....

Vierailija
1199/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan mukaan:

-omat eväät

-juotavaa

Sekin tässä lisämaitoasiassa kannattaa ottaa huomioon, että osastolla antavat lahjoitettua äidinmaitoa eikä mitään kaupan NAN:nia.

Vierailija
1200/1302 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirsk! Ennen kaikki synnytyslääkärit oli miehiä. Arvaapa millaista oli silloin synnyttää ja saiko kivunlievitystä? Ajoivatko naisten oikeuksia?

Järkyttävää kyllä, että naisistakin löytyy sisäistettyä naisvihaa. Siitä on esimerkkinä nämä naisia vähättelevät kommentit täällä.

Kyllä teillä itsellä on miesvihaa. Se, että ymmärtää ihmisen biologiaan liittyvät faktat ei ole naisvihaa vaan realismia. Se teiltä hulluilta kanoilta näyttää uupuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan