Elämäntaparemontti 2025
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä ruokavaliosta. Laihduin itse 15 kiloa tosi vaivattomasti pätkäpaasto & vhh yhdistelmällä. Olen pysynyt saavutetussa painossa kun olen jatkanut samaan malliin.
Syön pääsääntöisesti 2 kertaa päivässä klo 12 - 20 välisenä aikana. Treenipäivinä saatan syödä kolmannenkin kerran, jos spinning tunti on illalla niin juon smoothien pari tuntia ennen että jaksaa ja päivällisen sitten vasta kotiuduttuani. Ja nyt kun kävin salilla tein proteiinismoothien jonka perään söin lounasta. Vatsa on nyt täynnä joten luultavasti iltapäivällä syön vielä maustamatonta jogurttia ja marjoja - ihan vain siksi että tykkään syödä tuoreita marjoja joka päivä.
Valitsen luomua aina kuin mahdollista ja luen tarkkaan tuoteselosteet välttääkseni kaikkea ultraprosessoitua. Vältän myös sokeria sekä viljoja, riisiä syön joskus tai 2 hapankorppua ehkä kerran viikossa.
Maitotuotteita olen karsinut myös. Jogurtin olen korvann
Tämä siis Bloom.
Elovena:
Sairastuin erittäin vaikeaan masennukseen 5v sitten, laihduin koko ajan. 164cm, 52kg alimmillaan. Kun aloin toipua, paino nousi. Samaan aikaan lääkitys ja vaihdevuodet. Tuli äkkiä ylipainoa, en jaksanut välittää, kun iloitsin toipumisesta. Nyt tahtoisin 15-20kg pois, 65-70 kiloon. Tavallista kotiruokaa syön, yritän pienempiä annoskokoja. Herkkuja vkl. Liikuntaa lisää. Kesällä vaanii grilliruoat, olut.
Pitäkää peukkuja :)
Vierailija kirjoitti:
Minä. Ostin jo muutos.net valmennuksen. Tarkoitus on olla koko vuosi jäsenenä. Ongelmana paino, jota on 14 kg liikaa. Ahmin, syön liikaa sokeria ja sipsejä. Mielitekoja on päivittäin. Jotain pitää päässä ja kropassa muuttua.
Tostapa lienee helppo laihtua jos syö tollasta soopaa. Jättää vain nuo pois.
Kiva, että tänne on löytänyt uutta porukkaa :)
Itselleni tämä elintapojen muutosmatka on ollut pitkä ja aika kivinenkin. Oivallukset on tulleet monesti sen kuuluisan kantapään kautta.
Viimeisin oivallukseni liittyy vaakaan. Päätin vähän aikaa sitten ostaa kotiin vaaan 10 vuoden tauon jälkeen. Olen viimeiset vuodet punninnut itseni satunnaisesti terveyskeskuksessa ja tuttujen luona ja ajatellut sen olevan terveempää kuin kotona vaaalla hyppääminen Lopulta kuitenkin nuo kerran pari kuussa tehdyt punnitukset saivat ihan liian suuren merkityksen. Punnitsin itseni kaverin vessassa kesken bileiden ja sain pahan mielen kun paino olikin noussut. Sitten menin tyhjällä mahalla terkkariin ja iloitsin kun olin laihtunut kaksi kiloa. Kohta olikin aika harmistua kun kuukauden päästä paino oli taas korkeampi uimahallin vaaalla.
Nyt vaaalla joka aamu hypätessäni näen miten paino saattaa vaihdella esimerkiksi kuukautisten mukaan, mutta on syömistottumusten muutosten avulla kuitenkin matkalla alaspäin. Minulla on konkreettista dataa edistymisestäni ja tunnen olevani motivoituneempi syömään terveellisemmin.
- Hallon
Päivittäinen punnitus on hyväksi, asiasta on myös tutkimustietoa: https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2816dabc-417d-458f-a521-053dcb6c5f…
Tämä sunnuntai alkaakin olla paketissa :)
Heräsin ennen seitsemää ja join kupillisen kahvia mustana kuten yleensä. Aamupäivällä vietin salilla tunnin koko kropan treenin parissa. Sieltä kotiuduttua join proteiinismoothien. Lounaaksi salaattia, tomaattia, kurkkua, avokadoa, 2 paistettua kananmunaa sekä 4 siivua pekonia. Iltapäivällä söin 3 reilua rkl kookospohjaista maustamatonta jogurttia, tuoreita marjoja ja vähän pähkinöitä.
Käytiin vielä puolison kanssa kävelyllä ja noustiin noin sadan askelman portaat kahteen kertaan. Illalliseksi söin jauhelihapihvin, tzatzikia, avokadoa, tomaattia sekä suolakurkkua. Jälkkäriksi mansikoita.
Salilla käynti tuntuu yhä hyvältä ja motivaatiota ylläpitääkseni tilasin uudet treenikengät sekä trikoot. Nyt kun on neljä treenipäivää viikossa niin ei tunnu olevan riittävästi vaatetta, ainakaan puhtaana :D
- Bloom
Nyt loppui palstalla selaaminen. Vain tekstiviestit läheisille ja harvat puhelut. Millekkään alustoille en ole koskaan kirjautunutkaan. Laskut ovat menneet maksupalveluun. Googlea käytän harkitusti tiedon hankintaan.Paljon mukavaa tekemistä, hyviä ihmissuhteita, ulkoilua, lukemista, joka toinen vuosi uuden kielen oppiminen. Niinkuin tähänkin asti mutta jostain syystä jäin kiinni yli vuosi sitten vauvapalstalle. Hyvää jatkoa kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Nyt loppui palstalla selaaminen. Vain tekstiviestit läheisille ja harvat puhelut. Millekkään alustoille en ole koskaan kirjautunutkaan. Laskut ovat menneet maksupalveluun. Googlea käytän harkitusti tiedon hankintaan.Paljon mukavaa tekemistä, hyviä ihmissuhteita, ulkoilua, lukemista, joka toinen vuosi uuden kielen oppiminen. Niinkuin tähänkin asti mutta jostain syystä jäin kiinni yli vuosi sitten vauvapalstalle. Hyvää jatkoa kaikille!
Hetken ajattelin että olet kirjoittanut väärään ketjuun mutta elämäntaparemonttihan se on tuokin!
Maanantaisin ei ole treenejä mutta kävin kuitenkin puolen tunnin kävelyllä työpäivän jälkeen.
Lounaaksi itsetehty vhh sämpylä kinkulla, juustolla ja suolakurkulla sekä maustamatonta kookospohjaista jogurttia tuoreilla marjoilla ja ripauksella pähkinöitä.
Päivälliseksi grillattu makkara, vihreää salaattia kurkulla, porkkanalla ja punajuurella sekä tomaatti-mozzarellasalaattia. Jälkkäriksi macadamiapähkinöitä ja mansikoita.
Jos tässä vielä tekis vähän putkirullausta ennen iltatoimia.
- Bloom
Vierailija kirjoitti:
Maanantaisin ei ole treenejä mutta kävin kuitenkin puolen tunnin kävelyllä työpäivän jälkeen.
Lounaaksi itsetehty vhh sämpylä kinkulla, juustolla ja suolakurkulla sekä maustamatonta kookospohjaista jogurttia tuoreilla marjoilla ja ripauksella pähkinöitä.
Päivälliseksi grillattu makkara, vihreää salaattia kurkulla, porkkanalla ja punajuurella sekä tomaatti-mozzarellasalaattia. Jälkkäriksi macadamiapähkinöitä ja mansikoita.
Jos tässä vielä tekis vähän putkirullausta ennen iltatoimia.
- Bloom
Ihanan kuuloisia nuo sinun ruuat. Nam!
Lounas oli tänään suunnillen sama kuin eilen, itsetehty vhh sämpylä kinkulla, juustolla ja suolakurkulla sekä maustamatonta kookospohjaista jogurttia tuoreilla marjoilla ja ripauksella pähkinöitä. Söin lisäksi vielä keitetyn kananmunan ja pätkän kurkkua.
Ohjelmassa oli tänään spinning ja pari tuntia ennen sitä join acai-mango-vadelma smoothien kookosmaitoon tehtynä.
Ja kun kerran oli tunti cardiotreeniä alla niin päivälliseksi söin ensin kaaliraastetta, tomaattia sekä suolakurkkua ja sitten pestopastaa tehtynä spelttipastasta. Jälkkäriksi proteiinirahka (hh alle 5g/100g).
Uudet salikengät ja trikoot tuli tänään ja hyvät oli molemmat :)
- Bloom
Vierailija kirjoitti:
Minä. Ostin jo muutos.net valmennuksen. Tarkoitus on olla koko vuosi jäsenenä. Ongelmana paino, jota on 14 kg liikaa. Ahmin, syön liikaa sokeria ja sipsejä. Mielitekoja on päivittäin. Jotain pitää päässä ja kropassa muuttua.
Muutos valmennus on ikävä ja ei auta yhtään mitään. Huijaavat ihmisten rahoja.
Elovena:
Sokeri 7 labrakokeissa, tuppaa nousemaan. Sukurasite. Pari tuntia huhkin tekemässä juhannuskokkoa ja istuttamassa kukkia. Kuuma tuli. Paistetut perunat, broilerin lohkot ja sipuli. Porkkana, kurkku, tomaatti. En käynyt vaa'assa.
Toimistolta suoraan salille olis varmaan hyvä idea jos ois riittävän suuri reppu, minä sen sijaan olin kunnon kassialma kun raahasin repun lisäksi käsilaukkua ja kangaskassissa vielä eväitä. Mutta menihän se ja tein tunnin treenin.
Lounaaksi vihersalaattia, linssi-bulgur-fetasalaatti sekä tuoreita marjoja ja jogurttia. Salin jälkeen proteiinismoothie ja päivälliseksi kaaliraastetta sekä take away poke bowl lohella.
Huomenna lepopäivä ja perjantaina työmatka eli lauantaina seuraavat treenit.
- Bloom
Vierailija kirjoitti:
Elovena:
Sokeri 7 labrakokeissa, tuppaa nousemaan. Sukurasite. Pari tuntia huhkin tekemässä juhannuskokkoa ja istuttamassa kukkia. Kuuma tuli. Paistetut perunat, broilerin lohkot ja sipuli. Porkkana, kurkku, tomaatti. En käynyt vaa'assa.
Jos on verensokerin kanssa ongelmaa niin pitää syödä ensinnäkin harvemmin koska ruokailu nostaa verensokeria. Sitten on se hiilihydraattien vähentäminen jottei verensokeri nouse kohtuuttoman korkealle.
Olin tänään saksalaisen lääkärin luennolla aiheesta ja viimeisimmän tutkimustiedon mukaan sellainen muutaman tunnin välein syöminen pitääkseen verensokeri tasaisena ei toimi. Ja tulee muistaa että kaikki hiilihydraatti on sokeria, tuli se sitten perunasta tai pullasta.
Ai että oli eilen hyvä energiataso spinningissä ja tuntuu että tän salitreenin lisäämisen myötä jaksaa enemmän!
Lounaaksi söin grillimakkaran salaatilla (kaaliraastetta, kevätsipulia, kurkkua, tomaattia ja juustokuutioita). Jälkkäriksi pari mochijäätelöpalloa. Jogurttiannoksen tuoreilla marjoilla söin vasta iltapäivällä ja kävin vielä kävelyllä.
Illalla ei ollut nälkä joten päätettiin skipata ruoanlaitto kokonaan. Söin kuitenkin puolikkaan kyssäkaalin jääkaapista pois pyörimästä.
Pian salille ja mahdollisesti kävelylenkki vielä iltapäivällä.
- Bloom
Kävelyä 3,5km. Makkara. Olutta (paljon)
Tämä lauantaina. Tänään sadepäivä, pakastekalaa, perunamuussia, tikkuporkkanoita
Koska eilisen päivällinen jäi välistä söin aamulla ennen salille menoa proteiinijogurtin ja tuoreita marjoja. Tein tunnin kestävän koko kropan treenin ja venyttelin myös.
Salilta kotiuduttua tein proteiinismoothien ja sitä nauttiessani puoliso valmisti lounaaksi munakkaan. Sen kanssa söin pätkän kurkkua, kirsikkatomaatteja sekä raejuustoa.
Iltapäivällä söin tuoreita kirsikoita pikku kupillisen ja päivälliseksi tehtiin kikhernepastaa italialaisella makkaralla, punaisella pestolla sekä vihanneksilla. Käytiin vielä pienellä iktakävelyllä, kaikenkaikkiaan mukava viikonloppu!
- Bloom
Eilen lenkillä, broilerin grillaus, runsas salaatti oheen. Päiväkahvilla kesäkahvilassa kotonaleivottu omenapulla.
Iltapala 4 näkkäriä juustolla, aamupala luonnonjugurtti, mysli, banaani. Kahvi.
Tänään sama aamupala. Jossei sada, kevyt lenkki luvassa.
Minulla on nyt ollut vaaka kolme viikkoa ja paino on tasan +-0. En halua tehdä elämäntapamuutosta painokeskeisesti, mutta kyllähän tämä silti ärsyttää, pakko myöntää.
Aina kuulee sitä, että keskity muuhun kun painoon ja kyllä se painokin siitä laskee. Mutta kun ei laske! :D Totta kai on hyvä, että syön vähemmän herkkuja ja enemmän kasviksia, mutta olisi silti kiva nähdä, että paino alkaisi tulla alas ylipainon puolelta. Nyt se on grammalleen sama kuin maaliskuussa.
Tulee myös olo, että huijaanko vain itseäni jotenkin, kun paino vain jumittaa? Pidän ruokavaliotani perusterveellisenä. Joitakin juttuja voisi optimoida, mutta haluan opetella pysyvän ruokavalion, en vetää kuuria ja palata sitten entistä huonompaan syömiseen, mihin minulla on taipumusta.
Kai minä sitten korvaan herkut muulla ruualla niin, etteivät kalorit vähene. Tai sitten entinen karkinsyöntini kasvatti painoani, mutta nykyinen pitää sen vakaana, onhan sekin jotain.
hallon
Jatkan vielä ruokavaliosta. Laihduin itse 15 kiloa tosi vaivattomasti pätkäpaasto & vhh yhdistelmällä. Olen pysynyt saavutetussa painossa kun olen jatkanut samaan malliin.
Syön pääsääntöisesti 2 kertaa päivässä klo 12 - 20 välisenä aikana. Treenipäivinä saatan syödä kolmannenkin kerran, jos spinning tunti on illalla niin juon smoothien pari tuntia ennen että jaksaa ja päivällisen sitten vasta kotiuduttuani. Ja nyt kun kävin salilla tein proteiinismoothien jonka perään söin lounasta. Vatsa on nyt täynnä joten luultavasti iltapäivällä syön vielä maustamatonta jogurttia ja marjoja - ihan vain siksi että tykkään syödä tuoreita marjoja joka päivä.
Valitsen luomua aina kuin mahdollista ja luen tarkkaan tuoteselosteet välttääkseni kaikkea ultraprosessoitua. Vältän myös sokeria sekä viljoja, riisiä syön joskus tai 2 hapankorppua ehkä kerran viikossa.
Maitotuotteita olen karsinut myös. Jogurtin olen korvannut kookospohjaisella ja ruoanlaittoon käytän kookosmaitoa. Juustoja ja voita syön kyllä. Ja kaloreita en ole laskenut koskaan.